Zeer eenvoudige website bouwen.... denk ik

26-01-2016 12:01 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een redelijke digibeet, laat ik daar maar mee beginnen.



Voor een bedrijfje dat ik naast mijn gewone werk heb, wil ik een webpagina laten maken.

Ik ga er niets op verkopen, alleen maar laten zien wat ik maak, en hoe ze me kunnen contacten.



Visueel gaat het er als volgt uitzien:

Bovenin het logo en een paar regels tekst wat ik doe.

Dan een horizontale balk waarin een 10-tal foto's komen te staan.

De balk kan van links naar rechts bewegen.

De foto's zijn een beetje blurry, maar als je er met je cursor op gaat staan, worden ze scherp en ook ietsjes groter.

Onder op het scherm nog 'contact' en als je daar op klikt verschijnt een nieuw schermpje waar je een bericht aan mij kunt versturen.

Misschien nog een kleine animatie als je de webpagina opent. Bijvoorbeeld een horizontale lijn die eerst verschijnt en die dan overgaat in de balk met foto's.



Nu vraag ik her en der in het rond, en krijg veel verschillende adviezen.

De een zegt dat je zoiets makkelijk zelf kunt maken met templates.

De ander zegt dat je een profi bedrijf moet inhuren.

Of dat iemand met wat basiskennis (een student bijvoorbeeld) zoiets kan bouwen.



Ik ben zo benieuwd wat ik voor zo iets kwijt zou zijn.

En aan de andere kant: Zou je zoiets inderdaad zelf kunnen maken?



Het moet er wel rete-strak en met goed desing uitzien.

Dus niet schreeuwerig wat ik vaak zie.

Of met 80 lettertypes door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook digibeet maar ik heb voor mijn webshop Weebly gebruikt. Kind kan de was doen!
Alle reacties Link kopieren
En maak je daar gebruik van templates, of bouw je dan alles vanaf 0 op?
Alle reacties Link kopieren
Of met Wordpress en dan de plug-in woocommerce gebruiken. Dan is alles super strak, maar je kunt inderdaad ook gewoon via een webshop aanbieder een webshop beginnen. (Mijn webwinkel etc.)
Alle reacties Link kopieren
quote:keesadam schreef op 26 januari 2016 @ 12:07:

En maak je daar gebruik van templates, of bouw je dan alles vanaf 0 op?Ik moet even goed nadenken hoor, is alweer een tijdje geleden. Volgens mij kies je inderdaad een template, en vervolgens kun je aan de hand van een menu heel makkelijk je website inrichten. Echt heel eenvoudig: als ik links een dropdown balkje wil sleep je die gewoon over het scherm naar de plek waar je 'm hebben wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chans schreef op 26 januari 2016 @ 12:16:

Of met Wordpress en dan de plug-in woocommerce gebruiken. Dan is alles super strak, maar je kunt inderdaad ook gewoon via een webshop aanbieder een webshop beginnen. (Mijn webwinkel etc.)



Voor de duidelijkheid: Ik heb geen webwinkel en wil er ook geen beginnen.

Ik wil alleen laten zien wat ik maak, en als iemand er info over wil, kunnen ze mij contacten.

De site hoeft ook niet vaak bezocht te worden, of hoog in de lijst van Google te staan.

Gewoon, mensen kunnen net iets meer voorbeelden van mijn werk zien, en dan een berichtje sturen.
Alle reacties Link kopieren
quote:keesadam schreef op 26 januari 2016 @ 12:26:

[...]





Voor de duidelijkheid: Ik heb geen webwinkel en wil er ook geen beginnen.

Ik wil alleen laten zien wat ik maak, en als iemand er info over wil, kunnen ze mij contacten.

De site hoeft ook niet vaak bezocht te worden, of hoog in de lijst van Google te staan.

Gewoon, mensen kunnen net iets meer voorbeelden van mijn werk zien, en dan een berichtje sturen.Kun je dan niet beter een Facebook pagina aanmaken?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat is me dan weer te simpel



Ik wil gewoon een mooie stylish pagina, met een eigen design, een logo, mooie foto's van wat ik maak.



Een beetje zoals dit https://andy-ward.squarespace.com/

Maar op de site van deze Andy Ward kun je dan nog verder klikken naar 'Portofolio', 'contact', 'blog', etc.

Dat hoeft bij mij allemaal niet.

Alleen wil ik dat de eerste (en enige) pagina op een iets mooiere manier verschijnt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens met Strato gewerkt (dat werkt met profielen)

Maar ik denk inderdaad dat Facebook voldoende voor je kan zijn
Alle reacties Link kopieren
quote:Chans schreef op 26 januari 2016 @ 12:16:

Of met Wordpress en dan de plug-in woocommerce gebruiken.



Wat moet TO met woocommerce wanneer hij geen webwinkel wil / nodig heeft ?



Wat moet TO eigenlijk met Wordpress voor één enkele pagina ?

Hij wil geen menu dus navigatie ook nog overbodig.



Ik zou bijna zeggen maak de pagina in Word en sla het op als HTML bestand, het enige lastige is dan de fotoreeks.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Plain HTML, zo zie je sites niet meer tegenwoordig. Voor 1 pagina is dit prima. Zo ben ik ooit begonnen



Wordpress zou handig zijn als ze besluit om toch een extra pagina of een contact formuliertje oid te willen hebben.

Ik zweer bij Wordpress, voor werk maak ik websites voor MKB.



Er zijn legio andere CMS-en die je kan gebruiken. Maar als het een klein, redelijk recht toe recht aan-site moet worden is dat al too much.



Wat bitje93 zegt dus
Love bubbles....
Alle reacties Link kopieren
Hoe veel bezoekers verwacht je op je website? Op welke apparaten moet deze allemaal weergegeven worden. Wil je gaan bijhouden hoe veel bezoekers je krijgt? Wil je teksten zelf aan kunnen passen? Moet je site gevonden worden door google?



Goedkoop is vaak duurkoop in dit soort gevallen. Een goede website maken is een vak, maak dan ook gebruik van een professional, daar heb je uiteindelijk het meeste aan. Leg je vraag gewoon bij een paar bureau's en vergelijk wat ze bieden en wat je er voor gaat betalen. Zeker als design het belangrijkste is.



En weebly oid is hardstikke leuk. Mijn dochter van 9 bouwt daar een website mee . Je kan er echt wel een leuke site mee maken, maar als je het net even wat anders wil, dan zijn de mogelijkheden uiteindelijk toch te beperkt.
quote:Bitje93 schreef op 26 januari 2016 @ 12:54:

[...]



Ik zou bijna zeggen maak de pagina in Word en sla het op als HTML bestand, het enige lastige is dan de fotoreeks.Dan kan ze beter Frontpage gebruiken, ook in Office. Die werkt zoals Word en slaat direct als html op.
Alle reacties Link kopieren
Een tip om te lezen: https://www.vaneldijk.nl/ ... r-joomla-drupal-wordpress
Alle reacties Link kopieren
Wix.com! Echt een aanrader. Heel erg makkelijk en de templates daar zijn heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het eens allemaal goed lezen.



Wat me zo snel opvalt (maar ik ben redelijk zappend door de voorbeelden gegaan), is dat er wel veel pagina's, verwijzingen en doorklik-mogelijkheden op de sites staan, maar dat ze er vaak niet uitzien.

Nu is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

Maar het lijkt wel of veel webbouwers meer op de techniek en 'kijk-mij-eens-een-wonderlijke-animatie-gemaakt-hebben' letten, dan of iets er gewoon mooi uitziet.

Dus wellicht moet ik meer op zoek gaan naar een designer die ook sites kan bouwen, dan naar webbouwers die ook het design doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:keesadam schreef op 26 januari 2016 @ 15:47:

Ik ga het eens allemaal goed lezen.



Wat me zo snel opvalt (maar ik ben redelijk zappend door de voorbeelden gegaan), is dat er wel veel pagina's, verwijzingen en doorklik-mogelijkheden op de sites staan, maar dat ze er vaak niet uitzien.

Nu is dat natuurlijk een kwestie van smaak.

Maar het lijkt wel of veel webbouwers meer op de techniek en 'kijk-mij-eens-een-wonderlijke-animatie-gemaakt-hebben' letten, dan of iets er gewoon mooi uitziet.

Dus wellicht moet ik meer op zoek gaan naar een designer die ook sites kan bouwen, dan naar webbouwers die ook het design doen?

Ik zou de voorkeur geven aan een designer. Je hebt toch geen ingewikkelde navigatie nodig.

Maar zelf proberen in wordpress is ook een optie. Er zijn ontzettend veel templates, sommige geschikt voor vooral tekst, andere vooral voor afbeeldingen en alles daartussenin.
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Jimdo vind ik zelf een hele fijne site om gratis een eigen webpagina te creëren. De site zelf staat hoog aangeschreven en het is niet zo raar als er .jimdo in het adres staat. De lay-out kun je hierbij volledig aanpassen zonder iets te kopen. Alleen achter de schermen (SEO etc.) kun je niet optimaliseren, maar dat maakt voor jouw doel niet uit. Wix kan ook, maar dat vind ik toch iets minder.



Ik zou kijken hoe ver je zelf kan komen en ander hulp inschakelen. Bij Jimdo kan eventueel een persoon zelf HTML codes invoeren. Dat kan bij Wix volgens mij niet.
quote:keesadam schreef op 26 januari 2016 @ 15:47:

Dus wellicht moet ik meer op zoek gaan naar een designer die ook sites kan bouwen, dan naar webbouwers die ook het design doen?Je kunt het ook opsplitsen. Laat een design maken door iemand die daar goed in is en laat het vervolgens omzetten naar een functionele website door iemand die dat weer goed kan. Dat is heel gebruikelijk, want de meeste goede ontwerpers zijn geen scripters en de meeste goede scripters zijn weer geen goede designers. Als je voor iemand gaat die beiden "kan" is mijn persoonlijke ervaring dat je al snel met middelmaat zit opgescheept.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar www.upwork.com en huur iemand ervoor in.
Alle reacties Link kopieren
Wat je nodig hebt is eigenlijk redelijk simpel zelf in mekaar te steken.

Maar waarom zo'n balk waarin je 10 foto's kan zien? Je moet al doorhebben dat je moet op klikken om de rest te zien!



Als je een mooie achtergrond vind kan je al snel zelf zo'n eenvoudige pagina in mekaar steken. Als je dan toch een paar foto's wil, zet er gewoon een paar naast mekaar en maak er eventueel aanklikbare thumbnails van.



Zoals iemand al suggereerde maar wel op voorwaarde dat je het nog vind, gebruik frontpage. Die plaatst alles codes zelf, daar moet je zelf geen html of dergelijke voor kennen. Het werkt een beetje zoals een tekstverwerker. Nu ik denk aan tekstverwerker. Je kan ook gewoon een tekstdocument in Word maken en dat dan opslaan in html-formaat.



Jouw enige probleem zal zijn om die pagina online te krijgen en een mooie domeinnaam te registreren.

Daarin kan ik je een handige tip geven. Als je een jaarabonnement neemt bij www.hosting24.com krijg je behalve een gratis domeinnaam, een onbeperkte hoeveelheid webopslag, een onbeperkt aantal bijhorende e-mailadressen, mogelijkheid tot opstarten van een forum (zoals phpbb, drupal, wordpress...) en nog een hele hoop andere functies. Het abonnement geeft ook toegang tot een gratis online websitecreator. Kostprijs per jaar +/- 80¤.



Meer info nodig? Graag een seintje of contacteer mij via mijn eigen forumpje.
You can’t talk about fucking in America, people say you’re dirty. But if you talk about killing somebody, that’s cool
Alle reacties Link kopieren
Nog even dit, als je het er professioneel wil laten uitzien registreer je een eigen domeinnaam en vermijd je websites via weebly en dergelijke. Weebly oogt wel mooi, maar het blijft weebly, het mist een eigen creatieve touch. (maar dat is mijn mening... misschien hebben anderen daar een andere mening over)
You can’t talk about fucking in America, people say you’re dirty. But if you talk about killing somebody, that’s cool
Alle reacties Link kopieren
Met Squarespace kan je makkelijk zelf een website maken, wordt vaak gebruikt voor portfolio's. Ook Wordpress vind ik ideaal, omdat je gewoon plugin's kan zoeken.



Waarom kijk je niet hoeveel je over zou hebben voor de website en vraag je een offerte aan bij een webdesigner? Wat jij wilt is best simpel en duidelijk, dus dat moet niet zo duur zijn en dan scheelt het jou weer veel tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:pimpampum schreef op 27 januari 2016 @ 11:34:

[...]

Je kunt het ook opsplitsen. Laat een design maken door iemand die daar goed in is en laat het vervolgens omzetten naar een functionele website door iemand die dat weer goed kan. Dat is heel gebruikelijk, want de meeste goede ontwerpers zijn geen scripters en de meeste goede scripters zijn weer geen goede designers. Als je voor iemand gaat die beiden "kan" is mijn persoonlijke ervaring dat je al snel met middelmaat zit opgescheept.



Goed plan! Daar had ik nog niet aan gedacht, alhoewel het nu erg logisch klinkt.



quote:Charelke schreef op 27 januari 2016 @ 14:17:

Jouw enige probleem zal zijn om die pagina online te krijgen en een mooie domeinnaam te registreren.

.Ik zit al bij een webhost-bedrijf en de naam heb ik jaren geleden al geclaimd (en voor betaald)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mesyn schreef op 27 januari 2016 @ 14:30:

Met Squarespace kan je makkelijk zelf een website maken, wordt vaak gebruikt voor portfolio's. Ook Wordpress vind ik ideaal, omdat je gewoon plugin's kan zoeken.



Waarom kijk je niet hoeveel je over zou hebben voor de website en vraag je een offerte aan bij een webdesigner? Wat jij wilt is best simpel en duidelijk, dus dat moet niet zo duur zijn en dan scheelt het jou weer veel tijd.Ja, dat lijkt me ook handiger. Je kan hier makkelijk offertes opvragen: https://www.nieuwewebsitelatenmaken.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven