Entertainment alle pijlers

De Viva-leesclub

25-06-2013 21:35 218 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het Viva-boekentopic is het idee ontstaan voor een soort forumleesclub. Elke maand wordt er een boek gelezen en dit boek wordt daarna gezamenlijk besproken.

Elke maand kiest een andere forummer de 4 boeken uit en zorgt voor de te bespreken vragen.

Tot en met zondag 30 juni kan er gestemd worden.



Op woensdag 30 juli van 20:00 - 22:00 worden de vragen gesteld en kan er direct gereageerd worden op elkaar.

Voor mensen die hier niet bij kunnen of willen zijn staat het natuurlijk vrij om achteraf nog te reageren.



Met 43% van de 21 stemmen wordt het 'De belevenissen van een muurbloem/The perks of being a wallflower'



De boeken waaruit deze maand gekozen kon worden:



1. The perks of being a wallflower/De belevenissen van een

muurbloem - Stephen Chbosky

2. A casual vacancy - J.K. Rowling

3. Extremely Loud & Incredibly close/ Extreem luid en ongelooflijk

dichtbij - Jonathan Safran Foer

4. En uit de bergen kwam de echo - Khaled Hosseini



In de eerstvolgende post volgt een uitgebreidere beschrijving van de boeken.



Iedereen is natuurlijk welkom om mee te doen.

Boek voor juli

Totaal aantal stemmen: 23

De belevenissen van een muurbloem (39%)
Een goede raad (4%)
Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (22%)
En uit de bergen kwam de echo (35%)
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
De boeken tot nu toe genoemd:quote:Nog te nieuw nu: Ventoux van Bert Wagendorp



-The perks of being a wallflower - Stephen Chbosky

-To Kill a Mockingbird -Harper Lee

-De ontdekking van de hemel -Harry Mulisch

-The girl with a pearl earring -Tracy Chevalier

'Brave New World' van Aldous Huxley,

'De donkere kamer van Damokles' van Hermans

'A Casual Vacancy' van J.K. Rowling

'The Satanic Verses' / 'De Duivelsverzen' van Salman Rushdie

Iets van David Sedaris

'De lessen van Don Juan' van Carlos Castenada

'Disgrace' / 'In ongenade' van Coetzee

Oorlog en Vrede van Tolstoj

- Khaled Hosseini - En uit de bergen kwam de echo

Jonathan Foer - Extreem luid en ongelooflijk dichtbij

Jojo Moyes - voor jou

Arthur golden - dagboek van een geisha

- Terugkeer ongewenst - Charles Lewinsky

Anna Karenina - Leo Tolstoy

Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht - Mark Haddon

- De boekendief - Markus Zusak

- Het menselijk lichaam - Paolo Giordano

- Echt waar - Riikka Pulkkinen



De boeken waaruit deze maand gekozen kan worden:



De belevenissen van een muurbloem

Stephen Chbosky

quote:

Charlie gaat naar de bovenbouw. Hij is zeker geen sukkel, maar populair is hij ook niet. Zijn verlegen, hyperintelligente en sociaal onaangepaste karakter zorgt ervoor dat hij een muurbloempje blijft.



Charlie probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama's, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen.



Op zijn eigen unieke, aandoenlijke en aangrijpende manier vertelt Charlie zijn verhaal aan de enige persoon die hij vertrouwt.



Aan jou. Een goede raad - J.K. Rowling

quote:Een grote roman over een kleine gemeenschap



Wanneer Barry Fairbrother onverwacht sterft, zijn de bewoners van Pagford geschokt. Pagford lijkt een idyllisch Engels plattelandsdorp, met een charmant marktplein en een oude abdij, maar achter die fraaie façade gaan grote conflicten schuil. Rijk tegen arm, tieners tegen hun ouders, vrouwen tegen hun echtgenoten, leraren tegen hun leerlingen...



In Pagford is niets wat het lijkt. De lege stoel die Barry achterlaat in de gemeenteraad is de aanleiding tot de grootste strijd die het dorp ooit heeft gekend. Wie zal zegevieren in deze verkiezingen vol opportunisme, valsheid en verbijsterende onthullingen?



Een goede raad is de eerste roman voor volwassenen van J.K. Rowling. In dit bijzondere boek onderzoekt een van ’s werelds beste vertellers de grote vragen van onze tijd.



Extreem luid & ongelooflijk dichtbij - Jonathan Safran Foer



quote:Oskar Schell is uitvinder, sieradenontwerper, amateur-entomoloog, francofiel, slagwerker, verwoed schrijver van fanmail, pacifist, archeolooog van Central Park, romanticus, Groot Ontdekkingsreiziger, juwelier, acteur (Yorick in de schoolvoorstelling van Hamlet), inconsequent veganist, verzamelaar van: zeldzame munten, vlinders die een natuurlijke dood zijn gestorven, Beatles-spullen, miniatuurcactussen en halfedelstenen. Hij is negen jaar.

Oskar heeft zijn vader verloren bij de aanslagen op het WTC in New York. In zijn vaders kledingkast vindt Oskar een vaas, en wanneer hij die per ongeluk laat vallen ontdekt hij een vreemd uitziende sleutel. Dan begint de jonge Oskar een zoektocht die hem door de stad New York zal voeren, in een poging betekenis te geven aan de zinloze dood van zijn vader.



En uit de bergen kwam de echo - Khaled Hosseini



quote:Voor de driejarige Pari is haar grote broer Abdullah meer een moeder dan een broer. Voor de tienjarige Abdullah is zijn zusje alles. Wat er met hen gebeurt – het zusje wordt noodgedwongen verkocht aan een rijk maar kinderloos echtpaar in Kabul – zet een reeks ingrijpende gebeurtenissen over tientallen jaren in gang, die een indringend beeld geven van de morele complexiteit van het leven. Hosseini beschrijft meerdere generaties in deze roman, ouders en kinderen en kleinkinderen, broers en zussen, en hij onderzoekt de vele manieren waarop familieleden elkaar liefhebben, verwonden en verraden – én hoe ze zich voor elkaar opofferen.



Hij volgt zijn personages over de hele wereld: van Kabul naar Parijs, van San Francisco naar het Griekse eiland Tinos, en weer terug naar Kabul. Het verhaal wordt steeds groter en veelomvattender, emotioneler en krachtiger. Gedreven door zijn kenmerkende compassie en filosofische inzichten waardoor De vliegeraar een geliefde klassieker werd en Duizend schitterende zonnen een absolute bestseller, betoont Khaled Hosseini zich in En uit de bergen kwam de echo eens te meer een geboren verhalenverteller. Dit nieuwe boek is opnieuw een magnifieke prestatie. Volgens mij heeft Bol.com ook voor elk boek wel een inkijkexemplaar en zijn alle boeken beschikbaar in de bibliotheek.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, leuk. Ik heb gestemd (zelfs al zijn mijn verwachtingen van het boek na een eerste blik op goodreads nu wel iets lager).



Tonks, is jouw motto uit Rowlings Harvard commencement speech? Die is zo prachtig!
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 25 juni 2013 @ 21:44:

Leuk, leuk. Ik heb gestemd (zelfs al zijn mijn verwachtingen van het boek na een eerste blik op goodreads nu wel iets lager).



Tonks, is jouw motto uit Rowlings Harvard commencement speech? Die is zo prachtig!



Ik las volgens mij wel goede dingen op goodreads? Of misschien heb ik met de bril 'die-wil-ik-toch-wel-lezen' gelezen.



Ja, ik vind dat Rowling dat echt fantastisch gedaan heeft. :-)
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gestemd. Idee vind ik leuk, maar ik weet nog niet helemaal hoe dat met de uitvoering zal zijn Ik hou dit topic in de gaten!
Lastig lastig... Wat moet ik nu stemmen...

Ze lijken me allemaal leuk.
Toch grappig, niemand die JK Rowling heeft gestemd tot nu toe. Ik heb op het muurbloempje gestemd uiteindelijk. Vooral omdat het thema me zeer aanspreekt.



Oh en Tonks, aan Het huis met de geesten ben ik (stiekem) ooit wel begonnen, maar ik kwam er niet doorheen. Door Zorro ben ik echt van Allende gaan houden en inmiddels heb ik meerdere boeken van haar gelezen. Het negende schrift van Maya en Het eiland onder de zee vond ik allebei ook erg mooi, die zijn veel recenter dus het kan ook zijn dat haar stijl is veranderd of omdat de vertaalster beter is...
Alle reacties Link kopieren
Lastig, ik ben geen lid van de bieb, 2 van de 4 heb ik al gelezen en de andere trekken me niet echt.



Maar Ventoux van Bert Wagendorp wil ik n.a.v. dit idee kopen voor op vakantie, haha!
Alle reacties Link kopieren
Cheery ik had dus pech met het lezen van juist dat boek van Allende.

Verbazend he dat niemand tot nu toe gekozen heeft voor 'Een goede raad'. Ik heb ook voor de muurbloem gekozen, want ik heb het boek van Rowling al gelezen. Zou anders voor 'Een goede raad' gegaan zijn.



Fiorah ik heb ook twee van de vier boeken al gelezen, maar ik dacht dat ik deze boeken het meeste terug zag komen. Anders had ik veel meer mijn wensen opgelegd.

Het leuke vind ik juist wel dat je door het lezen van boeken die je normaal nooit gelezen zou hebben, vaak wel aan boeken komt die echt interessant zijn en die je anders gemist zou hebben. De boeken die mij het meest bijgebleven zijn heb ik namelijk allemaal voor een of andere lijst of club gelezen.

Misschien is het tijd om lid te worden van de bieb?
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me hier en heb gestemd! Ben benieuwd welke het word, wil eigenlijk nu al beginnen met lezen Vind het echt een super leuk idee!



Misschien kunnen we elkaar volgen of toevoegen op GoodReads? Als iemand dit leuk vind stuur ik de link even in een privebericht
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel makkelijk te vinden daar.
Het Viva forum is papaja.
Mag ik ook meedoen? Ik hou ontzettend van lezen en zo'n (leuke!) stok achter de deur is heel welkom :-).



Ik lees (ook al op het gewone boekentopic) dat jullie eigenlijk liever ventoux zouden lezen. Ik weet niet of iedereen digitaal leest, maar evt heb ik het boek digitaal, dus ook voor de niet bibliotheekgangers een optie wellicht?
Alle reacties Link kopieren
Dat zat ik ook al te denken. Ik werkte voorheen in een boekwinkel, dan kreeg ik korting en werd ik overspoeld door boeken dus wist ik precies wat ik wel en niet wilde hebben. Plus dat ik onwijs laks ben met het lezen van en terugbrengen van boeken, ik had dus vaak boetes en ik bracht vaak ongelezen/half gelezen boeken terug. Behalve toen ik kind en puber was, want toen las ik alles wat los en vast zat in de (school en openbare) bieb. Wel met boetes, dat dan weer wel.



Edit: als we Ventoux gaan lezen wil ik ook. Maar dat kan misschien ook een volgende ronde, dan neem ik 'm mee op vakantie (begin augustus).
Alle reacties Link kopieren
Sunemom: Tuurlijk! Ik heb echt geen idee waar dat boek over gaat. Ik lees ook veel digitaal, maar sommige mensen doen dat (principieel) niet en dan vind ik dat het wel op andere manieren beschikbaar zou moeten zijn.



Ik heb de bibliotheek app, met daarin alle biebpasjes in mijn bezit en wanneer wat precies terug moet. Helpt mij heel erg om goed in de gaten te houden wat, wanneer en hoe precies met terugbrengen. Daarnaast heb ik een wat duurder abonnement waardoor mijn uitleentermijn verdubbeld is. Ik kan ook films en games gratis lenen.
Het Viva forum is papaja.
Ik lees eigenlijk alleen nog digitaal. Altijd het goede noek bij me en het scheelt zoveel gesjouw. Ik kom alleen nog met de kinderen bij de bibliotheek .



Ik heb gestemd op hosseini, ik vond zijn vorige boek (duizend schitterende zonnen) ook heel erg mooi.
Alle reacties Link kopieren
Nymph de nieuwe naam die je toegevoegd heeft ben ik dus!



Ventoux is voor mij nog vrij onbekend, ik ga is even research doen, misschien dan inderdaad iets voor de volgende maand!
Alle reacties Link kopieren
Ohja en sinds kort ook in het bezit van een ereader! Nooit gedacht dat ik eraan zou beginnen, was nogal gehecht aan mijn 'echte' boeken maar het is toch wel erg makkelijk hoor!



En zeker voor boeken waarvan ik niet zeker weet of ik ze leuk vind, is downloaden een fijne optie. Dus hierin uitwisselen als het nodig is lijkt me wel een goed plan.
Ik verzamel alle ebooks die ik kan vinden, is een beetje een sport geworden, dus ik kan altijd kijken of ik het boek heb. Ik moet het nog even nakijken voor de zekerheid, maar volgens mij heb ik de 4 voorgesteldeboeken allemaal als ebook
Kan ik hier ook nog via via digitale boeken vinden?:-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een e-reader dus Ventoux is voor mij ook een optie dan.

xtulp ik weet niet zeker of privéberichten hier werken maar ik wil wel vrienden worden op goodreads. Ik ga gelijk Tonks zoeken.
What a nuanced anxiety
Ik heb helaas geen e-reader. Is het trouwens het boek van Bert Wagtendorp waar we over praten nu? En misschien een beetje zeurvraag, maar why the sudden change?
Alle reacties Link kopieren
We blijven bij deze vier boeken hoor. Ik had het ook helemaal niet gelezen als voor aankomende maand.
Het Viva forum is papaja.
Helder!
Alle reacties Link kopieren
Tyche: Ik wilde je een privebericht sturen maar zag aan je avater dat je vrienden was geworden met Tonks, gelijk daar dus al toegevoegd!



Cher: Heb jij ook Goodreads?



Tuurlijk blijven we bij deze 4 boeken! Ventoux spreekt mij niet echt aan maar dat is juist het leuke hieraan, als steeds iemand anders boeken voorstelt lees je ook wat je zelf niet uit zou kiezen.



De stemmen zijn best wel verdeeld over 3 boeken!
Heb ik maar wel op mijn echte naam, misschien niet zo handig.. Ik kijk wel even of ik er een met nick kan maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven