Wat vinden jullie van het digitale tijdperk?

21-04-2015 23:54 222 berichten
Deze week werd er weer om mijn email adres gevraagd omdat iets digitaal geregeld moest worden en ik vroeg mij ineens af of ik dat wel een goede ontwikkeling vind dat alles tegenwoordig maar digitaal moet. Ja het is handig, bespaard tijd, minder papier maar ik zie ook best wel wat nadelen zoals:

- Je raakt je email adres kwijt om wat voor reden dan ook wat je dus voor o.a. je bankzaken, digiD etc gebruikt, hoe kun je dan je zaken regelen?

- Je computer wordt gehackt/ heeft een virus en de crimineel kan zo in je mailbox kijken waar al je vertrouwelijke informatie staat.

- Je computer, telefoon etc wordt gejat waardoor een dief misschien bij je informatie kan.



Ja je moet je computer goed beveiligen, sterke wachtwoorden gebruiken maar dan nog kan het mis gaan. Voordelen zijn dan wel weer dat als je huis in de fik vliegt je nog steeds wel overal bij kunt digitaal. Ik hoorde laatst zelfs dat je ook al online naar de psycholoog kan, nouja bij wijze van, best handig als je een drukke baan hebt en je niet tijdens kantooruren een afspraak in kan plannen. Dan vraag ik mij toch af wil ik dat wel online via internet?



Soms mis ik het wel dat je van veel instanties bijna geen post meer krijgt en alles maar digitaal moet. Dat je gewoon naar een bedrijf toe kon om dingen te regelen i.p.v. dat alles maar online moet.



Denk ik nou echt te ouderwets of? Ben nog lang niet bejaard maar soms vraag ik mij wel af of ik het tegen die tijd allemaal wel bij kan benen. Wat vinden jullie ervan dat er zoveel digitaal moet via internet?
Kort gezegd ben ik zo 'n beetje digi-moe aan het worden.

Dat de rekening/overzichten ed. nu te zien is op je laptop is natuurlijk reuze handig en scheelt papierrompslomp maar ik vond een envelop die op je mat komt die je open maakt en in één oogopslag het overzicht te zien geeft net zo handig. Nu moet ik eerst de laptop aanslingeren, naar de site en wachtwoord intikken en als ik het wachtwoord vergeten ben moet ik weer een nieuwe maken.....
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor digitalisering, maar ik zit dan ook in dat vakgebied dus ik ben niet objectief. Of je nu wilt of niet, we zijn al jaren geleden die kant op vertrokken. Internet of Things (IoT) is over 1 a 2 jaar niet meer weg te denken (waarbij apparaten worden gekoppeld aan het internet, zoals je verwarming thuis regelen via een app op je telefoon, of online kijken hoe het met je moeder is die slecht ter been is) Ik vind het fijn, het hoort bij deze generatie, je groeit er vanzelf wel in mee.
Alle reacties Link kopieren
Het privacy en veiligheids aspect is wel een zorgelijke kwestie, maar verder vind ik het heerlijk dat zoveel dingen digitaal kunnen. Van de digitale belastingaangifte, tot het zelfscannen bij de supermarkt en het online aanvragen van een geboortecertificaat. Ik scan acceptgiro's met m'n ipad en dan weet dat ding gewoon hoeveel geld er naar wie moet. Afspraak maken bij de garage? Kies een dag op de digitale kalender.



Misschien ligt het aan m'n leeftijd (26) of het feit dat ik ook een digitaal aanverwante baan heb, maar ik zie vooral de gemakken van het digitale tijdperk.
@yoshe

Hoe kijk jij dan aan tegen de nadelen de digitalisering ook met zich mee kan brengen (zoals ik benoemde in de OP) als je in het vakgebied zit. Ik zit zelf niet in het vakgebied dus ik kijk vooral vanuit mijzelf en maak mij wel eens zorgen over mijn privacy nu zoveel digitaal moet.
Ik vind het handig, biedt een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden. Jammer genoeg ook aan mensen met slechte bedoelingen maar die heb je helaas in ieder tijdperk.
Alle reacties Link kopieren
Ik had niet vermoed dat het zo snel zou gaan. De eerste computers vond ik niks aan en ik vergat ze eigenlijk, zag het als iets van een kantoor en toen vrij plotseling, na een paar jaar internet, ging iedereen massaal online. En toen was de vrijwilligheid weg; je moest wel een computer kopen. Ik hoorde op tv dat 40% van de gezinnen een computer had en toen heb ik het boek "Windows98 voor Dummies" gekocht. Heel zenuwachtig toen ik hem voor het eerst opstartte. Dat wou ik per sé alleen doen. Maar daarna gingen de ontwikkelingen snel, vooral van de gadgets.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Het is gewoon met de tijd meegaan.

Ik zou niet meer zonder internet kunnen.

In China iets bestellen, snel iets opzoeken, etc.

100 jaar geleden had bijna niemand een auto, nu 3 per gezin.

Tja. En over 100 jaar is het weer anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft de privacy erger ik me wel aan het tracking-verschijnsel. Ik probeer dat zoveel mogelijk te verhinderen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En spam. Ik kreeg zelden spam, en plotseling had ik er vier. Gmail stelde me voor om een poging te doen om ze te unsubscriben, en ik dacht op dat moment even niet na, was niet met mijn aandacht erbij, zei "ja" en dat was toen het begin van een overvloed aan spam, immers, ik had kenbaar gemaakt dat mijn e-mailadres echt bestond dus dat was meteen handelswaar geworden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Van een beetje cyberseksen is nog nooit iemand zwanger geworden. En je loopt er ook geen SOA van op.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Waar ik me als 44jarige vooral aan erger in deze tijd is dat iedereen massaal elke mogelijkheid aanpakt om in zijn iphone of smartphone or whatever te duiken.Vooral in gezelschap komt t op mij een beetje onbeschoft over.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heerlijk dat veel via internet gaat. Ik moet er niet aan denken dat ik met mijn acceptgiro nog naar de bank zou moeten. Of naar de bieb om iets op te zoeken. Als ik geen zin heb om te koken, bestel ik iets via internet. Geweldig toch?

Ook het zelfscannen in de supermarkt vind ik geweldig handig.



Gevaren zijn er altijd. Die waren er vroeger ook en zullen er blijven. Ze verzinnen elke keer iets nieuws. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik loop gewoon heel recalcitrant vijf jaar achter op de rest van de wereld. Ik heb eind vorig jaar pas mijn eerste smartphone gekocht. Maar, ik had tien jaar geleden al een Palm handheld die ook werkte met touchscreen en toen heb ik heel wat tijd besteed aan programmaatjes, ja zo heetten apps vroeger, erop te zetten en spelletjes. Dus ik was al wat verzadigd toen de smartphones met touchscreen en apps verschenen. Programmaatjes op de computer zetten, doe ik al heel lang. En spelletjes. Altijd gratis, ik betaal niet voor software. Nooit eigenlijk, nu nog steeds niet. Er zijn genoeg gratis alternatieven voor veel software.



Maar social media gebruik ik nog steeds niet, ik ben ook afgekeurd en ik heb toch de indruk dat werkende mensen er meer gebruik van maken. Mijn wereld is wat kleiner geworden sinds ik niet meer werk. Ik maak heel summier gebruik van apps. Ik weet dat als er iets nieuws verschijnt, dat er meestal nog een tijdlang de oude manier wordt geaccepteerd en daar maak ik gebruik van. Ik heb mijn halve leven op school gezeten en ik wil niet steeds nieuwe dingen aanleren. Alleen als ik daar zin in heb, niet als ik ertoe gedwongen word.



Ik denk niet dat het over 1,2 jaar heel normaal is dat je je koelkast de boodschappen zelf laat bestellen. Dat is in de VS al langer mogelijk en toch zie je het hier nog helemaal niet. Ik wil zoveel mogelijk zelf doen en apparaten alles over laten nemen, neen, dank u. Ik blijf hippie tot het bittere eind!



Het lijkt allemaal wel zo mooi, die gadgets, maar daarvoor moeten ze in derde wereldlanden grondstoffen voor winnen en dat gaat er niet bepaald netjes aan toe. Ik overweeg zelfs om geen mobiele telefoon meer te nemen, ik heb ook al een tablet en een laptop. Mijn vriend heeft een telefoon waarmee we kunnen bellen. Ik wil niet meedoen aan de westerse arrogantie die de halve aardbol al verpest heeft. Ook windmolens hebben onderdelen nodig waar men in andere delen van de wereld voor moet kreperen. Oh, wat zijn we geweldig milieuvriendelijk bezig. En zelfs spaarlampen worden gemaakt onder barre arbeidsomstandigheden.



Dus ik vind de consequenties op de lange duur minder geweldig. Wat gaat het anderen kosten zodat wij geen vinger meer hoeven op te tillen om onze zaakjes te regelen? En waar ligt de waarde daarvan? Wat moet je dan met je tijd doen als je geen tijd meer hoeft te besteden aan het huishouden en boodschappen doen? En hoeveel koerierdiensten zullen er komen, om alles naar de klant zijn voordeur te brengen, waardoor we weer met teveel uitstoot komen te zitten. Er komt een dag waarop de grenzen zijn bereikt en we onze leefomgeving compleet verziekt hebben omdat we in luxe willen baden. Dat doen we nu anderen al aan.



En ik vind het lui, misschien omdat vroeger alles veel bewerkelijker was, dat kan. Maar het leven draait toch niet om tijdswinst maken? Ik denk ook dat ik ongeduldiger geworden ben, omdat dingen snel gaan, ga je dat ook verwachten dus als dat niet gebeurt, erger ik me. Of als mijn internet hapert. Ik kan ook niet echt meer zonder internet. Wat ik eigenlijk niet zo kan waarderen. Want als je een dag storing hebt of te laat betaald hebt, kun je niet eens een telefoonnummer opzoeken. Als ik geen internet zou hebben, zou ik bar weinig contact hebben met anderen dus ik ben wel blij dat het bestaat. Ik heb er ook veel door geleerd. Maar ik heb de tachtiger jaren meegemaakt, en die tijd was gezelliger en het was niet zo noodzakelijk om 'bij' te blijven als nu. Ik vind dat zo dwingend.



Ik vind het er ook niet gezelliger of socialer op geworden met de komst van social media. Eigenlijk maken ze mensen antisocial. De anonimiteit op internet mogen ze van mij afschaffen. Voortaan overal met je naam en achternaam, op alle sites, anders mag je niets zeggen. Dat zou ik wel wat vinden. Dat zou de boel misschien weer wat normaliseren.



Hackers, daar kun je je wel tegen beschermen maar daar moet je wel wat moeite voor doen. Ik zou het ook fijn vinden als ze een beetje opschieten met wetgeving voor internet, want die loopt achter op de ontwikkelingen. Catfishes en fraudeurs en ander gespuis, hebben nu nog veel teveel vrijspel. Als ik kinderen had, zou ik alles wat ze deden op internet via een app laten vastleggen, zodat ik kan zien met wie ze praten en waarover. Maar goed dat ik geen kinderen heb dus.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ergernis ligt eerder opeen ander vlak. Als prille moeder heb ik meerdere andere moeders als Facebookvriend. En de afgelopen week heb ik meerdere malen een tekening gezien van een moeder op bed met een baby in de arm. En de mobiele telefonie buiten handbereik. Onderschrift: the story of my life. Ik vind dit plaatje complete waanzin.

Ik ben zeker niet van mening dat er niks meer buiten je kind bestaat. Maar zijn we inmiddels al zo aan onze mobiel verslaafd dat we er ook mee moeten spelen als wrmet onze pasgeborene bezig zijn? Geef mij maar het andere plaatje dat ik in mijn nieuwsoverzicht tegen kwam. Die van Liefde is... Een plaatje met een baby op de arm en als onderschrift: Love is...holding the whole world in your arms.

Mijn moraal in deze: waarom tegenwoordig toch altijd die mobiele telefoon? Wat meer algemener, ook als ik met iemand in conversatie ben?
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft het digitale gedoe ben ik niet van deze tijd. Ik vind er gewoon niets aan. Verder heel veel eens met gladioortje74
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 22 april 2015 @ 00:24:

Ik had niet vermoed dat het zo snel zou gaan. De eerste computers vond ik niks aan en ik vergat ze eigenlijk, zag het als iets van een kantoor en toen vrij plotseling, na een paar jaar internet, ging iedereen massaal online. En toen was de vrijwilligheid weg; je moest wel een computer kopen. Ik hoorde op tv dat 40% van de gezinnen een computer had en toen heb ik het boek "Windows98 voor Dummies" gekocht. Heel zenuwachtig toen ik hem voor het eerst opstartte. Dat wou ik per sé alleen doen. Maar daarna gingen de ontwikkelingen snel, vooral van de gadgets.Dat het zo snel zou gaan, had ik ook niet verwacht. Toen internet net opkwam, dacht ik: dat is zo weer uit. Een hype die tot niks leidt. Wat moet men met dat internet. Over een tijdje gat iedereen gewoon weer naar de bieb voor informatie. Ik was 12 ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik eigenlijk wel gek vind, is dat de hele wereld eigenlijk gewoon verslaafd is aan internet en mobiele telefonie en dat niemand dat echt vreemd vindt. Ik vind alle bezigheden die teveel van je tijd, energie en aandacht vragen, verslavingen en dus ongezond.



Dat is ook de reden dat ik geen games meer speel op playstation ed. Man, wat ben ik verslaafd geweest aan Lara Croft, the Tombraider. En ik was vet goed. Maar er ging veel teveel tijd in zitten. Op een gegeven moment werd ik wakker en dacht, hee, de zon schijnt buiten, wat doe ik hier binnen als een rat in een hol? Maar nu is dat normaal. Ik vraag me ook af of internet wel de toekomst heeft. Misschien worden mensen toch wakker op een dag. We leven nog steeds in het tijdpek van het individualisme maar aan alle tijdperken komt ooit een eind.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 't heerlijk, elke keer weer nieuwe handige snufjes!



Alleen hoop ik niet dat terroristen ooit google platleggen, want heel m'n leven staat in gmail en google drive.



Chatten heb ik al vele jaren geleden opgegeven. Dat vind ik te timeconsuming, ik hou meer van apps/communicatie waarmee je kunt reageren wanneer het jezelf uitkomt.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Het heeft mijn leven en mijn werk minstens 100 keer makkelijker gemaakt. Ik zou in het verleden niet kunnen doen wat ik nu doe.



Zelfs mijn opa (bijna 91) vindt de digitalisering fijn.
quote:gladoortje74 schreef op 22 april 2015 @ 03:51:

Wat ik eigenlijk wel gek vind, is dat de hele wereld eigenlijk gewoon verslaafd is aan internet en mobiele telefonie en dat niemand dat echt vreemd vindt. Ik vind alle bezigheden die teveel van je tijd, energie en aandacht vragen, verslavingen en dus ongezond.



Dat is ook de reden dat ik geen games meer speel op playstation ed. Man, wat ben ik verslaafd geweest aan Lara Croft, the Tombraider. En ik was vet goed. Maar er ging veel teveel tijd in zitten. Op een gegeven moment werd ik wakker en dacht, hee, de zon schijnt buiten, wat doe ik hier binnen als een rat in een hol? Maar nu is dat normaal. Ik vraag me ook af of internet wel de toekomst heeft. Misschien worden mensen toch wakker op een dag. We leven nog steeds in het tijdpek van het individualisme maar aan alle tijdperken komt ooit een eind.

dus werken is ook een verslaving? Vergt veel te veel tijd

Boodschappen doen zou ik niet onder verslaving laten vallen, maar volgens jouw redenering wel. Ik ben er naar mijn idee namelijk veel te veel tijd aan kwijt. Zelfde met schoonmaken. Dat is toch echt geen verslaving van me, maar kost wel veel te veel tijd. Maar ja, niet doen is ook weer zowat...



Ik ben blij met de digitalisering! Lekker makkelijk, alles kan vanuit huis. Ook die bankzaken via de app, super! Wil ik een grote aankoop doen, ongepland. Prima, even snel op mijn mobiel geld over maken en

ik kan aan de kassa afrekenen en het zelfscannen bij de boodschappen scheelt ook al een heleboel! Ik rij er zelfs voor naar een andere supermarkt verderop. Boodschappen bestellen via internet is eigenlijk nog veel handiger. En dingen op tv zoals netflix, zelf kunnen kiezen wat je kijkt ipv de pulp die op de gewone zenders word uitgezonden. Echt, ik kijk zowat niks anders meer dan netflix of uitzending gemist. Kijken wat ik wil en wanneer ik het wil! Ook social media vind ik ideaal. Even snel iets bij een bedrijf navragen of melden. Gaat veel sneller dan via de mail of per post. En mijn ouders wonen ver weg, maar blijven zo wel op de hoogte van wat er een beetje gaande is en krijgen leuke foto's van ons en dochter door via facebook. Ereaders, ook al zoiets handigs! Heb laatst weer 90 boeken weggedaan, wat een ruimte! Gewoon 1 plat ding op je nachtkastje met duizend boeken onze boekenkast is echt nog maar een fractie van wat hij ooit was.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik vind het er ook niet gezelliger of socialer op geworden met de komst van social media. Eigenlijk maken ze mensen antisocial. De anonimiteit op internet mogen ze van mij afschaffen. Voortaan overal met je naam en achternaam, op alle sites, anders mag je niets zeggen. Dat zou ik wel wat vinden. Dat zou de boel misschien weer wat normaliseren.En je post hier nog onder Gladoortje omdat... ?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Desperate_Housewive schreef op 22 april 2015 @ 07:51:

[...]



dus werken is ook een verslaving? Vergt veel te veel tijd

Boodschappen doen zou ik niet onder verslaving laten vallen, maar volgens jouw redenering wel. Ik ben er naar mijn idee namelijk veel te veel tijd aan kwijt. Zelfde met schoonmaken. Dat is toch echt geen verslaving van me, maar kost wel veel te veel tijd. Maar ja, niet doen is ook weer zowat...



Ik ben blij met de digitalisering! Lekker makkelijk, alles kan vanuit huis. Ook die bankzaken via de app, super! Wil ik een grote aankoop doen, ongepland. Prima, even snel op mijn mobiel geld over maken en

ik kan aan de kassa afrekenen en het zelfscannen bij de boodschappen scheelt ook al een heleboel! Ik rij er zelfs voor naar een andere supermarkt verderop. Boodschappen bestellen via internet is eigenlijk nog veel handiger. En dingen op tv zoals netflix, zelf kunnen kiezen wat je kijkt ipv de pulp die op de gewone zenders word uitgezonden. Echt, ik kijk zowat niks anders meer dan netflix of uitzending gemist. Kijken wat ik wil en wanneer ik het wil! Ook social media vind ik ideaal. Even snel iets bij een bedrijf navragen of melden. Gaat veel sneller dan via de mail of per post. En mijn ouders wonen ver weg, maar blijven zo wel op de hoogte van wat er een beetje gaande is en krijgen leuke foto's van ons en dochter door via facebook. Ereaders, ook al zoiets handigs! Heb laatst weer 90 boeken weggedaan, wat een ruimte! Gewoon 1 plat ding op je nachtkastje met duizend boeken onze boekenkast is echt nog maar een fractie van wat hij ooit was.Helemaal mee eens! Ik ben echt blij met de digitalisering maar ik kan me ook wel eens ergeren hoe mensen er mee omgaan. Als je met iemand gezellig op het terras zit en van elk nieuw biertje/hapje een foto voor één of andere groepsapp gemaakt moet worden irriteer ik me daar rot aan. Of als je met iemand in gesprek bent en die persoon de telefoon niet even kan laten liggen zodra die iets van een piepje geeft... Bah. Ik geef het ook aan dat ik het niet prettig vind wanneer iemand dat doet waar ik naast zit en probeer het zelf ook nooit te doen. Gelukkig vallen mijn vrienden wel mee maar bij één vriend is de relatie echt verwaterd door dit gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor digitalisering (is ook mijn werk ), en zeker ook voor goed persoonlijk contact waarbij de smartphone(s) in de tas of zak blijven!
Alle reacties Link kopieren
Eens met DH.



Ik vind de digitalisering ideaal. Weg papieren rommel. En het is leuk, zie het forum. En social media bijvoorbeeld ook. Ik heb contacten over de hele wereld (van vroeger bijvoorbeeld) en het gaat allemaal supersnel.
Les temps sont durs pour les rêveurs...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven