Entertainment alle pijlers

Geslacht (hermafrodiet)

08-02-2017 17:18 123 berichten
https://www.nrc.nl/nieuws ... ma-maken-6598002-a1544998





Gisteravond opgenomen en vandaag bekeken.

Ryanne van Dorst (Elle Bandita) presenteert het.

Vond je haar ook zo leuk als presentator?



De motivatie om juist deze serie te willen maken, onthult Van Dorst in de tweede scène, midden op de Rotterdamse Lijnbaan: „Ik ben in 1984 geboren als hermafrodiet. Dat is iemand die zowel mannelijke als vrouwelijke lichamelijke eigenschappen heeft. De dokters vonden dat er een keuze gemaakt moest worden, dus hebben ze een meisje van me gemaakt.”
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 08 februari 2017 @ 19:39:

[...]



En met de man of vrouw die zich respectievelijk wel uitgesproken mannelijk of vrouwelijk voelt is ook niks mis!Waar zeg ik dat dan? Ieder moet lekker voor zich weten hoe hij/zij zich voelt. Dit is nou juist wat ik niet snap, waarom maakt iedereen zich zo druk om mensen die zich niet in een hokje laten proppen, Kap met die hokjes. Iedereen is zichzelf en dat is helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 08 februari 2017 @ 19:33:

Maar een aantal dingen zijn ook typisch mannelijk of vrouwelijk. Ik zie vrouwen niet vaak even hun "zaakie goed leggen". Net zo weinig eigenlijk als dat ik mannen hun bh-bandje goed zie doen.

Zoals ik al eerder zei, sommige dingen zijn nu eenmaal genetisch bepaald.



Afgezien van dat soort zaken is er toch geen verschil. Een vrouw kan ook timmerman worden en een man kan ook voor de kinderen zorgen. Niet omdat het een man of een vrouw is maar omdat het een mens is.Een vrouw kan haar zaakje niet goedleggen, zoals een man geen bh-bandje goed kan doen. Dat is toch geen specifieke eigenschap, dat is iets wat je hebt of niet. Zo zal ik ook niet typisch vrouwelijk haar over mn schouder gooien, want ik heb kort haar. Een langharige man kan dat weer wel doen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Gravinnetje schreef op 08 februari 2017 @ 19:33:



Afgezien van dat soort zaken is er toch geen verschil. Een vrouw kan ook timmerman worden en een man kan ook voor de kinderen zorgen. Niet omdat het een man of een vrouw is maar omdat het een mens is.



Geef de mensen maar eens de kost die menen dat een vrouw toch beter is in zorgen voor de kinderen, omdat een vrouw van nature nu eenmaal zorgzamer is. Of de mensen die zeggen dat het logisch is dat er meer mannen architect zijn, omdat bij vrouwen het van nature ontbreekt aan ruimtelijk inzicht.



Serieus, het laatste nog maar een paar weken geleden gehoord en het eerste vindt zelfs mijn eigen familie en schoonfamilie. Terwijl de meesten toch wel gestudeerd hebben, dus aan scholing ligt het niet.
quote:Gravinnetje schreef op 08 februari 2017 @ 19:49:

[...]





Waar zeg ik dat dan? Ieder moet lekker voor zich weten hoe hij/zij zich voelt. Dit is nou juist wat ik niet snap, waarom maakt iedereen zich zo druk om mensen die zich niet in een hokje laten proppen, Kap met die hokjes. Iedereen is zichzelf en dat is helemaal prima.Vind ik ook. Echt, helemaal eens!
quote:aquarium schreef op 08 februari 2017 @ 19:51:

[...]



omdat een vrouw van nature nu eenmaal zorgzamer is.



(Ik lach erom, niet jou uit.)



Ik ben iig totaal niet zorgzaam, mijn vriend is dat juist weer wel. Ik ben ook geen goeie gastvrouw, ik laat gerust m'n visite verdorsten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 08 februari 2017 @ 19:39:

[...]



En met de man of vrouw die zich respectievelijk wel uitgesproken mannelijk of vrouwelijk voelt is ook niks mis!

Maar wat is dat dan? Je uitgesproken mannelijk of vrouwelijk voelen? Iedereen voelt zich toch uitgesproken zichzelf? Het is de maatschappij die daar een label aanhangt. Maar ook dat verschilt weer van tijdsgeest tot tijdsgeest.



Vroeger was het heel mannelijk om paard te rijden. Sterker nog, vrouwen mochten het niet. Nu zeggen jongetjes dat ze toch zeker geen mietjes zijn als je ze voorstelt om op paardrijden te gaan. Vrouwen zouden zgn. beter kunnen koken, terwijl veel mannen dit leuk vinden en er hun beroep van maken. Kleren naaien werd vroeger door mannen gedaan, nu is het een vrouwending. Vroeger (heel heel vroeger) was ijdelheid en verkleden en opmaken voorbehouden aan mannen, nu is dat een vrouwending.



Kortom, wie bepaalt nou dat iets vrouwelijk of mannelijk is? Maxim zegt dat hij bierdrinken niet mannelijk vindt (want oestrogenen en weet ik het). Een andere man zal zich heel mannelijk voelen met zijn blikje bier in de hand. Weer een andere dandy zal het drinken van bier vulgair vinden en vinden horen bij een onderklasse man, etc.

Volgens mij is dat hele stereotype denken vooral iets wat aan de buitenkant opgelegd wordt en heeft niks te maken met wat je van binnen bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carabosse schreef op 08 februari 2017 @ 19:57:

[...]





Vind ik ook. Echt, helemaal eens!Het zou zoveel ellende schelen als iedereen er zo over denkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felroze schreef op 08 februari 2017 @ 19:58:

[...]





(Ik lach erom, niet jou uit.)



Ik ben iig totaal niet zorgzaam, mijn vriend is dat juist weer wel. Ik ben ook geen goeie gastvrouw, ik laat gerust m'n visite verdorsten. Ik ben dus ook niet heel zorgzaam. Zou best wel zorgzaam willen zijn hoor, daar niet van. Vind het nl. een lieve en mooie eigenschap. Helaas zit dat bij mij niet echt ingebouwd. Mijn man aan de andere kant is het prototype van zorgzaamheid (en kan ik dus heel erg waarderen). Net als hij wel meer zgn. vrouwelijke karaktereigenschappen heeft die ik niet heb en ik mannelijke eigenschappen heb die hij weer niet heeft. We hadden het er toevallig gisteravond nog over. Dat ging om iemand op het werk die niet goed functioneert en een functioneringsgesprek houden. Zegt mijn man tegen mij: "ja, jij kan dat gewoon veel beter dan ik. Jij bent veel zakelijker. Ik vind het dan al snel zielig".
Ik vind haar erg leuk
quote:aquarium schreef op 08 februari 2017 @ 19:58:

[...]



Maar wat is dat dan? Je uitgesproken mannelijk of vrouwelijk voelen? Iedereen voelt zich toch uitgesproken zichzelf? Het is de maatschappij die daar een label aanhangt. Maar ook dat verschilt weer van tijdsgeest tot tijdsgeest.



Vroeger was het heel mannelijk om paard te rijden. Sterker nog, vrouwen mochten het niet. Nu zeggen jongetjes dat ze toch zeker geen mietjes zijn als je ze voorstelt om op paardrijden te gaan. Vrouwen zouden zgn. beter kunnen koken, terwijl veel mannen dit leuk vinden en er hun beroep van maken. Kleren naaien werd vroeger door mannen gedaan, nu is het een vrouwending. Vroeger (heel heel vroeger) was ijdelheid en verkleden en opmaken voorbehouden aan mannen, nu is dat een vrouwending.



Kortom, wie bepaalt nou dat iets vrouwelijk of mannelijk is? Maxim zegt dat hij bierdrinken niet mannelijk vindt (want oestrogenen en weet ik het). Een andere man zal zich heel mannelijk voelen met zijn blikje bier in de hand. Weer een andere dandy zal het drinken van bier vulgair vinden en vinden horen bij een onderklasse man, etc.

Volgens mij is dat hele stereotype denken vooral iets wat aan de buitenkant opgelegd wordt en heeft niks te maken met wat je van binnen bent.Maxim heeft denk ik misschien wel gelijk, want mannen die veel bier drinken krijgen vaak dikke borsten en buik. Maar als Maxim geen biertje drinkt omdat hij geleerd heeft dat daar vrouwelijke hormonen inzitten, dan is hij eigenlijk ook maar een gekunstelde man, een man uit een boekje zeg maar. Die man met zijn biertje kan goed zijn biertje drinken omdat hij dat gewoon lekker vindt. Wie van de twee is authentieker? Na de maakbare mens is het nu tijd voor de authentieke mens, de mens die zelf bepaalt wie hij of zij is. Word ik wel blij van. Vroeger hoefden mensen niet over zichzelf te denken of over wat waar was of niet, daar zorgde de samenleving voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp die hele heisa om die Rianne niet.Het was zelfs op het nieuws.

Zo bijzonder is het toch allemaal niet?

ik vind wel dat die Rianne zich eens wat beter mag verzorgen.Ziet er slonzig, onverzorgd uit
quote:miedo schreef op 08 februari 2017 @ 20:51:

Ik begrijp die hele heisa om die Rianne niet.Het was zelfs op het nieuws.

Zo bijzonder is het toch allemaal niet?

ik vind wel dat die Rianne zich eens wat beter mag verzorgen.Ziet er slonzig, onverzorgd uitIk denk niet dat er veel mensen zijn die begrijpen waarom jij je zo druk maakt om de persoonlijke hygiëne van Ryanne, wil je met haar de bosjes in om te vingeren of zo?
quote:Carabosse schreef op 09 februari 2017 @ 11:26:

[...]





Ik denk niet dat er veel mensen zijn die begrijpen waarom jij je zo druk maakt om de persoonlijke hygiëne van Ryanne, wil je met haar de bosjes in om te vingeren of zo?
quote:miedo schreef op 08 februari 2017 @ 20:51:

Ik begrijp die hele heisa om die Rianne niet.Het was zelfs op het nieuws.

Zo bijzonder is het toch allemaal niet?

ik vind wel dat die Rianne zich eens wat beter mag verzorgen.Ziet er slonzig, onverzorgd uitWaar maak je je druk om, ik vind Rianne wel een bijzondere en leuke vrouw
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 08 februari 2017 @ 20:51:

Ik begrijp die hele heisa om die Rianne niet.Het was zelfs op het nieuws.

Zo bijzonder is het toch allemaal niet?

ik vind wel dat die Rianne zich eens wat beter mag verzorgen.Ziet er slonzig, onverzorgd uitAh.. want vrouwen mogen alleen op tv als hun haar op en top is, haar kleding volgens dé lijn zus en zo en ze strak in de make up zit en geheel volgens de heersende ideeën onthaard uiteraard. Volgens mij mis je het punt een beetje van 'jezelf zijn'. (maar ik kan me vergissen, want heb het programma nog niet gezien)
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 09 februari 2017 @ 11:41:

[...]





Ah.. want vrouwen mogen alleen op tv als hun haar op en top is, haar kleding volgens dé lijn zus en zo en ze strak in de make up zit en geheel volgens de heersende ideeën onthaard uiteraard. Volgens mij mis je het punt een beetje van 'jezelf zijn'. (maar ik kan me vergissen, want heb het programma nog niet gezien)Mooi geschreven Dreamer
quote:miedo schreef op 08 februari 2017 @ 20:51:

Ik begrijp die hele heisa om die Rianne niet.Het was zelfs op het nieuws.

Zo bijzonder is het toch allemaal niet?

ik vind wel dat die Rianne zich eens wat beter mag verzorgen.Ziet er slonzig, onverzorgd uitDat ís Ryanne. Ze heeft schijt aan hoe je eruit zou moeten zien als vrouw.
Ik vind het juist leuk dat er eens iemand op televisie is die niet zo volop in de make-up zit. Ik herken mezelf wel in sommige dingen die Ryanne zegt eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 08 februari 2017 @ 19:24:

[...]





Idem. Ik kan me soms echt wel vrouwelijk voelen als ik me op een specifieke manier kleed. Maar heb daar zelden zin in en als ik zo gekleed ben, vind ik het lastig om me niet als een vent te gedragen. Ik zit graag net als een man (benen wijd en onderuitgezakt) en ben toch geneigd om met een rokje aan mee te willen gaan stoeien met de jongens. Niet handig.



Ik voel me overigens ook geen man, dat weet ik wel zeker. Maar ik voel me soms vrouwelijk (afhankelijk van kleding of rol), maar meestal is mijn identiteit gewoon 'mij'. Vlees noch vis. Want over het algemeen voel ik me met mijn vrouwelijke lichaam (rondingen) niet thuis onder vrouwen. Ik herken heel weinig zgn. vrouwelijks in mezelf en hoor dat ook van anderen terug. Mijn interesses zijn ook niet specifiek vrouwelijk. In vind natuur en scheikunde fascinerend en ben gebiologeerd door machines. Aan de andere kant vind ik stofjes en breien ook heel leuk. Maar ik voel me dus niet óf dit óf dat. Ik heb sterk ontwikkelde eigenschappen die men doorgaans mannelijk noemt en zwak ontwikkelde eigenschappen die men doorgaans vrouwelijk noemt en ik kijk ernaar en herken ze niet als mannelijk of vrouwelijk. Ik heb ze nl. beide wel en beide niet. Het zijn voor mij eigenschappen die dus niet automatisch horen bij geslacht x of y, maar meer bij type mens x of y. Merk dat ik allergisch reageer als men het heeft over typisch mannelijk of typisch vrouwelijk. Denk dan vaak, joh, je moest eens weten hoeveel vrouwen of mannen zich daar niet in herkennen.Ik vind dat niet mannelijk, dat is de maatschappij die daar een hokje van maakt. Je bent gewoon een individu met eigen interesses.
Alle reacties Link kopieren
quote:Felroze schreef op 09 februari 2017 @ 12:12:

[...]





Dat ís Ryanne. Ze heeft schijt aan hoe je eruit zou moeten zien als vrouw.Verzorging heeft m.i. niet veel te maken met of je man of vrouw bent. Er is ook zo'n kerel op tv die ik er niet uit vindt zien. In z'n praatprogramma waar veel commentaar wordt gegeven en het ook vaak over voetbal gaat. Die man met dat vettige grijs zwarte druiphaar ziet er ook ontzettend afstotelijk uit (persoonlijke mening). Doe wat aan je verzorging denk ik dan.

quote:aquarium schreef op 09 februari 2017 @ 13:10:

[...]



Verzorging heeft m.i. niet veel te maken met of je man of vrouw bent. Er is ook zo'n kerel op tv die ik er niet uit vindt zien. In z'n praatprogramma waar veel commentaar wordt gegeven en het ook vaak over voetbal gaat. Die man met dat vettige grijs zwarte druiphaar ziet er ook ontzettend afstotelijk uit (persoonlijke mening). Doe wat aan je verzorging denk ik dan.

[afbeelding]Lekker boeien.
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is ook een kwestie van smaak en mening, natuurlijk. Deze man vindt zichzelf waarschijnlijk wél goed verzorgd en zo vindt Ryanne zichzelf ook goed, zoals ze op tv komt. Dat JIJ dat niet mooi vindt, dat is dan jouw mening, maar waarom moet zij zich aan jouw mening aanpassen?

Zo te zien heeft ze haar haar (lang!!) zwart geverfd. Dat is kennelijk iets wat ZIJ dan weer mooi vindt.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Oh, van mij hoeft ze niks hoor. Maar vind het wel minder leuk om te kijken naar meneer druiphoofd en bij Ryanne krijg ik het gevoel dat ik een kam door haar haar wil halen en er een stiekie in wil doen

Maar dat komt misschien ook doordat ik vaak vind dat mijn dochter er als een spook bijloopt met dat hanghaar om haar hoofd. Wil het dan vastbinden of afknippen haha.
Wat ik geweldig aan haar vond was dat ze geen moment stil kan staan. Echt geniaal.
quote:aquarium schreef op 09 februari 2017 @ 13:36:

Oh, van mij hoeft ze niks hoor. Maar vind het wel minder leuk om te kijken naar meneer druiphoofd en bij Ryanne krijg ik het gevoel dat ik een kam door haar haar wil halen en er een stiekie in wil doen Fijn voor je. Heb je nog wat inhoudelijks te melden over haar programma bijvoorbeeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven