Entertainment alle pijlers

Correcties in bibliotheekboeken

06-09-2013 21:43 81 berichten
Regelmatig leen ik boeken uit de bibliotheek en af en toe kom ik het tegen dat mensen in die boeken correcties hebben aangebracht.

Vaak is er een woord doorgestreept en staat er een verbetering boven (die soms trouwens ook nog eens niet klopt ) soms staan er hele verhalen in de kantlijn.



Vervelend vind ik, ik lees liever een boek zonder gekras er in, het neemt echt een stukje leesgenot weg.

Een kleine ergenis natuurlijk, maar ik vroeg me toch af of anderen dit ook wel eens tegenkomen (of heb ik gewoon de pech dat er net bij mijn bibliotheek een wijsneus met precies mijn smaak in boeken lid is )



En nog belangrijker: schrijven jullie ook wel eens correcties in bibliotheekboeken, en waarom dan?



Ik vind het vooral zo raar omdat die boeken niet van jezelf zijn, natuurlijk mag je in je eigen boek het gehele wilhelmus in de kantlijn pennen, maar als het om een boek gaat wat toch niet in jouw kast blijft staan, en wat anderen ook nog moeten gebruiken, waarom schrijf je daar dan in?



Voor de gein gelijk maar even een polletje gemaakt

corrigeer jij ook?

Totaal aantal stemmen: 51

Ja, want ik weet het altijd beter (4%)
Nee, da's boekenschennis (84%)
Nee, want ik kan ook niet spellen (10%)
Ja, want ik vind schrijven leuk (2%)
Alle reacties Link kopieren
quote:EllieFiederellie schreef op 06 september 2013 @ 22:40:

[...]





Nadat ik toch al bekend heb me soms wel schuldig te maken aan kantlijnschrijverij (in studieboeken):

Is het echt altijd onbeschoft? Ook als ik net een uur bezig ben geweest om te proberen in te zien waarom het klopt wat er staat, en tenslotte kan aantonen dat het niet klopt? Dan schrijf ik er klein en met potlood naast "Volgens mij klopt ... niet, want ... ."

Daarmee hoop ik een ander dan dat zelfde uur werk te besparen.



Ik wil mensen namelijk zeker niet irriteren met mijn opmerking, maar merk zelf dat ik dergelijke opmerkingen (indien terecht) zeer kan waarderen.Meestal was ik dan anderhalf uur kwijt: een uur aan eigen onderzoek (wat is nu juist?) en nog een half uur aan het onderzoeken hoe de geheimzinnige schrijver tot de eigen conclusie was gekomen
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Kokolientje schreef op 06 september 2013 @ 22:44:

Ik vind goed doordachte verbeteringen niet erg, zeker niet met potlood.

Maar om nu woorden die je niet aanstaan door te gaan strepen is wat anders vind ik.



Woorden die me niet aanstaan doorstrepen zou ik ook zeker niet aan beginnen. Als een boek volstaat met dingen die me niet aanstaan, waarom zou ik het dan lezen?



Ik probeer me nu wel voor te stellen hoe iemand er dan bijzit, als hij/zij een boek leest waar kennelijk zoveel vreselijke woorden instaan dat ze doorgehaald moeten worden. Zou dat nu óók een vorm van 'ik denk dat ik daar een ander een plezier mee doe' zijn?
Eensch met Lemoos. Waarom zou ik de 'verbetering' van een wellicht stomdronken corpsbal zo maar voor waar aannemen?
Alle reacties Link kopieren
Sinds een vriendin vertelde over snotjes die uit de bladzijden vielen leen ik nooit meer boeken uit de bieb..





(Neehoor, dat is omdat ik nooit ze nooit optijd terug breng )
Alle reacties Link kopieren
Sorry, was offtopic
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 06 september 2013 @ 22:51:

[...]





Meestal was ik dan anderhalf uur kwijt: een uur aan eigen onderzoek (wat is nu juist?) en nog een half uur aan het onderzoeken hoe de geheimzinnige schrijver tot de eigen conclusie was gekomen . Dat is me inderdaad ook wel eens overkomen. Daarom zet ik er dan ook 'want ...' bij. Nu scheelt het wellicht dat ik in de wiskunde werk, zodat er geen grijs gebied tussen 'juist' en 'onjuist' zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:EllieFiederellie schreef op 06 september 2013 @ 23:02:

[...]





. Dat is me inderdaad ook wel eens overkomen. Daarom zet ik er dan ook 'want ...' bij. Nu scheelt het wellicht dat ik in de wiskunde werk, zodat er geen grijs gebied tussen 'juist' en 'onjuist' zit.Haha, ja dat zal zeker verschil maken. Ik zit/zat zeker niet in de exacte hoek.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Hier in onze dorpse bieb ,ook geen boek meer te vinden waar nog een vloek in staat ,allemaal doorgekrast . Vloeken mag niet maar andermans spullen vernielen schijnbaar wel . Vind ik altijd zo raar
Alle reacties Link kopieren
quote:Diztel schreef op 06 september 2013 @ 22:31:

[...]





Wat bijzonder, hahaha, daar zou je voor de grap een journalist op moeten zetten voor in het lokale blaadje. Een soort feuilleton. Ook goed voor de bieb om het bezoekersaantal weer wat op te krikken Ja hè, ik vind dat ook bijzonder. Net als wat ik hier lees over die biblebelt-strepers. Mateloos intrigerend. Ik zou graag eens iemand willen opsporen en spreken die dat doet. Wat zijn dat voor mensen en wat vindt hun dominee ervan? En als een journalist er ooit een stuk over schrijft, wil ik het graag lezen. (Dus als precies die journalist meeleest, stuur me pleeeeeeeaaaaaaase een pb met een linkje naar je artikel als het af is!)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:Dana schreef op 06 september 2013 @ 23:15:

[...]



Ja hè, ik vind dat ook bijzonder. Net als wat ik hier lees over die biblebelt-strepers. Mateloos intrigerend. Ik zou graag eens iemand willen opsporen en spreken die dat doet. Wat zijn dat voor mensen en wat vindt hun dominee ervan? En als een journalist er ooit een stuk over schrijft, wil ik het graag lezen. (Dus als precies die journalist meeleest, stuur me pleeeeeeeaaaaaaase een pb met een linkje naar je artikel als het af is!)Ik hoopte stiekem ook wel een beetje op een verklaring, maar de enige streperts die tot nu toe uit de kast zijn gekomen vergrijpen zich vooral aan hun eigen of studieboeken, en da's niet helemaal wat ik bedoel (want dat snap ik nog wel)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees denk ik heel goed om fouten heen. Ik denk dat ik best een d of een t aangevuld zou hebben, maar ik merk zelf dat ik langer kijk naar de verbetering dan naar de fout. Daarom verbeter ik het zelf niet.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Nooit gezien, maar ik vind onderstreepte zinnen in zelfhulpboeken juist altijd wel leuk
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 10 was ontdekte ik halverwege mijn boek een plaatje van een blote meneer. Dat was uit een tijdschrift geknipt en ingeplakt.



Maar strepen heb ik dan weer niet meegemaakt.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
quote:EllieFiederellie schreef op 06 september 2013 @ 22:40:

[...]





Nadat ik toch al bekend heb me soms wel schuldig te maken aan kantlijnschrijverij (in studieboeken):

Is het echt altijd onbeschoft? Ook als ik net een uur bezig ben geweest om te proberen in te zien waarom het klopt wat er staat, en tenslotte kan aantonen dat het niet klopt? Dan schrijf ik er klein en met potlood naast "Volgens mij klopt ... niet, want ... ."

Daarmee hoop ik een ander dan dat zelfde uur werk te besparen.



Ik wil mensen namelijk zeker niet irriteren met mijn opmerking, maar merk zelf dat ik dergelijke opmerkingen (indien terecht) zeer kan waarderen.Bij zoiets zou ik eerder een papiertje tussen de bladzijden leggen, of een post-it. De opmerking kan heel hulpvaardig zijn, maar het principe om andermans spullen terug te brengen zoals je ze geleend hebt vind ik ook wel belangrijk.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Nog veel erger trouwens: foto- en kunstboeken waar pagina's uitgescheurd zijn. Ook gezien.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens gehad dat ik een heel mooi boek aan het lezen was en er ineens een hele stomme spelfout instond. En dat vond ik zo vervelend, dat ik hem het liefst wilde verbeteren. Geen idee waarom ik het zo 'erg' vond, maar het haalde me dan helemaal uit mijn verhaal.

Daadwerkelijk verbeteren heb ik nooit gedaan, want ik wilde niet in andermans (bieb) boeken schrijven.



Misschien kan ik me dus wel voorstellen dat iemand dat wel doet, ik herken het gevoel dus namelijk wel. En kennelijk is bij sommigen dat gevoel zó sterk dat dat wint van het fatsoen



Tegenwoordig heb ik dat trouwens niet meer, maar vroeger was ik wel een stuk vaker bezig met (lees)boeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 06 september 2013 @ 21:53:

Wat ik wel doe is spelfouten verbeteren als ik iemand op het forum quote. Ik denk dat niemand dat doorheeft, maar ik wil zo min mogelijk fouten in mijn posts, en als ik dan iemand quote die wel een fout heeft gemaakt, verbeter ik hem discreet :P



Hiermee wil ik niet zeggen dat ik zelf nooit fouten maak hoor!
I am surrounded by morons
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 06 september 2013 @ 22:06:



Meestal een betweter die een of andere referentie schreef in de kantlijn over een nieuw onderzoek. De volgende schreef daar weer iets onder over de onbegrensde stupiditeit van zijn voorganger, en nummer drie schreef dan heel lollig "Hou je bek ja, ik probeer te lezen!"

Briljant!
I am surrounded by morons
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Ik heb trouwens gestemd op: Nee, da's boekenschennis.
I am surrounded by morons
Bij mijn 'oude' bieb in een refo-dorp heb ik één keer meegemaakt dat er in een boek de wat minder nette woorden waren doorgekrast, toen ik een tiener was, verder niet. Bij een boek dat nit van jezelf is vind ik het ook niet kunnen. Maar ik ben opgegroeid met een opa die altijd in zijn boeken schreef toen hij dat nog kon, en zijn boeken lezen vond ik heerlijk; ik was altijd nieuwsgierig naar wat opa erbij had gezet. Een flink aantal van zijn boeken heb ik hier staan - hij leest alleen nog met een ereader omdat zijn ogen achteruit gaan, en hij daarbij de letters groter kan zetten - en mijn vriend vond het verschrikkelijk toen hij ze onder ogen kreeg. Ook hij is, door zijn vader de bibliothecaris, opgevoed met dat je niet in boeken schrijft, want dt is heiligschennis
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 06 september 2013 @ 23:51:

Nog veel erger trouwens: foto- en kunstboeken waar pagina's uitgescheurd zijn. Ook gezien.



Die mishandelde boeken heb ik nog niet gezien, wel de uitgescheurde pagina's op toiletten in studentenhuizen...



Echt
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:lemoos2 schreef op 06 september 2013 @ 22:06:

Meestal een betweter die een of andere referentie schreef in de kantlijn over een nieuw onderzoek. De volgende schreef daar weer iets onder over de onbegrensde stupiditeit van zijn voorganger, en nummer drie schreef dan heel lollig "Hou je bek ja, ik probeer te lezen!"



Dat vond ik altijd wel iets hebben, vooral omdat het om boeken en naslagwerken ging die eens in de zes jaar werden uitgeleend. Duurde zo'n 'conversatie' gewoon 18 jaar...Geweldig dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:reizigster2004 schreef op 06 september 2013 @ 22:49:

Ik woon in de staart van de bible belt en hier tref ik nog wel eens boeken aan waar alle vloeken zijn doorgestreept.Wat idioot zeg. Het lijkt me heerlijk om dan uit pure opstandigheid met benzinestift 'godverdomme!!' op het voorblad te schrijven. Ter compensatie van de ontbrekende vloeken.
Alle reacties Link kopieren
Verder schrijf ik nooit in boeken, vroeger alleen in studieboeken. Lekker met de markeerstift eroverheen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik leuk vond, was een inhoudelijke opmerking in een kantlijn. Ging over een uitspraak van een puber, het had iets te maken met telefoneren. Volgens mij iets in de trant van 'ik gooi de haak erop'. Had iemand ernaast gekrast "dat zou een puber in de 21e eeuw nooit zeggen!!". Heb ik wel om gelachen toen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven