Entertainment alle pijlers

Mooie roman lezen, maar welke?

19-04-2017 06:28 75 berichten
Normaal lees ik meer non-fictie of detectives, maar ik heb zin om weer eens een mooie roman te lezen. Ben alleen inspiratieloos.



Ik hou van boeken zoals:

East of Eden van John Steinbeck

The little Friend van Donna Tartt (maar de Goudvind vond ik heel langdradig)

To Kill a mockingbird van Harper Lee

Jane Eyre van Charlotte Bronte

Eigenlijk heb ik een duidelijk voorkeur voor schrijvers die ook goede verhalenvertellers zijn en die qua stijl niet al te moeilijk of "literair" schrijven.



Boeken die ik echt niet mooi vond:

Wolf Hall van Hilary Mantel, heel gaaf onderwerp, maar haar stijl vind ik vreselijk

Bezonken Rood van Brouwers

Alles wat ik heb gelezen van Arnon Grunberg

Wat ik heb gelezen in de Nederlandse literatuur spreekt me niet aan over het algemeen.



Ik hou niet zo van boeken die vooral heel erg literair willen zijn of waarin de schrijver zijn intellect teveel etaleert, heb geen zin in boeken die heel moeilijk zijn. Bijv. niets zoals Saul Bellow, die ik op zich heel mooi vind schrijven, maar wel moeilijk soms. Ook staat mijn hoofd niet naar zware russen zoals Dostojewski (die ik ook heel mooi vind, maar nu even niet)

En het boek mag best dik zijn. liever dan een "roman" van 175 blz.



Ben ook niet op zoek naar chicklit of zoiets.



Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
quote:zakdoek schreef op 19 april 2017 @ 07:33:

The help van Kathryn Stocket. Prachtig boek! Ik vond het meesleepend, soms geappig en naar het einde toe spannend.Aanrader inderdaad! Leest prettig weg en de verschillende perspectieven houden boeiend.
Ik dacht ook aan de verborgen geschiedenis van Donna Tart, veel beter dan de kleine vriend!

Ik ben doorgaans ook voor Amerikaanse literatuur t.o.v. Nederlandse.



A little life van Hanya Yanagihara is ook waanzinnig goed.

En alles van Jeffrey Eugenides.

Met Murikami kan je ook nooit missen.
Alle reacties Link kopieren
Little Women van Alcott is mijn favo boek allertijden

Ben ook groot fan van Pride en Prejudice.



In het Nederlands vind ik Japin idd wel een verademing. en dan vooral, 'De zwarte met het witte hart' en 'de overgave'.



Ook 'de eenzaamheid der priemgetallen' al eerder genoemd hier, is echt de moeite waard!
Hier word ik niet vrolijk van!
Al eens iets van Záfon gelezen?
quote:MoirenPhae schreef op 19 april 2017 @ 08:07:

Záfon!
Alle reacties Link kopieren
...
kasiana wijzigde dit bericht op 12-09-2018 21:19
98.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:MoirenPhae schreef op 19 april 2017 @ 08:07:

Záfon!



Wilde ik ook aanraden! Ik kan me helemaal verliezen in zijn boeken, prachtig!



En Night Train to Lisbon is ook intrigerend.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
De heren van de thee van hella haasse was prachtig. Mevrouw Kimble van jennifer haigh. De boeken van sarah dunant.

Vaslav vond ik ook heel mooi.

Alles van olaf j de landel, bijvoorbeeld DeAppels Bloeien.
Alle reacties Link kopieren
Veel van wat ik wilde zeggen is al genoemd: Japin, Falcones, Allende, De Bernieres, allemaal schrijvers die van die heerlijke boeken schrijven waarin je even helemaal kunt wegkruipen. Verder nog: Hella Haasse (Heren van de thee, Woud der verwachting, Scharlaken stad) Ken Follett (Pilaren van de aarde, brug naar de hemel) en Sara Dunant (De geboorte van Venus, Gezelschap van de courtisane).



En zo kan ik nog wel even doorgaan
Alle reacties Link kopieren
De grote stilte - John Boyne
Alle reacties Link kopieren
quote:MollyMalone schreef op 19 april 2017 @ 09:28:

Veel van wat ik wilde zeggen is al genoemd: Japin, Falcones, Allende, De Bernieres, allemaal schrijvers die van die heerlijke boeken schrijven waarin je even helemaal kunt wegkruipen. Verder nog: Hella Haasse (Heren van de thee, Woud der verwachting, Scharlaken stad) Ken Follett (Pilaren van de aarde, brug naar de hemel) en Sara Dunant (De geboorte van Venus, Gezelschap van de courtisane).



En zo kan ik nog wel even doorgaan



Ken Follett is één van mijn favo schrijvers, de Century Trilogie is fantastisch.

Falcones is mijn andere favoriete schrijver
Alle reacties Link kopieren
Het hart van alle dingen.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal van mijn favorieten zijn al genoemd, maar Michael Chabon, Curtis Sittenfeld en T.C. Boyle kan ik er nog aan toevoegen. Produceren allemaal lekker dikke boeken met goede verhalen, wel goed leesbaar, maar met net even wat meer inhoud.
Als je East of Eden goed vindt, houd je ook vast van Of mice and men. Vind ik zelf nog beter.
quote:lila01 schreef op 19 april 2017 @ 09:37:

De grote stilte - John Boyne



Ben nu bezig met Het Winterpaleis van Boyne, leest ook lekker weg.



Dochter van Isfahan van Amirrezvani. Zo'n boek waarvan ik het jammer vond dat ik het al uit had.

Shantaram van David Roberts, misschien. Soms niet doorheen te komen, soms om bij weg te dromen.
En boeken van William Boyd, geweldig!
Wat veel namen alweer genoemd. Ik heb in de bieb gekeken naar Zafon, maar dat is in de ik-vorm geschreven. Daar hou ik wat minder van. Maar als ik jullie zo lees moet ik dat toch maar wel gaan proberen.

Heb The Help gereserveerd, het verhaal spreekt me zeker aan.



Ben nu, toevallig, thuisgekomen met een boek van Orhan Pamuk; de heer Cevdet en zonen. Van hem wilde ik altijd nog wat lezen (maar was hem wel vergeten)
quote:tigri schreef op 19 april 2017 @ 08:43:

Ik dacht ook aan de verborgen geschiedenis van Donna Tart, veel beter dan de kleine vriend!

Ik ben doorgaans ook voor Amerikaanse literatuur t.o.v. Nederlandse.



A little life van Hanya Yanagihara is ook waanzinnig goed.

En alles van Jeffrey Eugenides.

Met Murikami kan je ook nooit missen.De verborgen geschiedenis heb ik ook gelezen. Maar.......in tegenstelling tot de rest van de wereld vond ik De Kleine Vriend veel mooier.
Alle reacties Link kopieren
Kleine grote leugens van Lianne Mortey. Super boek.

Ik ben nu in 'Een klein leven ' bezig van Hanya yanagihara.
Alle reacties Link kopieren
quote:JesyDoe schreef op 19 april 2017 @ 08:15:

Vogels zonder vleugels van Louis de Berneres, flink boek maar ik had moeite om te stoppen met lezen.







Eén van de indrukwekkendste boeken die ik ooit heb gelezen.



Op de klassieke tour is Catch 22 van Salinger één van mijn absolute favorieten. Verder sluit ik me aan bij alles van Irving. Steinbeck (ik heb echt net gister East of Eden uitgelezen) heeft natuurlijk meer boeken, Travels with Charlie vond ik heel gaaf maar is meer een reisverslag, Grapes of Wrath heb ik ook nog niet gelezen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 19 april 2017 @ 10:22:

[...]





Eén van de indrukwekkendste boeken die ik ooit heb gelezen.



Op de klassieke tour is Catch 22 van Salinger één van mijn absolute favorieten. Verder sluit ik me aan bij alles van Irving. Steinbeck (ik heb echt net gister East of Eden uitgelezen) heeft natuurlijk meer boeken, Travels with Charlie vond ik heel gaaf maar is meer een reisverslag, Grapes of Wrath heb ik ook nog niet gelezen.Deze is van Joseph Heller (geweldig boek inderdaad). Grapes of Wrath is even een investering qua tijd, maar ik vond het meer dan de moeite waard, en als je andere boeken van Steinbeck goed vindt zal deze je ook bevallen.
Van Steinbeck heb ik denk ik zo'n beetje alles gelezen, vind hem zo goed. Salinger ken ik van Catcher in the Rye. ook mooi. Bernieres hebben ze in mijn bieb niet
Alle reacties Link kopieren
100 gelukkige dagen van Fausto Brizzi. Schrijver is regisseur en scriptschrijver en zo leest het boek ook.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt helemaal gelijk, cerulli, ik haal die 2 titels altijd door elkaar. Allebei heel mooie boeken ook trouwens, maar ik geloof dat ik toch echt Catch 22 bedoelde en niet Catcher in the rye
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 19 april 2017 @ 10:39:

Je hebt helemaal gelijk, cerulli, ik haal die 2 titels altijd door elkaar. Allebei heel mooie boeken ook trouwens, maar ik geloof dat ik toch echt Catch 22 bedoelde en niet Catcher in the rye

Ik wilde niet pedant doen maar het zoekt makkelijker als TO de schrijver weet



Catcher in the Rye is ook heel mooi trouwens. Jammer dat Salinger verder weinig geschreven heeft (wel de moeite waard overigens, maar het zijn vooral korte verhalen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven