Werk & Studie alle pijlers

Fulltime werkende moeders

22-01-2024 14:49 591 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even wat feitjes op een rij:
- 29% van de Nederlandse vrouwen werkt fulltime. Bij mannen ligt dit percentage op 83%.
- Sinds 2014 is het aantal fulltime werkende vrouwen langzaam maar zeker aan het stijgen
- In slechts 11% van de gezinnen werken beide ouders fulltime
- De meeste ouders zouden de zorg voor hun kinderen het liefst gelijk willen verdelen. Slechts een op de tien(!) vindt dat dat ook is gelukt.

Kortom: fulltime werkende moeders zijn in de minderheid. Toevallig ben ik 1 van hen, maar gezien bovenstaande cijfers heb ik maar weinig ervaringsdeskundigen in mijn omgeving waarmee ik lief & leed maar zeker ook tips & tricks kan uitwisselen.

Daarom een topic voor fulltime werkende moeders! Waar loop jij tegenaan? En welke keuzes, aankopen of mindsets hebben jouw leven in positieve zin veranderd?

NB 1: Dit topic is niet bedoeld om parttime- of niet-werkende moeders te bashen. Iedereen maakt hierin haar eigen keuze.
NB 2: Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af!

Wat mij de afgelopen jaren het meest verbaasd heeft, is de vanzelfsprekendheid waarmee mijn mannelijke collega's over het krijgen van kinderen krijgen praten. Vaak gaan hun vrouwelijke partners parttime werken wanneer er kinderen komen (of deden zij dat al), en nemen de mannen dat enorm voor lief.

Ik had het een keer met een mannelijke collega over de BSO, en toen zei hij dat hij vond dat 'het niet goed is voor een kind om zoveel naar de opvang te gaan'. De beste man werkt zelf minstens zoveel uren als ik. In theorie zou mijn mannelijke partner natuurlijk ook parttime kunnen gaan werken, maar we lijken als maatschappij echt nog niet zo ver te zijn dat we dat normaal vinden.

En tot slot een tip: de Marley Spoon (maaltijdboxen) is hier echt een lifesaver ;)
vlag wijzigde dit bericht op 22-01-2024 14:54
Reden: typfoutje
2.06% gewijzigd
Ik ben niet eens moeder maar als ik zeg dat ik fulltime werk, krijg ik al van anderen (vooral vrouwen) te horen 'is dat niet veel?'. Mijn vriend heeft dat nog nooit te horen gekregen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat fijn!! Ik had laatst een etentje met een groep andere vrouwen. Ik was de enige die fulltime werkte. Ik ken zo weinig andere fulltime werkende vrouwen en dat vind ik echt jammer, want je loopt toch tegen andere dingen aan.

De vraag: wil je niet parttime werken? Is voor mij echt een rode lap, zeker omdat nooit iemand dat aan mijn man vraagt.
En mijn tip is echt een poetshulp in huis nemen. Die gewoon 1x per week of per twee weken echt even de badkamer grondig kan poetsen en overige zaken. Als wij dat zelf zou moeten doen dan zijn we echt een halve dag bezig om het zo grondig schoon te krijgen zoals zij dat doet. Maar ook voor strijkgoed, de ramen in de zomer of af en toe de koelkast grondig schoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me kunnen voorstellen dat als mijn kinderen beiden op het VO zitten ik ft zou gaan werken. In mijn Cao is dat 36 uur, ik ben alleenstaande moeder.
Ik vraag me af TO: Hoe combineren jullie werk en al die schoolactiviteiten/speelafspraken/ sport?
This is not kosher!
Wellhello schreef:
22-01-2024 14:56
Ik zou me kunnen voorstellen dat als mijn kinderen beiden op het VO zitten ik ft zou gaan werken. In mijn Cao is dat 36 uur, ik ben alleenstaande moeder.
Ik vraag me af TO: Hoe combineren jullie werk en al die schoolactiviteiten/speelafspraken/ sport?

Ik ben ook fulltime gaan werken sinds ze op het VO zitten (daarvoor 80%) en ben ook alleenstaand. Het grote voordeel dat je nu nog niet ziet: als je kinderen op het VO zitten hoef je NIKS meer te doen. Er zijn geen schoolactiviteiten waarbij ouders welkom zijn en naar sport gaan ze zelf. Daar komt soms wel wat huiswerkbegeleiding voor in de plaats, maar dat hoeft niet in de middag natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wanneer mensen vragen: is dat niet veel? Gaan ze er vaak alvast vanuit dat je een man hebt die ook fulltime werkt. Want ja, dat doet de meerderheid van de mannen.

Overigens werkt mijn man ook fulltime. Ik had graag gewild dat hij parttime zou gaan werken, maar hij meent dat dat bij zijn werk niet kan (nogal een masculine omgeving). Wij zijn er nu gewoon aan gewend dat we allebei fulltime werken, waardoor we het eigenlijk niet echt veel vinden. We hebben idd ook een maaltijd box, een schoonmaakster, een geweldige oppas en twee dagen BSO.
luiwammes wijzigde dit bericht op 22-01-2024 15:01
1.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk maar 32 uur, maar dat is ook al veel. Mijn man werkt met 32 uur juist heel weinig.

Onze zeer ongelijke taakverdeling wat betreft huis en kinderen heeft jarenlang tussen ons in gestaan. Inmiddels hebben we hard gewerkt en is hij 55-45, denk ik. Heel erg netjes. Ik merk wel dat ik het lastig vind om mijn boosheid hierin los te laten. Niet alleen mijn man heeft me jarenlang laten zitten, maar familie en vrienden net zo goed. Ik heb er een burnout van gekregen en nog wat dingetjes en het feit dat iedereen in mijn omgeving deed alsof ik me aanstelde heeft me heel erg gekwetst. De relatie met mijn schoonfamilie en vrienden is niet meer hetzelfde. Ik kan niet meer leuk met ze omgaan.

Dat is wel jammer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk ook fulltime en in mijn organisatie is dat gelukkig vrij gebruikelijk, omdat fulltime hier 36 uur is en ook in 4x9 gedaan kan worden.

Waar ik vooral tegenaan loop is hoe moeilijk het blijkt om thuis de taken - en dan met name de derde shift - eerlijk te verdelen.

Dus ik lees graag mee hoe anderen dat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wat een fijn topic. Ik ben ook een fulltime werkende moeder. Mijn man werkt ook fulltime en is veel van huis. Wij hebben een dochtertje van 1 jaar oud dus ik ben nog niet zo lang moeder. Ik vond het erg lastig om de balans terug te vinden toen ik weer ging werken naar mijn verlof. Maar het was tegelijkertijd ook zalig, om weer een andere identiteit te hebben dan alleen maar moeder. Mijn dochtertje vindt het gelukkig heerlijk op het KDV, ze vermaakt zich er heel goed met de andere kinderen. Ook passen mij ouders bij mij thuis een aantal dagen op en kan ik goed thuiswerken.

Ik ben ook opzoek naar tips van andere fulltime werkende moeders. De poetshulp heb ik al en is inderdaad een erg goede tip!
Ik lees in ieder geval mee...

Overweeg om van 0,7 fte (onderwijs lesgeven op mbo) in drie dagen naar 0,9 fte in vier dagen te gaan.

Ik ben sinds kort gescheiden, drie jonge kinderen (net vijf, over drie weken 4 en een mannetje van bijna 17 maanden).

Heb co- ouderschap (vader ma-di vast, ik woe-do vast (nu ook nog mijn vrije dagen) vrijdag én weekend om de week.

Ik vind het gewoon pittig. De dagen dat ik te heb doe ik bijna alles alleen, ophalen, koken, bad, bed. En ik moet de huizenmarkt nog op dus geen geld over voor poetshulp of maaltijdboxen....

Ik twijfel waar ik goed aan doe qua kinderen zien (die zie ik al minder vanwege co ouderschap) maar ook mijn eigen energie. Helaas ook twee reistijd op werkdagen. ...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladara schreef:
22-01-2024 15:00
Ik werk maar 32 uur, maar dat is ook al veel. Mijn man werkt met 32 uur juist heel weinig.

Onze zeer ongelijke taakverdeling wat betreft huis en kinderen heeft jarenlang tussen ons in gestaan. Inmiddels hebben we hard gewerkt en is hij 55-45, denk ik. Heel erg netjes. Ik merk wel dat ik het lastig vind om mijn boosheid hierin los te laten. Niet alleen mijn man heeft me jarenlang laten zitten, maar familie en vrienden net zo goed. Ik heb er een burnout van gekregen en nog wat dingetjes en het feit dat iedereen in mijn omgeving deed alsof ik me aanstelde heeft me heel erg gekwetst. De relatie met mijn schoonfamilie en vrienden is niet meer hetzelfde. Ik kan niet meer leuk met ze omgaan.

Dat is wel jammer.
Wat vervelend zeg! Die ongelijke taakverdeling is vaak de reden dat vrouwen minder werken dan mannen. Op papier is allebei fulltime of allebei 32 uur heel makkelijk, want dan kan het huishouden ook 50/50. Jammer dat dat in de praktijk dan weer niet zo werkt bij jullie.
Maar goed, aan mijn ex wordt dat nooit gevraagd, of ie de kinderen mist....
Alle reacties Link kopieren Quote
VeerleVeertje schreef:
22-01-2024 15:02
Ik lees in ieder geval mee...

Overweeg om van 0,7 fte (onderwijs lesgeven op mbo) in drie dagen naar 0,9 fte in vier dagen te gaan.

Ik ben sinds kort gescheiden, drie jonge kinderen (net vijf, over drie weken 4 en een mannetje van bijna 17 maanden).

Heb co- ouderschap (vader ma-di vast, ik woe-do vast (nu ook nog mijn vrije dagen) vrijdag én weekend om de week.

Ik vind het gewoon pittig. De dagen dat ik te heb doe ik bijna alles alleen, ophalen, koken, bad, bed. En ik moet de huizenmarkt nog op dus geen geld over voor poetshulp of maaltijdboxen....

Ik twijfel waar ik goed aan doe qua kinderen zien (die zie ik al minder vanwege co ouderschap) maar ook mijn eigen energie. Helaas ook twee reistijd op werkdagen. ...
Is het niet mogelijk werk dichter bij huis te vinden of (op termijn) dichterbij je werk te gaan wonen? Ik kan me voorstellen dat dit alles (co ouderschap, reistijd) echt energie vreet, en dan maak je ook nog zelf het huis schoon. Over die maaltijd boxen: wij zijn hierdoor eigenlijk niet duurder uit. We kunnen vaak twee keer of anderhalve keer eten van een dagmaaltijd, dus als we m voor 3 dagen hebben ben je klaar voor de midweek (ma-vr).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben fulltime alleenstaande ouder.
In mijn geval is dat 40 uur. Ik heb geen co ouderschap dus ik heb de kinderen fulltime ze zijn wel al ouder. 1 is volwassen en de ander een puber. Ik kan niet zeggen dat het makkelijk is. Ook omdat ik kinderen met een etiketje/ hulpvraag heb. Ik zit nu ook met een burn-out thuis.
Het is gewoon veel. Werken, meteen thuis door met zorgen en gedoe.
Ik werk graag en vind mijn werk leuk maar ik zit nu wel eens te denken hoe ik het jaren heb gedaan en straks weer moet doen
Alle reacties Link kopieren Quote
luiwammes schreef:
22-01-2024 15:03
Wat vervelend zeg! Die ongelijke taakverdeling is vaak de reden dat vrouwen minder werken dan mannen. Op papier is allebei fulltime of allebei 32 uur heel makkelijk, want dan kan het huishouden ook 50/50. Jammer dat dat in de praktijk dan weer niet zo werkt bij jullie.

Op papier is zo'n verdeling inderdaad heel leuk. In onze praktijk was zijn 32 uur ongeveer 50 uur. Of misschien wel meer; ik weet niet precies hoeveel hij werkte op zijn vrije dag, want dan was ik er niet.

Maar goed, het is wel heel erg verbeterd. Het was een traject van een lange adem. Hij heeft een andere baan gezocht en is in therapie gegaan om van zijn werkverslaving af te komen en onze verdeling is nu veel eerlijker. Maar onze kinderen zijn nu zo oud dat ze alleen thuis kunnen blijven en aan veel dingen zelf denken, dat maakt een eerlijkere verdeling ook makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladara schreef:
22-01-2024 15:00
Ik werk maar 32 uur, maar dat is ook al veel. Mijn man werkt met 32 uur juist heel weinig.

Onze zeer ongelijke taakverdeling wat betreft huis en kinderen heeft jarenlang tussen ons in gestaan. Inmiddels hebben we hard gewerkt en is hij 55-45, denk ik. Heel erg netjes. Ik merk wel dat ik het lastig vind om mijn boosheid hierin los te laten. Niet alleen mijn man heeft me jarenlang laten zitten, maar familie en vrienden net zo goed. Ik heb er een burnout van gekregen en nog wat dingetjes en het feit dat iedereen in mijn omgeving deed alsof ik me aanstelde heeft me heel erg gekwetst. De relatie met mijn schoonfamilie en vrienden is niet meer hetzelfde. Ik kan niet meer leuk met ze omgaan.

Dat is wel jammer.
Haha, ja dat is heel erg herkenbaar. Jammer dat dat nog steeds zo is.
Ik heb toen onze oudste nog heel jong was een tijdje 32 uur gewerkt, maar ik merkte dat er eigenlijk dezelfde werkzaamheden/resultaten werden verwacht als met 36 uur. Dus ik ben weer teruggegaan naar fulltime.

Ik zou ook wel willen dat mijn man parttime kon werken, ik zou het echt prima vinden om de kostwinner te zijn.
Hij zou dat overigens ook best willen volgens mij. Maar wat iemand hier ook al zei, hij werkt in een enorm masculiene omgeving waar dat 'niet kan'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk zelf fulltime, maar wel 4x9. Sinds vier jaar, daarvoor 4x8 in een andere functie. Ik hoef enkele reis maar tien minuten, een kwartiertje te reizen, dus de dag is niet extreem lang. Mijn man werkt 28 uur in het onderwijs, maar met een reistijd van 45-60 minuten enkele reis. Familie lijkt te denken dat we evenveel werken, omdat hij veel langer van huis is, maar dat vertekent nogal.

Dè tip? Wij bestellen alle boodschappen bij de AH, die komt vrijdagmiddag, heel handig. Ik maak op woensdag (mijn vrije dag) een weekmenu en hup, in de app, klaar.

We willen ook weer hulp in huis bij het schoonmaken, deels omdat ik anders overal voor opdraai òf de taken moet verdelen (ik schijn de enige te zijn die vuil ziet liggen), deels om gezondheidsredenen. Maar dat is lastig om een goede hulp te vinden zeg!

De kinderen zijn pubers, bijna 18 en 13, maar de oudste met een flinke rugzak en de jongste in volledige pubermodus. Lees drakenstand.

Mijn baan is in minder dan fulltime niet te doen, jammer, want ik zou graag naar 3x9 gaan. Ook weer om gezondheidsredenen. Ik moet dus op zoek naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlag schreef:
22-01-2024 15:10

Ik zou ook wel willen dat mijn man parttime kon werken, ik zou het echt prima vinden om de kostwinner te zijn.
Hij zou dat overigens ook best willen volgens mij. Maar wat iemand hier ook al zei, hij werkt in een enorm masculiene omgeving waar dat 'niet kan'.
Wellicht zijn er ook wel een hoop mannen die best parttime zouden willen werken, maar waarbij ze anders toch raar aangekeken worden of dat dit op het werk stuit op onbegrip. En dan toch maar weer fulltime. In feite is dat net zo als bij een hoop parttime werkende moeders, die weer onbegrip krijgen als ze naar fulltime zouden gaan.

Overigens ben ik zelf de hoofd kostwinner. Ik heb nogal een flinke baan en verdien twee keer zoveel als mijn man. Dat is ook iets waar mensen vaak niet bij stil staan wanneer ze vragen of ik niet parttime zou willen werken en die vraag niet aan mijn man stellen.
luiwammes schreef:
22-01-2024 14:59
Wanneer mensen vragen: is dat niet veel? Gaan ze er vaak alvast vanuit dat je een man hebt die ook fulltime werkt. Want ja, dat doet de meerderheid van de mannen.

Overigens werkt mijn man ook fulltime. Ik had graag gewild dat hij parttime zou gaan werken, maar hij meent dat dat bij zijn werk niet kan (nogal een masculine omgeving). Wij zijn er nu gewoon aan gewend dat we allebei fulltime werken, waardoor we het eigenlijk niet echt veel vinden. We hebben idd ook een maaltijd box, een schoonmaakster, een geweldige oppas en twee dagen BSO.
Ohja die hoor je ook altijd 'man kan niet minder werken'
Alle reacties Link kopieren Quote
Malva24 je brengt me bij mijn tip: zorg ervoor dat je zo min mogelijk reistijd hebt, of in elk geval dat één van de twee dat heeft, zeker als er kinderen zijn. Ook als één van de twee een baan heeft met veel flexibiliteit scheelt dat enorm. Ik werk op 10 min fietsen van kantoor. Dat scheelt heel veel energie en gedoe. Mijn werkgever is bovendien heel flexibel, dus als er wat is met school of zo, fiets ik er even naartoe. Mijn man werkt twee dagen per week thuis en dan heeft hij een vast moment in zijn agenda geblokkeerd dat hij luncht of thee drinkt met onze oudste zoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat we allebei fulltime werken zouden we het huishouden en de zorg voor kinderen ook graag 50/50 willen verdelen. Toch merk ik dat het grootste deel altijd weer op mijn schouders terecht komt. Af en toe snij ik dat onderwerp aan, dan doet hij weer een tijdje zijn best (nog niet 50/50 maar wel verbetering) maar naar een poosje stopt hij er weer mee tot ik er weer over moet gaan zeuren. Dat "zeuren" vind ik zo vreselijk vermoeiend dat ik merk dat ik het dan weer liever zelf doe. Wat zijn jullie tips? Gaat het wel allemaal netjes 50/50 bij jullie thuis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk fulltime, ben alleenstaand en heb drie kinderen. Ik heb de kinderen 60-70% van de tijd. Ik kan wel mijn eigen werk indelen dus als het beter uitkomt om een avond door te werken en een middag niet dan kan dat.
Ik vind het het zwaarste dat er altijd wat te doen is. Werken, koken, schoonmaken, taxi zijn, huiswerk helpen. Je kunt de taken nooit verdelen. Ik zit vaak pas om 21:00. Ik moet ook echt bijkomen als de kinderen bij hun vader zijn.
Merk ook aan mezelf dat het me de laatste tijd ergert als vriendinnen die samen zijn en twee of drie dagen werken, klagen dat het zo zwaar is. Denk dan: “zullen we ruilen”. Maar goed, dat is niet aardig van me.
Mijn tips zijn: elke dag wat in huis doen, boodschappen laten bezorgen en de kinderen laten helpen. Ze hoeven bij mij niet veel te doen maar ze zijn wel mede-verantwoordelijk voor onze gezamenlijke ruimtes en dat gaat heel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fulltime gewerkt totdat ik plotseling iets kreeg waardoor ik grotendeels ben afgekeurd.

Wie: ik ft in onderwijs (VO), man PT (30 uur) in de geestelijke gezondheidszorg
Kinderen: 1
Tips:
- hulp in huis als budget het toelaat
- iedere keer dat je kookt, voor twee maaltijden koken (goedkoper in bulk). Een maal op tafel en de ander in de diepvries voor die hectische dagen. Kan desnoods in 1 persoonsvorm (de een heeft een vergadering, de ander gaat sporten, enz.)
- werk met weekmenu’s en bestel de riedel en laat het bezorgen. Zorg voor een basisvoorraad in huis
- verdeel regeltaken rond kind per thema. Man deed sport, tandarts en hobby, ik deed dokter, speelafspraken en cadeautjes voor verjaardagen.
- laat het los als het jouw taak niet is, ook al loopt het in de soep*


* Deze gaat mij heel makkelijk af maar ik hoor en zie veel om mij heen dat m.n. de vrouwen stuk lopen hierop. Ze gaan de gaten dichtlopen. Want zielig voor kind. Of ze zijn het niet eens met de uitvoering wegens onpraktisch of iets anders. Ik zat er bijvoorbeeld niet mee dat man door schade en schande wijs geworden ieder sportoutfit van zoon dubbel kocht zodat er één set in de kofferbak lag voor als hij weer eens een organisatorische meltdown had.
Nee heb je, ja kun je krijgen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven