Entertainment alle pijlers

Mattheus Passion

23-03-2011 23:57 143 berichten
We zitten weer in het voorjaar en gaan richting Pasen. Hoewel ik niet religieus ben (wel van huis uit) kijk ik weer uit naar de Mattheus Passion. Ik vind het geweldig, prachtig mooi en ik ben van plan om dit jaar weer eens naar een uitvoering te gaan. Ik denk aan de Doelen in Rotterdam.



Gewoon nieuwsgierig. Wie houdt er ook van deze muziek?
Alle reacties Link kopieren
quote:Donkeyshot schreef op 15 april 2011 @ 23:38:

ik hoor veel liever een mooie warme altstem dan een countertenor. muziek in mijn oren
Alle reacties Link kopieren
Een warme alt of mezzosopraan vind ik ook mooier dan een hoge sopraan. Helaas ben ik zelf het laatste. Al is de dirigent van mijn koor er wèl blij mee ; van de ca. 25 sopranen zijn er maar een stuk of vier eerste (= hoge) sopranen.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het prachtige muziek maar de kaartjes zijn best prijzig vind ik en het festivalseizoen begint ook al. Ik twijfel dus nog maar er zijn altijd wel mensen die niet meer kunnen en kaartjes op marktplaats plaatsen dus als besluit dat ik er naartoe wil komt het vast goed



Ik heb me voorgenomen dat ik volgend jaar sowieso naar Naarden wil om het bij te wonen als ik dit jaar niet ga. Nu moet ik het maar doen met de mp3 versie.



Ik vind van de Aria's Erbarme dich mein Gott en Ich will bei meine Jesu wachen.



Wat zijn jullie favorieten Aria's ?



Ik ben er overigens nog nooit geweest maar mijn ouders gingen er vroeger weleens naar toe maar ik heb het dus tot nu toe alleen op de TV gezien, helaas.



Maar de uitvoering van dhr Leusink is geen aanrader lees ik net?
Alle reacties Link kopieren
Zal wel een kwestie van smaak zijn of wat je gewend bent.



Ik heb alle verschillende concerten van Leusink bezocht (niet de MP) en dat vlotte bevalt me wel. Toen ik een uitvoering van het Weihnachtsoratorium door het Limburgse Symfonie Orkest bezocht, vond ik hun nogal gezapig spelen.



Maar het ligt er dus maar aan wat je voorkeur is.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik heb mijn voorkeur voor Miller hier al geventileerd, maar wat ik aan de andere kant heel, heeeeel vreselijk vind: de "hertaling" ( oh wat een jeukwoord) van Jan Rot. Het is maar goed dat smaken verschillen. Ik zag hier al iemand voorbij komen die het wel mooi vindt. Nou, gelukkig maar!



Die prachtige uitvoeringen hebben ook een nadeel: slapeloosheid! Ik heb een paar dagen geleden weer eens een stuk geluisterd, en kwam prompt drie nachten niet meer van het slotkoor af. Sliep ik bijna, dan begon het in mijn hoofd weer te zingen: Wi-hi-hir se-hetzen uns, mi-hi-hit Trä-hä-ne-hen ni-hi-hi-der... Toen heb ik inderdaad Pink Floyd maar weer eens van stal gehaald
Alle reacties Link kopieren
Sri,

Dat heb ik vaak na een intensieve koorrepetitie.
Alle reacties Link kopieren
Vriend zette weer zoiets moois op tijdens het eten, de Trauercantate van Telemann, tijdgenoot van Bach. Prachtig, ik vergat gewoon te eten.



Voor vanavond is dit mijn favoriete aria, op het net gezocht en dit is m, maar dan in een andere uitvoering dan wij hadden opstaan.



http://www.youtube.com/watch?v=UhZz3GIMZTI
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar de uitvoering van het RPHO olv Jannick Nezet-Seguin.





Ik vroeg me af wat de meningen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Vanavond de eerste uitvoering o.l.v. Yannick. Dus weten we het nu nog niet.
Tot vanavond amarna! Ik wens ons veel luistergenot.



Alle reacties Link kopieren
Tot vanavond ! Ik heb er zin in.

Ik wilde morgen vrij nemen, omdat het een latertje zal worden en prachtig weer is, zie ik net in de agenda dat ik morgenochtend een vergadering heb.....jakkes.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga komend weekend naar Mattheus Passion in de kerk in Naarden Vesting. Kijk er enorm naar uit!
Amarna, ben net thuis. Even snel op mn mobiel. Wat vond je ervan?



Ik vond het allemachtig prachtig. Zat in de loge en had goed zicht op alles. Kan me voorstellen dat het geluid,door het kleine koor, achterin de zaal minder goed te horen is.



Ik vond de Christus prachtig. Allemaal eigenlijk. Bij ' Mache dich, mein Herze, rein' schoot ik bijna vol. En de stilte voor 'Wenn ich einmal soll scheiden' zo indrukwekkend! Werd zo mooi zacht gezongen.



Ik had een mooie avond. Hoop dat je morgen nog even post.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Chatterly,

Het geluid was prima achterin, heb alles goed kunnen horen.

Ik vond het erg mooi, maar een lange lange zit.

Voor mij was het mooiste het koor en de muziek van het RPhO.

Met name de hobo's, cello's en de altviool

Ik moet eerlijk toegeven dat niet alle aria's me konden boeien. Wél Erbarme Dich, met die altviool. Toen moest ik toch even een zakdoek pakken.

Geweldige stembeheersing, vooral van de bas.

Donner und Blitze van het koor, dat begint met de sopraan en mezzosopraan die door elkaar zingen. Moeilijke koorpartij, dat snelle.

Ik denk dat het komt omdat ik zelf in een koor zing, dat ik de koorpartijen het mooiste vond. Vooral het slotkoor.

Ik heb je niet gezien, dat is bijna onmogelijk in zo'n menigte.
Alle reacties Link kopieren
up
Alle reacties Link kopieren
Heb je dan zelf ook nog iets inhoudelijks anders nogiets?



Ik heb niks met de MP. Instrumentaal kan ik het waarderen maar de zang is me te theatraal. Speel zelf cello en vind de celloconcerten van Bach wel heel mooi (en een hel om te spelen). Maar ik ben sowieso niet zo van de klassieke koorstukken. Wat ik wel heel mooi vind is de Carmina Burana. Dat begin, wauw.
Alle reacties Link kopieren
En de Carmina Burana is..."niet-theatraal".....?

Denk dat dat veel bombastischer en met meer 'overacting' gedaan is dan een johannes of mat. Passion.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de johannes passion ook ooit zelf gezongen, mooie herinneringen aan, en elk jaar rond pasen ga ik weer even luisteren naar een uitvoering ergens. Ook mooie herinneringen aan Jesus Christ Superstar, en die gaat rond deze tijd ook in de cd speler in de auto; lekker ongegeneerd dramatisch meeblèren!
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm,zelf de Mattheus of Johannes zingen,daar waag ik mij maar niet aan. Ik ken mijn beperkingen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]kerriebredsjo schreef op 18 maart 2012 @ 06:55:

.
Alle reacties Link kopieren
[quote][message= .
Het is niet echt meer het Mattheus-seizoen, maar even dit slechte nieuws over de Jonathan Miller-uitvoering op internet:



Deze video is niet meer beschikbaar. Het YouTube-account dat aan deze video is gekoppeld, is beëindigd wegens meerdere meldingen van derden over auteursrechtschendingen







Ik heb heel wat over voor een goeie uitvoering op cd/dvd, mèt beeld, niet alleen muziek. Wie biedt?
Ik dacht al, een spammert over de MP?

Kan je er helaas niet aan helpen. Dit is ook een jaar of 10 geleden op tv uitgezonden dacht ik?

En over de MP; ben zelf op palmzondag in de Laurenskerk geweest, bij de laurenscantorij, en vond het (weer) genieten.

Solisten niet allemaal even goed, maar koor en orkest vond ik geweldig!

Heb zelf ook de MP en de JP gezongen, zou het graag weer doen!
Alle reacties Link kopieren
We zijn wéér een jaar verder. Gaat er nog iemand? Ik ga op Goede Vrijdag naar de Doelen in Rotterdam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven