Entertainment alle pijlers

Je absolute lievelingsboeken?

08-06-2014 00:24 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleidng van een ander topic bedacht ik me dat er relatief weinig geforumd wordt over boeken.



Het leek me dus wel eens leuk om een topic te openen waarin je je lievelingsboek kunt ophemelen. Kunt vertellen waarom je zoveel van dat ene boek houdt, of van die schrijver of personage.



Dus daarom, wie is er net zo'n boekenwurm als ik, en wat zijn jouw topfavorieten?



De mijne....

Wat ik al noemde op een ander topic; "My name is Asher Lev" van Chaim Potok. Ik houd van die man. Asher Lev dan.



Verder vond ik het eerste boek van Raymond Feist, Magician, geweldig en ben ik echt een beetje verliefd geworden op die wereld.



En ik kom vast op nog dingen hoor, maar dit zijn er twee die me zo te binnen schieten.

En jullie?
668, the neighbour of the Beast
Alles van Sophie Kinsella (weet even niet haar echte naam maar die boeken zijn ook geweldig). En waarom??? Omdat shopaholic het eerste boek was waarbij ik gierend van het lachen het boek in 1 keer uit las...
Alle reacties Link kopieren
Heul erg veel. Vond de verborgen geschiedenis wel echt een heel erg mooi boek. Maar ben ook dol op Sue Grafton
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete schrijver is toch wel Stephen King.

Rosie en Dondenwake (Pet Cemetery) behoren tot mijn lievelingsboeken. Vooral de eerste, heb hem al 2 keer gelezen en ga dat binnenkort nog een derde keer doen, en zo dun is ie niet haha.
Met stip op 1, alle boeken (in series) van Virginia Andrews met uitzondering van "M'n lieve Audrina".
De reiziger serie van Diana Gabaldon. Het hele idee van tijdreizen dat vind ik helemaal geweldig. Ik wilde dat ik in de tijd kon reizen
Alle reacties Link kopieren
My name is Asher Lev is mijn all time favorite boek. Alles aan dat boek klopt, van de personages tot de taal zelf tot de plot. My name is Asher Lev is in mijn ogen de perfecte roman. Chaim Potok is dan ook mijn grootste schrijver-held.



Mijn andere favoriete schrijver is Marian Keyes. Men noemt haar boeken chicklit, maar ze zijn veel meer dan dat. Mijn favoriete boeken van haar zijn Rachel's holiday en Anybody out there.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oh en het familieportret van Jenna Blum, wat een fantastisch boek is dat.

En ook Mijn Griekse taverna van Tom Stone.

Ook kan ik nog steeds erg genieten van de boeken van Maeve Binchy. Helaas leeft ze niet meer, maar wat een mooie boeken heeft die vrouw geschreven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Feist fan Marels.

Ik heb de hele serie en voel me ook enorm thuis op Midkemia.



Verder de Wetten der Magie van Terry Goodkind

Alle boeken van Preston & Child.

En uiteraard de Da Vinci Code van Dan Brown. Dat boek kan ik niet lezen zonder ook de computer aan te hebben staan. Ik google me helemaal suf tijdens het lezen.



Ik kan ook uren doorgaan zo, ben dol op lezen.

Oh... Martina Cole!
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Dribbel vind ik echt tijdloos.
Male. All in.
Alle reacties Link kopieren
The Secret History van Donna Tartt



Wuthering Heights van Emily Brontë.
Mijn absolute lievelingsboeken zijn:

1. Jane Eyre van Charlotte Brontë

2. Centennial van James M. Michener

3. Rebecca van Daphne Du Maurier.
(Bijna) alles van F. Springer, met Bandoeng Bandung voorop.

Boeken der kleine zielen, Eline Vere, Oostwaarts en De stille kracht van Couperus

Heren van de thee van Hella Haasse (en nog veel meer van Haasse)

De visserkoning van Maria Jacques



Die komen allemaal minimaal 1 x per jaar uit de kast.



Asher Lev van Potok ga ik zeker proberen.
Alle reacties Link kopieren
Alles van Maeve Binchy. Kan niet precies zeggen waarom maar als ik haar boeken lees dan zit ik er echt helemaal in...
Tokio van Mo Hayder! Vind de hele sfeer in dat boek geweldig! De stukken over vroeger, over het bloedbad van Nanking. Vreselijk hoe het er aan toe ging, je voelt de angst van die mensen in het boek. En dan hoe het nu is in Tokio, de meisjes in de clubs die mannen moeten vermaken enzo. Apart wereldje, goed beschreven. Blijft spannend, ook na 5 keer lezen



Mijn andere favoriete boek is De ontvoering van Alfred Heineken van Peter R. de Vries. Vind het geweldig om te lezen hoe dat is gegaan destijds. Hoe het gepland is, wat de ontvoerders hebben gedaan precies enzo. Je krijgt toch een wat ander gevoel bij de ontvoerders. Goed boek vind ik het. Ook al 4 keer gelezen.
Alle reacties Link kopieren
De boeken van Karin Slaughter. Die vind ik geweldig. Patricia Cornwell vond ik de eersten uit de serie ook erg goed, vanaf nummer 12 ofzo werd het minder vond ik. Bij de makkelijk leesbare boeken ga ik voor Jill Mansell, Susanne Vermeer en Baantjer. Tess Gerritsen heeft ook veel mooie boeken geschreven.



Qua jeugdboeken staat 'Reis door de nacht' van Anne de Vries absoluut op één.
Alle reacties Link kopieren
( Marels, alles oké?!)



Al vanaf mijn puberteit: in de ban van de Ring. Omdat ik me helemaal kan verliezen in de magische wereld en de landschappen die Tolkien beschrijft.

En ook: Harry Potter. Omdat ik ook hier er helemaal in meegezogen word en niet kan stoppen met lezen. Ik ga van deze boeken altijd dromen van zelf kunnen toveren.

En ook wel Agatha Christie. Omdat de boeken zo''n mooi ouderwetse sfeer hebben waarin het leven nog kalm en rustig is.



En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar een top drie lijkt me een goed begin!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ten Oosten van Eden van John Steinbeck.

Ik hou van schrijvers die ook goede verhalen vertellers zijn. Dit boek is wijdlopig en beschrijft zoveel verschillende karakters op een mooi uitgewerkte manier. Verder speelt het landschap een belangrijke rol, daar hou ik van. Er zit moraal in het verhaal, maar dat wordt pas aan het einde duidelijk.



Pride and Prejudice van Jane Austen

Zoveel humor, gegoten in een heerlijke stijl. Het Engels in dit boek is zo mooi.



De Kleine Vriend van Donna Tartt

Alweer een mooie verhalen verteller. De hoofdpersoon is leuk en de sfeertekening geweldig. Ze schrijft op een manier dat de wereld die ze beschrijft tot leven komt.
Alle reacties Link kopieren
De boeken die ik helemaal geweldig vind, zijn die van Dick Francis. De laatste boeken heeft hij met zijn zoon Felix geschreven en nu Dick Francis niet meer leeft is Felix alleen doorgegaan en zijn boeken zijn al net zo geweldig. Ik heb een keer de eer gehad om vragen te stellen aan Dick Francis, wat een aardige man!



Op dit moment ben ik 'The memoires of a geisha' aan het lezen van Arthur Golden, ook een aanrader!



En de boeken van Ken Follet zijn ook schitterend.
Alle reacties Link kopieren
Een nacht om te vliegeren van Renate Dorrestein. Verder ook zeker De verborgen geschiedenis van Donna Tartt en wat ik ook prachtig vond, was Zwellend fruit van Peter Verhelst en Tirza van Arnon Grünberg. Maar volgens mij vergeet ik nu nog een heleboel boeken, ik kan niet kiezen!
quote:mika65 schreef op zondag 08 juni 2014 00:48 De reiziger serie van Diana Gabaldon. Het hele idee van tijdreizen dat vind ik helemaal geweldig. Ik wilde dat ik in de tijd kon reizen

Die ben ik nu aan het lezen

Echt een geweldige serie!
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 08 juni 2014 @ 00:40:

Heul erg veel. Vond de verborgen geschiedenis wel echt een heel erg mooi boek. Maar ben ook dol op Sue GraftonDe verborgen geschiedenis dus. Het eerste boek waar de personages voor mij net zo leefden als in een film. Wat had ik die mensen graag eens ontmoet, heel fascinerend.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als ik makkelijk wil lezen: Nicci French, Karen Slaugther of Tess Gerritsen. Ik ben nu de Frida Klein-serie aan het volgen van Nicci French en hij is heel spannend
Boeken die ik steeds weer pak zijn "Het ruisende graan", deel I en II van Gerda van Wageningen. Het speelt in de Hoekse Waard, gaat over een gegoed boerengeslacht. Beschreven wordt de 19e eeuw en een klein stukje 20ste eeuw.

Ze zet de personen zo goed neer dat het lijkt alsof je in haar verhalen zit . . . .
Alle reacties Link kopieren
Ik ben groot fan van Amerikaanse literatuur.



Donna Tartt - The Secret History

Jeffrey Eugenides - The Virgin Suicides

Jack Karouac - On The Road

Harper Lee - To Kill A Mockingbird

John Williams - Stoner

Chuck Palahniuk - Fight Club

Frances Burnett - The Secret Garden

Kazuo Ishiguro - Never Let Me Go

Janet Fitch - White Oleander

Virginia Woolf - To The Lighthouse

Oscar Wilde - The Picture Of Dorian Gray

Kurt Vonnegut - Slaughterhouse Five

Scott Fitzgerald - The Great Gatsby

Ian McEwan - Atonement



Verder alles van Juliet Marillier, vooral Wildwood Dancing en The Sevenwater Trilogy.

En eigenlijk ook wel alles van Tolkien.



Oh en ook nog De Dina Trilogie van Herbjorg Wassmo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven