Van papieren agenda naar een digitale....

28-07-2016 14:23 34 berichten
Ik heb moeite met over te stappen Stap dan niet over denk je, maar steeds vaker betrap ik mijzelf erop dat ik de papieren steeds meer een onding vind. Gewoon omdat het een tastbaar iets is. Het neemt (alhoewel ik een A6 heb) ruimte mee in mijn tas (en niet te vergeten toch het gewicht en mijn tas is al zo zwaar ).



Maar ja, ik ben er ook weer gehecht aan Het is mijn agenda, terwijl mijn telefoon voor tig andere dingen gebruikt wordt. Het heeft maar 1 functie. Al die jaren trouwe dienst gedaan en ook gedurende mijn opleiding.



Misschien dat het ook komt omdat ik nog geen goede app heb gevonden als agenda (heb Android, alle tips zijn welkom! ) De gewone agenda/kalender van Android is irritant in gebruik. Een papieren agenda 'bladert' lekkerder. Maar elk jaar nieuwe vulling kopen kost geld en gedoe.

Maar een digitale is onhandig als je aan de telefoon bent en dan kan je niet even 'in je agenda kijken'. Aan de telefoon overleggen over afspraken lijkt mij best irritant.



Waar gaat dit topic naartoe >>>

1. Zal ik wel of niet overstappen naar een digitale. Wat zijn voor jullie de voor-en nadelen van een papieren of een digitiale

2. Welke app raden jullie aan om te gebruiken als agenda?
Ik stem voor de papieren agenda. Vooral omdat gewoon kriegelig wordt van mijn telefoon. Zo klein.
Google agenda. Daarin staan tegenwoordig al m'n afspraken en herinneringen. En ik kan ook afspraken in de agenda van mijn man zetten, ideaal.
Google agenda gebruik ik. Kan ik overal mijn agenda zien en bijhouden
Alle reacties Link kopieren
Bij een papieren agenda schreef ik er van alles in, maar ik keek vervolgens niet meer. Gevolg: ik was alles aan het onthouden.

Ik gebruik de Google agenda en ben daar erg tevreden over. Heb deze ook gesynchroniseerd met vriend zodat ik bijvoorbeeld geen afspraak voor ons samen maak op het moment dat hij naar de tandarts moet.

Aan de telefoon is inderdaad wel irritant. Dan kun je de telefoon op speaker zetten en tijdens het bellen toch je agenda in. Maar met een Google account kun je ook via de computer of tablet je agenda erbij pakken.
Alle reacties Link kopieren
Oja, en je kunt afspraken en dingen als verjaardagen als herhalend instellen. Bijvoorbeeld een commissievergadering eens in de twee weken. Maar ik heb ook alle verjaardagen op jaarlijks herhaald staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben pas een half jaar terug overgestapt op mijn digitale. Ik bel meestal met headset en dan kan ik gewoon mijn telefoon gebruiken ondertussen, dit kan ook als je hem even of speaker zet (of de persoon even laat wachten).



Ik vond het ideaal omdat mijn outlook agenda van mijn werk automatisch synchroniseerd met mijn telefoon. Maar ik heb het zo ingesteld dat wat ik in mijn telefoon zet niet in mijn outlook agenda kom. Dus zo heb ik werkgerelateerde afspraken wel op mijn telefoon, maar privé afspraken niet in mijn werk agenda. Ik ben voor altijd over!
Ik ben al jaren over en het bevalt me uitstekend. Ik heb letterlijk tientallen apps geprobeerd en Pocket Informant bevalt me het beste. Ik heb een tiental agenda's, meestal Exchange en de rest Google
Alle reacties Link kopieren
Digitaal vind ik ideaal, vooral vanwege het uitnodigen voor afspraken.

Vriend en ik kunnen zo in elkaars agenda kijken en dan elkaar uitnodigen voor afspraken.

Zo ook met vrienden, echt ideaal.



En je kunt ook tijdens het bellen even kijken. Bijvoorbeeld door over te gaan op speaker, of inderdaad de andere gewoon even te laten wachten.
Ik ben een paar jaar geleden overgegaan en nog geen seconde spijt gehad. Ik had altijd Business Calendar (nu niet meer want een iPhone ). Vind ik nog steeds de fijnste digitale agenda.
quote:womanonthemoon schreef op 28 juli 2016 @ 14:33:

Bij een papieren agenda schreef ik er van alles in, maar ik keek vervolgens niet meer. Gevolg: ik was alles aan het onthouden.....Hoe doe je dat nu dan?
quote:Lapflop schreef op 28 juli 2016 @ 14:34:

Ik ben pas een half jaar terug overgestapt op mijn digitale. Ik bel meestal met headset en dan kan ik gewoon mijn telefoon gebruiken ondertussen, dit kan ook als je hem even of speaker zet (of de persoon even laat wachten).



Ik vond het ideaal omdat mijn outlook agenda van mijn werk automatisch synchroniseerd met mijn telefoon. Maar ik heb het zo ingesteld dat wat ik in mijn telefoon zet niet in mijn outlook agenda kom. Dus zo heb ik werkgerelateerde afspraken wel op mijn telefoon, maar privé afspraken niet in mijn werk agenda. Ik ben voor altijd over!



DIT lijkt mij zo handig! Ik heb nog geen werk, maar ik ga ervan uit dat daar Outlook gebruikt wordt.



Voor de toekomst: hoe heb je dit gedaan?
quote:Bugs_Bunny schreef op 28 juli 2016 @ 14:38:

Ik ben al jaren over en het bevalt me uitstekend. Ik heb letterlijk tientallen apps geprobeerd en Pocket Informant bevalt me het beste. Ik heb een tiental agenda's, meestal Exchange en de rest GoogleTiental agenda's?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 28 juli 2016 @ 14:52:

[...]





Hoe doe je dat nu dan?Ik heb de widget in mijn meest gebruikte scherm staan en zie daardoor elke keer dat ik mijn telefoon gebruik mijn eerstvolgende afspraken staan. Daarnaast ben ik wat meer geneigd om er in te kijken in het ov enzo, en op zulke momenten zet ik er ook dingen in die er nog niet in stonden.
Ik heb ongeveer een jaar een digitale gebruikt en ben nu sinds een paar jaar weer terug op de papieren.



De digitale vond ik toch te onoverzichtelijk. Ik gebruikte die van apple, die op zich prima in gebruik was, al helemaal toen ik iphone + ipad had. Maar het werken met stipjes die voor een afspraak staan vond ik niet fijn en ook niet dat als je een dagoverzicht zag deze om 0.00 begon dus ik steeds naar beneden moest scrollen om een overzicht van overdag te krijgen. Herhaalafspraken lijken handig, maar weer niet als die dan een keer niet doorgaan of verplaatsen. Nee, doe mij maar een papieren agenda. Waar je lekker in kan schrijven en strepen en belangrijke dingen er groter in kan zetten dan kleine dingetjes etc. En dan één met een week op een spread, zodat je meteen een goed overzicht hebt als je 'm openslaat.



Maar ik zou zeggen: probeer gewoon eens een digitale. Dan merk je vanzelf wat voor jou het fijnste is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovestar schreef op 28 juli 2016 @ 14:55:

[...]





DIT lijkt mij zo handig! Ik heb nog geen werk, maar ik ga ervan uit dat daar Outlook gebruikt wordt.



Voor de toekomst: hoe heb je dit gedaan?

De beheerder van het werk heeft op mijn telefoon heeft ingesteld dat outlook gesynchroniseerd wordt.

En ik heb gewoon geen synchronisatie voor mijn Google agenda ingesteld. Dus eigenlijk was dit super simpel.
Ik gebruik ze sinds maandag weer naast elkaar. Zo heb ik de voordelen van een digitale agenda (kan hem met mijn man delen) met een papieren agenda (kan ik makkelijker meenemen dan mijn tablet, en ik vind het prettiger plannen als ik kan schrijven). Ik had op mijn telefoon altijd ruzie met dat het zo klein is, gelukkig kan Google agenda ook op de tablet



Vroeger was ik zo slecht in agenda's bijhouden dat ik het toch nooit deed, trouwens Ik had er echt een autistische man voor nodig (nee hoor, die afspraak is er niet, het staat niet in de agenda! ) om ook echt dingen op te gaan schrijven.
quote:Lovestar schreef op 28 juli 2016 @ 14:55:

Voor de toekomst: hoe heb je dit gedaan?

Je moet een Exchange-account toevoegen aan de accounts op je telefoon, met de gegevens van je werkmail. Daarna kun je de mail, agenda en taken synchroniseren op je eigen telefoon.

Bij mij staat de synchronisatie van mijn werkaccount standaard uit. Alleen als ik bijvoorbeeld even wil kijken wanneer ik die ene afspraak nou ook alweer had zet ik het aan, en dan verschijnen de werkafspraken automatisch in mijn agenda. Als ik het vinkje weer uitklik verdwijnen ze weer.
Alle reacties Link kopieren
Ha ha, herkenbaar. Ik heb er ook een paar jaar over gedaan om over te stappen van papier naar digitale agenda, maar dat had ik ook met analoge naar digitale fotografie en als je eenmaal om bent, snap je niet waarom je zo lang was blijven hangen in die onhandige, en fysiek veel grotere / zwaardere oplossing (met filmrolletjes en wegbrengen enzo).



Ik heb Pocket Informant op mijn iPhone, weet niet of die ook bestaat voor Android. Kost wel geld, eenmalig. En de instellingen vergen wel wat gepuzzel. Let op, er zitten ook meer instellingen dan je meteen ziet, je kan die icoontjes onderaan ook nog naar links schuiven en dan zie je er nog meer.





"Zal ik wel of niet overstappen naar een digitale. Wat zijn voor jullie de voor-en nadelen van een papieren of een digitiale"



Of je wel of niet overstapt blijft jouw keus. Ik heb er zelf geen spijt van en ik mis niks. Nadelen van papier ken je al.

Nadeel daarvan vond ik ook dat als iemand je tas jat, ze ook allerlei adressen van je vrienden hebben, en als je niet voorzichtig doet, ook jouw adres, én je huissleutels dus. Mijn telefoon is altijd vergrendeld met een code, alleen een noodnummer van mijn ouders staat op het beginscherm.



Voordelen van digitaal:



- In Pocket Informant zie ik mijn werkafspraken (ik heb Outlook van mijn werk eraan gekoppeld) én mijn privé-afspraken in een andere kleur (die ik ook kan invoeren in mijn Macbook laptop), én de feestdagen via een appje dat ik er ook aan gekoppeld heb, én verjaardagen en hoe oud iemand dan wordt (dat haalt 'ie uit mijn Contacten, wanneer ik de geboortedatum heb ingevuld). Elk jaar komen die feestdagen en verjaardagen er automatisch in, geen geschrijf meer.

(Op de computer van mijn werk zie ik alleen mijn werkafspraken.)



- Wat je erin zet kun je ook op een computer zien (afhankelijk van welke agenda je kiest, Google Agenda moet er vast ook wel in kunnen hangen).



- Je kunt terugkerende afspraken aanmaken, tien weken lang elke dinsdag yoga of wat dan ook.



- Je kunt ook een afspraak makkelijk 'dupliceren' en dan aanpassen, bijvoorbeeld als er allerlei extra gegevens in staan... adres of mensen met wie de afspraak is en aantekeningen van wie wel en niet kunnen... dan kopieer je dus gewoon die afspraak en pas je in de tweede de datum en tijd aan.



- Je kunt er veel info bij plakken per afspraak, een hele lap tekst van een website als je wilt, links, adressen etc.



- Je kunt één of meer alarmpjes instellen per afspraak.



- Als je een hotel of vlucht boekt, biedt zo'n website (booking.com, vueling.com volgens mij ook) ook vaak aan om het in je agenda te zetten (in mijn geval een ical-bestandje, voor Android of ander type agenda heet het weer anders). Je klikt op hun button en ploep, alle gegevens staan in je agenda, alleen heel soms klopt de tijd niet precies.



- Je kan het op veel verschillende manieren weergeven, 7 dagen op 1 beeldschermpje, 1 dag per beelschermpje, als opsomming of als tijdvlakken, een hele maand op je schermpje...



- Als je een herinnering in je agenda zet, bijvoorbeeld 'cadeautje kopen voor...' maar het lukt die dag niet, kan je het natuurlijk makkelijk opschuiven, gewoon even de datum veranderen.



- Pocket Informant heeft ook 'Taken' die je wel of niet in je agenda kunt laten tonen, en waar je ook alarmpjes aan kunt hangen.



- Pocket Informant heeft zelfs de optie dat hij je gaat waarschuwen aan de hand van reistijd die hij zelf berekent naar je volgende afspraak (als daar een adres in staat), maar dat heb ik uitgezet.

Hij vult vaak ook het adres zelf aan terwijl je het invoert (postcode en al), soms handig, soms niet.



- Als je telefoon gejat wordt (en dus ook je agenda) zoals mij 1x is overkomen, staan al je afspraken ook nog gesynchroniseerd in een online agenda (als je Google agenda kiest) of in mijn geval in iCal in mijn Macbook. En was ik dat dus in ieder geval niet allemaal kwijt. Toen ik een nieuw toestel had, kon ik gewoon alles weer daarheen synchroniseren.



- Mocht je daar bang voor zijn: niemand kan stiekem loeren wat je allemaal in je (papieren) agenda hebt staan. De digitale kan je beveiligen door je telefoon altijd op slot te laten gaan met een code, en op je agenda op je computer een wachtwoord te zetten.



In mijn agenda kijken terwijl ik iemand aan de telefoon heb, los ik ook op door hem even op Luidspreker te zetten.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Ga agendaloos door het leven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:Lovestar schreef op 28 juli 2016 @ 14:55:

[...]





Tiental agenda's? Ja. Mijn zakelijke agenda's, drie klant-agenda's, gezinsagenda, nog wat privé agenda's
Ik gebruik zowel een agenda, kalender die in de keuken hangt en m'n telefoon. En dan in de hoop dat ik niet weer een domme koe ben die afspraken vergeet haha.
quote:dianaf schreef op 28 juli 2016 @ 15:35:

Ga agendaloos door het leven. Dat kan ik echt niet. Ik heb afspraken die een halfjaar of een jaar van tevoren worden gepland. Die kan ik echt niet onthouden hoor
quote:womanonthemoon schreef op 28 juli 2016 @ 14:56:

[...]



Ik heb de widget in mijn meest gebruikte scherm staan en zie daardoor elke keer dat ik mijn telefoon gebruik mijn eerstvolgende afspraken staan. Daarnaast ben ik wat meer geneigd om er in te kijken in het ov enzo, en op zulke momenten zet ik er ook dingen in die er nog niet in stonden.Dus eigenlijk het feit dat je de agenda op je telefoon gebruikt, kijk je sneller dan in een papieren. Die moet je namelijk erbij pakken. Voor mij overigens ook een reden om het te doen. Heb vaker telefoon in de hand.
quote:Lapflop schreef op 28 juli 2016 @ 15:14:

[...]



De beheerder van het werk heeft op mijn telefoon heeft ingesteld dat outlook gesynchroniseerd wordt.

En ik heb gewoon geen synchronisatie voor mijn Google agenda ingesteld. Dus eigenlijk was dit super simpel.Klinkt logisch. Ga ik onthouden dit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven