wordpress.com or wordpress.org?

03-08-2016 09:03 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Wie kan mij het verschil uitleggen?

Ik heb momenteel een gratis website op wordpress.com.

Allemaal leuk en aardig, maar ben toch klaar om over te gaan op de betaalde versie.

Als ik nu op wordpress.com ben kan ik wel zien dat ik naar de betaalde versie kan, en staat er geen wordpress.com meer achter mijn domain. Erg fijn.

Maar na enig onderzoek/google, zie ik ook dat je bij wordpress.org het geld van je adverteerders volledig mag houden en bij wordpress.com maar 50%.



Is er een betaalde wordpress.com en ook een wordpress.org?

Kan ik mijn .com overzetten op .org? Of moet ik dan helemaal weer overnieuw beginnen met mijn site?



Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
En wordpress.org moet je downloaden?

Ik ben naar de site gegaan, en heb op downloaden geklikt en krijg een folder met allemaal mapjes, maar waar ik verder niks mee kan.....

(ben geen digibeet, maar ook verre van een expert)
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is .org veel meer zelf bouwen en .com veel meer userfriendly.

Verder heb je voor .org een eigen server nodig en wordt .com gehost door wordpress zelf.

Logisch dus dat .com meer geld 'kost'.



Edit: dit dus: https://en.support.wordpress.com/com-vs-org/
Alle reacties Link kopieren
Wordpress.org is de club die de software maakt. Die software is gratis, maar dan moet je het op een eigen server zetten.



Wordpress.com is een club die serverruimte verhuurt/'weggeeft' met daarop de wordpress.org software.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, leuk artikel, zal het vanavond aandachtig door lezen.



Ik wil wel graag volledig eigen beheer en controle, maar heb zeer weinig ervaring met het bouwen van een website.



Ik vind het niet erg om te betalen voor de website, als dat ook echt een betere site oplevert.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 03 augustus 2016 @ 09:40:

Wordpress.org is de club die de software maakt. Die software is gratis, maar dan moet je het op een eigen server zetten.



Wordpress.com is een club die serverruimte verhuurt/'weggeeft' met daarop de wordpress.org software.



Gaat nu ergens een lichtje bij mij branden.

Dit snap ik.



Ik zal me er nog veel verder in moeten verdiepen......
Als het je niet gaat om geld uit advertenties, maar wel om gewoon lekker je eigen site, in eigen beheer...

Dan zou ik je eigen domein registreren www.vivagirl. nl (kost iets maar niet veel), en je website ergens laten hosten (kost nog steeds niet veel).

Bij Antagonist bijvoorbeeld. In élk geval bij een host waar je Wordpress met 2 kliks kan installeren.

Dan heb je je eigen site, met wordpress geïnstalleerd, ready to go.

Hoe het zit met overzetten van wat je tot nu gebouwd hebt in Wordpress weet ik niet precies, maar lijkt me sterk dat dat niet kan. De klantenservice bij Antagonist is heel goed, je kan het daar vragen denk ik.
Oja, de Wordpress die je dan installeert is de 'gratis' versie uit het bericht van Handigmetgeld.

Open source, de software waar iedereen het altijd over heeft, toegankelijk en betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivagirl schreef op 03 augustus 2016 @ 09:40:

Ik vind het niet erg om te betalen voor de website, als dat ook echt een betere site oplevert.



Let erop dat je 3 mogelijkheden hebt, geen 2.



- Wordpress.com: een grote en populaire hoster, met alleen wordpress.org websites. Prima keuze voor gratis hosting, en heel makkelijk om dan op te schalen naar betaalde hosting.



- Een willekeurige hosting provider die kant-en-klare wordpress.org-installaties heeft. In principe kun je dan je spullen van wordpress.com zo overzetten daarheen. Of je dan goedkoper uitbent, of betere voorwaarden/service krijgt, dat hangt van de situatie af.



- Een kale hostingprovider, waarbij je alleen een (virtuele) server huurt en zelf je software moet installeren (waarbij je dus zelf met wordpress.org te maken krijgt). Daar zou ik nooit voor kiezen, als je dat nodig hebt moet je er een expert bijhalen.



edit: mosterd, Courage-- vertelde ongeveer hetzelfde
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 03 augustus 2016 @ 10:11:

[...]





Let erop dat je 3 mogelijkheden hebt, geen 2.



- Wordpress.com: een grote en populaire hoster, met alleen wordpress.org websites. Prima keuze voor gratis hosting, en heel makkelijk om dan op te schalen naar betaalde hosting.



- Een willekeurige hosting provider die kant-en-klare wordpress.org-installaties heeft. In principe kun je dan je spullen van wordpress.com zo overzetten daarheen. Of je dan goedkoper uitbent, of betere voorwaarden/service krijgt, dat hangt van de situatie af.



- Een kale hostingprovider, waarbij je alleen een (virtuele) server huurt en zelf je software moet installeren (waarbij je dus zelf met wordpress.org te maken krijgt). Daar zou ik nooit voor kiezen, als je dat nodig hebt moet je er een expert bijhalen.



edit: mosterd, Courage-- vertelde ongeveer hetzelfde



Bedankt voor de uitleg.



Het is wel de bedoeling dat ik geld ga verdienen (in de toekomst) met advertenties.

Volgens mij vallen optie 1 en 2 dan af.

Optie 3 is niet de makkelijkste.

Misschien moet ik iemand in huren om de website voor mij te beginnen en dat ik het dan overneem.

Maar ik ga me eerst eens in optie 3 verdiepen, kijken of het me wel lukt.
Ik ben van wordpress.com naar .org gegaan.



Je moet (zoals al gezegd) eerst een .nl of .com etc domein registeren, dan kan je opzoek naar een hosting provider. Ik heb er een gekozen die een wordpress.org installatie heeft, want dan kan je je site vrij makkelijk overzetten. In principe doen ze verder niets voor je, maar hebben bijvoorbeeld wel een helpdesk met Wordpress experts als je er zelf niet uitkomt.



Wel hebben ze manuals met stap voor stap hulp om je site over te zetten en zo. Ik heb er geen hulp bij nodig gehad, ik ben redelijk handig, maar het wijst zich redelijk vanzelf.



Wat betreft de kosten; mijn domein registratie kost een euro of 4 per jaar, en mijn hosting 60 per jaar. Nu maak ik geen winst (want blog) maar ik vind het de voordelen toch waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivagirl schreef op 03 augustus 2016 @ 10:40:

[...]





Bedankt voor de uitleg.



Het is wel de bedoeling dat ik geld ga verdienen (in de toekomst) met advertenties.

Volgens mij vallen optie 1 en 2 dan af.



Waarom vallen die opties af? Er zijn genoeg mogelijkheden met optie 2 waarbij je alle advertentieinkomsten zelf mag houden. Maar dan betaal je waarschijnlijk wel meer aan hosting. Let erop dat je echt flink wat inkomsten moet hebben voordat het de moeite waard wordt om over te stappen.



quote:Optie 3 is niet de makkelijkste.

Misschien moet ik iemand in huren om de website voor mij te beginnen en dat ik het dan overneem.

Maar ik ga me eerst eens in optie 3 verdiepen, kijken of het me wel lukt.



Optie 1: een huur of leaseauto

Optie 2: zelf een auto halen bij een dealer, laten onderhouden via eigen garage

Optie 3: een kitcar, zelf een auto bouwen.



En jij kiest voor 3? Van mij mag je, maar logisch vind ik het niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 03 augustus 2016 @ 10:48:

[...]





Waarom vallen die opties af? Er zijn genoeg mogelijkheden met optie 2 waarbij je alle advertentieinkomsten zelf mag houden. Maar dan betaal je waarschijnlijk wel meer aan hosting. Let erop dat je echt flink wat inkomsten moet hebben voordat het de moeite waard wordt om over te stappen.





[...]





Optie 1: een huur of leaseauto

Optie 2: zelf een auto halen bij een dealer, laten onderhouden via eigen garage

Optie 3: een kitcar, zelf een auto bouwen.



En jij kiest voor 3? Van mij mag je, maar logisch vind ik het niet.



Ik zal het nog even na zoeken, maar ik dacht dat bij optie 2 de opbrengst van de advertenties voor 50% naar Wordpress gaan, en dat is niet mijn bedoeling.

Qua prijs verschilt het toch niet zoveel? Volgens mij is optie 3 zelfs goedkoper.

Qua werk wat ik er in moet steken is optie 3 wel de moeilijkste ......
Alle reacties Link kopieren
quote:BZB schreef op 03 augustus 2016 @ 10:41:

Ik ben van wordpress.com naar .org gegaan.



Je moet (zoals al gezegd) eerst een .nl of .com etc domein registeren, dan kan je opzoek naar een hosting provider. Ik heb er een gekozen die een wordpress.org installatie heeft, want dan kan je je site vrij makkelijk overzetten. In principe doen ze verder niets voor je, maar hebben bijvoorbeeld wel een helpdesk met Wordpress experts als je er zelf niet uitkomt.



Wel hebben ze manuals met stap voor stap hulp om je site over te zetten en zo. Ik heb er geen hulp bij nodig gehad, ik ben redelijk handig, maar het wijst zich redelijk vanzelf.



Wat betreft de kosten; mijn domein registratie kost een euro of 4 per jaar, en mijn hosting 60 per jaar. Nu maak ik geen winst (want blog) maar ik vind het de voordelen toch waard.



Domein registreren lukt me nog wel

Hosting zal ook wel lukken, is veel informatie over te vinden.

Ik heb al fijne tutorials gevonden voor het overzetten.



Ik wil een mooie site, met veel mogelijkheden.

En ik wil zeker geld gaan verdienen met advertenties. Of dat ooit gaat lukken is een tweede. Maar ik wil wel graag de opzet vanaf het begin af aan goed hebben.
Ik snap optie 3 ook niet zo goed!



Ik gebruik Wordpress al jaren en echt wel een kenner, en ken genoeg HTML om een simpele website te bouwen, maar echt niet dat ik ermee ging kloten als ik er uiteindelijk geld mee zou moeten verdienen.



Ik zou eerst eens kijken bij wat hostingsites, en kijk ook eens op 000.nl, daar staat alles echt haarfijn uitgelegd. Gaat je een shitload werk en frustratie kosten om het zelf te gaan doen. Het is echt niet makkelijk, helemaal niet als je, zoals je zelf zegt, geen expert bent.



Trouwens, voordat advertenties winstgevend worden ben je een heel eind verder, en tot die tijd zou optie 2 toch prima werken. Mee hee, jouw site
Alle reacties Link kopieren
quote:BZB schreef op 03 augustus 2016 @ 11:43:

Ik snap optie 3 ook niet zo goed!



Ik gebruik Wordpress al jaren en echt wel een kenner, en ken genoeg HTML om een simpele website te bouwen, maar echt niet dat ik ermee ging kloten als ik er uiteindelijk geld mee zou moeten verdienen.



Ik zou eerst eens kijken bij wat hostingsites, en kijk ook eens op 000.nl, daar staat alles echt haarfijn uitgelegd. Gaat je een shitload werk en frustratie kosten om het zelf te gaan doen. Het is echt niet makkelijk, helemaal niet als je, zoals je zelf zegt, geen expert bent.



Trouwens, voordat advertenties winstgevend worden ben je een heel eind verder, en tot die tijd zou optie 2 toch prima werken. Mee hee, jouw site



Ik snap dat ik niet binnen een maand, een jaar of misschien wel nooit winst uit de advertenties zal halen, das een heel ander topic waard X-P

Maar ik wil wel graag de opzet zo hebben.



Op deze site staat informatie over de advertenties.

http://www.wpbeginner.com ... m-infograph/?display=wide

Maar als ze het over de 50/50 verdeling hebben, gaat dat dan om versie 2 of 3?



Ik moet aan studie om dit allemaal te begrijpen.......
Alle reacties Link kopieren
quote:vivagirl schreef op 03 augustus 2016 @ 11:39:

[...]





Ik zal het nog even na zoeken, maar ik dacht dat bij optie 2 de opbrengst van de advertenties voor 50% naar Wordpress gaan, en dat is niet mijn bedoeling.

Qua prijs verschilt het toch niet zoveel? Volgens mij is optie 3 zelfs goedkoper.

Qua werk wat ik er in moet steken is optie 3 wel de moeilijkste ......



Bij optie 1 gaat de helft van de opbrengst van de advertenties naar wordpress.com.

Bij optie 2 heb je oneindig veel mogelijkheden. Soms betaal je een vast bedrag per maand, soms per bezoeker of MB, soms moet je advertentieinkomsten afdragen, dat hangt allemaal van je provider af. Maar de provider installeert wordpress voor je (in een min of meer standaard configuratie, zorgt waarschijnlijk dat de nieuwste versie blijft draaien, kan backups regelen, regelt firewalls en veiligheidsdingen, enzovoorts).

Bij optie 3 heb je nog veel meer mogelijkheden. Maar als je geen techneut hebt of inhuurt is dat echt niet de moeite waard. Je krijgt dan een kale server, en moet zelf vanalles downloaden, installeren en onderhouden. Maar dit is het enige scenario waarin jij rechtstreeks met wordpress.org te maken hebt. In optie 2 regelt je hostingprovider dat hij de software van wordpress.org download, het enige wat jij doet is die module aanzetten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:BZB schreef op 03 augustus 2016 @ 11:43:



Ik zou eerst eens kijken bij wat hostingsites, en kijk ook eens op 000.nl, daar staat alles echt haarfijn uitgelegd. Gaat je een shitload werk en frustratie kosten om het zelf te gaan doen.



Die site ziet er leuk uit.

Leesvoer voor vanavond.
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 03 augustus 2016 @ 11:52:

[...]





Bij optie 1 gaat de helft van de opbrengst van de advertenties naar wordpress.com.

Bij optie 2 heb je oneindig veel mogelijkheden. Soms betaal je een vast bedrag per maand, soms per bezoeker of MB, soms moet je advertentieinkomsten afdragen, dat hangt allemaal van je provider af. Maar de provider installeert wordpress voor je (in een min of meer standaard configuratie, zorgt waarschijnlijk dat de nieuwste versie blijft draaien, kan backups regelen, regelt firewalls en veiligheidsdingen, enzovoorts).

Bij optie 3 heb je nog veel meer mogelijkheden. Maar als je geen techneut hebt of inhuurt is dat echt niet de moeite waard. Je krijgt dan een kale server, en moet zelf vanalles downloaden, installeren en onderhouden. Maar dit is het enige scenario waarin jij rechtstreeks met wordpress.org te maken hebt. In optie 2 regelt je hostingprovider dat hij de software van wordpress.org download, het enige wat jij doet is die module aanzetten.



Dankje voor deze uitleg. Heel fijn.

Misschien toch maar eerst met optie 2 beginnen en vandaar uit verder kijken.

Bij optie 2 heb je toch keuze uit meerdere themes?

En heb ik een vivagirl.com en geen vivagirl.wordpress.com?

(vivagirl is natuurlijk fictie)

En ook meer keuzes uit plugins?
quote:vivagirl schreef op 03 augustus 2016 @ 11:56:

[...]





Dankje voor deze uitleg. Heel fijn.

Misschien toch maar eerst met optie 2 beginnen en vandaar uit verder kijken.

Bij optie 2 heb je toch keuze uit meerdere themes?

Jahoor, alle beschikbare gratis thema's.



quote:En heb ik een vivagirl.com en geen vivagirl.wordpress.com?

(vivagirl is natuurlijk fictie)

Ja, als je een domein laat registreren, meestal is het 't handigste om dat meteen ook bij/via je host te laten doen.



quote:En ook meer keuzes uit plugins?

Alles wat normaal gratis beschikbaar is in Wordpress.



Je gaat zelf de advertenties regelen?

Of heb je nu al betaalde advertenties die door wordpress.com zijn geregeld?

Als je toch zelf je advertenties gaat regelen, moet je echt echt de "org-route" nemen:

- kies een host waar je Wordpress makkelijk bij kan installeren (Antagonist bijv., heb geen aandelen maar zeer tevreden)

- registreer een eigen domeinnaam

- richt je website en advertenties in en gáán

- je betaalt alleen voor je domeinnaam en ruimte op de server van je host om je website neer te mogen zetten



Oja, en ik ben het roerend eens met Handigmetgeld: optie 3 gewoon niet meer doen in deze tijd, helemaal niet meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:Courage-- schreef op 03 augustus 2016 @ 17:57:

[...]



Jahoor, alle beschikbare gratis thema's.





[...]



Ja, als je een domein laat registreren, meestal is het 't handigste om dat meteen ook bij/via je host te laten doen.





[...]



Alles wat normaal gratis beschikbaar is in Wordpress.



Je gaat zelf de advertenties regelen?

Of heb je nu al betaalde advertenties die door wordpress.com zijn geregeld?

Als je toch zelf je advertenties gaat regelen, moet je echt echt de "org-route" nemen:

- kies een host waar je Wordpress makkelijk bij kan installeren (Antagonist bijv., heb geen aandelen maar zeer tevreden)

- registreer een eigen domeinnaam

- richt je website en advertenties in en gáán

- je betaalt alleen voor je domeinnaam en ruimte op de server van je host om je website neer te mogen zetten



Oja, en ik ben het roerend eens met Handigmetgeld: optie 3 gewoon niet meer doen in deze tijd, helemaal niet meer nodig.



Nu ben ik weer in de war (en moet ik mogelijk toch toegeven dat ik een digibeet ben )

In versie 2 heb je alleen de gratis thema's?

Zijn de andere thema's alleen beschikbaar om per stuk te kopen? (ik dacht dat je met versie 2 toegang had tot de andere thema's)

En ook geen extra plugins?



Ik heb al adverteerders, niet veel, maar kan daar wel op verder bouwen (mensen uit het vak die te maken hebben met het onderwerp van mijn website. Website is alleen informatief, ik ga niks verkopen, maar iets met affiliates kunnen doen, waar ik ook al toegang tot heb).

Er staan nu wel al advertenties op mijn site, maar dat is gewoon wat wordpress er zelf op plaats, heb ik niks mee te maken.



Je zegt nu toch de .org route te nemen (ivm advertenties)

Je raadt Antagonist aan, dat zou dus wel optie 3 (zelf bouwen) betekenen?

Domein naam regelen is geen probleem, heb ik al vaker gedaan (alleen toen heeft een ander de site voor mij gebouwd, en dat was prijzig)

'Richt je website in en gaan' - kijk, dan klinkt het weer zo makkelijk, heb je het hier over optie 3?

En daarna zeg je niet voor optie 3 te gaan......

Confused.......



Ik stel jullie antwoorden echt op prijs.......

Deze digibeet heeft een beetje hulp nodig om de juiste richting te vinden. Mijn dank is groot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hele topic nog eens aandachtig door gelezen (zat overdag op het werk, gaat wat moeilijker) en jullie hebben me overtuigd, ik ga voor optie 2. Bedankt.



Courage, zou het wel fijn vinden als je nog de tijd wil nemen om antwoorden op mijn bovenstaande vragen te geven. Dank je.
Alle reacties Link kopieren
Om het even voor mezelf duidelijk te stellen.

Voor optie 2 regel ik mijn eigen domein en hosting (een hosting die wordpress support), en zet daar gewoon de wordpress website op, inclusief de wordpress CMS.



Optie 3 is eigen domein en hosting, en zelf bouwen. Wat heeft wordpress daar dan verder mee te maken?
Alle reacties Link kopieren
Optie 2: hosting+wordpress door je hoster. Zij regelen techniek, jij de inhoud. Eigenlijk is dat hetzelfde als 1, alleen heb je duizenden hosters, niet alleen wordpress.com om uit te kiezen.



Optie 3: hoster levert een lege machine, waarop je zelf wordpress moet installeren.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:vivagirl schreef op 03 augustus 2016 @ 20:22:

Om het even voor mezelf duidelijk te stellen.

Voor optie 2 regel ik mijn eigen domein en hosting (een hosting die wordpress support), en zet daar gewoon de wordpress website op, inclusief de wordpress CMS.Klopt. (hoewel ik even niet weet waarom je website en CMS apart noemt, je doet beide met Wordpress).quote:Optie 3 is eigen domein en hosting, en zelf bouwen. Wat heeft wordpress daar dan verder mee te maken?Niet zelf bouwen; optie 3 (wilde dat Handigmetgeld er nooit over was begonnen ) is Wordpress helemaal zelf installeren en onderhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven