Entertainment alle pijlers

Je absolute lievelingsboeken?

08-06-2014 00:24 209 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleidng van een ander topic bedacht ik me dat er relatief weinig geforumd wordt over boeken.



Het leek me dus wel eens leuk om een topic te openen waarin je je lievelingsboek kunt ophemelen. Kunt vertellen waarom je zoveel van dat ene boek houdt, of van die schrijver of personage.



Dus daarom, wie is er net zo'n boekenwurm als ik, en wat zijn jouw topfavorieten?



De mijne....

Wat ik al noemde op een ander topic; "My name is Asher Lev" van Chaim Potok. Ik houd van die man. Asher Lev dan.



Verder vond ik het eerste boek van Raymond Feist, Magician, geweldig en ben ik echt een beetje verliefd geworden op die wereld.



En ik kom vast op nog dingen hoor, maar dit zijn er twee die me zo te binnen schieten.

En jullie?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Elizabeth George leest lekker weg, Maeve Binchy (die sfeer, zo'n boek lees ik echt achter elkaar uit) en Connie Willis (met als stip op 1 Blackout/All Clear, al minstens 10 keer gelezen en t blijft mooi en spannend en goed opgebouwd en en en wauw)
quote:cerulli schreef op 09 juni 2014 @ 10:00:

[...]



Ze is wel een van de schrijvers die op mijn lijstje staat, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Het is volgens mij nogal zware kost en daar ben ik momenteel niet zo voor in de stemming.



Wie lees jij dan graag?

Persoonlijk vond ik de "The fountainhead" helemaal niet zwaar, en trouwens ook een stuk beter dan "Atlas Shrugged"

Maar ik geloof wel dat ik daar tamelijk alleen in sta

Misschien omdat de thematiek me zo aanspreekt, maar ik vind ook gewoon dat het boek leest als een trein.



Over het algemeen vind ik schrijfstijl haast nog belangrijker dan thema trouwens, als het maar een beetje vlot weg leest dan is het al gauw goed.



Paar schrijvers die ik goed vind (en dit vind ik een lastige vraag, want vaak onthoud ik de schrijver niet, maar degene die ik onthoud vind ik we écht goed)



Jenny Diski- schrijft romans, maar ook autobiogragfisch werk, ik persoonlijk heb een voorkeur voor haar fictieve werk, maar de rest is ook heel goed geschreven.

De verhaallijn is vaak een beetje absurd, maar ik ga er altijd makkelijk in mee.



Een andere lievelingsschrijver is Hannah Green, zij schrijft vaak vanuit het perspectief van de buitenstaander, bijvoorbeeld iemand die geestelijk ziek is, iemand die doof-blind is.

Ook zij heeft een manier van schrijven waardoor je het bizarre als normaal beschouwd (ik realiseer me nu dus ineens dat ik dat een belangrijk ding vind ;))

Mijn meest favoriete boek van haar is "de apostelen van broeder bisset" over de opkomst en ondergang van een sekte.



Andere schrijvers die ik goed vind: Marilyn French (eigenlijk vind ik haar te extreem-feministisch, maar haar boeken lezen wel fijn) Sarah waters, Donna Tartt, Anna Enquist.
Alle reacties Link kopieren
quote:quinacridonerose schreef op 09 juni 2014 @ 11:58:

[...]

Ook zij heeft een manier van schrijven waardoor je het bizarre als normaal beschouwd (ik realiseer me nu dus ineens dat ik dat een belangrijk ding vind ;))



Ik ook . Sarah Waters en Donna Tartt vind ik ook goed. Ik heb de nieuwe Donna Tartt nog niet gelezen, daar ga ik als ik vakantie heb eens tijd voor maken want ik ben wel heel benieuwd. De andere schrijvers die je noemt zal ik eens opzoeken.



Ik had bij French hetzelfde: prima dat er een feministische boodschap inzit maar hij hoeft me niet eindeloos ingewreven te worden. Curtis Sittenfeld vind ik om die reden wel goed bedenk ik me nu. Ze schrijft over meisjes en vrouwen, maar niet op een truttige manier of met een opgeheven vingertje. Ze heeft ook net een nieuw boek uit, daar moet ik ook nog aan beginnen.
quote:cerulli schreef op 09 juni 2014 @ 12:03:

[...]



Ik ook . Sarah Waters en Donna Tartt vind ik ook goed. Ik heb de nieuwe Donna Tartt nog niet gelezen, daar ga ik als ik vakantie heb eens tijd voor maken want ik ben wel heel benieuwd. De andere schrijvers die je noemt zal ik eens opzoeken.



Ik had bij French hetzelfde: prima dat er een feministische boodschap inzit maar hij hoeft me niet eindeloos ingewreven te worden. Curtis Sittenfeld vind ik om die reden wel goed bedenk ik me nu. Ze schrijft over meisjes en vrouwen, maar niet op een truttige manier of met een opgeheven vingertje. Ze heeft ook net een nieuw boek uit, daar moet ik ook nog aan beginnen.

Grappig, ik zocht op Curtis Sittenfeld en ik dacht eigenlijk dat ik haar niet kende, maar American Wife heb ik wel gelezen, vond ik een goed boek.

Ik hou inderdaad ook van boeken waar wel een boodschap inzit, maar waar je als lezer toch nog op z'n minst het idee krijgt dat je die zelf hebt gevonden

Lionel Shriver schrijft ook mooie boeken, maar wat dat betreft zit ze voor mij op de rand, je krijgt echt het idee dat ze per se iets duidelijk wil maken, en het verhaal word er omheen gezet (en dat is misschien bij alle boeken zo, maar het punt is dat je dat niet echt moet merken)
Het stomme is dat ik deze week niet bij mijn eigen boekenkast in de buurt ben, dus ik kan niet even kijken wat er staat, met als gevolg dat er de hele tijd dingen in mijn hoofd schieten

Het parfum van patrick suskind bijvoorbeeld, en volgens mij is er één boek van Michel Houellebecq dat ik helemaal geweldig vond, en de rest (die ik gelezen heb) vond ik matig, ik weet alleen niet meer welke er bovenuit sprong.
Nog wat vrouwelijke schrijvers die de moeite waard zijn:



Toni Morrison

Zadie Smith

Nadine Gordimer

Penelopy Lively
Alle reacties Link kopieren
O ja, natuurlijk. Van Toni Morrison heb ik aardig wat gelezen, van Zadie Smith ook. Ik vind alleen van beide niet alle boeken goed. Morrison's The Bluest Eye en Beloved vond ik geweldig, maar veel van haar andere boeken maar zozo. Dito voor Zadie Smith: On Beauty vond ik mooi, de rest niet zo boeiend.



Houellebecq heb ik vroeger ook veel gelezen maar ik vind hem wel erg misantropisch. Elementaire Deeltjes vond ik erg goed maar verder word ik vaak een tikje depressief van dat gehakketak op de samenleving. Het Parfum vond ik ook mooi. Gek dat de andere boeken van die schrijver helemaal niet zo bekend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Als kind verslond ik De Olijke Tweeling en De Kameleon. Heidi en Alleen op de Wereld vond ik ook geweldig.



-Midwifes van Christ Bohjalian.

Heeft indruk op mij gemaakt. Een vroedvrouw in America ziet geen andere mogelijkheid dan plotsklap een keizersnede uit te voeren in een thuissituatie. Dit wordt heel beeldend beschreven. Er komt een rechtszaak van en de vroedvrouw heeft eigenlijk geen leven meer in het dorpje en in haar eigen gezin.



-De Vliegenvanger van Ravelli.

Leest als een trein. Levensverhaal van een jongen die naar het seminarie wordt gestuurd. Er is inmiddels net een vervolg uit: Scapa. Die staat op mijn verlanglijstje.



-Bloemen op Zolder van Virginia Andrews

Onvoorstelbaar verhaal van 4 kinderen die door hun moeder jarenlang worden opgesloten op de zolder van hun oma. Af en toe krijgen ze eten, verder moeten ze zich zien te redden. Dit boek heeft nog meer delen erna, hoe het ze verder vergaat. Het laatste deel gaat uiteindelijk over het levensverhaal van oma zelf, de bron van deze verknipte familie.



-Rendez Vous van Esther Verhoef.

Spannend boek over een vrouw die met haar gezin gaat emigreren naar Frankrijk en verliefd wordt op een man die het huis verbouwd. Ik zou zo graag een vervolg zien op dit boek.



-Duizend schitterende Zonnen van Khaled Hosseini.

In-en intriest vehaal over 2 vrouwen in Kabul die uitgehuwelijkt worden. Kon niet meer stoppen met lezen, het staat zover weg van onze levens.
quote:tonkje schreef op 08 juni 2014 @ 22:54:

[...]





De bedoeling was spoiler in witte letters maar dat ging niet goed.Ik heb het niet gezien, maar heb inmiddels wel gegoogeld Ook stom, het antwoord staat in een recensie op bol.com. Zou je toch denken dat ze daar wel modereren op spoilers.
Alle reacties Link kopieren
quote:pridenjoy schreef op 09 juni 2014 @ 10:49:

Adrian leBlanc - Random family.



Geweldig boek van een journaliste die meer als 10 jaar een gezin uit de bronx in de 80/90er jaren volgt.



Heel interessant om te lezen hoe het er daar aan toe ging. Maar vooral indrukwekkend om te weten hoe mensen omgaan met deze levenswijze.Klinkt interessant,die ga ik onthouden!
Alle reacties Link kopieren
Op het moment ben ik Dan Brown's Inferno aan het lezen, goed! Mijn favoriete reeks blijft de Aardkinderen van Jean M. Auel; De stam van de holenbeer, De vallei van de paarden, de mammoetjagers, het dal der beloften, een vuurplaats van steen en het lied van de grotten. Alleen het laatste deel heb ik nog niet gelezen, maar staat absoluut op mijn verlanglijstje!
Alle reacties Link kopieren
Jussan het is echt een aanrader.



In 2003 uitgekozen tot best book of the year door de new york times.



Je leeft gewoon mee in het verhaal en dit heb ik niet snel.
Alle reacties Link kopieren
quote:mika65 schreef op 08 juni 2014 @ 00:48:

De reiziger serie van Diana Gabaldon. Het hele idee van tijdreizen dat vind ik helemaal geweldig. Ik wilde dat ik in de tijd kon reizen

+1 Dat is een geweldige serie. Zo mooi geschreven. Ken je ook de Lord John-serie van haar.

Ik ben verder ook fan van Virginia Andrews. Kan zo niet meer bedenken. Komt later misschien nog wel.
odi et amo
Alle reacties Link kopieren
De boeken van Stieg Larsson.

Qua jeugdboeken: Reis door de Nacht van Anne de vries en Kinderen van het achtste Woud.
Ik heb alleen de openingspost gelezen, maar op nummer 1:



Lord of the rings (trilogie in het engels)

Exodus van Leon Uris.



Verder hou ik van lezen, alleen sinds er kinderen zijn komt het er niet meer van..
Alle reacties Link kopieren
http://www.bol.com/nl/p/de-wonderketting/666757434/







"De Wonderketting" van Margreet Bruijn.

Oorspronkelijk uit 1954. Mooi, ontroerend en schitterrend.



De oude kaft vond ik mooier.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:lamaatje schreef op 09 juni 2014 @ 18:44:

[...]



+1 Dat is een geweldige serie. Zo mooi geschreven. Ken je ook de Lord John-serie van haar.

Ik ben verder ook fan van Virginia Andrews. Kan zo niet meer bedenken. Komt later misschien nog wel.



Ik heb 1 boek gelezen over Lord John en ik vond hem niet zo



Virginia Andrews, de 1e 2 series vond ik goed (dollenganger en casteel) en de rest een slap aftreksel van die 2. Ze was inmiddels al overleden dus de rest is geschreven door de familie ingehuurde schrijver/ster
Alle reacties Link kopieren
Ik zie Jean Auel veel voorbijkomen, maar ben ik de enige die na een boek gestopt is? Ik vond het idee heel tof, en heb niets tegen een beetje seks, maar op een gegeven moment dacht ik: gaan ze nou alweer neuken? Ga eens verder met het verhaal joh!



Al kan ik me voorstellen dat daar ook juist de aantrekkingskracht in zit voor sommige mensen
quote:cerulli schreef op 10 juni 2014 @ 09:52:

Ik zie Jean Auel veel voorbijkomen, maar ben ik de enige die na een boek gestopt is? Ik vond het idee heel tof, en heb niets tegen een beetje seks, maar op een gegeven moment dacht ik: gaan ze nou alweer neuken? Ga eens verder met het verhaal joh!



Al kan ik me voorstellen dat daar ook juist de aantrekkingskracht in zit voor sommige mensen

Ik heb het tot ergens halverwege boek drie gebracht, maar dat was eigenlijk vooral omdat ik boek één zo leuk had gevonden, en hoopte dat die sfeer weer een beetje terug zou komen.

Er kwamen inderdaad steeds meer oeverloze seksscénes in.

De eerste paar vond ik nog best interessant (was een jaar of 14 en dit waren eigenlijk de eerste boeken die ik las met zo'n overdaad aan seks erin ) maar de lol was er wel snel af, het eerste boek heb ik nog wel vaak herlezen.



Ik heb nog wel een tijdje meer van dat soort boeken gelezen, over indianenstammen, de prehistorie en ik geloof ook eens een serie over het oude Egypte (Ramses?)

Die was wel heel leuk trouwens.
Toen ik jong was las ik ook vooral wat mijn ouders en oma lazen trouwens, wij woonden in een klein dorp en ik had de kinderafdeling van de bibliotheek al lang "uit" voor ik op de volwassenen-afdeling werd toegelaten dus ik plunderde gewoon de famillie-boekenkasten.

Mijn vader houd erg van literaire thrillers en mijn oma had erg veel feministische boeken in de kast staan, mij maakte het niet uit, ik las gewoon alles door elkaar



Pas toen ik zelf weer wat meer keuze kreeg in de bibliotheek ben ik een echt mijn eigen smaak gaan ontwikkelen, hoewel ik nog heel lang alles wat aan boeken het huis inkwam gewoon las (ik las héééééél erg veel toen ik jong was, rustig twee of drie niet al te dikke boeken op een vrije dag)
Ik kon vroeger ook heel erg snel lezen, en ik onthield het ook heel erg goed wat ik las.

Ik ben nu eigenlijk weer begonnen met lezen nadat ik het een paar jaar bijna niet heb gedaan, en ik merk dat ik het nu ineens lastig vind om mijn concentratie vast te houden, en ik moet ook steeds terug omdat ik dingen vergeet.

Het word al weer beter trouwens, dus ik denk dat het gewoon ontwenning was (was al bang dat het echte plezier in lezen niet meer terug zou komen)
Alle reacties Link kopieren
quote:pridenjoy schreef op 09 juni 2014 @ 10:49:

Adrian leBlanc - Random family.



Geweldig boek van een journaliste die meer als 10 jaar een gezin uit de bronx in de 80/90er jaren volgt.



Heel interessant om te lezen hoe het er daar aan toe ging. Maar vooral indrukwekkend om te weten hoe mensen omgaan met deze levenswijze.

Ook gelezen (2x zelfs). Heel indrukwekkend inderdaad, vooral de keuzes die die vrouwen maken waardoor ze alleen nog maar verder in de shit komen...

Het is waargebeurd, ben benieuwd hoe het nu met die families gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:hanke321 schreef op 09 juni 2014 @ 00:42:

[...]





Zeker, jammer dat de hoofdpersoon dementie kreeg...

Dat maakt hem op zich wel weer menselijk. Rechercheurs die 200 boeken meegaan vind ik ook niet heel geloofwaardig.

Aan de andere kant natuurlijk wel heel jammer dat de serie gestopt is, hoort ook bij mijn favorieten.



Ken je de boeken van Sjowall & Wahloo? Dit zijn in feite de voorlopers van de huidige Zweedse thrillers.
Alle reacties Link kopieren
Extremely Loud & incredibly Close - Jonathan Safran Foer is mijn all time lievelingsboek.

Ook zijn eerdere boek Everything is Illuminated. Helaas schrijft hij maar weinig.



De boeken van Mark Haddon



Vernon God Little - DBC Pierre



De boeken van Philip Roth



The Chosen en My name is Asher Lev van Chaim Potok



Kinselle en Marian Keyes.



Janet Evanovich, heel leuk
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:cerulli schreef op 10 juni 2014 @ 09:52:

Ik zie Jean Auel veel voorbijkomen, maar ben ik de enige die na een boek gestopt is? Ik vond het idee heel tof, en heb niets tegen een beetje seks, maar op een gegeven moment dacht ik: gaan ze nou alweer neuken? Ga eens verder met het verhaal joh!



Al kan ik me voorstellen dat daar ook juist de aantrekkingskracht in zit voor sommige mensen Ik dacht precies hetzelfde, Eerste boek was leuk, 2de ook nog wel, maar toen was het voor de schrijfster: Leuk ik pers er nog een boek uit want het verdient lekker
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven