Entertainment alle pijlers

Je absolute lievelingsboeken?

08-06-2014 00:24 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleidng van een ander topic bedacht ik me dat er relatief weinig geforumd wordt over boeken.



Het leek me dus wel eens leuk om een topic te openen waarin je je lievelingsboek kunt ophemelen. Kunt vertellen waarom je zoveel van dat ene boek houdt, of van die schrijver of personage.



Dus daarom, wie is er net zo'n boekenwurm als ik, en wat zijn jouw topfavorieten?



De mijne....

Wat ik al noemde op een ander topic; "My name is Asher Lev" van Chaim Potok. Ik houd van die man. Asher Lev dan.



Verder vond ik het eerste boek van Raymond Feist, Magician, geweldig en ben ik echt een beetje verliefd geworden op die wereld.



En ik kom vast op nog dingen hoor, maar dit zijn er twee die me zo te binnen schieten.

En jullie?
668, the neighbour of the Beast
quote:quinacridonerose schreef op 08 juni 2014 @ 15:03:

[...]



Ik vond de eerste geweldig, de tweede wel leuk, de derde halverwege weggelegd en de serie nooit afgemaakt (mijn moeder was er gek op dus we hadden ze wel allemaal in de kast staan)Ik vond het inderdaad ook minder worden vanaf nummer 3. Toch volgehouden tot ca. blz. 150 in deel 6, en daar zat toch helemaal geen gang meer in. Achteraf heb ik er wel spijt van dat ik niet tot het einde ben gekomen, dus ik denk dat ik toch nog eens een poging ga wagen.
Ik hou van thrillers: bloed, spanning, moord en doodslag, liefst veel van dat alles! Gewoon lekker en niet te ingewikkeld.

Maar mijn absolute lievelingsboek is toch echt 'Het huis met de Geesten' van Isabel Allende. Zo mooi...., je ruikt, proeft, voelt de hele sfeer. Prachtig!
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 08 juni 2014 @ 17:23:

Terry Pratchett met stip!, verbaast me dat niemand hem noemt? Ontiegelijk veel beter dan Harry Potter.

Stephen King

Margaret Atwood

Frank McCourt



Misschien heb ik dan net een verkeerde terry pratchett uitgeprobeerd, ik vond er geen bal aan. Terwijl ik elk harry Potter boek minstens 5x gelezen heb.



Maar wat margaret Atwood betreft geef ik je groot gelijk! De madaddam trilogie zou ik zo weer lezen. En handmaid's tale ook.



Stephen king vind ik nogal wisselend, sommige boeken geweldig, andere behoorlijk bagger. The stand bijvoorbeeld vind ik erg slecht. Veel en veel te dik.



Bij frank mccourt denk ik aan van armoede bijna stervende Ieren, klopt dat?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 08 juni 2014 @ 20:27:

[...]



Ik vond het inderdaad ook minder worden vanaf nummer 3. Toch volgehouden tot ca. blz. 150 in deel 6, en daar zat toch helemaal geen gang meer in. Achteraf heb ik er wel spijt van dat ik niet tot het einde ben gekomen, dus ik denk dat ik toch nog eens een poging ga wagen.Niet doen! Ik vind deel 6 met grote stip op 1 het slechtste boek dat ik ooit gelezen heb. Heel, heel, heel erg slecht en dieptriest.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 08 juni 2014 @ 20:30:

[...]





Niet doen! Ik vind deel 6 met grote stip op 1 het slechtste boek dat ik ooit gelezen heb. Heel, heel, heel erg slecht en dieptriest.We mogen natuurlijk geen spoilers neer zetten, maar ik ben zo benieuwd of ze haar oudste kind nog weer terug gaat zien. Gebeurt dat in boek 6?
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 08 juni 2014 @ 18:12:

Ja, Montyn, wat een prachtboek! En inderdaad ook Wilde Zwanen en De ontdekking van de hemel. In een adem.



Ik vond overigens Tonio van van der Heijden ook zo'n prachtig, ontroerend maar ook beklemmend en verdrietig boek.



Dat laatste boek heb ik laatst een keer in de sauna gelezen. Lag in de mand met tijdschriften en achtergelaten boeken...Was idd. een beklemmend boek.



Weet je trouwens dat Jan Monteyn vorig jaar in de Kunsthal in Rotterdam geëxposeerd heeft? Zijn grafische werk sprak me niet echt aan, maar wel bijzonder om te weten wat er achter de werken zit... aan verhaal, welke persoon...
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 08 juni 2014 @ 20:28:

[...]





Bij frank mccourt denk ik aan van armoede bijna stervende Ieren, klopt dat?Hahahah, maar het klopt. Angela's ashes, mooi boek
Alle reacties Link kopieren
quote:appagante schreef op 08 juni 2014 @ 20:27:

Ik hou van thrillers: bloed, spanning, moord en doodslag, liefst veel van dat alles! Gewoon lekker en niet te ingewikkeld!Lees James Patterson
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 08 juni 2014 @ 21:01:

[...]





Dat laatste boek heb ik laatst een keer in de sauna gelezen. Lag in de mand met tijdschriften en achtergelaten boeken...Was idd. een beklemmend boek.



Weet je trouwens dat Jan Monteyn vorig jaar in de Kunsthal in Rotterdam geëxposeerd heeft? Zijn grafische werk sprak me niet echt aan, maar wel bijzonder om te weten wat er achter de werken zit... aan verhaal, welke persoon...

Interessant van die expositie! Wist ik niet.

Heb je Tonio in een dag uitgelezen?
Alle reacties Link kopieren
Op 1 staat natuurlijk Baudolino van Umberto Eco



Verder: In Europa van Geert Mak



Gejaagd door de wind van Margaret Mitchell



De Theeroos serie



En Bridget Jones
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook geen Terry Pratchett fan. En geen Robin Hobb fan ook.



Stam van de Holebeer heb ik wel geprobeerd en ik ben zelfs tot boek drie ofzo gekomen, daarna was ik ze schijtbeu
668, the neighbour of the Beast
Ik ben trouwens ook dol op de reeks 'de verborgen universiteit' van Natalie Koch.



En op Een keukenmeidenroman.



En op de chicklits van Shanna Swendson. En op de chicklit 'School!' van Nancy Liebermann (Admissions). Is geen standaard-chicklit, wel heel grappig.



(en stiekem vind ik de boekjes van Enid Blyton ook heel erg leuk)
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 08 juni 2014 @ 21:05:

[...]



Interessant van die expositie! Wist ik niet.

Heb je Tonio in een dag uitgelezen?



Nee, ik heb me vergist. Niet in 1 dag en niet niet de sauna. Wel gelezen overigens, Tonio. Was een mooi boek.



Welke ik bedoelde was Een tafel vol vlinders van Tim Krabbé-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een zomerzotheid van cissy van marxveldt nog vergeten
Alle reacties Link kopieren
De Wallander-serie van Henning Mankell.
Vergat ik toch helemaal Agatha Christie. Fantastische boeken om snel tussendoor te lezen. Ik heb er een stuk of 20 op mijn e-reader, en volgens mij heb ik alle boeken al eens gelezen. Net als de boeken over Sherlock Holmes, dat leest ook snel weg. Oh en natuurlijk John Grisham en Stephen King.

Mijn favoriete kinderboek (naast alles van Enid Blyton, waarvan ik ook veel in huis heb) is Meester van de zwarte molen. Mijn kinderen zijn daar allebei niet doorheen gekomen, vonden er niets aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 08 juni 2014 @ 21:27:

Vergat ik toch helemaal Agatha Christie. Fantastische boeken om snel tussendoor te lezen. Ik heb er een stuk of 20 op mijn e-reader, en volgens mij heb ik alle boeken al eens gelezen. Net als de boeken over Sherlock Holmes, dat leest ook snel weg. Oh en natuurlijk John Grisham en Stephen King.

Mijn favoriete kinderboek (naast alles van Enid Blyton, waarvan ik ook veel in huis heb) is Meester van de zwarte molen. Mijn kinderen zijn daar allebei niet doorheen gekomen, vonden er niets aan.Och... Meester van de Zwarte Molen, die kan ik me ook nog goed herinneren!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de boeken van Linda Holeman erg mooi. De doornappel was haar eerste boek en ik was verkocht.

Verder ook Elizabeth Mc Gregor. Het ijskind en het meisje in de groene spiegel.

De reiziger serie heb ik ook helemaal maar na het derde boek kon ik er niet meer doorheen komen.
quote:hanke321 schreef op 08 juni 2014 @ 21:31:

[...]





Och... Meester van de Zwarte Molen, die kan ik me ook nog goed herinneren!!!

Ja, die vond ik ook heel erg goed als kind, en Juniper, als kind was ik gek op dat soort boeken waar een magische wereld op een geloofwaardige manier word neergezet.



Zowieso vind ik dat het meest interesante aan een boek trouwens, als je echt even helemaal in een onbekende wereld kunt opgaan.

Het mooist is als een boek zo geschreven is dat je niks in twijfel trekt, het verhaal is gewoon geloofwaardig zoals het op papier staat, of het nou werkelijk zou kunnen of niet.



Mooi voorbeeld daarvan is "de apostelen van broeder bisset" van Hannah Green, dat gaat over de opkomst en ondergang van een sekte.

Heel bijzonder om te lezen hoe zoiets geleidelijk ontstaat, hoe de mensen daardoor zelf eigenlijk niet eens doorhebben hoe ver ze afdwalen van het "normale"
De laatste jaren lees ik eigenlijk alleen nog maar thrillers, bijv die van Camilla Läckberg, Karin Fossum, Nicci French, Karen Slaughter, Simone van der Vlugt, etc.



Boeken die ik mooi vond in vroegere tijden zijn Bonjour Tristesse van Françoise Sagan en de boeken van Renate Dorrestein.

Autobiografische boeken maken vaak ook wel indruk. De Beproeving van Beatrice Saubin bijvoorbeeld. Gaat over een jonge vrouw die in Singapore wordt opgepakt omdat iemand drugs in haar koffer heeft gedaan. Ze wordt veroordeeld tot de doodstraf en ze beschrijft o.a. de vele jaren van hoop en wanhoop die ze daar in de gevangenis heeft doorgebracht.



Na het lezen van de vele lijstjes heb ik besloten om binnenkort Eline Vere en To kill a mocking bird te gaan lezen. Ben daar nu wel erg nieuwsgierig naar geworden .
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic!

Ik ben mijn vakantieleeslijst aan het vullen met alle goede tips.



Nog een grote favoriet van mij: gejaagd door de wind. Al zeker 8 keer herlezen en hij blijft geweldig!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Alle reacties Link kopieren
quote:Baudolino schreef op 08 juni 2014 @ 21:22:

Ik ben een zomerzotheid van cissy van marxveldt nog vergetenOh ja, die las ik al toen ik 15 was en dat is echt heel lang geleden. Net als Joop ter Heul. Ik heb ze nog en lees ze soms nog wel eens als ik zin in iets leuks heb.
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie Schoolidyllen van Top Naeff? Bleef zakdoekenvoer...



De Schuilplaats van Johanna Reiss is me ook zo bijgebleven.
Ik zie sommigen 'Gejaagd door de wind' noemen. Ik ben hier nou al een paar weken in bezig, maar het wil maar niet vlotten! En toch moet ik hem uitlezen, want nu ben ik al over de helft, dus dan is het zonde om hem weg te leggen. En bovendien ben ik nog in de veronderstelling dat ik er misschien in de tweede helft achter ga komen waarom mensen toch zo verzot zijn op dit boek.



Maar normaal lees ik echt per week wel 300/400 pagina's, en dat lukt me in dit boek gewoon niet.
quote:hanke321 schreef op 08 juni 2014 @ 22:13:

Kennen jullie Schoolidyllen van Top Naeff? Bleef zakdoekenvoer...

Ja, die vond ik ook zo mooi, had hem van mijn oma gekregen toen ik een jaar of 11 was.

En huilen elke keer tegen het eind, en toch elke keer weer lezen

Vond het ook zo fascinerend om te lezen hoe mensen in die tijd leefden, die meisjes hadden toch een heel ander leven dan wij.

En het taalgebruik vond ik ook geweldig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven