Wat vinden jullie van het digitale tijdperk?

21-04-2015 23:54 222 berichten
Deze week werd er weer om mijn email adres gevraagd omdat iets digitaal geregeld moest worden en ik vroeg mij ineens af of ik dat wel een goede ontwikkeling vind dat alles tegenwoordig maar digitaal moet. Ja het is handig, bespaard tijd, minder papier maar ik zie ook best wel wat nadelen zoals:

- Je raakt je email adres kwijt om wat voor reden dan ook wat je dus voor o.a. je bankzaken, digiD etc gebruikt, hoe kun je dan je zaken regelen?

- Je computer wordt gehackt/ heeft een virus en de crimineel kan zo in je mailbox kijken waar al je vertrouwelijke informatie staat.

- Je computer, telefoon etc wordt gejat waardoor een dief misschien bij je informatie kan.



Ja je moet je computer goed beveiligen, sterke wachtwoorden gebruiken maar dan nog kan het mis gaan. Voordelen zijn dan wel weer dat als je huis in de fik vliegt je nog steeds wel overal bij kunt digitaal. Ik hoorde laatst zelfs dat je ook al online naar de psycholoog kan, nouja bij wijze van, best handig als je een drukke baan hebt en je niet tijdens kantooruren een afspraak in kan plannen. Dan vraag ik mij toch af wil ik dat wel online via internet?



Soms mis ik het wel dat je van veel instanties bijna geen post meer krijgt en alles maar digitaal moet. Dat je gewoon naar een bedrijf toe kon om dingen te regelen i.p.v. dat alles maar online moet.



Denk ik nou echt te ouderwets of? Ben nog lang niet bejaard maar soms vraag ik mij wel af of ik het tegen die tijd allemaal wel bij kan benen. Wat vinden jullie ervan dat er zoveel digitaal moet via internet?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu boeken op mijn e-reader. Zo kan ik ook 's avonds in bed lezen zonder dat ik licht aan hoef te doen en zonder dat ik lamme armen krijg van het omhoog houden van 'n zwaar boek.



Via internet is de hele wereld bereikbaar. Je boekt heel makkelijk op een ander continent hotels en vluchten zonder gedoe met 'n reisbureau.



En op de weg zou ik niet meer zonder gps willen. Ben nooit 'n ster geweest in kaartlezen.



En hoe leuk is het dat je door je running-app kunt zien hoeveel km de gelopen route bedraagt en hoeveel calorieen je ermee hebt verbrand!
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 22 april 2015 @ 13:13:

[...]

Dat is waar, alleen kwamen de bloedbaden in de westerse wereld iig, bijna niet voor in de jaren '80 en '90. Sinds Columbine zijn die wel gestegen en in de VS zijn bijna elke dag wel schietpartijen van mensen die doordraaien. Emotioneel gezien zijn de tijden ook veranderd en dat combineert niet goed met de vrijheid van internet.Wat een kletskoek, de Bende van Nijvel en de Communistische Cellen hebben jarenlang terreur gezaaid in Belgie. Duitsland had de Rote Armee Fraction, Het VK de IRA, Spanje de ETA, Italie de Rode Brigades. Die terreurorganisaties waren heel wat gevaarlijker en ontwrichtender dan die one-off lone nutters. En zonder internet en mobiele telefoon slaagden ze er prima in aan wapens en bommen te komen en zich te organiseren. Wat dat betreft is het dankzij de digitalisering juist veiliger geworden.
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla
Alle reacties Link kopieren
.
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 22 april 2015 @ 13:13:

[...]





Dat is waar, alleen kwamen de bloedbaden in de westerse wereld iig, bijna niet voor in de jaren '80 en '90. Sinds Columbine zijn die wel gestegen en in de VS zijn bijna elke dag wel schietpartijen van mensen die doordraaien. Emotioneel gezien zijn de tijden ook veranderd en dat combineert niet goed met de vrijheid van internet.



Ik ben gek op vrijheid hoor, net als iedereen maar ik maak me wel zorgen over veiligheid soms. Je zult maar slachtoffer worden van zo'n idioot. Ik lig er niet wakker van maar toch, je moet nooit denken: waarom ik? Je kunt beter vragen: waarom niet ik? Ik maak me meer zorgen over mensen hier dan over de IS. Was het niet vorige week, drie gasexplosies in 1 week in Nederland, of het zelfmoord was, hoor je later pas maar er zijn veel mensen met problemen. De meldingen over verwarde mensen zijn bv in twee jaar tijd met 40% toegenomen.



Waar kom jij vandaan? Wel eens van de RAF, IRA, ETA gehoord?

Ook massamoordenaars waren er ook al in het pre-computertijdperk. Evenals schietpartijen,wraakacties, zelfmoorden/familiedrama's, etc. etc.

Het verschil met "vroeger" is dat alle nieuws nu binnen een paar minuten de hele wereld over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Een e-reader heb ik wel, maar ik kan er niet aan wennen. Geef mij maar een papieren boek.
quote:impala schreef op 22 april 2015 @ 13:44:

[...]





Ik vond het eigenlijk wel makkelijk, die acceptgiro's. Handtekening eronder en klaar.Je gooit hem in de bus als je er toch langskomt. Nu moet je eerst je laptop aanzwengelen, dan de acceptgiro helemaal overtikken (banknummer, bedrag, kenmerk), je edentifier pakken, bankpasjeuit portemonee halen en erin stoppen, twee codes intoetsen en tenslotte ook nog eens een code op je laptop intoetsen. Hoe bedoel je makkelijk?

Ja, ik ben wel eens digi-moe.





Bij ABN AMRO kan je inloggen en opdrachten versturen door het intikken van je persoonlijke 5-cijferige code. Kan ook via je smartphone. Hoef je alle door jou genoemde stappen niet te nemen (behalve bedrag etc invoeren).



Ik vind internetbankieren echt ideaal. Laatst had ik het er nog over met iemand, sjeeee wat een gedoe het was met die acceptgiro's, pfoeh.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 22 april 2015 @ 15:32:

[...]





Bij ABN AMRO kan je inloggen en opdrachten versturen door het intikken van je persoonlijke 5-cijferige code.



Ja, dat heeft het wel iets verbeterd. Maar dat kan alleen als het rekeningnummer al bekend is (je al eerder wat hebt overgemaakt op die rekening). Je moet dus toch nog vaak met dat apparaat en die codes aan de slag. En evengoed nog altijd die acceptgiro overtikken.

Nee, die acceptgiros waren handig. Maar reizen zonder pinpas, dat was een ander verhaal
.
Ik zie voor en nadelen. Het eerste wat ik zei tegen mijn vriend toen we internet kregen was hoe geweldig ik het vond (al die nieuwe mogelijkheden, de wereld komt in je huis etcetc) maar dat ik ook verwachtte dat een teveel aan technologie en informatie problemen kan gaan opleveren op de lange termijn. Ik ben dan ook zo'n persoon dat bewust alleen maar een pc heeft, geen tablet of laptop, geen mobiele telefoon, geen twitter, geen skype en al die andere dingen (alleen facebook voor familie en wat vrienden, hoewel ik daar amper iets mee doe). Mijn pc kan ik niet meenemen als ik het huis uit ga, buitenshuis geen informatiestroom voor mij.

Het leven hoeft voor mij niet zo snel snel snel te gaan.

Ik kan enorm genieten van de series die ik nu online kan kijken, een forumpje hier en daar is ook leuk om te lezen zo nu en dan, ik ben een gamer (voor het digitale tijdperk hield ik al van spelletjes). En ja betalen kan makkelijk zijn, hoewel ik acceptgiro's net zo makkelijk vond.

Maar de nadelen zie ik ook. Ik krijg soms een beetje een 1984-gevoel bij dit tijdperk. Big Brother is watching you. (De mensen die altijd over hun privacy klagen maar dag en nacht bezig zijn met hun telefoon snap ik dan ook niet zo goed). Het feit dat mensen maar te pas en te onpas hun onbeschofte meningen/scheldpartijen etcetera het internet opgooien staat me ook erg tegen, het fenomeen troll staat me tegen, identiteiten worden gestolen van mensen en ga zo maar door.

Ik vind dit wel een interessant artikel trouwens: Information-overload
Zonder internet zat ik nu waarschijnlijk zonder werk en zou ik behoorlijk eenzaam zijn. Internet is voor mij nog steeds voor een deel sociaal contact. Verder heerlijk om van alles te kunnen vinden over de meest uiteenlopende onderwerpen. Ik kan me uren vermaken online!



Een nadeel vind ik soms wel dat je je eigen klantenservice moet spelen. En die trend zal nog wel doorzetten. De veiligheid is ook een ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan mij voorstellen dat de digitale wereld heel belangrijk is voor lichamelijk gehandicapten. Je kunt nu zo ontzettend veel regelen waar je voorheen alleen met hulp, veel moeite, tijd of pijn de deur uit moest.
Ik moet nog steeds glimlachen om mensen die het allemaal zo snel vinden gaan. Ik zit er nu een kleine 35 jaar middenin, en het valt me hooguit tegen dat het zo langzaam gaat
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik niet meer zonder internet kunnen. Maar maak me wel eens zorgen of er dank zij internet niet steeds meer banen gaan verdwijnen: echte winkels, kassieres in supermarkten (vanwege de zelfscanners), bankmedewerkers, bibliothecarissen, reisbureaus en ga zo maar door. Of in de zorg; minder verpleegkundigen omdat mensen via een scherm in de gaten gehouden kunnen worden.
Het enige waar ik werkelijk schijtziek van word is van digid. Ik had al een eeuwigheid hetzelfde wachtwoord en opeens was dat niet veilig genoeg meer ofzo. Moest ik een nieuwe aanmaken (die ik met geen mogelijkheid kan onthouden) dus iedere keer als ik digid nodig heb moet ik een nieuw wachtwoord aanvragen wat vervolgens komt met de post, dus het duurt dan altijd zeker een week voordat ik er weer in kan. Leuk als je digid NU nodig hebt. Kan dat nou niet anders?



Ik ben er verder behoorlijk aan gewend, maar ik ben pas 27 dus ik heb eigenlijk maar heel kort dingen op een andere manier geregeld dan online. Wat wel irritant is dat ik tegenwoordig rekeningen van mijn zorgverzekering krijg waar dan op staat 'kijk op blabla online om te zien waarvan deze rekening is'. Ja hallo, schijf dat lekker op de rekening zeg.
En ik word soms gek van mijn eigen 'niet zonder kunnen'. Ik ben er echt aan verslaafd. Ik zit altijd op internet en kan niet eens meer rustig een boek lezen of film kijken, want altijd komt die telefoon er weer tussendoor. Dat zou ik anders willen, maar ligt toch vooral aan mezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 22 april 2015 @ 12:30:

O en mijn oude klasgenoten zijn de saaiste mensen die ik ken, van het gymnasium. De enige die ik graag nog een keer had willen zien, is overleden. Mijn basisschool klasgenoten, ik weet niet hoor, dat is zo lang geleden. Ik kijk altijd liever vooruit dan achterom. Ik heb ook een nare jeugd gehad en daardoor ptss en al jaren afgekeurd daardoor, ik wil dat niet vertellen eigenlijk. 'Hee, hoe is het nou met jou? Nouuu, gaat best hoor! En wat doe je nu? Ehh... wat doe jij dan... ik..eh nou, dat is wel een lang verhaal hoor, haha.' Ik weet niet hoe ik daarmee om moet gaan.



En vroeger deed niemand dat, je oude klasgenoten opsporen, ik wil er ook niet min of meer toe gedwongen worden omdat iemand je een berichtje stuurt, je wilt ook niet als onbeschoft worden gezien omdat je geen antwoord geeft. Ik heb wel manieren. Dus geen feestboek voor mij. Ik maak liever nieuwe vrienden op andere manieren.Dan druk je toch op 'nee' als ze een vriendenverzoek doen? Ik snap dat niet zo, wat daar erg aan is. Ik heb alleen mensen op mijn FB waar ik in het echt ook iets mee heb, óf waar ik het leuk vind om ze op afstand een beetje te volgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:Krullevaer schreef op 22 april 2015 @ 18:19:

En ik word soms gek van mijn eigen 'niet zonder kunnen'. Ik ben er echt aan verslaafd. Ik zit altijd op internet en kan niet eens meer rustig een boek lezen of film kijken, want altijd komt die telefoon er weer tussendoor. Dat zou ik anders willen, maar ligt toch vooral aan mezelf.



Ja dat heb ik helaas ook. Voor films ga ik naar de bioscoop. Dan moet je je aandacht er wel bij houden. Geeft me ook rust, om me anderhalf uur op 1 ding te concentreren.



Mijn digid heb ik trouwens opgeschreven. Anders hou ik het niet meer bij met al die wachtwoorden.
.
quote:sjansje schreef op 22 april 2015 @ 18:02:

Ik zou denk ik niet meer zonder internet kunnen. Maar maak me wel eens zorgen of er dank zij internet niet steeds meer banen gaan verdwijnen: echte winkels, kassieres in supermarkten (vanwege de zelfscanners), bankmedewerkers, bibliothecarissen, reisbureaus en ga zo maar door. Of in de zorg; minder verpleegkundigen omdat mensen via een scherm in de gaten gehouden kunnen worden.Klompenmakers zie je trouwens ook niet veel meer
quote:sjansje schreef op 22 april 2015 @ 18:02:

Ik zou denk ik niet meer zonder internet kunnen. Maar maak me wel eens zorgen of er dank zij internet niet steeds meer banen gaan verdwijnen: echte winkels, kassieres in supermarkten (vanwege de zelfscanners), bankmedewerkers, bibliothecarissen, reisbureaus en ga zo maar door. Of in de zorg; minder verpleegkundigen omdat mensen via een scherm in de gaten gehouden kunnen worden.

Banen komen, banen gaan. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat bepaalde banen verdwijnen, maar er komen weer andere voor in de plaats. Zo is het tot nu toe altijd gegaan.



Voorbeeldje: straks zijn er wellicht geen echte winkels en winkelbedienden meer maar des te meer postbezorgers om al die op afstand gekochte pakketjes te bezorgen.
Alle reacties Link kopieren
Precies wat ik ook wilde schrijven, Kadanz. Spijker op z'n kop!
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 22 april 2015 @ 20:57:

[...]



Banen komen, banen gaan. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat bepaalde banen verdwijnen, maar er komen weer andere voor in de plaats. Zo is het tot nu toe altijd gegaan.



Voorbeeldje: straks zijn er wellicht geen echte winkels en winkelbedienden meer maar des te meer postbezorgers om al die op afstand gekochte pakketjes te bezorgen.Word er dus niet gezelliger op.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 22 april 2015 @ 20:57:

[...]



Banen komen, banen gaan. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat bepaalde banen verdwijnen, maar er komen weer andere voor in de plaats. Zo is het tot nu toe altijd gegaan.



Voorbeeldje: straks zijn er wellicht geen echte winkels en winkelbedienden meer maar des te meer postbezorgers om al die op afstand gekochte pakketjes te bezorgen.Ik hoorde laatst dat de ontwikkelingen zo zijn dat het ingewikkeld, geschoolde werk toeneemt, en dat het ongeschoolde werk verdwijnt. Dat betekent dat bepaalde mensen die dat geschoolde werk niet aankunnen buiten de boot gaan vallen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 22 april 2015 @ 20:57:

[...]



Banen komen, banen gaan. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat bepaalde banen verdwijnen, maar er komen weer andere voor in de plaats. Zo is het tot nu toe altijd gegaan.



Voorbeeldje: straks zijn er wellicht geen echte winkels en winkelbedienden meer maar des te meer postbezorgers om al die op afstand gekochte pakketjes te bezorgen.Ten dele eens. PostNL doet het niet goed, of tenminste, de postbezorgers worden uitgebuit hebben het zwaar. Bol doet het slimmer met distributiepunten, en zo zijn er meer.



De grootste bedreiging voor de banenpool is niet de digitalisering, maar de vergrijzing, de afnemende productie en de dientengevolge afnemende levensstandaard.
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla
quote:Raldy schreef op 22 april 2015 @ 21:07:

[...]





Word er dus niet gezelliger op.Het is maar wat je gezellig vindt! Blijkbaar vind je Viva ook best wel leuk, anders zat je hier niet op dit tijdstip Dat is toch ook onderdeel van het digitaal tijdperk?
quote:foeksia72 schreef op 22 april 2015 @ 21:07:

[...]





Ik hoorde laatst dat de ontwikkelingen zo zijn dat het ingewikkeld, geschoolde werk toeneemt, en dat het ongeschoolde werk verdwijnt. Dat betekent dat bepaalde mensen die dat geschoolde werk niet aankunnen buiten de boot gaan vallen. Maar goed, dat is een andere discussie.Zou best kunnen, ik heb geen glazen bol. Maar als we naar het verleden kijken is veel ongeschoolde arbeid vervangen door automatisering en robotisering. Maar al die ongeschoolden hebben toch weer werk weten te vinden. Waarom zou dat anders zijn door digitalisering?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 22 april 2015 @ 21:12:

[...]



Het is maar wat je gezellig vindt! Blijkbaar vind je Viva ook best wel leuk, anders zat je hier niet op dit tijdstip Dat is toch ook onderdeel van het digitaal tijdperk?Tuurlijk vind ik Viva best wel leuk. Dan mag ik het toch nog wel ongezellig vinden als er straks geen winkels meer zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven