Vraag over blind typen

21-08-2015 08:05 156 berichten
Mijn dochter is bezig met een cursus blind typen. Vroeger heb ik dat nog geleerd op een echte typemachine , ik kan dus zelf ook blind typen. Ontzettend handig.



Gisteren leerde ze de letter 'c'. Tot mijn grote verbazing moet dat met de middelvinger! Dat vind ik echt zo onhandig. Je moet dan helemaal onder je wijsvinger door bewegen. Zelf type ik de letter 'c' met mijn wijsvinger. Die kan er heel makkelijk bij!



Nu ben ik dus benieuwd welke vinger jullie gebruiken...
Ik typ ook al 40 jaar blind.



En wat ik niet begrijp : als je aan mij vraagt wáár welke letter zit op het toetsenbord, heb ik geen idee...

Als iemand staat te kijken hoe snel ik typ, dan kan ik het ineens niet meer...



Met welke vinger ik de c typ, even gekeken : de middelvinger.
wijsvinger, maar weet niet meer of ik het ook zo heb geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de indruk dat degenen die de C met de middelvinger typen dit idd minimaal 20 jaar geleden zo geleerd hebben. Ik iig wel, eind jaren '80.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Even proberen, ik typ blind maar met welke vinger ik de c, o, wijsvinger merk ik, dat ging automatisch. Ik heb een hele tijd de pink van mijn linkerhand niet kunnen gebruiken door een beklemde zenuw waardoor ik nog steeds met negen vingers tik. Ik denk ook niet dat ik ze nog net zo neerzet als vroeger, toen ik moest leren typen op een schrijfmachine met afgeplakte letters.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
De c met de middelvinger heb ik geleerd op de cursus.



Weet je wat ik niet meer weet en dat is ook het enige wat ik niet helemaal blind kan, de cijfers.

Met welke vinger doen jullie de cijfers? Ik wil dat mijzelf wel weer aanleren, toch handig om echt alles blind te kunnen typen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:iceteapeach schreef op 21 augustus 2015 @ 08:55:

Ik heb de indruk dat degenen die de C met de middelvinger typen dit idd minimaal 20 jaar geleden zo geleerd hebben. Ik iig wel, eind jaren '80.Nee hoor. 1.5 jaar geleden leren typen (LOI) en ik gebruik de middelvinger.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Middelvinger. Heb ik zo geleerd en mijn drie kinderen ook. Zelfde cursus van een plaatselijk particulier opleidings bedrijfje.



Mijn man typt met twee vingers, heel veel aanslagen per minut, waarvan de helft de backspace is. Ik snap nog steeds niet dat hij geen cursus wil doen om fatsoenlijk te leren typen. Hij heeft op zijn 11e een cursus met twee vingers gedaan. Goedkoop is duurkoop zeg maar. Ze kregen er een barrel van een mechanische typmachine 'gratis' bij. Maar als je hem het toetsenbord ziet mishandelen lopen je de rillingen over de rug.
Heel vreemd, ik heb wel 30 jaar geleden leren typen op een hamermachine, en doe de c met wijsvinger. Op álle plaatjes van typecursussen staat echter dat het met middelvinger moet. Volgens mij doe ik wel wat ik geleerd heb.
Het wordt nog gekker want volgens de plaatjes moet m met wijsvinger, terwijl ik die met middelvinger doe. Nou ja, ik type razendsnel dus ik vind het best allemaal.
Alle reacties Link kopieren
verkeerd
black-shoes wijzigde dit bericht op 21-08-2015 09:18
Reden: verkeer geq.
% gewijzigd
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mylene_Valerie schreef op 21 augustus 2015 @ 09:08:

De c met de middelvinger heb ik geleerd op de cursus.



Weet je wat ik niet meer weet en dat is ook het enige wat ik niet helemaal blind kan, de cijfers.

Met welke vinger doen jullie de cijfers? Ik wil dat mijzelf wel weer aanleren, toch handig om echt alles blind te kunnen typen.Dit heb ik geleerd in een tijdelijke baan waar ik alles numeriek moest invoeren, op de 5 zit een bobbeltje, daar zet je de middelvinger rechterhand neer en de twee andere vingers er naast zo ga je naar de bovenste en onderste toetsen en de nul is de middelvinger. Je werkt dus met 3 vingers. Oh ja, dit werkt alleen met het aparte gedeelte op je toetsenbord
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Alle reacties Link kopieren
quote:dezevendwergen schreef op 21 augustus 2015 @ 09:11:

Middelvinger. Heb ik zo geleerd en mijn drie kinderen ook. Zelfde cursus van een plaatselijk particulier opleidings bedrijfje.



Mijn man typt met twee vingers, heel veel aanslagen per minut, waarvan de helft de backspace is. Ik snap nog steeds niet dat hij geen cursus wil doen om fatsoenlijk te leren typen. Hij heeft op zijn 11e een cursus met twee vingers gedaan. Goedkoop is duurkoop zeg maar. Ze kregen er een barrel van een mechanische typmachine 'gratis' bij. Maar als je hem het toetsenbord ziet mishandelen lopen je de rillingen over de rug.O, wat komt me dat bekend voor, dat doet mijn exemplaar ook. Ik tik met mijn nagels en daardoor verslijt ik de letters op het toetsenbord. Om de haverklap moet ik voor hem nieuwe plakletters op het toetsenbord zetten. Ik heb hele vellen met die dingen. Hij is in staat iedere keer een nieuw toetsenbord aan te schaffen terwijl zo'n velletje plakletters 0,50 kost, daar kan ik meerdere keren mee doen. Ze zijn afwisselend goud- of zilverkleurig. Eén keer heb ik een paar van die plakletters verwisseld, vond hij niet leuk. Hij heeft ook moeite met trema's en andere accent tekentjes. Als hij een mailtje stuurt naar iemand in Frankrijk of Duitsland moet ik iedere keer weer uitleggen hoe hij ^, de Umlaut en andere tekentjes boven de letters moet zetten.
verba volant, scripta manent.
Ik heb als kind ook leren blindtypen (echt één van de meest waardevolle cursussen die ik ooit heb gehad geloof ik haha) ik typ ook de c met middelvinger. Mijn cursus was ook zo'n 20 jaar geleden.
Even getest ik vind dat je er met allebei je vingers even makkelijk bij kan, het is net wat je gewend bent.

Wel grappig want de 'm' typ ik dan wel weer met mijn wijsvinger.
Alle reacties Link kopieren
13 jaar geleden geleerd met de...... middelvinger!
Alle reacties Link kopieren
1966, avondcursus bij Schoevers maar ik weet echt niet meer welke vinger verplicht was op welke letter.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:black-shoes schreef op 21 augustus 2015 @ 09:19:

[...]





Dit heb ik geleerd in een tijdelijke baan waar ik alles numeriek moest invoeren, op de 5 zit een bobbeltje, daar zet je de middelvinger rechterhand neer en de twee andere vingers er naast zo ga je naar de bovenste en onderste toetsen en de nul is de middelvinger. Je werkt dus met 3 vingers. Oh ja, dit werkt alleen met het aparte gedeelte op je toetsenbord Dank je, ik heb een 17' laptop dus ook een apart gedeelte dus ik ga het even proberen. Ik heb leren typen op die zware typemachines en weet dat we de cijfers ook hebben geleerd maar ik ben het gewoon vergeten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Wijsvinger
Kan het zijn dat als je op een oude, zware, typmachine (dus niet elektrisch) hebt geleerd het de wijsvinger was, omdat het te zwaar/onhandig was voor de middelvinger in die houding? Of zou het gewoon willekeur zijn?
Ik heb het met de wijsvinger geleerd zeer ouderwets op de typemachine . Lijkt mij rottig om het met de middelvinger te moeten doen.

Welke typecursus krijgt je dochter?
Hoe hebben jullie het geleerd trouwens? Ik heb nog steeds de cadans van 'asdf spatie ;lkj spatie asdf spatie ;lkj spatie' enz. enz. enz. in mijn hoofd
Met mijn middelvinger, zo geleerd op typles
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk vond ik het, toen ik in 1980, als 13-jarige, door mijn ouders naar een typcursus werd gestuurd. Alsof ik typiste zou worden!

Het is een van de weinige dingen uit mijn middelbare schooltijd waar ik nog dagelijks plezier en profijt van heb.



De backspace-toets bestond nog niet. Wij hadden Typpex. Kliederen met een potje, of van die handige velletjes, die veel te snel op gingen.



Ik had les van een meneer van Rijdende Typschool Wico. Hij bracht zelf de typmachines mee naar onze school, waar wij na schooltijd, facultatief, typles kregen.



De c typten we met de linkerwijsvinger. De cijfers en vreemde tekens heb ik destijds niet goed onder de knie gekregen. Gelukkig hebben we tegenwoordig het numerieke toetsenbord, dat heb ik mezelf later aangeleerd.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Oeps M_V de 0 doe je met de duim (de 5 is je uitgangspositie, daar start je). Middelvinger rust altijd op de 5 gewoon proberen. Ook de enter en de plus en de min zijn voor de meest rechter vinger de pink gebruik je dus niet. Succes.
black-shoes wijzigde dit bericht op 21-08-2015 09:45
Reden: verkeerde vinger, het is wat...
% gewijzigd
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
Alle reacties Link kopieren
Schoevers. In de tijd van de mechanische typemachines. De computer deed zo ongeveer net zijn intrede, we mochten met de hele klas een uurtje naar zo'n ding kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven