Entertainment alle pijlers

Correcties in bibliotheekboeken

06-09-2013 21:43 81 berichten
Regelmatig leen ik boeken uit de bibliotheek en af en toe kom ik het tegen dat mensen in die boeken correcties hebben aangebracht.

Vaak is er een woord doorgestreept en staat er een verbetering boven (die soms trouwens ook nog eens niet klopt ) soms staan er hele verhalen in de kantlijn.



Vervelend vind ik, ik lees liever een boek zonder gekras er in, het neemt echt een stukje leesgenot weg.

Een kleine ergenis natuurlijk, maar ik vroeg me toch af of anderen dit ook wel eens tegenkomen (of heb ik gewoon de pech dat er net bij mijn bibliotheek een wijsneus met precies mijn smaak in boeken lid is )



En nog belangrijker: schrijven jullie ook wel eens correcties in bibliotheekboeken, en waarom dan?



Ik vind het vooral zo raar omdat die boeken niet van jezelf zijn, natuurlijk mag je in je eigen boek het gehele wilhelmus in de kantlijn pennen, maar als het om een boek gaat wat toch niet in jouw kast blijft staan, en wat anderen ook nog moeten gebruiken, waarom schrijf je daar dan in?



Voor de gein gelijk maar even een polletje gemaakt

corrigeer jij ook?

Totaal aantal stemmen: 51

Ja, want ik weet het altijd beter (4%)
Nee, da's boekenschennis (84%)
Nee, want ik kan ook niet spellen (10%)
Ja, want ik vind schrijven leuk (2%)
Ik bedenk nu dat ik in de poll ook een optie "anders" had willen doen, maar dat kan ik nu niet meer aanpassen geloof ik.

Maar voel je vooral vrij een afwijkende mening toe te lichten.
Ik heb dat nog nooit gezien. En ik leen al zowat mijn hele leven bij de bieb.

Maar goed, Ik vind het ook niet kunnen...schrijven in andermans boeken.
Alle reacties Link kopieren
Heel zelden. En dan eigenlijk meer in artikelen.



Is het steeds hetzelfde handschrift? Ik gok dat je dezelfde smaak hebt als een heel betweterig typetje.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Wat bizar! Ik moest heel hard lachen om je topic. Je schrijft leuk! Ik heb het nooit gezien of gehoord. Maar ik leen ook al jaren niet meer bij de bieb. Maar ik vind het heel raar. Dat doe je toch niet.
Alle reacties Link kopieren
Schrijven in je eigen boeken is ook boekenschennis overigens.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
Nog nooit gezien in normale boeken. Wel in studie boeken.
Kom het ook weleens tegen, heel stom vind ik dat
Wat ik wel doe is spelfouten verbeteren als ik iemand op het forum quote. Ik denk dat niemand dat doorheeft, maar ik wil zo min mogelijk fouten in mijn posts, en als ik dan iemand quote die wel een fout heeft gemaakt, verbeter ik hem discreet :P



Hiermee wil ik niet zeggen dat ik zelf nooit fouten maak hoor!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook nog nooit gezien.

Ik vind het ook niet kunnen.

Hier zal het ook niet snel gebeuren

We hebben nog een ouderwetche bibliotheek waar de boeken handmatig ingenomen en gescand worden.

Ik denk dat het bij een bibliotheek waar je zelf je boeken scant vaker voor zal komen.



Ik zou het melden bij de bibliotheek elke keer als ik zo'n boek tegen kwam. Als ze dan nakijken wie het boek voor jou heeft geleend ontdekken ze misschien een patroon en kunnen ze zien wie het doet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, geregeld gezien.

Als het te erg is plak ik een post-it op het boek met een notitie.
quote:Akakia schreef op 06 september 2013 @ 21:51:

Schrijven in je eigen boeken is ook boekenschennis overigens.Onzin! In studieboeken schrijf ik altijd steekwoorden in de kantlijn, superhandig!
Ik vind het ook boekschennis, ik doe het nog niet eens bij mijn eigen boeken. Ik kan me wel herinneren dat er in mijn jeugd een hele fanatiekeling bezig was geweest bij ons in de bibliotheek, die alle schuttingwoorden en synoniemen voor geslachtsdelen wegkraste in boeken. Vreselijk irritant!
quote:Akakia schreef op 06 september 2013 @ 21:51:

Schrijven in je eigen boeken is ook boekenschennis overigens.

Klopt, maar dan val je er verder niemand mee lastig



Ik weet eigenlijk niet of het steeds hetzelfde handschrift is (soms denk ik van wel, maar zo heel goed let ik er ook niet op) meestal is het ook maar één boek in de stapel, en ik ga natuurlijk niet weer terug om de verschillende verbeteringen met elkaar te vergelijken.



Maar mischien is het inderdaad gewoon net 1 iemand hier in de buurt die dat regelmatig doet
Ik heb trouwens wel eens gehoord (via via) van iemand die steevast alle godslasterlijke taal eruit had getypext Die kreeg wel een boete geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
In een bibliotheek in een gereformeerde plaats zie je het best vaak. Daar worden woorden die als godslasterlijk gezien worden, wel eens "weggetippext" of weggekrast. Ook woorden als 'jeetje', want dat schijnt een afgeleide te zijn van Jezus.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf en teken wel in eigen boeken. In eigen boeken vind ik dat geen schennis.
Het Viva forum is papaja.
quote:Penelopeia schreef op 06 september 2013 @ 21:54:

[...]



Onzin! In studieboeken schrijf ik altijd steekwoorden in de kantlijn, superhandig!

Officieel mag het volgens mij niet, net zoals het vernietigen van boeken.

Maar goed, in je eigen boeken zal er verder geen haan naar kraaien natuurlijk, en als ik een boek van iemand persoonlijk heb geleend zal ik er ook niks van zeggen.

Bij studieboeken zie je het inderdaad ook wel, maar dat vind ik alweer een stuk logischer, als er dingen onderstreept zijn bijvoorbeeld.
Ja, laatst nog, iemand had voor in het boek geschreven dat het een saai verhaal was.

In kinderboeken van de bieb vind je nog wel eens namen van kindertjes die het boek hebben geleend en zelf maar hebben "gesigneerd" met grote letters, het liefst geschreven met een kleurpotlood en vaak ook nog in spiegelbeeld



Maar het hoort niet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mag niet in eigen boeken schrijven? Van wie niet?
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Al een eeuwigheid geleden dat ik bij de bieb ben geweest. In studieboeken op de uni kwam ik het vrij vaak tegen.



Meestal een betweter die een of andere referentie schreef in de kantlijn over een nieuw onderzoek. De volgende schreef daar weer iets onder over de onbegrensde stupiditeit van zijn voorganger, en nummer drie schreef dan heel lollig "Hou je bek ja, ik probeer te lezen!"



Dat vond ik altijd wel iets hebben, vooral omdat het om boeken en naslagwerken ging die eens in de zes jaar werden uitgeleend. Duurde zo'n 'conversatie' gewoon 18 jaar...
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
In onze dorpsbibliotheek is een lezer(es) die alle boeken die hij/zij heeft gehad voorziet van een kriebeltje onder de laatste regel van het boek.... dat vind ik ook al zo apart.



Heel af en toe kom ik een boek tegen waarin een spelfout verbeterd is, of een ontbrekend woord is aangevuld...
Ik heb ooit eens de toorn mijner ouders op mij geladen door alle 'fouten' te verbeteren in een oeroude druk van Kruimeltje. Zes was ik, en wist ik veel dat ze vroeger zo stom schreven met die dubbele o's en die -sch's .

Het boek was overigens niet van de bieb, maar van mijn oma geweest. En gelukkig kon de familie later wel lachen om mijn correctiedrift, het verhaal werd altijd weer opgerakeld als ik mijn rapport weer eens kwam tonen met die eeuwige 'voortreffelijk' voor spelling erop .
Ja ! Ik woon in een plaats met een aantal religieuze splintergroeperingen.

Ik had een boek van Jackie Collins geleend en overal waar gvd of iets dat met sex te maken had was doorgekrast !

Hoe je er bij komt als refo zo'n boek te lenen is al raar maar blijf er met je handen vanaf.
quote:lemoos2 schreef op 06 september 2013 @ 22:06:

De volgende schreef daar weer iets onder over de onbegrensde stupiditeit van zijn voorganger, en nummer drie schreef dan heel lollig "Hou je bek ja, ik probeer te lezen!"



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven