Virus?

07-05-2015 15:55 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Google Chrome en vraag me af of ik toch een virus heb binnengehaald.

Sinds een paar dagen heb ik namelijk iets vreemds. Als ik op een linkje klik in bijvoorbeeld een mailtje of op een internetpagina en er zou dan eigenlijk een nieuwe pagina op een nieuw tabblad moeten worden geopend, dan zie ik dat tabblad heel even verschijnen en dan verdwijnt dat tabje dus ineens zonder dat er iets geopend wordt. Alsof de handeling wordt afgebroken.

Het lukt me alleen nog om handmatig links te kopieren en die dan zelf in een nieuw tabblad te openen.



Is er iemand die dit herkent en weet hoe ik dit kan oplossen?
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Installeer het gratis programma Malwarebytes Free eens. Die kan je computer scannen op adware en malware, en het ook verwijderen.



Als dat niet werkt, probeer dan alle extensie van Chrome uit te schakelen als je die hebt. En anders gewoon Chrome even deinstalleren en opnieuw installeren.
Probeer anders even de standaard instellingen te herstellen. Instructies hier: https://support.google.com/chrome/answer/3296214?hl=nl



Die schakelt ook de extensies uit. Die kun je dan weer inschakelen een voor een, als het probleem bij een bepaalde extensie dan terugkomt weet je welke het probleem was. Daar zou ik dit probleem eerder zoeken dan in een virus maar de tool die meaki noemt kan natuurlijk nooit kwaad om ook even te draaien.
Ik had dat deze week ook een keer met een link uit een betrouwbaar mailtje. Meteen mijn mac gescant en hij kon niks vinden. Weet helaas niet meer van welk bedrijf het was en voor de rest nergens last van.



Vond het ook vreemd maar ik dacht dat Chrome of mijn add blocker het misschien geblokt heeft omdat ik bij beide bescherming tegen malware aan heb staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie bij de extensies van Chrome ook iets staan dat ik niet heb gedownload, genaamd "PRicoeMMiunuas".

Googlen op 'PRicoeMMiunuas' levert geen resultaten op.

Ik krijg het niet verwijderd, ook niet in mijn programma's. Kan het wel tijdelijk verwijderen, maar zodra ik Chrome opnieuw start staat het er weer.



Ben de gratis versie van AVG aan het downloaden om er even overheen te laten lopen.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Nou, AVG heeft 6 bedreigingen verwijderd, maar dus niet die extensie 'PRicoeMMiunuas'.



Hij zorgt voor rare ads en die worden dus ook niet door mijn Adblocker verwijderd.

En ik vermoed dus ook dat ik daardoor linkjes niet in een nieuw tabblad geopend krijg.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Dat klinkt niet al te best wat raar dat google er ook niks over vind.
Dat lijkt me een random naam. Heeft hetzelfde patroon als de persoon op deze pagina en wat die beschrijft lijkt ook erg op wat jij hebt geschreven.



Probeer eens wat de persoon op die pagina daar heeft geprobeerd, dit dus:



I finally figured it out!

I ticked the 'developer mode' box at the top of the extensions page.

This showed an ID number under the name of the extension, and showed 'Loaded from: C:\ProgramData\lbkkmcbnegnpogbhjnpmnpiklmkoeblj\



so I just went and deleted that program folder! I found a few other dodgy looking folders in my program files too, while I was there.

Upon restarting chrome, the extension is gone!

Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op 07 mei 2015 @ 19:07:

Dat lijkt me een random naam. Heeft hetzelfde patroon als de persoon op deze pagina en wat die beschrijft lijkt ook erg op wat jij hebt geschreven.



Probeer eens wat de persoon op die pagina daar heeft geprobeerd, dit dus:



I finally figured it out!

I ticked the 'developer mode' box at the top of the extensions page.

This showed an ID number under the name of the extension, and showed 'Loaded from: C:\ProgramData\lbkkmcbnegnpogbhjnpmnpiklmkoeblj\



so I just went and deleted that program folder! I found a few other dodgy looking folders in my program files too, while I was there.

Upon restarting chrome, the extension is gone!





Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, gelukt!!!!



Thanks!





Wat een ellende is die rotzooi toch....ik had al zoiets eerder gehad met zo'n vage extensie die zichzelf had geinstalleerd, dus ik had al zo'n idee dat ik het daar moest zoeken. Alleen kreeg ik 'm niet verwijderd

Maar goed, op deze manier dus wel, dus thanks voor het vinden van de oplossing!
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Goh, m'n laptop laadt de pagina's ook ineens weer een stuk sneller
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Graag gedaan. Het is vervelend dat dit blijkbaar kan (dat een extensie zichzelf telkens weer kan installeren). Maar als ik het goed begrijp is er een update van Chrome onderweg die het gaat verhelpen.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou lekker zijn



Hoewel ik wel een vermoeden heb wat dit veroorzaakt heeft. Ik heb namelijk wel iets gedaan dat niet handig was.

Iets met een foute download, zeg maar.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet eens waar een extensionpage is......

Fijn dat het weer werkt!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 07 mei 2015 @ 19:51:

Ik snap niet eens waar een extensionpage is......

Fijn dat het weer werkt!







Als je Chrome hebt als browser, en klikt op de drie streepjes rechtsbovenin en kiest voor 'Instellingen' dan zie je vervolgens links in de kantlijn ook 'Extensies' staan. (Of je knipt en plakt dit: chrome://extensions/ )

Als het goed is zie je daar geen gekke dingen of dingen waar je niet zelf voor gekozen hebt.

Ik had daar dus iets staan dat ik niet had geinstalleerd, maar ook niet verwijderd kreeg.

Maar het zorgde dus wel voor ellende bij het gebruik van Chrome.



Vrij vertaald, zeg maar
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven