Entertainment alle pijlers

Mattheus Passion

23-03-2011 23:57 143 berichten
We zitten weer in het voorjaar en gaan richting Pasen. Hoewel ik niet religieus ben (wel van huis uit) kijk ik weer uit naar de Mattheus Passion. Ik vind het geweldig, prachtig mooi en ik ben van plan om dit jaar weer eens naar een uitvoering te gaan. Ik denk aan de Doelen in Rotterdam.



Gewoon nieuwsgierig. Wie houdt er ook van deze muziek?
Meesterlijk van Kooten en de Bie kerrie

Ik moet ook altijd vreselijk lachen om Hans Liberg. Ook een vakman en een paar voorstellingen van hem meegemaakt.



@choco. Ik weet niet wat je achtergrond is, maar ik neem aan dat je wel weet wat de Mattheus Passion inhoudt. Als je het verhaal van de veroordeling, het lijden en sterven van Christus kent hoef je je niet in te lezen. Misschien is het handig om wat fragmenten te beluisteren. Er blanco ingaan kan een openbaring zijn. Leuker is niet zo'n goede woordkeuze



@sri ik heb jouw bericht over het hoofd gezien en meteen op zoek gegaan naar Jonathan Miller. Heb een paar filmpjes op youtube bekeken het vindt het echt heel bijzonder. Heel mooi en ongecompliceerd. Staat nu te downloaden, wil hem helemaal horen!
Alle reacties Link kopieren
Blute nur, dat is zo krankzinnig mooi dat ik alleen dáárvoor de houten kont al over heb
quote:ritmeester schreef op 03 april 2011 @ 23:17:

Blute nur, dat is zo krankzinnig mooi dat ik alleen dáárvoor de houten kont al over heb



...du liebes Herz



Weer een liefhebber!
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd, dit viel onder reclame maken.
quote:kerriebredsjo schreef op 04 april 2011 @ 09:50:

Verwijderd, dit viel onder reclame maken.



Nee toch zeker? Ik heb het vanmorgen op mijn telefoon even gelezen, maar de link heb ik nu niet. Had graag even gesnuffeld.



Er wordt zo vaak een tip gegeven over de Hema etc
Alle reacties Link kopieren
O,ff heel snel de link dan, twijfelde of dit mocht...



http://www.nrclux.nl/Muzi ... LqYhu3kg6gCFQGEDgodWm1nrw



Moet goed zijn, Frans Bruggen, Orkest vd 18e Eeuw, 3 meesterwerken van Bach, Nico van der Meel....neem van mij aan,helemaal mooi!
Dank je kerriebredsjo..



Dat je een kenner bent blijkt wel, dus neem ik het zeker van je aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:Chatterly schreef op 03 april 2011 @ 23:35:

[...]





...du liebes Herz



Weer een liefhebber! Absoluut. Ik hoorde de MP in het concertgebouw in Amsterdam, echt een waardeloze plek voor zo'n lang stuk, maar ik heb alleen maar enorm genoten. De MP staat hoog in mijn top drie
Dank jullie voor het waarderen van mijn fijne herinneringen.

Ik ben wakker geworden en beluister nu midden in de nacht "moeders" muziek met kippevel momentjes.

Wat is deze muziek toch ontzettend mooi!!



Morgen ga ik met haar muziek, werken in haar tuin.

Ik ben rijk aan wat ik heb meegekregen.

Om zelf verder te ontdekken.

Maar vooral....om van te genieten!



Ik kwam in doos van zolder, boekjes tegen die ik bij de uitvoeringen van de MP en de JP had meegelezen. In mijn moeders handschrift stond mijn naam bij sommige stukken.



Vorige week "viel het muntje" Die gedeelten grijpen mij aan!

Daarom kreeg ik altijd op die momenten, dat kleine knikje of knipoogje van haar uit koor!

Lief moedertje van mij....
Mijn Klassieke muziek kennis is erg beperkt. Ik kom niet verder dan de 4 jaargetijden van Vivaldi, de Notenkraker en het Zwanenmeer van Tsjakovski.

Allen als jong meisje gezien, beluisterd en als prachtig mooi ervaren!

Maar om daar nu een top 3 van te maken..



ff een blooper tussendoor.....

Bij eindapplaus stond ik als jong meisje als enige in een grote zaal rechtop en hardop te klappen! ( zie je het voor je?)

Was echter "not done".... Wist ik veel!

Ik vond het mooi, stond op en klapte hard in mijn handjes!

Kreeg hele zaal mee en kreeg kusjes en bloemen van alle dansers/muzikanten van podium!

Mijn moeder genoot.... van mij!
Alle reacties Link kopieren
Passiebloempje,

Wat schrijf jij ontzettend lief over je moeder. Ik krijg er een heel warm gevoel van. Geniet aan de hand die mooie muziek van je herinneringen !
Alle reacties Link kopieren
I de Mattheus!



Ik ga vrijwel ieder jaar, maar de laatste twee jaren ben ik naar een alternatieve uitvoering geweest van Egon Kracht. De eerste keer naar een Mattheus, vorig jaar naar de Judas Passie. Ook erg bijzonder. Ik ga even linkjes zoeken.



Nu zou ik wel weer naar de échte willen, maar heb nog niets gepland/gereserveerd...
Alle reacties Link kopieren
Stukje uit de Judas Passie: http://www.youtube.com/watch?v=aXhVqAd3rD0

Het verhaal draait erom dat Judas altijd als verrader gezien is, maar dat Jezus Judas als zijn beste leerling en enige vertrouweling ziet, en Judas vraagt hem bij wijze van ultieme vriendendienst te verraden. Judas draagt Jezus over naar zijn eindbestemming en wordt zo de held.

Dat zie je dus ook in dit fragment.



De Mattheus Passion van Egon Kracht: http://www.thetroupe.nl/fragment.html?id=1



Erg bijzondere uitvoeringen, maarrrr... er gaat niets boven de échte
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf ook groot fan van alles van Bach. Als je de MP en de JP mooi vindt, moet je ook eens de Hohe Messe van Bach gaan luisteren. Of naar Bach cantates gaan, die worden in veel steden maandelijks in een kerk uitgevoerd, toegang vrijwel altijd gratis. Ik ben zelf niet gelovig opgevoed en ook niet specifiek met de muziek van Bach, dus ik vond het zelf wel leerzaam om bij een uitvoering in ieder geval de tekst mee te kunnen lezen (met Ned vertaling eventueel). Vaak zit die al in het programmaboekje. Hoewel de akoestiek in concertzalen als de Doelen doorgaans beter is dan in kerken zoals de Laurenskerk, heeft het toch wel veel sfeer om de Passies toch in een kerk te beluisteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Erwt schreef op 05 april 2011 @ 10:37:

Stukje uit de Judas Passie: http://www.youtube.com/watch?v=aXhVqAd3rD0

Het verhaal draait erom dat Judas altijd als verrader gezien is, maar dat Jezus Judas als zijn beste leerling en enige vertrouweling ziet, en Judas vraagt hem bij wijze van ultieme vriendendienst te verraden. Judas draagt Jezus over naar zijn eindbestemming en wordt zo de held.

Dat zie je dus ook in dit fragment.



De Mattheus Passion van Egon Kracht: http://www.thetroupe.nl/fragment.html?id=1



Erg bijzondere uitvoeringen, maarrrr... er gaat niets boven de échte



@ Erwt, je eerste link: die jongen die het eerst in beeld komt, dat is Maarten Engeltjes, waar ik het al eerder over had! Hij heeft dus ook de Mattheus met de Bach Vereniging gezongen, en nog niet zo lang geleden was ik bij een concert van hem, hij zong Vivaldi's Nisi Dominus met het Gelders Orkest. Ik heb hem toen een groot compliment gemaakt na afloop, hij deed dat zo waanzinnig mooi! En hij doet zijn naam echt eer aan....



Luister en huiver.



http://www.youtube.com/watch?v=yQ6s4_tmUHk
Alle reacties Link kopieren
Alleen al bij het luisteren naar de youtubelinkjes houd ik het niet droog. Zó prachtig. Ik ben een enorme jankerd. Dat krijg je rond de menopauze....

Ik kan de tranen ook maar beter zachtjes laten komen, want van het inhouden krijg ik zo'n rare bibberkin.

Genoeg zakdoekjes mee naar de Doelen dus de 20e.



Chatterly,

Als je een lange forse vrouw ziet met kort grijs haar en roodbehuilde ogen ben ik dat
quote:amarna schreef op 05 april 2011 @ 10:29:

Passiebloempje,

Wat schrijf jij ontzettend lief over je moeder. Ik krijg er een heel warm gevoel van. Geniet aan de hand die mooie muziek van je herinneringen !



Dank je!

Kan niet anders over haar schrijven want zij was gewoon zo lief.

Met deze muziek is zij erg dicht bij mij en ik geniet zeker!
quote:amarna schreef op 06 april 2011 @ 17:00:



Chatterly,

Als je een lange forse vrouw ziet met kort grijs haar en roodbehuilde ogen ben ik dat Ik ben een rondborstige, kortharige geverfde brunette, van middelbare leeftijd amarna. Ik zit rechts op het balkon en heb daarom goed overzicht. Zal naar je uitkijken



@erwt. Ik geloof niet dat ik naar Egon zou kunnen luisteren. Het zal ongetwijfeld heel knap zijn wat zij ten gehore brengen, maar niet mijn ding ben ik bang.



Het gaat al lekker opschieten. Kan bijna niet wachten....



@ passiebloempje. Wat fijn dat muziek je zo dicht bij je moeder kan brengen. En wat ontzettend lief, jij als kind luid applaudiserend
Alle reacties Link kopieren
Chatterly,

Ik zit beneden in het achterste deel van de zaal in het midden

Naast een lange grijze man die er (waarschijnlijk) tikje verveeld uitziet. Hij is geen fan, maar gaat mee om mij een plezier te doen, de lieverd.
Amarna! Wat toevallig, ik heb ook een lange grijsharige man



Deze keer ga ik met een vriendin. Man is al een paar keer meegeweest. Hij vindt dat hij het nu wel gehoord heeft. De echte liefhebbers kunnen er geen genoeg van krijgen. hij wel dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook dol op de MP en de Jp. ik heb vorig jaar de hertaalde versie van Jan Rot gehoord en was daar ook erg van onder de indruk.



Ook alle "Youngs"vind ik zooo mooi. Mijn moeder heeft ze allemaal op cd. De relatie met mijn moeder is niet altijd even soepel en soms wat gecompliceerd, maar we genieten altijd samen van die muziek.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 2 weken geleden voor het eerst geweest. Ging er eigenlijk blanco in, ken het verhaal wel maar de muziek had ik vrijwel nog nooit gehoord. En toch wilde ik graag heen omdat ik graag klassieke muziek speel en mijn kennis wilde verbreden.



Ik vond het erg mooi, wel een lange zit maar daar was ik op voorbereid. Ik heb de tekst erbij gehouden (kregen we in een boekje) en daardoor begreep ik de muziek ook meer. Vooral de stukjes met de Viola da Gamba vond ik heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Vanavond was het zover: de MP in de Laurenskerk te Rotterdam.



Wát een tegenvallende uitvoering !! Het was zo dramatisch veel slechter dan ik gewend ben dat we na deel 1 zijn opgestapt.

Hoofdoorzaak: dirigent Pieter Jan Leusink, die blijkbaar bang was dat hij de laatste tram zou missen ofzo. Nog nooit meegemaakt dat een dirigent zo'n razend tempo aanhield.

De hele dramatische zeggingskracht ging verloren in de vaart die de dirigent er in meende te moeten brengen.

Na 1 uur en 2 minuten zat deel I er al op. Wij keken elkaar aan en spraken uit wat we beiden dachten: weg hier !

Dat de altpartij werd gezongen door een countertenor (Sytze Buwalda) hielp ook al niet: ik hoor veel liever een mooie warme altstem dan een countertenor. Maar dat kan persoonlijk zijn. En de akoestiek in de Laurenskerk helpt niet: de kerk is heel hoog en veel geluid verdwijnt gewoon naar boven waardoor het wat iel klinkt.

De Jezuspartij werd gezongen door een mooie krachtige bas overigens dus niet alles was slecht.



We hebben in Rotterdam nog even wat gedronken, zijn naar huis gegaan en hebben thuis via youtube nog een aantal werkelijk schitterend uitgevoerde stukken van de MP beluisterd (met Helen Donath, Delphine Galou en Julia Harmani). Dat was heel wat meer genieten dan dat gejakker in de Laurenskerk. Ook het kijken naar een dirigent als Koopmans is een verademing na de nerveuze bokspartijen van Leusink.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Haha Donkey, ik moet lachen om je verslag van vanavond. Je bent misschien wel verwend door andere uitvoeringen. Wel heel jammer, je verheugt je toch op iets moois.



Ik ga woensdag met Amarna naar de Doelen. Ik heb wel hoge verwachtingen. Nou ja, ik ga niet met haar maar zij is er ook.
Alle reacties Link kopieren
Donkey, wat jammer dat het tegenviel. Hmmmm,de Mattheus in sneltreinvaart....stuitend!



Wij gaan nog naar 1 Mattheus en 1 Johannes,en dan zit het erop voor dit jaar. Voor de variatie zijn we ook

nog naar Roger Waters geweest, the Wall van voorheen Pink Floyd. Was ook helemaal geweldig, maar toch, klassieke muziek raakt mij het diepst.



Dat stuk in de Mattheus op Viola da Gamba is zeker mooi Chocalate. Hard werken ook voor de soliste, het stuk verbeeldt dat Jezus met het kruis sleept. Die zwaarte en het zwoegen moet in het stuk te horen zijn.



Chatterly en Amarna, veel plezier,en wie weet lopen jullie elkaar wel tegen het lijf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven