Wie heeft er verstand van camera's?

26-01-2017 10:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen? Ik heb vroeger toen ik thuis woonde veel foto's gemaakt met spiegelreflexcamera's, maar bij het opmezelf gaan wonen er nooit een aangeschaft. Voor wat ik op dat moment er mee ik deed en van verwachte was een compact camera voldoende. Nu wil ik echter weer echt goede foto's gaan maken, wel gewoon als amateur hoor. Huis tuin en keuken foto's voor mijn gevoel, betere foto's van het gezin, uitjes als de dierentuin, als wel met de honden naar het bos gaan.



Maar welke camera koop je dan? Canon vond ik vroeger altijd het fijnst in de hand liggen en ik heb daag gevoelsmatig een voorkeur voor. Goede kwaliteit, je kan er makkelijker later een lens of accu bij kopen en met sommige andere merken zou ik daar niet zo zeker van zijn (al is dat bij Nikon niet anders natuurlijk, maar die voelt wel anders in je hand). Ik zit nu te twijfelen tussen de canon 700D en de 750D, beide om te beginnen met een 18-55ml lens en eventueel later een andere lens er bij kopen als ik wat beter weet wat ik nog mis en nodig zou hebben. In het begin wil ik gewoon zelf aanklooien en later wellicht weer een cursus doen (vroeger wel al gedaan, maar misschien handig en leuk dat weer te doen) Heeft iemand advies hier in? Voor welke camera zouden jullie gaan en waarom? Of welke heb je en wat bevalt goed en wat juist niet?
Ik heb een sony A68. Fijne camera. Maar ik heb hem in een goede fotozaak gekocht. Daar ben ik heel uitgebreid voorgelicht, heb verschillende merken geprobeerd. Dus mijn beste tip: ga naar een goede zaak.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk eerst of je wel een dslr wil. Ja, met een spiegelreflex kun je absoluut de beste foto's maken. En je hebt de meeste keuzes in lenzen en dergelijke. Maar een moderne mirrorless maakt in veel gevallen vrijwel dezelfde kwaliteit foto's, voor een stuk minder gewicht. De beste camera is de camera die je bij je hebt, en met een dslr is het toch een stuk meer een keuze of je je camera meeneemt.



Verder: Ga naar een goede zaak, en zoek vrienden met een camera om eens een dagje mee te spelen. Ik heb een Canon 80D, heerlijke camera, maar ik ben daar langzaam ingegroeid. Begon met een 450D en een kitlens, heb er steeds wat bijgekocht.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn analoge Canon camera vervangen door een Canon 450D waardoor ik gewoon mijn oude objectieven kon blijven gebruiken.

Dat heeft bij mij de doorslag gegeven om bij Canon te blijven.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 26 januari 2017 @ 10:36:

Bedenk eerst of je wel een dslr wil. Ja, met een spiegelreflex kun je absoluut de beste foto's maken. En je hebt de meeste keuzes in lenzen en dergelijke. Maar een moderne mirrorless maakt in veel gevallen vrijwel dezelfde kwaliteit foto's, voor een stuk minder gewicht. De beste camera is de camera die je bij je hebt, en met een dslr is het toch een stuk meer een keuze of je je camera meeneemt.



[...]Eens. Er is de afgelopen jaren best veel veranderd op cameragebied. Mijn zus heeft een dslr, ik een goede systeemcamera (wel met verwisselbare lenzen maar zonder spiegel). Bij familieuitstapjes en boswandelingen neem ik die van mij veel makkelijker mee. Hij past gewoon in mijn handtas. Voor haar is het toch wel een groot ding om mee te zeulen, en dat doet ze dan ook vaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Ik ga sowieso naar een camera zaak, de gene waar ik vroeger goed geholpen werd en heen wilde is helaas failliet maar in deze stad zit nog een andere waar ik heen kan. Ik wil een camera vasthouden en kunnen proberen voor ik er een koop, dit vind ik geen aanschaf die geschikt is voor op internet (niet voor mij iig).



Spiegelreflex of systeem wordt qua kwaliteit van de foto's steeds minder een verschil, maar het sjouwen maakt voor mij niet uit. Met nu 1 en straks 2 kinderen zal er sowieso altijd een grote tas mee gaan waar de camera in kan. De tas die ik nu gebruik is ruim genoeg om een body en 2 lenzen in kwijt te kunnen en de spullen (luiers ed) voor de kinderen. Het is juist bedoeld voor dagjes weg waarbij die tas toch mee zal moeten.



Vrienden of familie een goede camera heb ik helaas niet, die maken allemaal foto's met hun telefoon of een compactcamera. (Ik gebruikte vroeger de camera's van mijn ouders, maar daar heb ik geen contact meer mee dus aan hun kan ik het niet vragen)



Handigmetgeld De camera hoef ook niet gelijk het beste van het beste te zijn, maar wel een goed instapmodel waar ik een paar jaar mee uit de voeten kan. En ik vind het belangrijk dat de lenzen die ik er bij koop ook op een volgende body ook gebruikt kunnen worden.



Tale wat is de rede dat jij juist voor een systeemcamera ben gegaan? Of was dat het formaat en gewicht?
Alle reacties Link kopieren
Dat blijft niet hè, dat je hele luiertassen meesleept? Mijn jongste is net kleuter, en we nemen nu bij een gewone zondagmiddagwandeling eigenlijk niets meer mee. Het fototoestel past dan nog steeds in mijn handtas en in mijn mans jaszak.

De maat was bij ons inderdaad wat de doorslag gaf.
Alle reacties Link kopieren
Als je een spiegelreflex wil maar toch niet zo'n grote dan zou ik voor de Canon EOS 100D gaan. Dat is het kleinste formaat spiegelreflex en voor zover ik weet ook een goede camera.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen bridge camera? Ideaal! Ik wil niet meer anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 26 januari 2017 @ 11:51:

Dat blijft niet hè, dat je hele luiertassen meesleept? Mijn jongste is net kleuter, en we nemen nu bij een gewone zondagmiddagwandeling eigenlijk niets meer mee. Het fototoestel past dan nog steeds in mijn handtas en in mijn mans jaszak.

De maat was bij ons inderdaad wat de doorslag gaf.



De tweede is nog in de maak en duurt nog een maand of 6 a 7 voor die er is. Dus de komende jaren zal er sowieso een grote tas mee moeten en met oudere oppaskinderen (4 tot 9 jaar) nam ik altijd een rugzak mee. Fles/beker drinken en wat lekkers of wat broodjes voor onderweg. Als we met de honden weg gingen niet anders want dan ging er ook water en een rubbere waterbak mee zodat ze konden drinken onderweg. Voor het meenemen voorzie ik echt geen probleem. De momenten dat ik het niet zie zitten zou ik ook geen andere camera mee nemen (uitgaan, wielrennen ed).



Het is zeker een afweging hoor, maar ik heb daar goed over na gedacht. En als ik terug denk aan de afgelopen 3 jaar is er geen moment geweest dat ik een grotere en zwaardere camera niet mee had kunnen nemen en wel mee had willen hebben. De enige momenten dat ik er geen mee had kunnen nemen zoals tijdens het uitgaan, wielrennen of snowboarden was ook een systeemcamera niet mee gegaan. Voor die momenten is er altijd nog mijn telefoon of de compactcamera.
Alle reacties Link kopieren
Je noemt snowboarden: die van mij kan met skien dus prima mee in mijn jas.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar jij gaat vast niet zo vaak op je bek als ik Met het snowboarden had ik mijn compactcamera bij me, maar een dure camera had ik absoluut niet bij me willen dragen. De camera is iets waar ik voor moet sparen dus ook niet makkelijk te vervangen als er iets kapot zou gaan en zou ik voor tijdens het boarden, wielrennen of uitgaan gewoon te kwetsbaar vinden. Je kan natuurlijk prachtige foto's maken op de piste, maar dat risico zou ik te groot vinden. Dat is het meer dan dat hij niet in mijn rugzak zou hebben gepast.
Alle reacties Link kopieren
quote:Europe86 schreef op 26 januari 2017 @ 12:02:

Waarom geen bridge camera? Ideaal! Ik wil niet meer anders.Wat is de rede dat je daar voor hebt gekozen? Het lijkt me juist dat je mogelijkheden beperkt zijn en de kwaliteit minder is omdat je vast zit aan 1 lens.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 26 januari 2017 @ 12:21:

[...]





Wat is de rede dat je daar voor hebt gekozen? Het lijkt me juist dat je mogelijkheden beperkt zijn en de kwaliteit minder is omdat je vast zit aan 1 lens.



Ik ben geen expert op het gebied van fotografie maar ik liep met mijn systeemcamera tegen zoomproblemen aan. Ik had geen zin en er ook geen geld voor over om dure grote lenzen te kopen en overal mee naartoe te zeulen. Je hebt hele mooie bridge camera's met 1" sensoren en een groot zoombereik. Daarmee heb je kwaliteit en heb je geen gedoe met zware/grote lenzen etc.



Je kunt alles ook handmatig instellen bij bridge camera's dus mijn inziens zijn er heel veel mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 26 januari 2017 @ 12:20:

Ja maar jij gaat vast niet zo vaak op je bek als ik Met het snowboarden had ik mijn compactcamera bij me, maar een dure camera had ik absoluut niet bij me willen dragen. De camera is iets waar ik voor moet sparen dus ook niet makkelijk te vervangen als er iets kapot zou gaan en zou ik voor tijdens het boarden, wielrennen of uitgaan gewoon te kwetsbaar vinden. Je kan natuurlijk prachtige foto's maken op de piste, maar dat risico zou ik te groot vinden. Dat is het meer dan dat hij niet in mijn rugzak zou hebben gepast. Sinds ik met mijn kinderen ski zeker niet meer. Heel goede manier om je kans op blessures te reduceren, de piste op met jonge kinderen
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 26 januari 2017 @ 12:31:

[...]



Sinds ik met mijn kinderen ski zeker niet meer. Heel goede manier om je kans op blessures te reduceren, de piste op met jonge kinderen Leuk! Van af welke leeftijd neem je ze mee? Ik vond laatst samen op het ijs staan al geweldig, hij is nog geen 1,5 dus skiën de zal nog wel even duren maar is een heel leuk vooruitzicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een Nikon D5200 gekocht met een 18-55mm kitlens. Eerder had ik een 70-300 superzoomobjectief, maar om het probleem van lensje verwisselen op te lossen kocht ik een 18-270 superzoomobjectief. Later kocht ik daar ook een 55 mm f/1.8 prime lens bij. Dat scheelt mij ook in het gewicht. De Nikon D5200 kan ook worden gebruikt als camcorder, dus ik hoef mijn aparte camcorder ook niet mee te nemen. Ik heb dus behoorlijk op gewicht kunnen bezuinigen. Ik hoef die hele rimralabimbam niet meer mee te nemen, alleen nu een tas met camera en twee objectieven, waarvan één aan de camerabody.



In Zuid-Afrika merkte ik dat ik graag dieren fotografeerde en filmde, maar dieren die verder weg stonden waren niet gemakkelijk te fotograferen. Als ik ze "dichtbij wil halen" zou ik een professionele objectief moeten hebben van een paar duizend euro (of een objectief zo duur als een goedkope auto!!). Dat zou er dan één zijn van 800 mm en een grote opening. Daar betaal je dan vies voor.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Olympus E-M10 was een goeie en kijk eens op een foto forum.

Kwaliteit is echt uitstekend, lenzen passen gewoon en idd klein genoeg om mee te nemen.

Vriend heeft dan wel vaak nog een foto tas maar omdat hij/wij dan met 2 body's werken ivm niet snel genoeg wisselen van lenzen of van 2 hoeken en met verschillende lenzen hetzelfde object nemen,
Alle reacties Link kopieren
Misschien in de optie voor iets anders dan een spiegelreflexcamera ook nog openhouden als jullie er zo over te spreken zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor Canon gaat heb ik wel een tip voor een lens: de 50 mm 1.8! Dit lensje kost ongeveer 100 euro maar daar kun je echt hele mooie portretten mee schieten.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij een canon Aurorae? En zo ja welke en ben je daar blij mee?
Alle reacties Link kopieren
quote:Aurorae schreef op 26 januari 2017 @ 12:45:

Als je voor Canon gaat heb ik wel een tip voor een lens: de 50 mm 1.8! Dit lensje kost ongeveer 100 euro maar daar kun je echt hele mooie portretten mee schieten.Ik heb daar een Nikon-variant van (die op mijn camera past), en die staat bekend als een portretobjectief.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Tale, wat voor camera heb jij dan, want dat lees ik nergens??
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de canon 700D. Ik ben heel blij met het touch screen. Gemakkelijk om instellingen te wijzigen. En een foto die je gemaakt hebt, zoom je met je vingers in. Ik heb ook een 18 - 270(?). En die 50mm portret lens. Ik droom nog van een lichtgevoelige zoom....
Alle reacties Link kopieren
.
smileklik wijzigde dit bericht op 22-10-2017 13:32
99.90% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven