Word bestand laten afdrukken bij drukker, help help help!!!!

21-11-2015 22:08 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik ben helaas niet zo een computer nerd maar hoop dat ik mijn probleem goed kan uitleggen en wie voor mij er een goede tip heeft.



Het gaat om het volgende,

Ik heb in Word 2010 een ontwerp gemaakt, vrij simpel maar nou wil ik dit ontwerp laten afdrukken bij een drukkerij, al omgezet in pfd bestand.

Het gaat om een zwarte achtergrond met witte tekst en of witte afbeelding daarbij.

Heb het ontwerp al bij 2 verschillende drukkerijen laten afdrukken om te testen zeg maar, maar beide keren krijg ik het terug maar niet naar mijn zin.

Je ziet duidelijk op de afbeelding waar de tekst en of plaatje gedrukt zijn, ook de zwarte achtergrond is niet diep zwart geworden, kortom niet mooi.

Nou is mijn vraag, is dit te voorkomen en zo ja hoe dan.

Het zijn beide keren professionele drukkerijen geweest dus die weten echt wel hoe het moet zeg maar of zal het komen omdat ik het bestand in Word 2010 gemaakt heb en niet in bijv Photoshop of Adobe Illustrator.

Ben zelf namelijk niet echt thuis in Photoshop, weet een heel klein beetje daarvan en Abobe Illustrator heb ik nog nooit mee gewerkt maar deze termen kom ik regelmatig tegen op internet dat je het beste een ontwerp bijv een uitnodiging daar in kan maken.

Mijn ontwerpen hebben het meeste tekst en ik las dat daar Photoshop dan weer niet het beste voor is.



Dus wie kan mij helpen om mijn ontwerp het mooiste en beste zoals het op de computer er uit ziet ook in het echt te laten afdrukken met een mooi diep zwarte achtergrond en witte letter zonder dat je op de kaart ziet dat het er echt op gedrukt is en dat er in het zwart rondom de witte tekst kleur verschil zit.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd want ik maak me zelf echt gek waarom het me gewoon niet lukt terwijl ik op internet genoeg voorbeelden hiervan voorbij zie komen waar het wel goed bij gelukt is, maar als ik bij die mensen verhaal ga halen zo gezegd hulp of tips krijg ik meestal geen antwoord.



Dus wie oh wie snapt mijn verhaal en heeft een tip voor me voordat ik nog meer geld over de balk smijt om bij verschillende drukkerijen mijn ontwerpen te laten afdrukken zonder het gewenste resultaat.
Geen inhoudelijke tip.

Maar wel: heb je je vraag ook voorgelegd bij de 2 drukkerijen die voor je gedrukt hebben?

Wat zeiden die?
ha jannetje!



zou je een plaatje kunnen plakken van het 'pijnpunt', de afbeelding?

ik neem aan dat de teksten wel naar jouw zin werden toen je terug krijg van de drukker?

misschien kan ik helpen, is wel mijn vakgebied!
Alle reacties Link kopieren
Een bestand opmaken in Word is meestal niet goed genoeg om mooi te kunnen laten drukken.

Mijn advies is dan ook om het bestand opnieuw op te maken in een online editor. Er zijn een aantal online drukwerksites die een editor aanbieden. Hier kun je makkelijk en professioneel een bestand opmaken en dan ben je er ook zeker van dat het bestand correct is.
If you can dream it you can do it
quote:KimberleySTH schreef op 21 november 2015 @ 22:15:

Een bestand opmaken in Word is meestal niet goed genoeg om mooi te kunnen laten drukken..inderdaad, Word is geschikt noch bedoeld voor drukwerk.. qua tekst gaat t denkelijk nog wel goed, maar bv Word zet afbeeldingen om naar 72 dpi (schermresolutie), terwijl het voor een goed drukresultaat 300dpi moet zijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:safari schreef op 21 november 2015 @ 22:14:

ha jannetje!



zou je een plaatje kunnen plakken van het 'pijnpunt', de afbeelding?

ik neem aan dat de teksten wel naar jouw zin werden toen je terug krijg van de drukker?

misschien kan ik helpen, is wel mijn vakgebied!





Hoi Safari,



Dank voor je reactie, ik heb zo even geen afbeelding bij de hand. Zal kijken of ik dat kan toevoegen.

Bij de ene drukker had ik een zaterdag werker even lullig gezegd achter de balie staan die er zelf ook niet veel van snapte.

De andere drukker zal ik van de week nog even bellen om het te vragen.

Het is ook alleen als ik een zwarte achtergrond heb, met een witte achtergrond en zwarte tekst of plaatje ziet het er beter uit, nog niet geheel naar wens maar je ziet niet dat het er op gedrukt is zeg maar en in het zwart helaas dus wel.

Denk zelf ook dat het komt omdat ik het in Word gemaakt heb, ik weet dit is geen ontwerp programma maar werkte voor mij het makkelijkste hahah...

Ik laat je even weten of het gelukt is met de afbeelding hier in te plaatsten.
Je bedoeld dus dat de witte gedeeltes ook gedrukt zijn en geen uitsparingen zonder inkt zeg maar? Als dat zo is dan heb je geen transparant ontwerp gemaakt waarbij delen worden uitgespaard. Qua het zwarte wat je niet mooi zwart vind is waarschijnlijk omdat een beeldscherm een ander kleurprofiel heeft dan een drukpers (RGB en CMYK) en daarnaast hangt het ook af van kalibratie van apparatuur en de papiersoort.



En inderdaad word is nou niet bepaald het beste programma wat je hiervoor kunt gebruiken.

Ik denk inderdaad dat je voor jouw ontwerp het beste illustrator kan gebruiken tenzij de afbeelding wat complexer is.



Ik neem aan dat je met je ontwerp langs bent gegaan bij een drukkerij en je je wensen hebt besproken? Vind het raar dat een goede drukkerij dan niet heeft gekeken of het wel haalbaar was en of alles goed was aangeleverd.
quote:jannetje2014 schreef op 21 november 2015 @ 22:22:

[...]

Het is ook alleen als ik een zwarte achtergrond heb, met een witte achtergrond en zwarte tekst of plaatje ziet het er beter uit, nog niet geheel naar wens maar je ziet niet dat het er op gedrukt is zeg maar en in het zwart helaas dus wel.

Denk zelf ook dat het komt omdat ik het in Word gemaakt heb, ik weet dit is geen ontwerp programma maar werkte voor mij het makkelijkste



dus je hebt witte tekst die uitgespaard is uit een zwarte ondergrond, als ik t goed begrijp.

of is die achtergrond niet een vol vlak zwart maar een donkere afbeelding, waar de witte tekst in uitgespaard moet worden?



andere vraag, laat je het echt in hoge oplage drukken bij een offset drukker, met drukplaten en inkt enzo, of moet t digitaal gedrukt worden, een soort 'hoge resolutie print'?
Alle reacties Link kopieren
quote:closednote schreef op 21 november 2015 @ 22:27:

Je bedoeld dus dat de witte gedeeltes ook gedrukt zijn en geen uitsparingen zonder inkt zeg maar? Als dat zo is dan heb je geen transparant ontwerp gemaakt waarbij delen worden uitgespaard. Qua het zwarte wat je niet mooi zwart vind is waarschijnlijk omdat een beeldscherm een ander kleurprofiel heeft dan een drukpers (RGB en CMYK) en daarnaast hangt het ook af van kalibratie van apparatuur en de papiersoort.



En inderdaad word is nou niet bepaald het beste programma wat je hiervoor kunt gebruiken.

Ik denk inderdaad dat je voor jouw ontwerp het beste illustrator kan gebruiken tenzij de afbeelding wat complexer is.



Ik neem aan dat je met je ontwerp langs bent gegaan bij een drukkerij en je je wensen hebt besproken? Vind het raar dat een goede drukkerij dan niet heeft gekeken of het wel haalbaar was en of alles goed was aangeleverd.



Hoi Closednote,



Ik ben zelf niet langs gegaan bij de drukker had mail contact met ze.

Heb, omdat ik er geen verstand van heb nooit gedacht om te vermelden dat mijn bestanden in Word zijn gemaakt en de drukkers hebben hier ook niet naar gevraagd.

Ik had de bestanden aangeleverd in pfd en dat was het zo gezegd hahah..

Wat ik dus als ontwerp heb is dat een tekst met een plaatje van internet geplukt of zo gebruik, meer is het eigenlijk niet.

Ik zal morgen Adobe Illustrator instaleren en kijken of ik daarmee uit de voeten kan, en dan neem ik met de drukker nog contact op of het op deze manier dan wel beter afgedrukt kan worden zoals ik dan ook in me hoofd heb en ook zoals ik het op de computer gemaakt heb of tenminste wat daar het dichtste bij in de buurt komt.

Als ik maar niet kan zien dat de afbeelding en de tekst er echt op gedrukt zit want dat wil ik dus niet.

Het moet namelijk wel professioneel er uit zien en dat doet het dus nu totaal niet.



Duik nu me bedje in, maar dank voor alle reacties tot zo ver!!!!

Hier kan ik tenminste iets mee..
Alle reacties Link kopieren
quote:safari schreef op 21 november 2015 @ 22:32:

[...]





dus je hebt witte tekst die uitgespaard is uit een zwarte ondergrond, als ik t goed begrijp.

of is die achtergrond niet een vol vlak zwart maar een donkere afbeelding, waar de witte tekst in uitgespaard moet worden?



andere vraag, laat je het echt in hoge oplage drukken bij een offset drukker, met drukplaten en inkt enzo, of moet t digitaal gedrukt worden, een soort 'hoge resolutie print'?



Hahah...wat je me nu vraag zou ik echt niet weten!

Ik heb het gewoon naar een drukkerij gebracht.

Eentje gevonden via een kennis die zelf daar ook wel eens wat naar toe gebracht had en zij vond het prima vandaar dat ik daar ook had gedaan en was goedkoop.

En de andere had ik online gevonden, kon het persoonlijk ophalen dus dat had ik vanmiddag gedaan.



Maar het ontwerp is een A6 formaat kaart, over het geheel een zwarte achtergrond met een witte tekst en een witte afbeelding daarbij.

In Word kan je een achtergrond kleur kiezen, deze heb ik dan voor zwart gedaan.

De tekst ipv zwart wat je normaal zou gebruiken heb ik dus aangepast naar wit, een plaatje van internet geplukt wat al een zwarte achtergrond had van zich zelf en de afbeelding zelf was dan wit.

Dit aan mijn ontwerp toegevoegd en klaar was mijn ontwerp

Zal morgen de rest van de eventuele reacties lezen, ga nu slapen!!!



Dank tot zo ver!!!
quote:closednote schreef op 21 november 2015 @ 22:27:

Qua het zwarte wat je niet mooi zwart vind is waarschijnlijk omdat een beeldscherm een ander kleurprofiel heeft dan een drukpers (RGB en CMYK)



Vind het raar dat een goede drukkerij dan niet heeft gekeken of het wel haalbaar was en of alles goed was aangeleverd.



ik ook! misschien registreerden ze het niet meteen omdat het als pdf was aangeleverd? een professioneel bestand is tenslotte ook een pdf, alleen beduidend anders tot stand gekomen.

als het het oorspronkelijke wordbestand was geweest had dat de 'alarmbellen' wél doen rinkelen bij den drukkers, denk ik. maar het pleit bepaald niet voor ze!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt dus een zwarte achtergrond, en daarop een wit plaatje dat zelf ook weer een zwarte avhtergrond heeft. En nu zie je dat er twee verschillende 'kleuren zwart' zijn? Dat kan heel goed als je het inderdaad zo gedaan hebt, zo'n plaatje wat van internet komt is namelijk heel vaak niet echt zwart, het oogt alleen zo.

Dan zou je dus dat zwart moeten bijwerken in een beeldbewerkingsprogramma, maar dat is wel wat gedoe.



Heel eerlijk gezegd vind ik het ook wel een beetje naïef om in Word iets in elkaar te knutselen met een van internet gehaald plaatje, en dan wel te willen en verwachten dat het er professioneel uit ziet. Ontwerpen en dtp is niet voor niks een vak natuurlijk.
quote:

Eentje gevonden via een kennis die zelf daar ook wel eens wat naar toe gebracht had en zij vond het prima vandaar dat ik daar ook had gedaan en was goedkoop.

En de andere had ik online gevonden, kon het persoonlijk ophalen dus dat had ik vanmiddag gedaan.



een plaatje van internet geplukt wat al een zwarte achtergrond had van zich zelf en de afbeelding zelf was dan wit.

Dit aan mijn ontwerp toegevoegd en klaar was mijn ontwerp





ah, dank voor aanvullende info! denk dat illustrator je niet gaat helpen in dezen, eerder photoshop, want het betreft een 'pixel-plaatje'. maar we kunnnen wel iets proberen, morgen!

ik denk nl dat het plaatje dat je van internet plukte, te laag is qua resolutie om te kunnen drukken. dat zie je niet als je het plaatje op beeldscherm bekijkt, maar waarschijnlijk al wel als je er gewoon thuis een printje van maakt, dan zie je vast al veel meer uit welke puntjes het plaatje is opgebouwd, dan het beeldscherm deed vermoeden.



zou je de afbeelding opnieuw kunnen vinden, denk je, maar dan in een hogere resolutie?

als je zoekt via google, tabje 'afbeeldingen', dan zie je een aantal zoekopties, bv formaten: gewoon, gemiddeld, groot'.. ook kan je de formaten laten weergeven. in het geval van een staand a6 plaatje zou het ideaal zijn als je er 1 van ongeveer 1100 pixels breed x 1600 pixels hoog zou kunnen vinden.



succes! ik kijk morgenochtend eventjes hier of ik je nog ergens mee kan helpen, voor nu: truste!
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk heeft je plaatje een zwarte achtergrond die afwijkt van de zwarte achtergrond van de tekst. Je kunt dit niet oplossen met Word, dus je zult zelf creatief aan de slag moeten of het door iemand anders laten doen.
quote:nausic aa schreef op 21 november 2015 @ 22:55:

Ontwerpen en dtp is niet voor niks een vak natuurlijk.nausicaa
Hou je er ook rekening mee dat je niet elk plaatje van internet zomaar mag gebruiken?

Je hebt ook te maken met auteursrechten!

Je kan rechtenvrije afbeeldingen vinden als je bijv. googled op royalty free images.
Alle reacties Link kopieren
quote:safari schreef op 21 november 2015 @ 23:08:

[...]





nausicaa Haha, maar ik meen het wel. En dan ben ik zelf iets heel anders hoor, dus het is geen bescherming van mijn eigen inkomen.
Alle reacties Link kopieren
O ja hier gaan mensen dus voor naar school bijvoorbeeld een grafische school om photoshop en illustrator te leren

Dan is het wel een beetje vergezocht dat je hier een simpele tip krijgt waardoor je dat ook ineens kan?
Alle reacties Link kopieren
Ben ik heel naief als ik zeg: zwart papier met witte inkt?
modulex wijzigde dit bericht op 22-11-2015 00:45
Reden: Tiepvautje
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:ModuleX schreef op 22 november 2015 @ 00:43:

Ben ik heel naief als ik zeg: zwart papier met witte inkt?



Eh, ja . Zo werken de meeste drukkers niet bij kleine oplages. Waar TO het over heeft is digitaal drukken, min of meer printen. De kleuren worden daarbij opgebouwd uit een paar basiskleuren die gemengd worden, maar hoe je doe ook mengt, wit wordt het nooit.

Met 'echt' drukwerk kan het wel, maar dat is veel duurder, en ook daar niet gebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog eentje die voor zijn vak hiermee bezig is; ik mis nog het antwoord op de vraag hoe jouw drukker de kaart gaat produceren.

Gaan ze echt drukken, of gaan ze printen? En in dat laatste geval, doen ze dat in puur zwart-wit, of op een kleurenprinter, waarbij het zwart opgebouwd wordt?



Eigenlijk is heel Office een vloek voor drukkers/printservices; zoals hierboven al voorbij komt; niet bedoeld of gemaakt voor produceren van professioneel drukwerk. Zelfs Publisher is flut, omdat dat nog steeds in basis met RGB werkt...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er van uit dat je geen grote oplage qil laten drukken en het dus geprint fmgaat worden.



Illustrator is niet bedoelt om afbeeldingen in te plaatsen. Ik ben bang dat dat niet het resultaat gaat geven wat je graag wil. Ik zou dus nog even wachten met instaleren



Wat je wel nog kan proberen is het pdf bestand openen in photoshop en de kleuren omzetten naar zwart wit. Uit mijn hoofd (ik denk er niet meer bij na als ik het doe dus misschien heet het iets anders) is dat ergens boven in die balk bij document/modus/grijstinten. Vervolgens je niveau's aanpassen via ctrl of appeltje L. Dan zie je een grafiek. Onder die grafiek zie je twee kleine pijltjes. Een voor wit en voor zwart. Trek de zwarte een stukje naar rechts. Niet te ver want dan loopt je tekst dicht.



Als het goed is is je document nu echt zwart.



Geef bij de drukker ook nog even aan dat je het zwart echt zwart wil hebben.

Succes
Alle reacties Link kopieren
Lever je ontwerp aan en laat mensen die er verstand van hebben het opmaken. Niets zo ergerlijk als mensen in Word gaan klungelen en dan verwachten dat het wat wordt...

Voor zwart kun je trouwens beter 100% zwart met 100% cyaan gebruiken om 'n dieper zwart te krijgen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:FlutterShyy schreef op 21 november 2015 @ 23:50:

O ja hier gaan mensen dus voor naar school bijvoorbeeld een grafische school om photoshop en illustrator te leren

Dan is het wel een beetje vergezocht dat je hier een simpele tip krijgt waardoor je dat ook ineens kan?Joh, TO stelt een vraag, legt het uit wat ze heeft gedaan en wat niet mooi is geworden. Ze heeft, zo blijkt al snel, geen kaas gegeten van grafisch ontwerpen en geeft dat ook toe. Vind je je opmerking dan ook niet een beetje overdreven en uit de hoogte?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:redbuIIetje schreef op 22 november 2015 @ 07:35:

Lever je ontwerp aan en laat mensen die er verstand van hebben het opmaken. Niets zo ergerlijk als mensen in Word gaan klungelen en dan verwachten dat het wat wordt...

Voor zwart kun je trouwens beter 100% zwart met 100% cyaan gebruiken om 'n dieper zwart te krijgen.



Mee eens.



Ik had eens een ontwerp dat ik wilde laten printen bij de drukkerij. Toen ik daar kwam zei de medewerker meteen dat ik het verkeerde programma had gebruikt, hij heeft het voor mij omgezet in het juiste programma en vervolgens afgedrukt/geprint. Toen was het precies wat ik voor ogen had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven