Entertainment alle pijlers

Levenslang met dwang

28-04-2014 21:36 1050 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond start het programma levenslang met dwang dat gaat over mensen met een dwangstoornis. Kijkt er nog iemand?
Alle reacties Link kopieren
Tot volgende week!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Tot volgende week
Alle reacties Link kopieren
Tot volgende week!!
Alle reacties Link kopieren
Vind het toch best op een angststoornis lijken..



Vooral dat de angst in de ogen kijken...
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,



Al weken lees ik met plezier jullie meningen en gesprekken over het

programma 'Levenslang met dwang? '

Nu het einde van het programma nadert wil ik jullie graag een keer persoonlijk uitleggen hoe het is om te leven met een persoon die dwangneurose heeft. Dit doe ik, omdat ik overal veel speculatie lees over mijn leven met Kai.



Zoals jullie hebben gezien is Kai niet altijd de makkelijkste. Vooral wanneer bij hem de spanning oploopt of als hij een situatie niet meer onder controle heeft dan raakt hij zwaar gestresst. Dit uit zich meestal in vloeken of schelden. Soms heeft dit een negatieve uitwerking op de mede mens, maar ik kan alleen zeggen.. zo is hij nou eenmaal. In de jaren die we samen zijn heb ik dit dan ook van hem geaccepteerd, alleen moet hij soms een beetje afgeremd worden.

in Thailand is hij voor zijn gevoel continu onder stress geweest. Hij zat in een nieuwe omgeving, hij had dagelijks intensive therapie en moest telkens zijn grensen verleggen. Dit levert gewoon heel veel spanning op. Dat is ook de voornaamste reden geweest waarom ik met hem mee ging naar Thailand. Hij wist van te voren dat de reis erg zwaar zou zijn en hoe hij hierop zou gaan reageren.



Daarnaast heeft Kai in de afgelopen jaren een dwang ontwikkelt waarbij hij mij vaak om bevestingen vraagt. Hij vraagt of hij dood gaat, ziek wordt of dat iemand iets van hem wilt.

Mijn fout is geweest om in al die tijd die vragen toe te staan en ze te beantwoorden. Ik wou dat hij zich niet druk maakte om die dingen, maar daar heb ik juist zijn dwang mee gevoed. Dat is wat is geleerd heb in Thailand. Nu we weer terug zijn in Nederland blijft het gewoon een kwestie van sterk zijn en volhouden.



In het programma zien jullie Kai alleen tijdens zijn therapie. Waarbij hij dus continu onder die spanning en stress staat. Naast de dwang die hij heeft, lijdt hij ook aan andere dingen zoals bijvoorbeeld zijn ADHD.

Thuis is hij gewoon in zijn veilige omgeving en bij de mensen die hij door en door kent. Dat levert heel veel rust voor hem op en is hij veel relaxter. Hij is en blijft altijd wel erg impulsief, direct en ook onzeker over zichzelf. Daarnaast is het een hele goede en lieve jongen. Met wie ik veel lol kan hebben, maar ook heel serieus mee kan praten en die altijd voor mij klaar staat.

Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk, maar dat is omgekeerd ook zo. Wie is er wel perfect? Kai en ik hebben inmiddels al jaren lief en leed met elkaar gedeeld en iedere dag maakt ons sterker. Ook houd ik persoonlijk niet van een saai leven en mijn leven met Kai zorgt voor voldoende afwisseling en maakt van iedere dag een uitdaging, omdat geen enkele dag te voorspellen is.

Zijn persoonlijkheid, het grote bek en klein hartje verhaal, maakt ervan dat ik heel veel van hem hou. Als je dat doet dan kun je alles samen aan en accepteer je elkaar zoals je bent. En dan steun je elkaar door dik en dun. Ook al moet je jezelf soms even aan de kanten schuiven. Zoals ik heb gedaan tijdens zijn therapie

in Thailand en omgekeerd zal hij precies hetzelfde voor mij doen.



De meeste reactie geven mij de indruk dat Kai een vreselijke boe-man is en ik het zielige vrouwtje.. Ik snap dat dit zo lijkt, maar met met dit bericht heb ik besloten om eenmalig mijn kant duidelijk te maken. Ik laat ieder in zn waarde en we leven in een land met vrijheid van meningsuiting.



Toch wil ik nog wel even kwijt dat ik het, ondanks mijn onverwachte reis naar Thailand, erg naar mijn zin heb gehad. Ook heb ik weer heel veel lieve mensen leren kennen. Zoals de deelnemers en de productie.

Ook ben ik ook trots op iedereen die meegewerkt heeft aan het programma en op de stappen die iedereen gemaakt heeft! Zoals jullie in de voorstukjes hebben kunnen zien, zal volgende week de laatste aflevering zijn waarin iedereen weer terug is in Nederland. En hoe het nu met de mensen gaat. Dus niet vergeten: zondag 9 juni om 21:30 uur je tv op RTL 5!



Liefs ♡,

Laura
Alle reacties Link kopieren
Sorry....

Zondag is natuurlijk MAANDAG 9 juni!
Laaura, dank voor je post. Ik keek het gisteren en ik vond dat je er heel passief bij stond. Je deed alles om hem maar niet kwaad te krijgen en te doen wat hij wou. De therapeute zei: kijk daar heb je Laura, laten we haar vragen.



Ik vond, op dat moment, had je je poot stijf moeten houden. Je bent een eigen individu en de wereld draait niet om Kai. Alleen jij kan hem bedaren? Hoe deed hij dat dan voordat jij er was? Ik bedoel, heel nobel allemaal, maar je laat je volkomen ondersneeuwen door de 'mijn wil is wet' tactiek die hij gebruikt om zijn eigen angsten onder controle te krijgen. Hij zal je moeten vertrouwen en hij zal zichzelf moeten vertrouwen.
Hi Laura,



Leuk dat je hier ook reageert! Ik zie je zelf niet als het zielige meisje hoor, maar ik ben wel heel blij dat je door Thailand bent gaan inzien dat je eerder zijn dwang juist hebt gevoed in plaats van hebt verkleind. Ik hoop dat jij ook nu nog een positieve bijdrage aan zijn leven (met of zonder de dwang) kan leveren en omgekeerd hij aan het jouwe.



Ik kijk volgende week zeker weer!



Daarnaast ben ik het ook wel eens met Doreia. Je had inderdaad beter kunnen zeggen: luister Kai, nu is het aan jou. Je kunt het wel.

Ik denk dat je veel kunt leren van de vriend van Martine, (Reza?) die haar juist uitdaagt bij het aangaan van haar dwang in plaats van meegaan in de dwangrituelen en het 'geruststellen'.

Maar ik neem aan dat de therapeuten je dat vast ook hebben verteld.
Alle reacties Link kopieren
Doreia:

Klopt, daar heb je gelijk in. Alleen was het zeer verwarrend, omdat ik grotendeels mee was om Kai in sommige buien af te remmen. Dan moet je soms gewoon dingen slikken of mee praten op zo'n moment. Tot het moment dat hij weer rustig is en weer voor rede vatbaar is. Daarnaast heeft Ingeborg mij ook veel tips gegeven en heb ik dingen geleerd om anders te handelen. Achteraf heb ik ingezien dat er juist geprobeerd is om Kai zichzelf af te laten remmen in sommige situaties. Dus is er ook veel gebeurd, waar geen camera bij aanwezig was.

En op je vraag hoe Kai het deed voordat wij bij elkaar waren, daar kan ik alleen op antwoorden dat hij toen erg veel leunde op zijn moeder. Zij is dan ook degene die mij geleerd heeft hoe ik het best in sommige stemmingen met Kai om kon gaan.



Cheery:

Ik heb inderdaad ook erg veel aan Thailand gehad. Ook al wordt dit niet uitgebreid uitgelicht op tv. Zoals ik al aangaf.. achter de schermen speelde er ook meer. Reza van Martine was inderdaad al verder in het omgaan met de dwang en daarom ook alle respect voor hem. We doen beide ons best om elkaar zo goed mogelijk te helpen in dit proces. Zodat we allebei ook stap voor stap beter mee om gaan.
Laura, jammer dat ze dat minder uitgebreid in beeld hebben gebracht, want het leert de omgeving van een OCD'er goed hoe ze met diegene moeten omgaan. Dat zou veel mensen die het programma kijken ook kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cheery schreef op 03 juni 2014 @ 16:03:

Laura, jammer dat ze dat minder uitgebreid in beeld hebben gebracht, want het leert de omgeving van een OCD'er goed hoe ze met diegene moeten omgaan. Dat zou veel mensen die het programma kijken ook kunnen helpen.Dat is waar, maar de bijna 3 weken in Thailand moeten samengevat worden in 7 afleveringen van ongeveer 45 minuten. Het programma gaat over de mensen die leren omgaan met hun dwang en daarom wordt hier de focus opgelegd.
Ik geloof direct dat de therapeutes niet alleen met Kai aan de slag zijn geweest. Ik hoop dat jij inderdaad hebt ingezien dat jij niet de persoon hoeft te zijn die hem moet stoppen. Want als het je een keer niet lukt, is dat dan jou schuld? Nee toch zeker? Want hij heeft dan die buien en hij reageert dan zo. Ergens kiest hij dan voor de voor hem gemakkelijke uitweg, namelijk door zijn controlemiddelen in te zetten. En hij is nu nog jong, maar als hij straks 20 jaar verder is, dan zullen mensen dit ook niet meer accepteren en draait hij alleen nog maar verder vast naar mijn mening.



Ik zit wekelijks wel 'ademloos' te kijken hoe mensen zoveel manieren vinden om hun wereld onder controle te houden. Opent een nieuwe wereld voor mij op een bepaalde manier en ik denk dat iedereen deze trekjes in meer of mindere mate heeft. Persoonlijk 'mag' ik onder de douche geen volledige draai maken. Als ik linksom ben gedraaid, 'moet' ik ook via die weg weer terugdraaien. En als ik niet meer weet welke kant ik ben gedraaid, dan draai ik eerste de ene en dan de andere kant om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 03 juni 2014 @ 19:59:

Ik geloof direct dat de therapeutes niet alleen met Kai aan de slag zijn geweest. Ik hoop dat jij inderdaad hebt ingezien dat jij niet de persoon hoeft te zijn die hem moet stoppen. Want als het je een keer niet lukt, is dat dan jou schuld? Nee toch zeker? Want hij heeft dan die buien en hij reageert dan zo. Ergens kiest hij dan voor de voor hem gemakkelijke uitweg, namelijk door zijn controlemiddelen in te zetten. En hij is nu nog jong, maar als hij straks 20 jaar verder is, dan zullen mensen dit ook niet meer accepteren en draait hij alleen nog maar verder vast naar mijn mening.



Ik zit wekelijks wel 'ademloos' te kijken hoe mensen zoveel manieren vinden om hun wereld onder controle te houden. Opent een nieuwe wereld voor mij op een bepaalde manier en ik denk dat iedereen deze trekjes in meer of mindere mate heeft. Persoonlijk 'mag' ik onder de douche geen volledige draai maken. Als ik linksom ben gedraaid, 'moet' ik ook via die weg weer terugdraaien. En als ik niet meer weet welke kant ik ben gedraaid, dan draai ik eerste de ene en dan de andere kant om.





Bijna ieder mens heeft wel eens een bepaalde dwang. Ik zelf ook wel, maar als je het zelf onder controle hebt en het geen extreme vormen aan neemt, zoals bij 1 op de zoveel Nederlanders, dan is het niet erg.

Zorg ervoor dat je er zelf niet onder lijdt en het niet je dagelijkse leven in beslag neemt.
Alle reacties Link kopieren
Laura, goed dat je hier komt schrijven. Je bent naar mijn idee niet zoveel in beeld geweest.

Ik wist ook niet dat de reis drie weken geduurd heeft. Het lijkt echt alsof jullie in een dag of 10 alles gedaan hebben.



We hebben Kai natuurlijk vaak mopperend en tierend in beeld gezien maar ik geloof ook wel dat hij thuis met zijn vrienden (en jou) heel gezellig en grappig kan zijn.

Ik wist ook niet dat jullie al echt lang bij elkaar zijn, dat is ook niet zo goed naar voren gekomen.



Van Martine vond ik het trouwens erg knap hoe die zich opstelde zonder Reza, t was voor haar natuurlijk moeilijk dat een ander wel de partner mee had.



Verder vond ik dat Jan Kooijman het heel mooi en integer deed. Vond m altijd zo'n showbizzmannetje, met zijn GTST en zijn dansshows maar hij heeft echt een mooie kant van zichzelf laten zien. Heb het idee dat jullie echt bij hem terecht konden.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Jan heeft mij ook verrast! Hij was zo lief voor Martine toen ze die tocht niet kon maken!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet zeggen dat ik ook altijd wel vooroordelen heb over mensen die op tv te zien zijn. Net als iedereen dat denk ik wel heeft. Zo had ik dat ook met Jan.. Maar in die weken in Thailand leer je iemand wel echt kennen en ik kan alleen maar zeggen: Hij is echt een lief, leuk, grappig en oprecht persoon. Ook kan ik alleen maar respect hebben voor zijn werk en de omgang met de deelnemers van het programma.
quote:lauraa89 schreef op 06 juni 2014 @ 14:36:

Ik moet zeggen dat ik ook altijd wel vooroordelen heb over mensen die op tv te zien zijn. Net als iedereen dat denk ik wel heeft. Zo had ik dat ook met Jan.. Maar in die weken in Thailand leer je iemand wel echt kennen en ik kan alleen maar zeggen: Hij is echt een lief, leuk, grappig en oprecht persoon. Ook kan ik alleen maar respect hebben voor zijn werk en de omgang met de deelnemers van het programma.Ja zeg, maak ons nóg jaloerser.
Alle reacties Link kopieren
quote:koekkoekje schreef op 06 juni 2014 @ 12:35:

Jan heeft mij ook verrast! Hij was zo lief voor Martine toen ze die tocht niet kon maken!

Dat kwam heel oprecht over. Hij zei echt precies de goede dingen.



Haha 'de helm' zoals we hem in het GTST-topic altijd noemden heeft meer in zijn mars dan ik dacht.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Up
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er hoor
Alle reacties Link kopieren
Is dit de laatste aflevering?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Raio!
Alle reacties Link kopieren
Yep..
Alle reacties Link kopieren
Ha Phoolan!! Jammer he, de laatste!
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar t gaat wel stukken beter met ze zeg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven