Entertainment alle pijlers

Voor het eerst zingen in openbaar

08-06-2007 09:01 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd geleden er steeds tegen aangelopen, maar toen er ergens een karaoke-avond georganiseerd werd, dacht ik: "Ik wil toch wel een keer proberen in het openbaar te zingen." Ik kies daarom een eenvoudig liedje Met de vlam in de pijp van Henk Wijngaard. Het ging met microfoon en geluidsinstallatie (en ik baal ervan dat mijn zanglerares geen installatie heeft in haar lokaal) zodat iedereen het kon horen. Dus ik zong, en het viel reuze mee. Het klonk goed. Voor mij is de kop eraf. Ik ga dat dus nog beslist vaker doen. Het is nog altijd zo geweest dat mijn zanglerares mij beter vindt zingen, dan dat ik dat van mezelf vind.



Wie van jullie heeft zangles? Wie van jullie zingt weleens in het openbaar? Hoe was dat voor de eerste keer?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Bij de voorrondes van Idols en X-factor waren ook mensen die zeiden zangles te hebben en hun zangleraar/es vond hun geweldig maar ze konden echt niet zingen!

Maar als je goede reacties hebt gehad met je optreden in het openbaar, zou ik lekker doorgaan, behalve als je zelf je stem/zangtalent niet zo goed vindt, dat je het zelf niet zo goed vindt vind ik wel weer een aandachtspunt.
Alle reacties Link kopieren
Bij de voorrondes van Idols en X-factor waren ook mensen die zeiden zangles te hebben en hun zangleraar/es vond hun geweldig maar ze konden echt niet zingen! Mijn zanglerares is best wel eerlijk. Als het slechter gaat dan anders (dat wil af en toe wel gebeuren) heb ik dat wel in de gaten, maar zij ook. Een klein dipje zullen we maar zeggen. De X-factor hoef ik niet te hebben; ik denk dat ik daar niet aan mee zal doen.

Maar als je goede reacties hebt gehad met je optreden in het openbaar, zou ik lekker doorgaan, behalve als je zelf je stem/zangtalent niet zo goed vindt, dat je het zelf niet zo goed vindt vind ik wel weer een aandachtspunt.
Misschien heb ik zelf wel een verkeerd beeld van mezelf wat het zingen betreft. Ik ben wat verlegen ingesteld. Anderen zeggen juist dat ik wel goed zing, en zelfs aan de X-factor mee moet doen. Dat laatste zie ik toch echt niet zitten.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Trouwens... als een zangleraar/-lerares zegt dat een leerling goed zingt, terwijl dat niet zo is, geeft ze gewoon slecht les. Ik heb niet zo lang de huidige zanglerares, maar de vorige vond ik echt uitstekend. Ik vind ze wel eerlijk.



Ik heb wel de gedachten dat mannelijke leerlingen zangles van leraren zouden moeten hebben, en vrouwen van leraressen vanwege hun overeenkomstig stembereik. De leraressen kunnen trouwens behoorlijk laag zingen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Hans ik ga ervan uit dat je indd kan zingen.

maar tis wel zo dat als iemand op zangles gaat,de lerares je probeert bij te brengen,goed te zingen,met JOU stem.

dat wil dan nog niet zeggen dat je een engelgeluid produceert.

een zangleraar verdient tenslotte geld,met zangles nemen,ze denken ook aan hun beurs,het gaat er volgens mij om dat je controlle krijgt over je eigen stemgeluid,of een ander dat mooi vind is een tweede.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb ook jaren zangles gehad en ik ben het met Hans eens. Ik denk zeker wel dat een zanglera(a)r(es) aangeeft of je goed zingt. Techniek e.d. leer je bij zangles. Er zijn genoeg zangers en zangeressen die ontzettend goed kunnen zingen, maar waar ik het geluid gewoon niet mooi van vind. Smaken verschillen.

Als ik idd bij Idols en X-factor mensen giga vals hoor zingen, dan denk ik: aardige zangdocent heb jij. Maar ik ben echt van mening dat het gros van de leraren gewoon eerlijk is. De leerlingen zijn ook de reclamezuil van de leraar.



Ik heb zelf al vaak in het openbaar gezongen (feesten, bruidsmis, band, enz), maar zelf zou ik nooit meedoen met X-factor. Ik weet dat mijn stem goed genoeg is (dat baseer ik puur op wat anderen vinden, ben zelf veel te onzeker), maar mijn figuur is niet volgens "de norm". Waarom zou ik het risico nemen of afgekeurd te worden op mijn zang terwijl ze eigenlijk te schijterig zijn om iets over mijn figuur te zeggen. Want dat voorbeeld heb ik al vaak genoeg gezien bij andere mensen.



Terugkomend op het zingen on het openbaar: ben nog steeds iedere keer bloednerveus voordat ik op moet. Bij het eerste nummer trilt de stem nog wat, maar daarna kunnen ze me toch echt niet meer van dat podium af krijgen. Zo onzeker en verlegen als ik normaal ben, zo geweldig vind ik het om daar te staan!!!
Alle reacties Link kopieren
@Majo: vergeet ook het keurslijf van programma's als X-factor niet... Ik bedoel: zij bepalen alles voor je als je finalist bent geweest. Wat je zingt, waar je eventuele cd uitkomst, etc. Je moet er maar op zitten wachten. Ik niet. Overigens denk ik dat ik ook niet helemaal aan de norm voldoe of iig niet plooibaar genoeg ben.



Leuk dat je zo'n lol hebt in het optreden, herkenbaar ook. Ik zing ook met enige regelmaat ' in het openbaar'. Eerst toch wel zenuwen (hoewel dat wisselt per gelegenheid), ach, dat hebben zelfs de 'grootsten'.



Heb jij daar trouwens iets voor geregeld ofzo dat je op die feesten en partijen zingt? Ik krijg goede reacties van mensen, mensen hebben op zich ook wel belangstelling om me eens te vragen ofzo. Deel je visitekaartjes uit, heb je een (soort) impressario of iets? Ik wil nl ook graag wat frequenter optreden. Eventueel als solist of misschien als duo met mijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij daar trouwens iets voor geregeld ofzo dat je op die feesten en partijen zingt? Ik krijg goede reacties van mensen, mensen hebben op zich ook wel belangstelling om me eens te vragen ofzo. Deel je visitekaartjes uit, heb je een (soort) impressario of iets? Ik wil nl ook graag wat frequenter optreden. Eventueel als solist of misschien als duo met mijn vriend.




Ik zong in een besloten karaoke-avond. Ik zal - zoals ik dat zei - ook vaker doen; maar ik zal ook vanuit de muziekschool zingen.



Ik zing voornamelijk in het Engels, maar soms ook in andere talen: Nederlands, Duits en een enkele keer Frans. Ik sluit niet uit ook een keer in het Esperanto en fantasietalen te zingen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Hoi Hans, leuk dat je voor zoveel open staat. Zeker doen die plannen, zou ik zeggen. Esperanto verstaan maar weinig mensen, maar dat is ook wel weer een uitdaging om die mensen dan toch voor je te winnen. Ik zing zelf ook in talen die de meeste mensen niet verstaan (ikzelf overigens ook niet haha), maar dat weerhoudt sommigen er niet van de tranen in hun ogen te krijgen.



Mijn vraag over hoe je dingen regelt was meer gericht aan, nu ben ik haar naam even kwijt, maar aan wie ik ook het begin van mijn vorige bericht richtte. Zij schreef over feesten en partijen en dat lijkt mij ook wel wat om me daar eens wat op te richten.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb niks geregeld. Ik heb gewoon geluk gehad. Ben begonnen met een bruidsmis (puur toeval) en toen is het eigenlijk gaan lopen door mond-op-mond reclame.

Heb helaas het afgelopen jaar niet opgetreden, omdat ik erg ziek ben geweest. Maar wil het nu weer gaan oppakken. Ben wel bang dat ik nou toch wel een bureau moet inschakelen. Dus gewoon eens rondvragen wie een goed bureau kent en meerdere bezoeken. Je kunt jezelf ook aanbieden bij mensen waarvan je weet dat ze gaan trouwen of een feest hebben. Gewoon proberen.



Ik zing alleen in engels en nederlands. Met kerst soms duits. Qua stijl zing ik alles behalve klassiek en schlager. Favoriet is Iers (schijn een iers geluid te hebben), musical en jaren 70/80 rockballads.



Hoe doen jullie dat eigenlijk? Begeleiden jullie jezelf of neem je iemand mee? Heb 1 keer iemand mij laten begeleiden, maar dat vond ik maar niks. Speel nou zelf keyboard (doe ik toch al 20 jaar) en zing erbij.

 

Leuk verhaaltje: tijdens het poetsen loop ik altijd te zingen. De buurjongetjes hangen dan standaard over de schutting! Leuk he!! Hoe verlegen, onzeker en wars van arrogantie ik ook ben. Het is heerlijk om complimentjes te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie dat eigenlijk? Begeleiden jullie jezelf of neem je iemand mee? Heb 1 keer iemand mij laten begeleiden, maar dat vond ik maar niks. Speel nou zelf keyboard (doe ik toch al 20 jaar) en zing erbij.

Op de karaoke-avond is er een groot beeldscherm waarbij de tekst net zo snel verkleurt, als er gezongen wordt, je kent dat misschien wel van de TV met karaoke-programma's. Bij de muziek ontbreekt natuurlijk de zang, want jij - de zanger(es) moet dat verzorgen. :)



Wat begeleiding zelf betreft: Ik kan vrijwel niet zingen en spelen tegelijk; ik wil dat overigens wel een keer leren. Een ander punt op zanggebied is het zelf componeren van liedjes. Ik heb in het verleden instrumentale composities gemaakt. Nu zou ik weleens composities met zang willen leren maken. Ik heb thuis een programmeerbare synthesizer en accordeon. Het bespelen van een muziekinstrument deed ik vanaf mijn zesde.

 

Leuk verhaaltje: tijdens het poetsen loop ik altijd te zingen. De buurjongetjes hangen dan standaard over de schutting! Leuk he!! Hoe verlegen, onzeker en wars van arrogantie ik ook ben. Het is heerlijk om complimentjes te krijgen.
Ik zing ook heel erg vaak: op de fiets, tijdens het schoonmaken, onder de douche. Vroeger leidde dat tot heesheid. Met zangles was dat afgelopen.  En daarbij besloot ik de ademhalingstechniek en stemgebruik (en ademsteun) niet alleen bij zang toe te passen, ook bij spraak.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven