Sproeiende kater..wie weet raad?

25-02-2024 20:34 203 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dit moment heb ik twee katten in huis: Kater Dave van 11, en poes Luna van 10. Luna woont nu dik een jaar hier en Dave woont sinds 2018 bij mij.
(Eerst had ik 3 katten, de andere poes is vorig jaar plotseling overleden). Dave heb ik als ex-zwerver en angstkatje uit het asiel geadopteerd. Hij is nog altijd erg snel bang, en hangt ontzettend aan mij. Al een aantal jaar sproeit hij in huis. Hij deed dit bijvoorbeeld toen er een uitloopmatje voor de kattenbak lag...dus dat matje gebruik ik niet meer. Nu is het nog steeds zo dat Dave gemiddeld 2 a 3 keer per week in huis sproeit. Deze week was het in de vakkenkast in de keuken waar zijn eten staat, en tegen de kattenbak aan toen die verplaatst was..Is het zijn manier om dingen naar zijn hand te zetten? Met de 3de poes erbij waren er 3 kattebakken, zou hij die andere bak kunnen missen? Of heeft hij toch stress van de andere kat in huis? (die totaal niet dominant of bezig is naar hem toe). Wel had Dave eerst ook zijn eigen krabton, en hebben we (ex-partner en ik) die weggedaan om plaats te maken voor de krabpaal van de poes (met 3 etages). Dave gaat daar wel ook in liggen.

Wat is nu wijsheid om te doen? Kan het sproeien toch wellicht een medische oorzaak hebben, of moet ik bijvoorbeeld een gedragstherapeut inschakelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Is hij gecastreerd?
Is er een medische oorzaak uitgesloten? Zo ja dan zou ik naar een gedragstherapeut gaan.

Daarnaast: advies is aantal katten + 1 = aantal kattenbakken wat je in huis moet hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja hij is gecastreerd, wanneer precies weet ik niet...Ik heb nog geen medische check laten doen. Ik zal om te beginnen een bak erbij zetten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kat had veel stress van de andere katten in huis. Ook al leken ze vriendjes. Hij leefde helemaal op toen die anderen verhuisd/dood waren, dus ik denk stress inderdaad.

Sowieso die extra kattenbak terugzetten.

Heeft hij genoeg verstopplekken?

De kattengedragstherapeut die ik ken, zet overal kartonnen dozen neer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier een kat die ook af en toe van die kuren heeft. Waarschijnlijk om aandacht te trekken.

Alle medische is uitgesloten, er staan 3 kattenbakken, ...
We hebben ons er gewoon maar bij neergelegd dat we geen tassen op de grond kunnen zetten, geen jassen op stoelen laten hangen, ... en dat als 't beest miauwt hij instant aandacht wil. Wat niet altijd dadelijk mogelijk is, met soms alle gevolgen van dien. ("Als jij me hier en nu niet onmiddellijk aandacht geeft en alles uit je handen laat vallen, dan plas ik wel tegen X".)


Het werd hier overigens net erger sinds zijn 2 vriendjes er niet meer zijn.
Vroeger kreeg hij nog aandacht of mot van hen.
wissewis wijzigde dit bericht op 25-02-2024 21:09
10.64% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus hij sproeit al een paar jaar, maar een medische oorzaak is nog niet uitgesloten?

Mag ik zeggen dat ik dat niet zo goed begrijp?

Wij hebben een keer een oudere(12) poes onder onze hoede genomen, die in huis sproeide. Daar zijn we mee naar de dierenarts gegaan. Uit onderzoek bleek dat er blaasgruis zat(wat ook pijn kan geven).

Door middel van medicatie en een levenslang dieet is het daarna tot haar overlijden niet weer terug gekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen mijn katertje ging sproeien, was het ook blaasgruis. Ik snap niet dat je daar niet naar hebt laten kijken. Dat is echt heel eenvoudig op te lossen.
Diertje heeft daar ook last van. Van diabetes gaan katten ook buiten de bak plassen en soms ook poepen. Dat is ook goed behandelbaar.

De DA gaat je waarschijnlijk vragen of je urine op kunt vangen en meenemen. Let er dan op dat de urine niet te oud is.
ceci wijzigde dit bericht op 25-02-2024 23:49
19.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp niet zo goed waarom je een medische oorzaak niet hebt laten uitsluiten. Dit kan heel goed blaasgruis zijn en daar kan hij echt last van hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk kan sproeien een medische oorzaak hebben. Heb je dat nog nooit besproken dan met de dierenarts? Je komt er toch minimaal jaarlijks?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
25-02-2024 20:34
Nu is het nog steeds zo dat Dave gemiddeld 2 a 3 keer per week in huis sproeit. Deze week was het in de vakkenkast in de keuken waar zijn eten staat, en tegen de kattenbak aan toen die verplaatst was..Is het zijn manier om dingen naar zijn hand te zetten?

Nee. Stress en/of pijn. Echt laten onderzoeken, verder het juiste aantal kattenbakken neerzetten en (veel) meer verstop- klim- en krabplekken. Zet zijn krabton ook weer terug.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en vergeet de kap(pen) van de bakken niet, ervaren veel katten stress van.
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
25-02-2024 21:28
Natuurlijk kan sproeien een medische oorzaak hebben. Heb je dat nog nooit besproken dan met de dierenarts? Je komt er toch minimaal jaarlijks?
Ik vermoed zomaar dat Dave en de poes geen jaarlijkse vaccinaties en controle krijgen...
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
25-02-2024 23:11
Nee. Stress en/of pijn. Echt laten onderzoeken, verder het juiste aantal kattenbakken neerzetten en (veel) meer verstop- klim- en krabplekken. Zet zijn krabton ook weer terug.
Zijjn krabton is naar het milieupark gegaan, die kan ik helaas niet terughalen. Heb er vandaag een extra (grotere) kattenbak bij gezet...hopelijk vindt hij dat fijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceci schreef:
25-02-2024 23:51
Ik vermoed zomaar dat Dave en de poes geen jaarlijkse vaccinaties en controle krijgen...
Dat vermoed ik ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ceci schreef:
25-02-2024 23:51
Ik vermoed zomaar dat Dave en de poes geen jaarlijkse vaccinaties en controle krijgen...
Waarom deze opmerking?
Alle reacties Link kopieren Quote
- Dave sproeit al een aantal jaar - dan zou je minimaal 2/3/4/5 x een DA hebben gesproken tijdens zijn jaarlijkse controle hierover.
En eerder aan de bel hebben getrokken tussendoor bij de DA.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
25-02-2024 23:56
Zijjn krabton is naar het milieupark gegaan, die kan ik helaas niet terughalen. Heb er vandaag een extra (grotere) kattenbak bij gezet...hopelijk vindt hij dat fijn
Waarom ga je niet in op de vorige posts aangaande het niet laten onderzoeken door een dierenarts op bijvoorbeeld blaasgruis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
26-02-2024 10:05
Waarom deze opmerking?
Ehm....dat lijkt me een vrij logische opmerking...
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn kater was een waarschijnlijk een combi van blaasprobleem en stress. Na behandeling ging het een stuk beter. Als we iets gaat veranderen in huis dan durf ik te garanderen dat het alleen weer gebeurt. Hij plaste ook vaak bij de achterdeur, waarschijnlijk vanwege vreemde katten in de achtertuin. Ik wil de kattenbak nu heel graag verplaatsen.. maar durf niet. Bij ons plaste hij ook op het matje van de kattenbak trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
26-02-2024 10:05
Waarom deze opmerking?
Omdat het vrij onlogisch is om al jaren een sproeiende kat in huis te hebben en niet op het idee te komen om dat eens aan de dierenarts voor te leggen. Of je laat een kat die mogelijk al jaren pijn heeft er gewoon mee doorlopen, dat kan ook natuurlijk.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 26-02-2024 17:13
16.92% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
26-02-2024 16:14
Ehm....dat lijkt me een vrij logische opmerking...
Nee, voor mij niet. Er wordt nl. soort van gesuggereerd dat ik niet goed genoeg voor mijn dieren zou zorgen..
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
26-02-2024 17:12
Nee, voor mij niet. Er wordt nl. soort van gesuggereerd dat ik niet goed genoeg voor mijn dieren zou zorgen..

Wat heeft de dierenarts dan gezegd? Is er dan al iets uitgesloten de afgelopen tijd? Beetje moeilijk meedenken als je daar niks over zegt.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben net terug van een uitgebreid dierenartsconsult. Dave heeft een medische check gehad en de dierenarts vond hem iets aan de magere kant, maar wel kerngezond. Hij heeft wat tandsteen weggehaald, maar zag verder niets zorgwekkends. Hij zag geen aanleiding voor verder / uitgebreider bloedonderzoek...
Omdat Dave als zwerver in het asiel is binnengebracht heb ik ook vermoeden dat hij daar pas (op 4-jarige leetftijd) is gecastreerd. Het asiel heeft echter nooit iets gezegd over probleemgedrag daar, behalve dat hij heel bang was.

Er lijkt dus vooralsnog geen medische oorzaak achter het sproeien te zitten. Advies van de dierenarts was om de plekkken in huis waar gesproeid was, schoon te maken met brandspiritus (om de geur beter weg te krijgen vooral) en op die plekken aluminiumfolie neer te leggen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Waitingforthenight schreef:
26-02-2024 16:20
Bij mijn kater was een waarschijnlijk een combi van blaasprobleem en stress. Na behandeling ging het een stuk beter. Als we iets gaat veranderen in huis dan durf ik te garanderen dat het alleen weer gebeurt. Hij plaste ook vaak bij de achterdeur, waarschijnlijk vanwege vreemde katten in de achtertuin. Ik wil de kattenbak nu heel graag verplaatsen.. maar durf niet. Bij ons plaste hij ook op het matje van de kattenbak trouwens.

Lastig is dat hè. Je kunt een extra bak neerzetten op de nieuwe plaats. De andere kun je proberen om centimeter voor centimeter daar naartoe te verplaatsen, in elk geval niet te snel gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snoopy80 schreef:
26-02-2024 17:16
Ik ben net terug van een uitgebreid dierenartsconsult. Dave heeft een medische check gehad en de dierenarts vond hem iets aan de magere kant, maar wel kerngezond. Hij heeft wat tandsteen weggehaald, maar zag verder niets zorgwekkends. Hij zag geen aanleiding voor verder / uitgebreider bloedonderzoek...
Omdat Dave als zwerver in het asiel is binnengebracht heb ik ook vermoeden dat hij daar pas (op 4-jarige leetftijd) is gecastreerd. Het asiel heeft echter nooit iets gezegd over probleemgedrag daar, behalve dat hij heel bang was.

Er lijkt dus vooralsnog geen medische oorzaak achter het sproeien te zitten. Advies van de dierenarts was om de plekkken in huis waar gesproeid was, schoon te maken met brandspiritus (om de geur beter weg te krijgen vooral) en op die plekken aluminiumfolie neer te leggen....

Het is wel heel vreemd dat de DA het niet over urinzeonderzoek heeft gehad. Dat is een logische eerste stap bij blaas-/sproeiproblemen.
De plekken moet je schoonmaken met biotex groen of ecodor, dat breekt de enzymen af. Doe het iig niet en nooit met chloor, dat nodigt juist uit om er weer te plassen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven