Waar op letten bij aankoop nieuwe laptop?

14-11-2015 23:10 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien mijn laptop al bijna zes jaar oud is en wat gebreken gaat vertonen, ben ik genoodzaakt binnenkort een nieuwe te kopen. Aangezien ik een beetje krap bij kas zit, moet ik me beperken tot een laptop van rond de 450 euro (tot max 500euro). Nu ben ik een enorme leek op het gebied van computers (en ik vind dat zelf ook behoorlijk genant). Ja, ik gebruik mijn laptop dagelijks, maar ik heb niet zo'n goed beeld van waar je op moet letten bij het kopen van een nieuwe.

Daarom is mijn vraag of ik hier tips kan krijgen waarop ik moet letten en welke mogelijkheden er zijn. Ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden dat de laptop redelijk snel is en dat ik er een dvd op kan kijken. Ik weet dus niet wat nog meer handig is.

Alle tips zijn welkom!

Alvast hartelijk dank!
Alle reacties Link kopieren
Stap 1; bedenken waar je de laptop allemaal voor gaat gebruiken en wat daar voor nodig is. Oftewel, aan welke eisen moet dat ding voldoen?
Alle reacties Link kopieren
Lijstje maken met jouw eisen, en daarna met wensen (die je dus eventueel kunt laten vervallen als die financieel niet haalbaar zijn) en dan gewoon de winkels in en je laten voorlichten.

Maak even een foto van de laptops die je aanbevolen worden, met het prijskaartje en de specificaties erbij. Evt even erbij aangeven aan welke wensen 'ie wel en niet voldoet.



Paar winkels afgaan, voor breder advies en oordeel.



Daarna thuis op internet prijsvergelijking doen en bestellen op de meest gunstige plek.





Wat ik persoonlijk zou willen:

- idd dvd/cd erin kunnen doen (is niet standaard!)

- let op een lekker toetsenbord! Onze laatste aanwinst blijkt niet lekker te typen...

- ik vind een numeriek blok erg fijn bij het toetsenbord

- uiteraard veel geheugencapaciteit en snelheid
Oeh ik lees mee. Die van mij is laatst gevallen en nu hangt het scherm half scheef. Weet niet hoe lang hij het nog gaat overleven, hij is nu bijna 3 jaar oud. Mijn ook ietwat oude smartphone (samsung 3s? ) begint ook gebreken te vertonen dus ik hoop dat ze niet in dezelfde maand een stille dood sterven... aiii.



Anyway, ik weet er ook weinig van. Ik heb trouwens iets wat officieel volgens mij een notebook heet. In ieder geval een kleine laptop. Dat vind ik wel prettig en wil ik bij de volgende ook. Ik heb nu geen cd/dvd mogelijkheden, en soms mis ik dat toch wel, dus ik moet even bedenken of ik dat niet liever wel wil. Verder vind ik de windows versie die er nu op zit zeer irritant (geen idee welke, iets met tegels, maar ik ga altijd naar desktop).



Ik gebruik mijn laptop alleen voor wat email/viva/fb/films kijken en wat kleine dingetjes in word en excel doen. Niets bijzonders dus.
Alle reacties Link kopieren
En als je een paar modellen hebt gevonden die iets voor je zouden kunnen zijn, check dan even de reviews daarover op tweakers.net! Heb ik veel aan gehad toen ik een keuze moest maken.

Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen: de Lenovo IdeaPad Z50-70 59442525 voor 429 euro. Zie http://tweakers.net/price ... apad-z50-70-59442525.html



Toelichting:

Ik heb gezocht op i3 Core en opslag "SSD / Hybrid-HDD" (veeeel sneller dan een traditionele harddisk). En dan komt die laptop er als goedkoopste uit.
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk bedankt voor de tips! Daar kan ik zeker iets mee en dat ga ik ook doen.

Ik ga eerst eens beginnen met het maken van een lijstje idd. Dat was ik ook van plan en daarom vroeg ik tips zodat ik iets meer weet van wat er zoal aan keuze is. Een prettig toetsenbord en numeriek blok kan ik er dus bijschrijven. Mooi!

Bij de winkels langs gaan en foto's maken lijkt me ook een goed plan.

Het is trouwens een opluchting dat ik niet de enige ben die er niet heel veel verstand van heeft en misschien ook iets aan dit topic heeft!
Alle reacties Link kopieren
Ok, Tweakers.net ik heb het genoteerd!



De Lenovo voor 429,00 euro ga ik bekijken!!
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 14 november 2015 @ 23:31:

Lijstje maken met jouw eisen, en daarna met wensen (die je dus eventueel kunt laten vervallen als die financieel niet haalbaar zijn) en dan gewoon de winkels in en je laten voorlichten.

Paar winkels afgaan, voor breder advies en oordeel.



Daarna thuis op internet prijsvergelijking doen en bestellen op de meest gunstige plek.



Oh, dat vind ik toch zo flauw. Je laten adviseren door personeel in een winkel, en dan op internet op zoek gaan naar een goedkoper exemplaar. Dat is nou juist waarom producten in 'stenen' winkels vaak wat duurder zijn. Ze hebben personeel wat betaald moet worden...

Realiseer je dat als iedereen dit gaat doen er geen winkels meer overblijven...
Alle reacties Link kopieren
quote:vpktje schreef op 14 november 2015 @ 23:32:

Oeh ik lees mee. Die van mij is laatst gevallen en nu hangt het scherm half scheef. Weet niet hoe lang hij het nog gaat overleven, hij is nu bijna 3 jaar oud. Mijn ook ietwat oude smartphone (samsung 3s? ) begint ook gebreken te vertonen dus ik hoop dat ze niet in dezelfde maand een stille dood sterven... aiii.



Anyway, ik weet er ook weinig van. Ik heb trouwens iets wat officieel volgens mij een notebook heet. In ieder geval een kleine laptop. Dat vind ik wel prettig en wil ik bij de volgende ook. Ik heb nu geen cd/dvd mogelijkheden, en soms mis ik dat toch wel, dus ik moet even bedenken of ik dat niet liever wel wil. Verder vind ik de windows versie die er nu op zit zeer irritant (geen idee welke, iets met tegels, maar ik ga altijd naar desktop).



Ik gebruik mijn laptop alleen voor wat email/viva/fb/films kijken en wat kleine dingetjes in word en excel doen. Niets bijzonders dus.



Dan heb je dus Windows 8.

De nieuwste Windows, Windows 10, heeft gewoon weer een good-old startmenu.

Ik zou dus een laptop met Windows 10 kopen als ik jou was.
Hier een mac-fan dus totaal andere doelgroep. Maar dvd zit er denk ik niet standaard meer in, althans niet bij mac. Je kan wel een losse dvd-drive kopen, hou daar rekening mee ivm de kosten.



Verder is het laatst waar ik op zou letten een numeriek toetsenbord. Heb die al jaren niet meer en werkelijk geen seconde gemist.
quote:Zarah schreef op 15 november 2015 @ 00:52:

[...]



Oh, dat vind ik toch zo flauw. Je laten adviseren door personeel in een winkel, en dan op internet op zoek gaan naar een goedkoper exemplaar. Dat is nou juist waarom producten in 'stenen' winkels vaak wat duurder zijn. Ze hebben personeel wat betaald moet worden...

Realiseer je dat als iedereen dit gaat doen er geen winkels meer overblijven...Idem dito. Pingel er dan wat af als je er toch bent, vaak kan dat wel.
Troost je TO, de meeste mensen, ook die in de winkel, hebben er echt de ballen verstand van en gaan je dingen adviseren die hoed klinken masr waar je niets aan hebt
Waarom mag een apparaat dat he intensief gebruikt trouwens maar ¤ 6,25 per maand kosten?
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 15 november 2015 @ 06:20:

Waarom mag een apparaat dat he intensief gebruikt trouwens maar ¤ 6,25 per maand kosten?



Wat is het probleem? Waarom zou je 1000 euro betalen aan een apparaat als je ook laptops vind van 500 die ook voldoen aan je wensen?

Duurder is niet altijd beter..
quote:jasminn schreef op 15 november 2015 @ 10:35:

[...]





Wat is het probleem? Waarom zou je 1000 euro betalen aan een apparaat als je ook laptops vind van 500 die ook voldoen aan je wensen?

Duurder is niet altijd beter..Goedkoper evenmin. Eerst kijken wat je nodig hebt zou ik logischer vinden.
Niet in deze dure periode kopen, maar wat tot eind januari/februari
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad even wachten op de aanbiedingen, dat was een goede tip, meestal gaan ze ook al eind december beginnen met de afprijzingen.

Toen ik alles voor mij zelf op een rijtje had gezet, waar ik een laptop voor nodig had, kwam ik uit bij een chromebook. Ik ben er nog steeds heel blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk bedankt voor alle reacties! Fijn dat jullie meedenken!



Een losse dvd-drive kopen kan dus ook, maar is dat niet lastig? Het is kennelijk niet meer gewoon dat zo'n ding in de laptop verwerkt zit. Jammer.



Goede tip om de computer niet nu te kopen, maar nog even te wachten tot er aanbiedingen komen. Ik hoop alleen dat mijn huidige laptop het dan nog wel een poosje volhoudt!



Van een chromebook heb ik nog nooit gehoord. Wat zijn de voordelen daarvan?



JollyJ wat bedoel je met 6,25 euro per maand?
Alle reacties Link kopieren
Prijs maakt niet zo heel veel uit hier hele dure gehad en goedkope en allen gaan zo,n 5 jaar mee.



Kijk naar goede reviews.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat doe ik inderdaad slobberbone.
Alle reacties Link kopieren
Een losse dvd-drive kopen kan dus ook, maar is dat niet lastig?



29 euro bij de Mediamarkt. Inklikken op de USB, en het werkt



Het is kennelijk niet meer gewoon dat zo'n ding in de laptop verwerkt zit. Jammer.



Geen DVD-drive maakt een computer goedkoper, dunner en lichter.

Ik gebruik zelf nooit meer DVDs of CDs
Peaq schijnt goed te zijn. Is eigen merk van MediaMarkt met onderdelen van Lenovo of uit dezelfde fabriek. Ga er zelf binnenkort een aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Lees ook even mee. Binnenkort toe aan nieuwe laptop en al even aan het rondkijken, maar nog steeds niet gevonden wat ik zoek.

Zoek een laptop met in ieder geval een scroll functie op de mousepad, alle laptops hebben dat wel, maar dan moet je met je muis in de scrollbalk gaan staan, voordat je kan scrollen. Ik zoek er een waarmee je overal in het scherm kan scrollen door over de mouse pad te gaan. Mijn huidige laptop heeft in de mousepad een horizontaal en verticaal lijntje die deze functie aangeeft, maar tot nu toe geen enkele laptop meer tegengekomen die dit ook heeft.....

Mocht iemand een tip hebben? Ik hoor 'm graag!
quote:Autofan schreef op 15 november 2015 @ 01:56:

[...]





Dan heb je dus Windows 8.

De nieuwste Windows, Windows 10, heeft gewoon weer een good-old startmenu.

Ik zou dus een laptop met Windows 10 kopen als ik jou was.

Aha, oké, ja dat klinkt bekend. Mijn zwager heeft wel een start knop erop gefabriekt, maar soms als je erop klikt gaatie toch naar de tegels, ik snap niet echt waarom. En ik van sommige dingen lukt het me niet om een snelkoppeling op het bureaublad te zetten. Maar ik denk dat ik dan inderdaad gewoon voor Windows 10 moet gaan. Ik weet wel dat ik (ik neem aan dan 7) andere Windows had, en een code erbij kreeg om hem te upgraden, dat zal wel zo'n overgangsperiode geweest zijn. Maar dan wacht ik nu even (of hij moet helemaal dood gaan morgen) tot ik er 1 vind waar 10 op zit. Want dat was ook een drama.



Ik las nog iets over een losse dvd-ding die je via usb kan aansluiten. Misschien is dat ook een idee voor mij, of kan dat niet altijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven