Entertainment alle pijlers

Je absolute lievelingsboeken?

08-06-2014 00:24 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleidng van een ander topic bedacht ik me dat er relatief weinig geforumd wordt over boeken.



Het leek me dus wel eens leuk om een topic te openen waarin je je lievelingsboek kunt ophemelen. Kunt vertellen waarom je zoveel van dat ene boek houdt, of van die schrijver of personage.



Dus daarom, wie is er net zo'n boekenwurm als ik, en wat zijn jouw topfavorieten?



De mijne....

Wat ik al noemde op een ander topic; "My name is Asher Lev" van Chaim Potok. Ik houd van die man. Asher Lev dan.



Verder vond ik het eerste boek van Raymond Feist, Magician, geweldig en ben ik echt een beetje verliefd geworden op die wereld.



En ik kom vast op nog dingen hoor, maar dit zijn er twee die me zo te binnen schieten.

En jullie?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 08 juni 2014 @ 22:14:

Ik zie sommigen 'Gejaagd door de wind' noemen. Ik ben hier nou al een paar weken in bezig, maar het wil maar niet vlotten! En toch moet ik hem uitlezen, want nu ben ik al over de helft, dus dan is het zonde om hem weg te leggen. En bovendien ben ik nog in de veronderstelling dat ik er misschien in de tweede helft achter ga komen waarom mensen toch zo verzot zijn op dit boek.



Maar normaal lees ik echt per week wel 300/400 pagina's, en dat lukt me in dit boek gewoon niet.Haha, je kan in ieder geval concluderen dat je er niet gejaagd van wordt
quote:jippie55 schreef op 08 juni 2014 @ 22:20:

[...]



Haha, je kan in ieder geval concluderen dat je er niet gejaagd van wordt Nou dat kun je wel zeggen ja! En ik wil zo graag het volgende boek op mijn lijstje lezen (Het verslag van Brodeck - Philippe Claudel), maar ik mag nog niet van mezelf
Alle reacties Link kopieren
Waar zal ik eens beginnen... Ik lees bijna alles. Alleen thrillers vind ik over het algemeen niet zo boeiend. Of van die boeken in de "Eten, Bidden, Beminnen" traditie. Ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet door heen.



Zomaar een paar titels die ik wel heel goed vind (een lievelingsboek heb ik niet, maar deze zou ik eindeloos kunnen herlezen):

- Fear and Loathing in Las Vegas (Hunter S. Thompson)

- Fight Club (Chuck Palahniuk)

- The Monkey Wrench Gang (Edward Abbey)

- Drawing Blood (Poppy Z. Brite)

- Lunar Park (Bret Easton Ellis)

- Gormenghast (Mervyn Peake)

- A Clockwork Orange (Anthony Burgess)

- The Wasp Factory (Iain Banks)



Verder houd ik van horror (vooral Stephen King), Herman Brusselmans, Philip Roth en nog veel meer. En ik heb in dit topic alweer meer voorbij zien komen wat ik ook nog wil lezen. Ik kom tijd tekort
quote:dubbeltje4 schreef op 08 juni 2014 @ 18:51:

Mevrouw Bentinck van Hella Haasse.

Spectaculair boek, vind ik. Hella Haasse heeft de brieven die een gravin aan haar familieleden en tijdgenoten aan schreef op chronologische volgorde gezet en met af en toe wat tekst aan elkaar verbonden. Je krijgt een authentiek inkijkje in de denkwereld van de 18de eeuw.

Eensch!!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:lolapaloeza schreef op 08 juni 2014 @ 09:20:

A Confederacy of Dunces, van John Kennedy Toole,



Het bijzondere leven van een man die te lang bij zijn moeder blijft wonen. Geschreven voordat internet het leven van dat soort mannen voorgoed veranderde.Wat toevallig, deze heb ik net uit. De mensen op het strand moeten hebben gedacht dat ik niet goed bij mijn hoofd was, ik heb er hardop om gelachen. Briljant.
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 08 juni 2014 @ 00:40:

Heul erg veel. Vond de verborgen geschiedenis wel echt een heel erg mooi boek. Maar ben ook dol op Sue GraftonEen medestander!! Mijn aller-aller-allerliefste lievelingsboek ever!!
Alle reacties Link kopieren
Joyce Carol Oates vind ik trouwens ook erg goed. En Charles Bukowski. Sowieso alles wat geschreven is door licht knorrige en alcoholistische mannen. Ik zou eigenlijk meer vrouwelijke schrijvers moeten lezen maar afgezien van de Brontë's en Jane Austen zijn er niet zoveel die ik echt goed vind. Daar schaam ik me wel een beetje voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:mika65 schreef op 08 juni 2014 @ 11:43:

[...]





Deel 8 komt hoop ik dit jaar uit!Over 2 dagen in UK!
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 08 juni 2014 @ 20:52:

[...]



We mogen natuurlijk geen spoilers neer zetten, maar ik ben zo benieuwd of ze haar oudste kind nog weer terug gaat zien. Gebeurt dat in boek? De bedoeling was spoiler in witte letters maar dat ging niet goed.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:cerulli schreef op 08 juni 2014 @ 22:34:

Joyce Carol Oates vind ik trouwens ook erg goed. En Charles Bukowski. Sowieso alles wat geschreven is door licht knorrige en alcoholistische mannen. Ik zou eigenlijk meer vrouwelijke schrijvers moeten lezen maar afgezien van de Brontë's en Jane Austen zijn er niet zoveel die ik echt goed vind. Daar schaam ik me wel een beetje voor.

Misschien moeten we een week van boekenkast ruilen, ik vind juist altijd dat ik te weinig mannelijke schrijvers lees.

Heb je wel eens iets van Ayn Rand gelezen?

Haar schrijfstijl/manier van denken heeft wel iets mannelijks vind ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:quinacridonerose schreef op 08 juni 2014 @ 22:20:

[...]



Ja, die vond ik ook zo mooi, had hem van mijn oma gekregen toen ik een jaar of 11 was.

En huilen elke keer tegen het eind, en toch elke keer weer lezen

Vond het ook zo fascinerend om te lezen hoe mensen in die tijd leefden, die meisjes hadden toch een heel ander leven dan wij.

En het taalgebruik vond ik ook geweldig.Heel herkenbaar. Wat me ook raakte was de liefdeloosheid van Jets opvoeders.
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa! Die schilder

Aan de oever vind ik inderdaad ook erg mooi! Ken je het boekje met 'spreuken' van Paulo Coelho? Daar staan citaten uit zijn boeken in. Erg mooi! (Ik weet helaas de titel even niet)
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelopeia schreef op 08 juni 2014 @ 22:14:

Ik zie sommigen 'Gejaagd door de wind' noemen. Ik ben hier nou al een paar weken in bezig, maar het wil maar niet vlotten! En toch moet ik hem uitlezen, want nu ben ik al over de helft, dus dan is het zonde om hem weg te leggen. En bovendien ben ik nog in de veronderstelling dat ik er misschien in de tweede helft achter ga komen waarom mensen toch zo verzot zijn op dit boek.



Maar normaal lees ik echt per week wel 300/400 pagina's, en dat lukt me in dit boek gewoon niet.Kwestie van smaak denk ik. En misschien speelt voorkennis ook mee. Weet niet hoe bekend je bent met die periode, maar kan me voorstellen dat ook dat mee kan spelen. En anders eerst de film kijken en daarna het boek lezen? Wil ook nog wel eens helpen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:alanabanana schreef op 09 juni 2014 @ 00:06:

Jaaaa! Die schilder

Aan de oever vind ik inderdaad ook erg mooi! Ken je het boekje met 'spreuken' van Paulo Coelho? Daar staan citaten uit zijn boeken in. Erg mooi! (Ik weet helaas de titel even niet)





Ik neem aan dat dat ging over Viktor Emanuel Karlsson

Ik heb iets met schilders blijkbaar. En schrijvers.



Dat boekje ken ik niet nee, het is ook lang geleden dat ik nog iets van hem gelezen heb. Moet ik weer eens doen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op fantasy

Alles van Tolkien, de Gouden Kompas serie van Phillip Pullman, de Jaguar en Adelaar serie van Isabel Allende. Game of Thrones.

Harry Potter ook leuk op vakantie.



En de Donkere Toren serie van Stephen King, geniaal! eigenlijk alles wel van Stephen King. Heb alle boeken staan.



En heb me bescheurd om de geweldige boeken over Artemis Fowl van Eoin Colfer
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Fantasy zeggen zonder Feist te noemen??
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
quote:lila01 schreef op 08 juni 2014 @ 21:25:

De Wallander-serie van Henning Mankell.Ja ook gelezen, goeie serie!
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 09 juni 2014 @ 00:29:

Fantasy zeggen zonder Feist te noemen??Die heb ik idd nog niet gelezen, ga volgende vakantie eens doen
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 09 juni 2014 @ 00:30:

[...]





Ja ook gelezen, goeie serie!Same here, erg goed. Overigens op tv ook goed in een serie gegoten. Lees ook graag Banks en de detecfive in Edinburgh. Weet naam ff niet. Maar allen mooi verfilmd in series
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 09 juni 2014 @ 00:30:

[...]





Ja ook gelezen, goeie serie!Zeker, jammer dat de hoofdpersoon dementie kreeg...
Alle reacties Link kopieren
quote:jippie55 schreef op 09 juni 2014 @ 00:41:

[...]



Same here, erg goed. Overigens op tv ook goed in een serie gegoten. Lees ook graag Banks en de detecfive in Edinburgh. Weet naam ff niet. Maar allen mooi verfilmd in series

Rebus. Erg goede serie inderdaad. Ik heb de boeken nooit gelezen.



Mijn lijst met favoriete boeken is te lang om hier neer te zetten maar Turks Fruit van Jan Wolkers heb ik al heel vaak herlezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:quinacridonerose schreef op 08 juni 2014 @ 23:00:

[...]



Misschien moeten we een week van boekenkast ruilen, ik vind juist altijd dat ik te weinig mannelijke schrijvers lees.

Heb je wel eens iets van Ayn Rand gelezen?

Haar schrijfstijl/manier van denken heeft wel iets mannelijks vind ik.

Ze is wel een van de schrijvers die op mijn lijstje staat, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Het is volgens mij nogal zware kost en daar ben ik momenteel niet zo voor in de stemming.



Wie lees jij dan graag?
Alle reacties Link kopieren
quote:cerulli schreef op 09 juni 2014 @ 10:00:

[...]



Ze is wel een van de schrijvers die op mijn lijstje staat, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Het is volgens mij nogal zware kost en daar ben ik momenteel niet zo voor in de stemming.



Wie lees jij dan graag?Ik heb vorig jaar de eeuwige bron half gelezen. Aanvankelijk vond ik het een geweldig boek, maar op zeker moment zanikte het maar door. En dacht ik: "nu weet ik het wel, schiet eens op met het verhaal!" Als het 400 bladzijden had gehad ipv meer dan 800, dan had ik het vast wel met plezier uitgelezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:jellywobble schreef op 08 juni 2014 @ 22:51:

[...]





Over 2 dagen in UK!



En begin augustus gaat de televisieserie in première!

Zit al vol verwachting te wachten, heb de trailers gezien en het ziete r geweldig uit.
Alle reacties Link kopieren
Adrian leBlanc - Random family.



Geweldig boek van een journaliste die meer als 10 jaar een gezin uit de bronx in de 80/90er jaren volgt.



Heel interessant om te lezen hoe het er daar aan toe ging. Maar vooral indrukwekkend om te weten hoe mensen omgaan met deze levenswijze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven