In welk deel van Nederland ligt Arnhem volgens jullie?

22-04-2024 12:45 200 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien beetje gekke vraag, maar ik had hier afgelopen weekend een "discussie" over :hihi:
Ik heb altijd gedacht dat Arnhem in het oosten van Nederland ligt en dat dat een soort van vastgesteld feit is, maar tijdens die discussie kwam ik erachter dat dat dus niet zo is :confused: Voor sommigen is het oosten van Nederland alleen Twente en de Achterhoek, Arnhem ligt dan in het westen (huh?) maar in het midden van het land werd ook gezegd, en voor een ander ligt Arnhem eerder in het zuiden :nut: De conclusie werd gemaakt dat het uitmaakt waar je bent opgegroeid of je Arnhem tot het oosten rekent of niet... Ik vind dat zo gek! Maar misschien ben ik wel gek :mrgreen:

Dus wat zeggen jullie, in welk deel ligt Arnhem? En welk deel woon je zelf (als je dat wil zeggen ;) )

In welk deel van Nederland ligt Arnhem?

Totaal aantal stemmen: 219

Oosten (76%)
Midden (23%)
Zuiden (1%)
Westen (0%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Arnhem ligt in het midden-oosten van het land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon in het oosten, ik kom uit Brabant en woon in het midden van het land. En daar ligt niet Arnhem, dat ligt meer naar rechts dus in het oosten :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Midden-oosten van NL inderdaad.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Amersfoort is zo'n beetje het midden van NL
Arnhem ligt een km of 50? ten oosten van Amersfoort?
De Duitse grens is maar 25 km ofzo van Arnhem? Veel oostelijker kan haast niet
Oke, oke, misschien als je in Winterswijk woont
lila-linda wijzigde dit bericht op 22-04-2024 12:50
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd geleerd dat alles wat ten oosten van de IJssel ligt, Oost-Nederland is. Arnhem valt voor mij dus onder midden.

Ik woon in het Zuidwesten van Nederland, maar ben opgegroeid in het Noordoosten.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier iemand die in het westen van het land is opgegroeid, ik beschouw het als het oosten. Ik heb een paar jaar in Arnhem gewoond, woon nu oostelijker, dichterbij de Duitse grens. Mijn partner, geboren en getogen in Arnhem, beschouwt het ook als het oosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
22-04-2024 12:47
Arnhem ligt in het midden-oosten van het land.
Dit ja
Alle reacties Link kopieren Quote
Besef je ook, dat veel mensen verrekte weinig kennis van topografie hebben, dus ook niet precies weten waar Arnhem ligt
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
22-04-2024 12:48
Gewoon in het oosten, ik kom uit Brabant en woon in het midden van het land. En daar ligt niet Arnhem, dat ligt meer naar rechts dus in het oosten :mrgreen:
Brabant het midden? Dat zou ik dan toch echt het zuiden noemen.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
ooit in Arnhem gewoond en beschouw het als oostelijk. Niet mega oostelijk, maar toch oosten. Midden-oosten mag ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattentuintje schreef:
22-04-2024 12:51
Brabant het midden? Dat zou ik dan toch echt het zuiden noemen.
ik lees het als Ze Komt (van oorsprong) uit Brabant
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-04-2024 12:51
Besef je ook, dat veel mensen verrekte weinig kennis van topografie hebben, dus ook niet precies weten waar Arnhem ligt
Onder Groningen en boven Maastricht
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij is de provincie Utrecht het midden van het land.
Alle reacties Link kopieren Quote
Google is your best friend en die zegt het Oosten dus...in het Oosten
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
22-04-2024 12:53
Onder Groningen en boven Maastricht
Schippers vinden dat inderdaad. Altijd en eeuwig discussie over met schoonpapa, die binnenvaartschipper was op de Rijn. Het water komt van boven, uit de Alpen, dus Groningen ligt beneden.
‘Je rijdt naar boven toe, richting München’. En dan heel verbaasd zijn dat ik appelig kijk.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-04-2024 12:50
Amersfoort is zo'n beetje het midden van NL
Arnhem ligt een km of 50? ten oosten van Amersfoort?
De Duitse grens is maar 25 km ofzo van Arnhem? Veel oostelijker kan haast niet
Oke, oke, misschien als je in Winterswijk woont
Het middelpunt van NL ligt noordoostelijk van Lunteren, Arnhem ligt daar maar 25 km vandaan. Arnhem ligt precies tussen de grens en het middelpunt in.
Ik noem Arnhem nog midden. Maar alles ten oosten ervan is niet meer midden. Komt ook door de cultuur denk ik, Arnhem is echt een stedelijke cultuur, oostelijk ervan wordt het toch meer landelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
22-04-2024 12:57
Google is your best friend en die zegt het Oosten dus...in het Oosten
Nee, dat is valsspelen vinden wij thuis.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattentuintje schreef:
22-04-2024 12:51
Brabant het midden? Dat zou ik dan toch echt het zuiden noemen.
Ik woon in het midden nu, kom uit Brabant. Maar daar woon ik dus niet meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanuit Noord/Zuid gerekend zou ik zeggen Midden.
Vanuit Oost/West dan West.

Alleen de provincie Utrecht vind ik echt midden/midden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor degenen die zeggen midden/oosten (klopt helemaal natuurlijk): als je nou een keiharde grens zou trekken tussen westen-midden-oosten, ligt Arnhem dan binnen de grens van het midden of van het oosten? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
22-04-2024 12:58
Het middelpunt van NL ligt noordoostelijk van Lunteren, Arnhem ligt daar maar 25 km vandaan. Arnhem ligt precies tussen de grens en het middelpunt in.
Ik noem Arnhem nog midden. Maar alles ten oosten ervan is niet meer midden. Komt ook door de cultuur denk ik, Arnhem is echt een stedelijke cultuur, oostelijk ervan wordt het toch meer landelijk.
dat zegt toch meer over of het 'stads' is? Niet oostelijk?
Van Groningen zou ik zeggen: Noordelijk, niet midden omdat het stedelijk is

Ene ten oosten van Arnhem ligt niet veel meer hoor tot je bij de grens bent, ja Zevenaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Theeleutje schreef:
22-04-2024 12:57
Google is your best friend en die zegt het Oosten dus...in het Oosten
Ja dat zei ik ook maar dat klopte niet volgens degenen die zeiden dat het niet in het oosten ligt XD
Alle reacties Link kopieren Quote
Als inwoner van het westen zou ik zeggen: het oosten. Het zuiden zijn voor mij Brabant en Limburg, het noorden zijn Friesland, Drenthe, Groningen en Overijssel.

Het midden doe ik niet aan :)
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Het probleem is dat Nederland naar het oosten is gekanteld. Dus als je een verticale lijn door Nederland zou tekenen ter hoogte van Arnhem is er nog heel veel landmassa aan de rechterkant.

Maar op de horizontale lijn waar Arnhem ligt dan is het ineens heel oostelijk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven