Entertainment alle pijlers

Mooie roman lezen, maar welke?

19-04-2017 06:28 75 berichten
Normaal lees ik meer non-fictie of detectives, maar ik heb zin om weer eens een mooie roman te lezen. Ben alleen inspiratieloos.



Ik hou van boeken zoals:

East of Eden van John Steinbeck

The little Friend van Donna Tartt (maar de Goudvind vond ik heel langdradig)

To Kill a mockingbird van Harper Lee

Jane Eyre van Charlotte Bronte

Eigenlijk heb ik een duidelijk voorkeur voor schrijvers die ook goede verhalenvertellers zijn en die qua stijl niet al te moeilijk of "literair" schrijven.



Boeken die ik echt niet mooi vond:

Wolf Hall van Hilary Mantel, heel gaaf onderwerp, maar haar stijl vind ik vreselijk

Bezonken Rood van Brouwers

Alles wat ik heb gelezen van Arnon Grunberg

Wat ik heb gelezen in de Nederlandse literatuur spreekt me niet aan over het algemeen.



Ik hou niet zo van boeken die vooral heel erg literair willen zijn of waarin de schrijver zijn intellect teveel etaleert, heb geen zin in boeken die heel moeilijk zijn. Bijv. niets zoals Saul Bellow, die ik op zich heel mooi vind schrijven, maar wel moeilijk soms. Ook staat mijn hoofd niet naar zware russen zoals Dostojewski (die ik ook heel mooi vind, maar nu even niet)

En het boek mag best dik zijn. liever dan een "roman" van 175 blz.



Ben ook niet op zoek naar chicklit of zoiets.



Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Zadie Smith of Jonathan Safran Foer!

Schrijven allebei toegankelijk maar vertellen tegelijk gelaagde verhalen.

Rachel Joyce schrijft mooie, ontroerende boeken. Bekendste is The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry.

The Essex Serpent van Sarah Perry is ook mooi.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
A Secret History van Tartt?



I know why the caged Bird Sings.



Arthur Japin schrijft verhalend. Ik hou ook niet zo van Nederlandse literatuur, maar vind Japin wel een uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Zeg me wie ik ben- Julia Navarro
Beter overdressed dan underdressed!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het boek over Zorro van Isabel Allende ook een mooi boek, de rest niet zo.
Zadie Smith ken ik, net als The secret History.



De rest gaat op mijn lijstje, ga ik straks even lekker snuffelen in de bieb!
quote:Mevrouw75 schreef op 19 april 2017 @ 06:42:

Ik vond het boek over Zorro van Isabel Allende ook een mooi boek, de rest niet zo.Ik ken van haar alleen het huis met de geesten, dat vond ik ook mooi.
Alle reacties Link kopieren
The thousand autumns of Jacob de Zoet van David Mitchell.



Ikzelf kwam niet door de brij van Engels, Nederlands en Japans heen, althans, het Engels is doorspekt met Nederlands en ik merkte dat ik daardoor zoveel schakelde dat het me niet echt lukte om door te lezen, maar iedereen die het in het Nederlands las was er lyrisch over, dus misschien in het Nederlands lezen en dan heb je dat niet.
quote:Mevrouw75 schreef op 19 april 2017 @ 06:39:

A Secret History van Tartt?



I know why the caged Bird Sings.



Arthur Japin schrijft verhalend. Ik hou ook niet zo van Nederlandse literatuur, maar vind Japin wel een uitzondering.



Een schitterend gebrek van Japin vond ik lekker lezen. Net als Publieke Werken van Rosenboom.



Snap wat je bedoelt met boeken die te literair willen zijn, TO. Had dat bijvoorbeeld met Het Verdriet van Belgie. Wat een draak van een boek. Pas de laatste 50 pagina's kwam er wat vaart in, wat mij betreft. Had het veel eerder weg moeten leggen!
quote:Mevrouw75 schreef op 19 april 2017 @ 06:48:

The thousand autumns of Jacob de Zoet van David Mitchell.



Ikzelf kwam niet door de brij van Engels, Nederlands en Japans heen, althans, het Engels is doorspekt met Nederlands en ik merkte dat ik daardoor zoveel schakelde dat het me niet echt lukte om door te lezen, maar iedereen die het in het Nederlands las was er lyrisch over, dus misschien in het Nederlands lezen en dan heb je dat niet.Hmm, dat lijkt me ook niet handig. Als het Engelstalig is lees ik wel het liefst in het Engels. Ik ga eens kijken of ik hem kan inzien in de bieb.
Alle reacties Link kopieren
Een schitterend gebrek van Arthur Japin idd. Is mijn lievelingsboek. Sowieso vind ik Arthur Japin erg prettig schrijven. Vaslav schijnt ook prachtig te zijn.



Annejet van der Zijl vind ik ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Oh, Margaret Atwood schiet me nog te binnen. The Handmaid's Tale of haar MaddAddam-trilogie. Beide dystopisch: Handmaid een persoonlijk verhaal van een vrouw in een vrouwenhatende dictatuur, MaddAddam een groots opgezette serie met meerdere hoofdpersonen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
de stilte van thé

zwarte met het witte hart

alles van Jane Austen (of is dat al te dicht in de buurt van chicklit? ;))
Bedankt voor alle tips! Moet nu gaan, maar ik lees straks nog even verder.
Ken je schrijfster Santa Montefiore?

Totaal niet literair, en op blz 20 weet je meestal al dat ze elkaar aan het einde toch vinden.

Stiekem leest het lekker weg.



En verder vond ik De Vliegeraar en Uit de bergen kwam de echo en Duizend schitterende zonnen van Khaled Hosseini prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vind je Lionel Shriver iets? Het meest bekend van "We need to talk about Kevin" maar ze heeft nog meer, minstens zulke goede, boeken geschreven. Bijvoorbeeld "Big Brother" en "So much for that". Erg Amerikaans, daar moet je van houden. Altijd wel iets van maatschappijkritiek erin, maar daarnaast geweldige verhalen.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
The help van Kathryn Stocket. Prachtig boek! Ik vond het meesleepend, soms geappig en naar het einde toe spannend.
Alle reacties Link kopieren
Chimamanda Adichie schrijft ook prachtige verhalen die prima te lezen zijn, vooral Americanah vond ik mooi.
quote:Mevrouw75 schreef op 19 april 2017 @ 06:48:

The thousand autumns of Jacob de Zoet van David Mitchell.



Ikzelf kwam niet door de brij van Engels, Nederlands en Japans heen, althans, het Engels is doorspekt met Nederlands en ik merkte dat ik daardoor zoveel schakelde dat het me niet echt lukte om door te lezen, maar iedereen die het in het Nederlands las was er lyrisch over, dus misschien in het Nederlands lezen en dan heb je dat niet.Deze idd! Even doorbijten in t begin maar t helemaal waard. Andere favorieten: the time traveler's wife van Audrey Niffenegger, Bonita Avenue (Nederlandse schrijver maar internationaal niveau, naam even kwijt), bijna alle boeken van Philippa Gregory, boeken van John Irving (o.a. The world according to garp). Of Cloud Atlas, ook van David Mitchell.
Alle reacties Link kopieren
quote:lousy schreef op 19 april 2017 @ 06:56:

Een schitterend gebrek van Arthur Japin idd. Is mijn lievelingsboek. Sowieso vind ik Arthur Japin erg prettig schrijven. Vaslav schijnt ook prachtig te zijn.



Annejet van der Zijl vind ik ook goed.



Ja! Zowel Schitterend gebrek als Vaslav vond ik heel mooi, en ik hou ook niet van Nederlandse literatuur.



Andere boeken die ik heel mooi vond zijn 'de eenzaamheid van de priemgetallen' en 'de waarheid achter de zaak Harry Quebert'. Volgens mij respectievelijk uit Italië en Frankrijk. De laatste is ook deels detective dus spreekt je denk ik wel aan
Alles van Irving.
Záfon!
Alle reacties Link kopieren
Vogels zonder vleugels van Louis de Berneres, flink boek maar ik had moeite om te stoppen met lezen.



Woeste Hoogten van Emily Bronte



Gervaise, De Aarde, Nana, De Mijn van Emile Zola
Alle reacties Link kopieren
Een keukenmeidenroman.



(Eerlijk gezegd was ik zelf nogal sceptisch maar eenmaal aangeland bij hoofdstuk drie niet meer gestopt met lezen).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Chocolat van Joanne Harris



Ildefonso Flacones, schrijver van historische romans, is ook erg goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven