Welke fotocamera kopen?

07-02-2013 14:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,



Na jaren heb ik besloten om eindelijk eens wat te gaan doen met fotografie. Bij gebrek aan een goede camera ben ik nu op zoek maar er is zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Ik heb enkel wat basiskennis van een paar weken fotografie les op school dus kan niet echt zeggen dat ik er verstand van heb, maar ben wel op zoek naar een camera met mogelijkheden. Ik heb nu een huis-tuin-en keuken camera waar eigenlijk niks op in te stellen is.



Mijn vraag is dus, welke camera is geschikt voor een beginner?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Nikon D5100 en ik ben er blij mee.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
De D3100 en D3200 schijnen trouwens wel meer geschikt te zijn voor beginners. Ik fotografeer sowieso altijd op handmatig, dus ik stel alles zelf in.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Oew interessant onderwerp! Ik lees mee :-D
Alle reacties Link kopieren
Ok bedankt! Ik zal ze eens bekijken, het is alleen lastig inschatten als je er weinig verstand van hebt.... De Nikon 1 serie trekt mij nogal, maar geloof dat dat niet echt de beste keuze is ;)
Alle reacties Link kopieren
De Nikon 1 serie kan ook prima zijn. Hangt er alleen vanaf wat je ermee wilt doen en wat jouw eisen zijn. Misschien ken je mensen in je omgeving die een wat uitgebreidere camera hebben. Die zou je ook kunnen vragen hoe e.e.a. werkt en misschien mag je hun camera wel eens uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde in eerste instantie ook een Nikon 1, maar daar ben ik van teruggekomen toen ik me er meer in ging verdiepen. Ik heb veel recensies gelezen op www.dpreview.com en twijfelde uiteindelijk tussen de Nikon en de Canon EOS 600D. Ik ben toen in de winkels gaan kijken en de Nikon lag lekkerder in de hand, wat ik erg belangrijk vond, dus heb ik voor Nikon gekozen. Ik heb 'm sinds juni en heb al duizenden foto's gemaakt, ik ben echt heel blij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens op de volgende links. Hier vind je een paar goede en uitgebreide reviews van systeemcamera's (zoals de Nikon 1) en spiegelreflexcamera's zoals de Nikon D5100 en de Canon 600D:



Vergelijking systeemcamera's 2013



Best DLSR for beginners 2012



Artikel waarin spiegelreflex- en systeemcamera's vergeleken worden
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de linkjes, zal het eens doorlezen
Alle reacties Link kopieren
Aanrader is absoluut de Nikon d5100, k heb m zelf ook en ben er suuuuupertevreden over!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Canon Eos 600D, ben d'r ook tevreden over.



www.dpreview.com is al genoemd, dat vind ik een heel fijne vergelijkingssite.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er nog niet echt uit.. Ik heb een boek gekocht over de spiegelloze systeemcamera in de veronderstelling dat spiegelreflex camera's veel duurder zijn. Ik kom er nu wel achter dat dat tegenwoordig best wel meevalt... Maar waar ik nog niet echt achter ben, waarom zou een spiegelreflex camera beter zijn? Kan iemand mij dat uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Een spiegelreflex is niet per definitie beter, maar wel een ander type camera. Voordeel van een spigelreflex is bijv. dat deze makkelijk uit te breiden is met veel verschillende objectieven. Bij een systeemcamera is die keuze op dit moment nog vrij beperkt.



Een systeemcamera is daarentegen een stuk kleiner en lichter waardoor deze makkelijker mee te nemen is. Voor veel mensen is dit een reden om een systeemcamera te kiezen ipv een spiegelreflex.



Kijk vooral ook naar wat je ermee wilt. Wil je een goede camera die je vaak meeneemt op reis. Wil je hem gebruiken voor portretfoto's en macrofotografie. Wil je op termijn meerdere lenzen enz.



Lees ook nog even dat laatste linkje in mijn eerdere post. Daar wordt vrij duidelijk in aangegeven wat de voors en tegens zijn van beide camera's: Vergelijking systeemcamera en DSLR
Alle reacties Link kopieren
Interessant heb nu een 5 jaar oude Canon Powershot A580 maar wil ook graag iets anders met meer mogelijkheden.. Dus ik lees mee...
Yolo!!
Heb een sony at58 besteld. Had een Sony A390 maar die had enige beperkingen (kon niet filmen)
Alle reacties Link kopieren
Voor goede informatie hierover kun je beter terecht op fotografiefora dan hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven