Wat vinden jullie van het digitale tijdperk?

21-04-2015 23:54 222 berichten
Deze week werd er weer om mijn email adres gevraagd omdat iets digitaal geregeld moest worden en ik vroeg mij ineens af of ik dat wel een goede ontwikkeling vind dat alles tegenwoordig maar digitaal moet. Ja het is handig, bespaard tijd, minder papier maar ik zie ook best wel wat nadelen zoals:

- Je raakt je email adres kwijt om wat voor reden dan ook wat je dus voor o.a. je bankzaken, digiD etc gebruikt, hoe kun je dan je zaken regelen?

- Je computer wordt gehackt/ heeft een virus en de crimineel kan zo in je mailbox kijken waar al je vertrouwelijke informatie staat.

- Je computer, telefoon etc wordt gejat waardoor een dief misschien bij je informatie kan.



Ja je moet je computer goed beveiligen, sterke wachtwoorden gebruiken maar dan nog kan het mis gaan. Voordelen zijn dan wel weer dat als je huis in de fik vliegt je nog steeds wel overal bij kunt digitaal. Ik hoorde laatst zelfs dat je ook al online naar de psycholoog kan, nouja bij wijze van, best handig als je een drukke baan hebt en je niet tijdens kantooruren een afspraak in kan plannen. Dan vraag ik mij toch af wil ik dat wel online via internet?



Soms mis ik het wel dat je van veel instanties bijna geen post meer krijgt en alles maar digitaal moet. Dat je gewoon naar een bedrijf toe kon om dingen te regelen i.p.v. dat alles maar online moet.



Denk ik nou echt te ouderwets of? Ben nog lang niet bejaard maar soms vraag ik mij wel af of ik het tegen die tijd allemaal wel bij kan benen. Wat vinden jullie ervan dat er zoveel digitaal moet via internet?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 23 april 2015 @ 09:52:

[...]



Ik krijg de indruk dat het meer nostalgie is wat je voelt dan een aversie tegen het digitale. Kan dat kloppen?



Ik heb geen aversie tegen het digitale, van mij mag iedereen doen waar ze zin in hebben. Maar ik loop niet mee in die polonaise, doe alleen het hoogstnodige op digitaal gebied. Vaak is dat uit behoefte van een ander. Laatst had ik een rekening van ¤ 1,13 bij de apotheek, kon dat alleen per bank. Zit ik daar thuis te internetbankieren.Vind ik echt zonde van m'n tijd.

En dan nog iets; bij ons is er (vanwege familie-omstandigheden) altijd iemand thuis. Dus pakken wij voor de hele buurt pakketjes aan van mensen die online bestellen. Op zich niets mis mee, totdat het fout gaat. En dat gebeurd nogal eens. Dan is er weer wat verkeerd afgeleverd en heb ik er voor ontvangst getekend. Was ik verantwoordelijk.Stond ik bijna voor de rechter. Zelf bestel ik nooit iets via internet. Ga liever naar een winkel of gezellig naar de markt. Dan zie ik wat ik koop.

Dus je indruk klopt geen aversie tegen het digitale verkeer en wel een hang naar nostalgie. Waaruit zou dat laatste nou zijn ontstaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 23 april 2015 @ 09:24:

[...]



Ik ben bang dat wij, de huidige generatie die wel met het digitale mee zijn gegaan op onze beurt ook ingehaald worden door iets nieuws. Hebben jullie dat ook? De angst dat je zoon of dochter over dertig jaar verzucht dat je niet meekomt in het quantumtijdperk (ik noem maar iets geks). Ik wil bijvoorbeeld helemaal geen smart watch, maar ben bang dat als ik er nu niet eentje koop, dit misschien het begin van de aftakeling is Ja, dat denk ik zeker. De ontwikkelingen gaan nu zo snel, dat tempo zie ik niet afnemen. Ik ben niet zozeer bang, maar vind het wel heel belangrijk (en vooral leuk en interessant) om bij te blijven, om nieuwe mogelijkheden uit te proberen en me eigen te maken. Ik hoop nooit me af te gaan sluiten, te bedenken dat ik te oud ben om iets nieuws te leren.
Dus voor internet raakte je je huissleutel, je autosleutel, je fietssleutel, je paspoort, je rijbewijs kwijt, en dat was niet erg. Maar nu raak je je login-code, je wachtwoord, je digid kwijt, en dat is de schuld van "de digitale wereld"



Niet van jezelf, omdat je geen sleutelkastje hebt, of een wachtwoord-app natuurlijk.
quote:Lorelai schreef op 23 april 2015 @ 10:23:

[...]





Ja, dat denk ik zeker. De ontwikkelingen gaan nu zo snel, dat tempo zie ik niet afnemen. Ik ben niet zozeer bang, maar vind het wel heel belangrijk (en vooral leuk en interessant) om bij te blijven, om nieuwe mogelijkheden uit te proberen en me eigen te maken. Ik hoop nooit me af te gaan sluiten, te bedenken dat ik te oud ben om iets nieuws te leren.

De ontwikkelingen gaan razendsnel inmiddels, maar de ontwikkeling van de UI gaat nu vooral snel.



Vergelijk het met een auto. Inde eerste tientallen jaren ging de ontwikkeling van de autotechniek wel snel, maar je moest zelf een technicus zijn om het kreng aan het rijden te houden. Inmiddels is dat niet meer zo, hoewel sommige hobbyisten nog graag aan hun auto sleutelen. Niks mis mee, maar het slaat nergens op te doen alsof dat de stand van de autotechniek weergeeft.



ICT is net uit die eerste fase. Je ziet nog steeds veel mensen die een zekere status ontlenen aan het feit dat ze iets van Windows snappen, en de echt stoere types laten subtiel de term "linux" vallen in een gesprek. Maar de mainstream techniek is inmiddels gericht op het maken van oplossingen die gewoon werken en te begrijpen zijn. De motorkap gaat dicht en blijft dicht voor normale gebruikers. De focus ligt nu op het gebruik zelf. De tijd van de amateur-nerd loopt af, de bruikbare oplossingen nemen snel toe. Gedonder met torrents en illegale films met chinese ondertitels is vervangen door netflix. Etc. Etc.
quote:Raldy schreef op 23 april 2015 @ 10:21:

[...]





Ik heb geen aversie tegen het digitale, van mij mag iedereen doen waar ze zin in hebben. Maar ik loop niet mee in die polonaise, doe alleen het hoogstnodige op digitaal gebied. Vaak is dat uit behoefte van een ander. Laatst had ik een rekening van ¤ 1,13 bij de apotheek, kon dat alleen per bank. Zit ik daar thuis te internetbankieren.Vind ik echt zonde van m'n tijd.

En dan nog iets; bij ons is er (vanwege familie-omstandigheden) altijd iemand thuis. Dus pakken wij voor de hele buurt pakketjes aan van mensen die online bestellen. Op zich niets mis mee, totdat het fout gaat. En dat gebeurd nogal eens. Dan is er weer wat verkeerd afgeleverd en heb ik er voor ontvangst getekend. Was ik verantwoordelijk.Stond ik bijna voor de rechter. Zelf bestel ik nooit iets via internet. Ga liever naar een winkel of gezellig naar de markt. Dan zie ik wat ik koop.

Dus je indruk klopt geen aversie tegen het digitale verkeer en wel een hang naar nostalgie. Waaruit zou dat laatste nou zijn ontstaan?

Ik weet niet waaruit nostalgie ontstaat. Ik heb er ook aanleg voor, maar vind de zegeningen van de moderne tijd toch net iets aantrekkelijker



Pakketjes neem ik steeds minder vaak aan omdat de besteller nu meestal gewoon de keuze heeft om het later alsnog op te halen bij het postkantoor of de AH hier om de hoek.



Als ik nu een TV koop dan kijk ik eerst op het internet naar de reviews, op Amazon.com staat bijvoorbeeld zowat elk apparaat gereviewed, soms door honderden gebruikers. Daar heb ik meer aan dan rondhangen in de Mediamarkt. Zijn de reviews zo lovend, dan hoef ik vaak niet eens meer naar de winkel! Eén druk op de knop en het apparaat is morgen in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 23 april 2015 @ 10:29:

[...]



De ontwikkelingen gaan razendsnel inmiddels, maar de ontwikkeling van de UI gaat nu vooral snel.



Vergelijk het met een auto. Inde eerste tientallen jaren ging de ontwikkeling van de autotechniek wel snel, maar je moest zelf een technicus zijn om het kreng aan het rijden te houden. Inmiddels is dat niet meer zo, hoewel sommige hobbyisten nog graag aan hun auto sleutelen. Niks mis mee, maar het slaat nergens op te doen alsof dat de stand van de autotechniek weergeeft.



ICT is net uit die eerste fase. Je ziet nog steeds veel mensen die een zekere status ontlenen aan het feit dat ze iets van Windows snappen, en de echt stoere types laten subtiel de term "linux" vallen in een gesprek. Maar de mainstream techniek is inmiddels gericht op het maken van oplossingen die gewoon werken en te begrijpen zijn. De motorkap gaat dicht en blijft dicht voor normale gebruikers. De focus ligt nu op het gebruik zelf. De tijd van de amateur-nerd loopt af, de bruikbare oplossingen nemen snel toe. Gedonder met torrents en illegale films met chinese ondertitels is vervangen door netflix. Etc. Etc.Tot je computer ineens de datum niet meer onthoud en vanaf de dvd brander probeert op te starten.

Dan hangen die "normale" gebruiker wel ineens weer bij die "amateur" aan de telefoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 23 april 2015 @ 10:16:

[...]



Wat je wel ziet is dat er hele facebookcommunities ontstaan in de aanloop naar een concert, een loopwedstrijd, een feest, noem maar op. Dat vind ik heel leuk, samen de dagen aftellen, vragen te stellen aan mensen die vaker zijn geweest, tips uitwisselen, gewoon de spanning wegkletsen. Dat had je vroeger niet!



Mijn schoonouders maken een groepsreis over een maand of drie, en ja hoor, ik heb al de eerste 'community' van die reis gevonden. Prachtig toch?



Ik ben vorige week naar een concert geweest van James Taylor. Tevoren via zijn eigen website kaartjes gekocht en voorpret en napret gehad via div. FB-pagina's. Geheel digitaal dus

Onze rondreizen door de VS (in '99, '01, '03 en '07) en zelfs al door Canada ( al in '97!) hebben we geheel samengesteld via het internet. Heb er een leuke vriendengroep (ook IRL) aan overgehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 22 april 2015 @ 12:39:

Ik had het er gisteren nog over met mijn vriend, wat is er nu eigenlijk echt veranderd sinds de negentiger jaren wat echt niet kon in die tijd? En de meeste dingen zijn dan wel veel makkelijker en sneller geworden maar niet veel van wat nu kan, was echt onmogelijk vroeger. Mobiel bellen wel, laptops wel, alhoewel ze er wel waren maar niet voor het grote publiek. Maar veel verder dan die twee kom ik niet. Alles is sneller, informatie wordt meer gedeeld, maar wat was er nu echt onmogelijk voordat internet en mobiel bellen bestonden? We deden toch van alles. Men doet net of we toen nog met paard en wagen onszelf vervoerden en communiceerden met postduiven. Ik had helemaal niet het gevoel, he, er ontbreekt iets. Het is leuk maar ik had ook prima kunnen doorleven zonder het digitale tijdperk.Er is zo ontzettend veel dat nu wel kan en toen niet.

Nu kan ik helemaal zelluf boodschappen uitzoeken en laten bezorgen ipv iemand bellen, wachten tot die ff snel na hun werk naar de super hollen en het verkeerde meenemen. Nu kan mijn vriend een weekend weg omdat we per camera zijn iets dementerende moeder in de gaten kunnen houden en tegen haar kunnen praten als het lijkt dat ze wat zoekt oid. Vroeger had ik mijn zoon niet alleen met het ov laten gaan, nu kan ik meeluisteren en hem verbaal ondersteunen als het nodig is. Nu kan ik makkelijker de deur uit, soms ziet alles er ineens anders uit en weet ik het niet meer, nu kan ik dan bellen, beschrijven wat ik zie en zo op de goede weg gezet. En dan gps, dan hoef je niet te bellen maar kun je zien waar je bent. Echt geweldig dat dat allemaal kan.

Taxi bellen in een straat waar je niet in mag.. eerder was op de hoek afspreken niet mogelijk, moet op adres en gegarandeerd dat de taxi aan de verkeerde kant van die wijk stond. Nu kan ik per app aanklikken waar ik hem precies wil. Ideaal dus. En zo kan ik wel even doorgaan hoor. Er is echt zoveel meer mogelijk dan jij schijnt te beseffen.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 22 april 2015 @ 13:44:

[...]





Ik vond het eigenlijk wel makkelijk, die acceptgiro's. Handtekening eronder en klaar.Je gooit hem in de bus als je er toch langskomt. Nu moet je eerst je laptop aanzwengelen, dan de acceptgiro helemaal overtikken (banknummer, bedrag, kenmerk), je edentifier pakken, bankpasjeuit portemonee halen en erin stoppen, twee codes intoetsen en tenslotte ook nog eens een code op je laptop intoetsen. Hoe bedoel je makkelijk?

Ja, ik ben wel eens digi-moe.Eh aanslingeren? Dat is een oudje dan hé. Misschien toch maar iets meer met je tijd meegaan en gewoon eentje nemen op stroom en niet op stoom
quote:JollyJ schreef op 23 april 2015 @ 10:29:

[...]

netflix. Etc. Etc.Fantastisch toch, dat dát kan. Nooit meer naar een schimmige videoland, maar gewoon onbeperkt de mooiste series bekijken, waar en wanneer je maar wilt. Maar er zullen vast wel mensen zijn die de Videoland missen, en ja, het had wel wat, maar ik zou niet terug willen naar die tijd
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 22 april 2015 @ 18:24:

[...]





Dan druk je toch op 'nee' als ze een vriendenverzoek doen? Ik snap dat niet zo, wat daar erg aan is. Ik heb alleen mensen op mijn FB waar ik in het echt ook iets mee heb, óf waar ik het leuk vind om ze op afstand een beetje te volgen.

Het is idd heel makkelijk op facebook. Ik heb maar een handjevol vrienden en waar "men" van mag weten staat gewoon op openbaar. Leuk voor de mensen die op de hoogte willen blijven maar waarvan ik niet wil dat ze álles zien.

Berichtjes over ziekte, huisdieren etc gaat alleen de mensen aan die daar ook écht in geïnteresseerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 23 april 2015 @ 10:50:

[...]



Fantastisch toch, dat dát kan. Nooit meer naar een schimmige videoland, maar gewoon onbeperkt de mooiste series bekijken, waar en wanneer je maar wilt. Maar er zullen vast wel mensen zijn die de Videoland missen, en ja, het had wel wat, maar ik zou niet terug willen naar die tijd

Mevroouuuwwww u hep em nie teruggespoelt.....u krijg un boete...

jug. En dan zelf altijd banden mee krijgen die idd niet teruggespoeld waren
quote:nina1966 schreef op 23 april 2015 @ 10:46:

[...]

Eh aanslingeren? Dat is een oudje dan hé. Misschien toch maar iets meer met je tijd meegaan en gewoon eentje nemen op stroom en niet op stoom

Een iPad!

Met de camera maak je een foto van de acceptgiro en klaar is kees, alle rekeningnummers, bedragen en kenmerken worden automatisch ingescand. Buitenlandse banken en bedrijven doen dit al, dus binnenkort kun je dat ook met je internetbankieren. (we lopen altijd achter in Nederland, geen idee waarom!)
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 22 april 2015 @ 21:52:

Hmmm, interessante vraagstelling. In veel gevallen vind ik het handig, alleen online winkelen vind ik - op de H&M na dan - onhandig. Ik betaal gewoon niet graag op voorhand, ik wil graag eerst passen, het stofje voelen, het model zien. .Maar dat is niet de digitaliseren maar de verloedering. Eerder kon je gewoon achteraf betalen. Naarmate er steeds meer misbruik van gemaakt werd zijn ze overgegaan tot vooraf betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 22 april 2015 @ 22:47:

Je raakt je emailadres kwijt?????



Ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord die zijn emailadres niet meer wist

Nee echt niet? Het kan echt nog veel erger.

Mensen hun laptop heeft het begeven en ze willen een nieuwe. Als service zet het bedrijf de oude bestanden over.

Belletje..."hij doet het niet hoor" eh meneer, we hebben alles uitvoerig getest hoor en hier deed hij het prima.

"nee hoor ik klik e-mail aan en er gebeurt niets, internet doet het ook niet"

Het bedrijf laat de man terugkomen. Blijkt de e mail gewoon niet ingesteld, dat word uitgelegd. Reactie van klant' jaaa maar dat weet IK toch niet? dat moet jij weten. Eh uw wachtwoorden ken ik niet hoor " wat voor wachtwoorden dan? dat hebben jullie gedaan ik heb nooit wachtwoorden ofzo nodig gehad"





Echt gebeurt en het heeft echt lang geduurd voordat het bedrijf de klant zover kon krijgen dat hij zijn provider aanschreef voor het wacht woord en inlog.
Alle reacties Link kopieren
ik vind de meeste digitale ontwikkelingen geweldig en zeer tijdbesparend, maar ik snap de afhankelijkheid ervan nooit zo goed - het geklaag als een website of app het tijdelijk niet doet (alsof het einde der tijden nabij is) ... mensen laten bijvoorbeeld hun betalingen tot de laatste seconde liggen en gaan dan emmeren dat het telebankieren tijdelijk eruit ligt en dat het wereldschokkend belangrijk is dat die betaling net die minuut nog moet uitgevoerd worden - dan had je niet tot het laatste nippertje moeten wachten hé, had je de volgende dag nog even naar de ouderwetse bank kunnen rijden

lijkt soms wel of iedereen zo gedigitaliseerd is, dat ze de alternatieven niet meer kunnen bedenken



je kan nog steeds naar een fysieke winkel, je mag nog steeds een brief versturen, je mag nog steeds naar de platenzaak op Pinkpopkaartjes te halen - het hoeft alleen niet meer persé en dat vind ik wel handig
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
quote:nina1966 schreef op 23 april 2015 @ 10:56:

[...]

Maar dat is niet de digitaliseren maar de verloedering. Eerder kon je gewoon achteraf betalen. Naarmate er steeds meer misbruik van gemaakt werd zijn ze overgegaan tot vooraf betalen.En dan nog kun je je online gekochte artikelen zonder meer terug sturen als ze niet bevallen. Dat is wettelijk geregeld, en de meeste online kledingszaken bieden die optie ook vrijwillig aan.
quote:nina1966 schreef op 23 april 2015 @ 11:02:

[...]



Nee echt niet? Het kan echt nog veel erger.

Mensen hun laptop heeft het begeven en ze willen een nieuwe. Als service zet het bedrijf de oude bestanden over.

Belletje..."hij doet het niet hoor" eh meneer, we hebben alles uitvoerig getest hoor en hier deed hij het prima.

"nee hoor ik klik e-mail aan en er gebeurt niets, internet doet het ook niet"

Het bedrijf laat de man terugkomen. Blijkt de e mail gewoon niet ingesteld, dat word uitgelegd. Reactie van klant' jaaa maar dat weet IK toch niet? dat moet jij weten. Eh uw wachtwoorden ken ik niet hoor " wat voor wachtwoorden dan? dat hebben jullie gedaan ik heb nooit wachtwoorden ofzo nodig gehad"





Echt gebeurt en het heeft echt lang geduurd voordat het bedrijf de klant zover kon krijgen dat hij zijn provider aanschreef voor het wacht woord en inlog.

Mijn ouders dus.

Ik krijg mijn vader vooral maar niet zo ver dat hij accepteert dat thuis een wifi connectie tot stand brengen echt niet de verantwoordelijkheid is van de computerwinkel.



En toch, he, toch stuurt die computerwinkel af en toe een mannetje om een nieuw mailaccount aan te maken en dergelijke..
Alle reacties Link kopieren
3.75 mb anno 1961



Diezelfde 3.75 mb ruim 10 jaar later



1.456 diskettes voor 1! gig. Een windows installatie is al snel 4 gig?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 23 april 2015 @ 11:21:

[...]



Mijn ouders dus.

Ik krijg mijn vader vooral maar niet zo ver dat hij accepteert dat thuis een wifi connectie tot stand brengen echt niet de verantwoordelijkheid is van de computerwinkel.

Dat doet het bedrijf waar ik het over had dus soms wel, gaan ze bij klanten langs.

Service vind de baas, ik vind dat ze er wat voor moeten vragen en dat doen ze dan nu ook, eerder gewoon gratis.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 23 april 2015 @ 09:24:

[...]



Absoluut.

Mijn vader is de grootste digibeet die je maar kunt vinden, maar hij heeft zich er ook nooit in geïnteresseerd. Gewoon koppig vasthouden aan het idee dat je jarenlang moet oefenen op een computer voordat je het snapt als excuus om er maar niet aan te beginnen.



Ik ben bang dat wij, de huidige generatie die wel met het digitale mee zijn gegaan op onze beurt ook ingehaald worden door iets nieuws. Hebben jullie dat ook? De angst dat je zoon of dochter over dertig jaar verzucht dat je niet meekomt in het quantumtijdperk (ik noem maar iets geks). Ik wil bijvoorbeeld helemaal geen smart watch, maar ben bang dat als ik er nu niet eentje koop, dit misschien het begin van de aftakeling is Haha, inderdaad. Het beeld dat mijn kleinkinderen ooit aan mijn sterfbed staan met iets op hun kop waarvan ik me dan afvraag: "wat is het in godsnaam en waar dient het voor?"
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 23 april 2015 @ 10:42:

[...]

Er is zo ontzettend veel dat nu wel kan en toen niet.

Nu kan ik helemaal zelluf boodschappen uitzoeken en laten bezorgen ipv iemand bellen, wachten tot die ff snel na hun werk naar de super hollen en het verkeerde meenemen. Nu kan mijn vriend een weekend weg omdat we per camera zijn iets dementerende moeder in de gaten kunnen houden en tegen haar kunnen praten als het lijkt dat ze wat zoekt oid. Vroeger had ik mijn zoon niet alleen met het ov laten gaan, nu kan ik meeluisteren en hem verbaal ondersteunen als het nodig is. Nu kan ik makkelijker de deur uit, soms ziet alles er ineens anders uit en weet ik het niet meer, nu kan ik dan bellen, beschrijven wat ik zie en zo op de goede weg gezet. En dan gps, dan hoef je niet te bellen maar kun je zien waar je bent. Echt geweldig dat dat allemaal kan.

Taxi bellen in een straat waar je niet in mag.. eerder was op de hoek afspreken niet mogelijk, moet op adres en gegarandeerd dat de taxi aan de verkeerde kant van die wijk stond. Nu kan ik per app aanklikken waar ik hem precies wil. Ideaal dus. En zo kan ik wel even doorgaan hoor. Er is echt zoveel meer mogelijk dan jij schijnt te beseffen.





jij noemt hier voordelen op die ik als nadeel zou bestempelen.

Want écht zelfstandig worden jongeren (en volwassenen) er niet van als alles voorgekauwd en per telefoon/app begeleid wordt. Zelf uitzoeken hoe je ergens per OV moet komen bijvoorbeeld. Wie zou er tegenwoordig nog een reis d.m.v. een ouderwets spoorboekje kunnen plannen? Of zonder tomtom naar een willekeurige straat in Boerekoolstronkeradeel kunnen rijden? Ik ken mensen die niet weten hoe ze van Rotterdam naar Zwolle moeten rijden. En anderen die een dagje vrij nemen als hun auto naar de garage is omdat ze niet weten hoe ze met het OV op hun werk moeten komen. We worden er lui van als we niet meer zelf na hoeven denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 23 april 2015 @ 11:36:

[...]





jij noemt hier voordelen op die ik als nadeel zou bestempelen.

Want écht zelfstandig worden jongeren (en volwassenen) er niet van als alles voorgekauwd en per telefoon/app begeleid wordt. Zelf uitzoeken hoe je ergens per OV moet komen bijvoorbeeld. Wie zou er tegenwoordig nog een reis d.m.v. een ouderwets spoorboekje kunnen plannen? Of zonder tomtom naar een willekeurige straat in Boerekoolstronkeradeel kunnen rijden? Ik ken mensen die niet weten hoe ze van Rotterdam naar Zwolle moeten rijden. En anderen die een dagje vrij nemen als hun auto naar de garage is omdat ze niet weten hoe ze met het OV op hun werk moeten komen. We worden er lui van als we niet meer zelf na hoeven denken.

Voor de bezuinigingen zou mijn zoon met een busje naar school gaan.. Hij heeft een vorm van autisme plus NAH. Dus nee, die kan niet zomaar alleen. En ja hij kan heel goed uitzoeken hoe hij er moet komen, sneller dan ik. Maar als hij opzij geduwd word dan kan hij in de war raken. Dus ja, ik ben heel blij met de mobiele telefoon.

Voorbeeldje. Hij stapt uit en kan niet naar zijn bestemming omdat de stoep verspert is. Over de weg mag hij niet... Tja , dan weet hij het niet meer. En als de groenvoorzieners (dat waren het) niet reageren als hij roept dan hij naar school wil en er niet door kan..

Ik stel hem dan gerust en heb school gebeld en die zijn hem gaan halen. Hij weet dan dat er iemand komt en blijft rustig wachten. Zonder mobiel .. geen idee wat er gebeurt zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
@Kadanz, Ja, ik denk dat wij op een gegeven moment ook ingehaald worden door alle ontwikkelingen. Omdat het niet zo nodig meer hoeft, het minder belangrijk wordt of omdat het te snel gaat.



Toch denk ik dat onze generatie een stapje voor heeft. Wij zijn deels opgegroeid in een snel veranderende (technologische) omgeving. Ik denk dat wij daardoor meer open staan voor veranderingen en meer aanpassingsvermogen hebben dan onze ouders. Daarnaast is het intuitieve leren op dat gebied meer ontwikkeld. Wij weten haast vanzelf hoe FB, Twitter of onze iPhone werkt. En als we iets niet weten, dan is er geen angst om iets uit te proberen en anders zoeken we het wel op. Ik denk dat dat de overgang naar nieuwe technologien ook makkelijker zal maken.



Ik hoop het tenminste .
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 23 april 2015 @ 11:36:

[...]





jij noemt hier voordelen op die ik als nadeel zou bestempelen.

Want écht zelfstandig worden jongeren (en volwassenen) er niet van als alles voorgekauwd en per telefoon/app begeleid wordt. Zelf uitzoeken hoe je ergens per OV moet komen bijvoorbeeld. Wie zou er tegenwoordig nog een reis d.m.v. een ouderwets spoorboekje kunnen plannen? Of zonder tomtom naar een willekeurige straat in Boerekoolstronkeradeel kunnen rijden? Ik ken mensen die niet weten hoe ze van Rotterdam naar Zwolle moeten rijden. En anderen die een dagje vrij nemen als hun auto naar de garage is omdat ze niet weten hoe ze met het OV op hun werk moeten komen. We worden er lui van als we niet meer zelf na hoeven denken.Helemaal eens, we degenereren. In de supermarket is er niemand meer die het wisselgeld uittelt, je krijgt terug wat de kassa aangeeft. Muntgeld bovenop het papiergeld. Foolproof, maar ondertussen kan niemand meer hoofdrekenen.
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven