Entertainment alle pijlers

Concert en voordringen

11-04-2014 21:27 125 berichten
Hoi Viva's!



Misschien een raar onderwerp, maar de titel zegt het al: concert en voordringers. Eigenlijk hoeft concert er niet bij, want overal dringen mensen wel voor. Hoe gaan jullie hier mee om? Dit klinkt misschien wel erg dramatisch, maar mij frustreert het erg, vooral bij concerten.



Mijn zus en ik gaan namelijk vaak vroeg naar een concert, om goed vooraan te staan. Vaak staan de hekken er nog niet (waarin je zeg maar moet wachten) of zijn ze die nog aan het opzetten. De vorige keer had een meisje er geen probleem mee om gewoon voor ons te gaan, ondanks dat ze later aan kwam! Op dat moment weet ik nooit echt wat ik moet doen, want ja, om daar nou een potje te gaan vechten is ook niet echt een goed idee. En praten met zulke lui werkt eigenlijk alleen maar averechts (ik probeerde nog aardig te zeggen dat wij echt eerst waren, maar goed).



Ik dacht eraan om bij een volgend concert gewoon de organisator te bellen en te vragen of die hekken er niet gewoon eerder kunnen staan, maar die zal vast niet veel helpen.



Ik irriteer me gewoon mateloos aan het feit dat jij hartstikke vroeg je nest uit komt om een goed plekje te hebben en dat dan een of andere muts gewoon hup voor je gaat staan.



Ik weet dat er ergere dingen in de wereld zijn, maar ik denk dat ik gewoon onzeker overkom en dat mensen dan wel durven voor te dringen. Kortom: wat doen jullie/zouden jullie doen in zo'n situatie?
quote:theamuts schreef op 11 april 2014 @ 22:29:

[...]





Tsja, als ik de kans krijg ga ik bij jou dus echt wel voorkruipen! Bovendien, wie zegt dat ik later dan jij in de rij stond? Lange mensen kijken vaak over kleine mensen heen, en zien ze dus niet.

Bij het concert van Muse in de Ziggo Dome stond ik op de tweede rij, en toen Matthew Bellamy langs het publiek liep heb ik me toch echt naar voren gegooid en hem een hand gegeven Het blijft gewoon dat voorkruipen niet netjes is. Ik ben zelf maar 1.67 en als jij bij mij zou voorkruipen, ook al ben je dan 1.60, dan zou ik dat echt niet pikken. Als ik daar werkelijk 8 uur in de rij heb gestaan en een kleiner iemand ziet en het niet en komt hup voor mij staan, zou ik die gene gewoon aan de kant beuken, vooral als de persoon het van te voren niet vraagt.
Partyofalice : idd. En dat is ook iets wat iedereen weet volgens mij wil je die moeite niet nemen, dan vind je vooraan staan blijkbaar ook niet zo belangrijk is mijn mening.
quote:Desperate_Housewive schreef op 11 april 2014 @ 22:34:

Die kans krijg je bij mij niet. En waarom zou ik een plek, die ik gewoon verkregen heb door er vroeg te zijn, moeten afstaan aan een kleiner iemand die er blijkbaar niet zo vroeg was? Ik snap die logica niet. Daarnaast, waar ligt dan de grens zoals ik al zei? Jij mag dan voor. En dan? Dan staat er achter mij weer een kleiner iemand. Die ook maar voor? Totdat ik zo ongeveer 90% van het publiek voor me heb staan, omdat ze kleiner zijn? Slaat toch nergens op?

Als je goed zicht wil hebben, moet je zorgen voor golden circle/pit tickets of er op tijd zijn. Hoe groot of klein je ook bent.Daar baal ik soms ook echt van: van die dure tickets om vooraan te staan... Je moet tegenwoordig gewoon minstens 150 euro neertellen om eerder naar binnen te mogen...
quote:Desperate_Housewive schreef op 11 april 2014 @ 22:36:

Partyofalice : idd. En dat is ook iets wat iedereen weet volgens mij wil je die moeite niet nemen, dan vind je vooraan staan blijkbaar ook niet zo belangrijk is mijn mening.Klopt ja! En bij mij gaat het soms zo ver dat als je een half uur later bent, je gewoon echt later bent en niet het recht heb om voor mij te gaan staan...
Hoe weet je dan dat die kleinere persoon er later was dan jij? Misschien stond die persoon wel eerst iets meer naar rechts maar zag daar helemaal niets om wat voor reden dan ook. Dan sta jij daar met je lange lijf op je strepen te staan.
Mijn tactiek is trouwens niet eens voorkruipen; ik loop de zaal in en loop gewoon zo ver mogelijk naar voren. als dat dan betekent dat ik tussen twee mensen in sta die op de grond zitten is dat dan maar zo. Maar dat zie ik niet als voorkruipen.
quote:theamuts schreef op 11 april 2014 @ 22:38:

Hoe weet je dan dat die kleinere persoon er later was dan jij? Misschien stond die persoon wel eerst iets meer naar rechts maar zag daar helemaal niets om wat voor reden dan ook. Dan sta jij daar met je lange lijf op je strepen te staan.Dat lijkt me ontzettend sterk: als jij meer naar rechts staat, maar nog steeds voor mij, dan dring je toch niet voor? Dan zal ik het waarschijnlijk niet eens merken als je voor me gaat staan. Zo'n scenario die jij je nu voorstelt komt niet echt vaak voor. Meestal zijn het de mensen achter je die gewoon voor je gaan staan. Het is vervelend als je klein bent, ik weet er alles van, maar ik heb gewoon geleerd om op mijn tenen te gaan staan of iets anders te zoeken, maar voordringen is gewoon niet netjes, hoe klein je ook bent. Kijk, als je nou een kind van 5 bent, oke, maar gewoon een achttienjarige ofzo vind ik niet kunnen. Je hebt er zelf invloed op waar je gaat staan en hoe laat je bij een concerthal aanwezig bent. iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen plek.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 11 april 2014 @ 22:23:

Tja, ik ben lang (1.80) en stond de laatste keer ook vooraan. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om die plek af te staan aan een kleiner iemand die later dan ik in de rij stond. Dan heb je gewoon pech vind ik. Nu heb ik 1 van de artiesten een hand kunnen geven, omdat ik bij het hek stond. En daar was ik ook gewoon vroeg voor in de rij gaan staan. Ik had voor 1 concert vrij genomen, was op maandag. Maar toen had ik golden circle kaarten, dus vroeg komen was niet echt nodig. Week erop op zondag dus toen was ik er gewoon op tijd. Ik ga er niet om vechten om vooraan te staan, maar ik ga ook echt niet mijn plek afstaan omdat er een kleiner iemand achter me staat. Dan kan ik net zo goed helemaal achteraan gaan staan, want ik ben zowat groter dan iedereen





Dat snap ik ook wel hoor.

Maar ik sta vaak niet eens zo vooraan (als het gewoon maar een bandje is ergens ofzo hoef ik niet hysterisch vooraan ) en dan begrijp ik het wat minder. Achteraan kunnen lange mensen met gemak over me heen kijken, dus waarom dan niet een kleiner iemand even voorlaten?

Of wat ik nog minder begrijp en wat echt heel vaak gebeurt: een klein iemand voorbij gaan en ervoor gaan staan? Voordringen dus.
Alle reacties Link kopieren
Ook wel vaag trouwens. Tijd terug bij Kyteman in patronaat in haarlem. Waren vroeg en stond ook helemaal vooraan, was verbaast dat er nog redelijk wat ruimte was. Moest een uur later toch echt echt echt naar de wc dus naar boven daar.. Maar hoe meer ik naar het begin van de zaal ging hoe voller het werd.. En achteraan kon je amper bewegen. Op de terugweg was iedereen ook echt pissig dat ik me er doorheen perste maar er was nog zoooveel ruimte vooraan. Snapte er niets van!
quote:theamuts schreef op 11 april 2014 @ 22:41:

Mijn tactiek is trouwens niet eens voorkruipen; ik loop de zaal in en loop gewoon zo ver mogelijk naar voren. als dat dan betekent dat ik tussen twee mensen in sta die op de grond zitten is dat dan maar zo. Maar dat zie ik niet als voorkruipen.Dat is het heel eerlijk gezegd wel... Maar goed, het is niet mijn probleem natuurlijk. Maar als mensen tegen jou zouden zeggen: ik was hier eerder, je hoort niet voor te gaan. Zou je dan alsnog gewoon voor gaan?
quote:Koettie schreef op 11 april 2014 @ 22:44:

Ook wel vaag trouwens. Tijd terug bij Kyteman in patronaat in haarlem. Waren vroeg en stond ook helemaal vooraan, was verbaast dat er nog redelijk wat ruimte was. Moest een uur later toch echt echt echt naar de wc dus naar boven daar.. Maar hoe meer ik naar het begin van de zaal ging hoe voller het werd.. En achteraan kon je amper bewegen. Op de terugweg was iedereen ook echt pissig dat ik me er doorheen perste maar er was nog zoooveel ruimte vooraan. Snapte er niets van!Omdat die natuurlijk denken dat je voordringt. Maarja, iedereen moet wel eens naar de wc en als je geen tas en alles bij hebt, zie je vaak ook wel dat die gene er al was.
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 11 april 2014 @ 22:24:

[...]





+1



Vroegah woog ik ook nog eens behoorlijk weinig. Tegenwoordig met meer "stootbeugels" om me heen kan ik me idd veel beter staande houden en mijn plekje "verdedigen". Het is gewoon heel irritant als mensen met veel gebeuk die menigte doorploegen en menen een ander het zicht te mogen ontnemen.En hun ellebogen zitten bij mij op een gevaarlijke hoogte, nl. bij mijn gezicht. Daar moet ik vaak heel erg op letten (want zij doen dat niet).
Alle reacties Link kopieren
gewoon langs de zijkanten naar voren lopen, is meestal ruimte genoeg en je dringt niet voor



I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:theamuts schreef op 11 april 2014 @ 22:41:

Mijn tactiek is trouwens niet eens voorkruipen; ik loop de zaal in en loop gewoon zo ver mogelijk naar voren. als dat dan betekent dat ik tussen twee mensen in sta die op de grond zitten is dat dan maar zo. Maar dat zie ik niet als voorkruipen.Ik ook niet. als mensen zitten en ik kan ertussen staan dan is er ruimte dus geen voorkruipen.
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 11 april 2014 @ 22:09:

[...]





Ja!

Of lange lummels die helemaal niet al uren van tevoren er zijn en toch pontificaal voor je gaan staan. Zoveel concerten meegemaakt waarbij ik helemaal niets heb gezien omdat een stel kerels van pak-em-beet 1.90m in de weg stonden.



Aan de andere kant maak ik ook wel vaak gebruik van mijn lengte. Of het gebrek eraan eigenlijk Bij mannen gaat dit best goed. Dan roep ik: Jij kunt wel over me heen kijken hè! Zet een brede lach op en meestal mag ik dan wel voor. Het zijn meestal de vrouwen (die met die mannen mee zijn) die daar niet zo van gediend zijn. Ook al zijn die nog steeds langer dan ik.





Maar ook vaak genoeg dat ik wel op tijd daar sta en ze mij gewoon letterlijk niet zien. Een keer meegemaakt bij De Heideroosjes. De zanger zag een tante Sidonia aan mijn arm trekken, waarop de zanger mij het podium optrok. En ik mocht lekker meegillen



Op mijn huidige leeftijd bieden mensen mij vaak aan om voor hen te staan. Zo staan zij niet tegen het hek en zij kijken makkelijk over mij heen (1m57). Dus een win-win deal. Scheelt ook dat ik naar andere bands ga, toch een ander publiek.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:partyofalice schreef op 11 april 2014 @ 22:45:

[...]





Omdat die natuurlijk denken dat je voordringt. Maarja, iedereen moet wel eens naar de wc en als je geen tas en alles bij hebt, zie je vaak ook wel dat die gene er al was.Ja dat snap ik nog hoor. Maar vooral zo bizar dat de voorkant van de zaal veeel leger was en je echt ruimte had en achteraan was het hutjemutje.
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 11 april 2014 @ 22:46:

[...]





En hun ellebogen zitten bij mij op een gevaarlijke hoogte, nl. bij min gezicht. Daar moet ik vaak heel erg op letten (want zij doen dat niet). dat probleem heb ik ook idd. Wel een keer bij een concert aan 2 mannen gevraagd of ze het in de gaten wilde houden en die bleven heel braaf de rest van het concert met de armen over elkaar staan Ik mocht ook voor hen staan, maar dan stond ik te dicht op degenen die daar weer voorstonden en dat zou mijn uitzicht alleen maar beperken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 11 april 2014 @ 22:48:

[...]



dat probleem heb ik ook idd. Wel een keer bij een concert aan 2 mannen gevraagd of ze het in de gaten wilde houden en die bleven heel braaf de rest van het concert met de armen over elkaar staan Ik mocht ook voor hen staan, maar dan stond ik te dicht op degenen die daar weer voorstonden en dat zou mijn uitzicht alleen maar beperken



Ja soms is het juist beter om iets verder naar achter te staan hè, jammergenoeg.



En als mensen niet uitkijken met hun armen: mijn ellebogen zitten bij hen ook op een enge hoogte
Partyofalice : valt best mee. Concert waar ik nu was had pit tussen het podium in. Dat was 130 euro ongeveer. Podium had een uitstekend deel de zaal in wat aan het hoofdpodium zat. Soort uitstekende T dus. Pit stond daar dus tussen. Golden circle stond tegen de bovenkant van de T aan zeg maar, dus direct tegen dat stuk podium, perfect zicht en heel dichtbij! En die tickets waren maar 10 euro duurder dan gewone staplaatsen. Dat vond ik best meevallen.



Soleil : bij een wat minder bekend bandje ga ik ook niet zo moeilijk doen nee dan sta ik rustig wat verder weg. Was nu bij de backstreet boys, tja daar laat ik me niet van mijn plek duwen maar zo is de rest van het publiek daar ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 11 april 2014 @ 22:53:

[...]





Ja soms is het juist beter om iets verder naar achter te staan hè, jammergenoeg.



En als mensen niet uitkijken met hun armen: mijn ellebogen zitten bij hen ook op een enge hoogte





ik sta liever iets verder weg dat ik wel alles kan zien
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
130 euro voor een kaartje

Ik ben echt dol op concerten, maar er is werkelijk waar geen enkele artiest waar ik zoveel geld voor zou neertellen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar een concert ga staan er alleen maar rijen makkelijke stoelen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 11 april 2014 @ 22:53:



Soleil : bij een wat minder bekend bandje ga ik ook niet zo moeilijk doen nee dan sta ik rustig wat verder weg. Was nu bij de backstreet boys, tja daar laat ik me niet van mijn plek duwen maar zo is de rest van het publiek daar ook.





Daarbij zou ik buiten de zaal gaan staan



Weet je, ik denk dat het vaak ook niet bewust voordringen is (nou ja, bij de BSB misschien wel ). Maar een zaal is in beweging, er vallen wat gaten tussen mensen en anderen schuiven daar dan weer een beetje in.

Ik zal echt niet voordringen of iemand opzij duwen, maar via allerlei gaten tussen groepjes mensen, weet ik vaak best nog een eind naar voren te komen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is vermoedelijk een ander genre als die waar er voorgedrongen wordt, Marianne
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 11 april 2014 @ 22:56:

Als ik naar een concert ga staan er alleen maar rijen makkelijke stoelen.Daarbij zie ik meestal ook niks Dan is degene voor me vaak net zo goed te lang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven