Entertainment alle pijlers

Waarom is men zo dol op "reality-TV"?

03-05-2015 20:43 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
De massa smult ervan. Mensen die in de schulden zitten, mensen die te dik zijn, mensen die een zooitje maken van hun huis, mensen die hun kinderen niet de baas kunnen, en ga zo maar door. Meestal op zenders die je elke 10 minuten "trakteren" op een ellenlang reclameblok. En toch, men kijkt massaal. Waarom, vraag ik me dan af?



Ik ben wel wat ouder, maar nog niet stokoud. En ik kan me nog herinneren dat je gewoon naar TV-shows, TV-films, TV-series en andere producties kon kijken waar écht in geïnvesteerd was, waar geen reclame tussendoor zat en die niet waren gericht op goedkoop voyeurisme. Want laten we wel zijn, wat kósten die tegenwoordige "reality-shows" de omroep nou helemaal? Je haalt een paar te dikke mensen bij elkaar en zet er een camera op. Je haalt een paar mensen met schulden bij elkaar en zet er een camera op. Je haalt een slonzig persoon omhoog en zet er een camera op. OK, je hebt nog een presentator nodig, een zogenaamde deskundige af en toe, maar dat is het dan wel.



Maar daar gaat het eigenlijk niet om. Waar ik benieuwd naar ben is waarom we dit soort goedkope TV zo massaal omarmen. Zijn we zelf zo ver weggezakt dat we liever (desnoods doorspekt met tig reclameblokken) naar dergelijke dingen kijken dan naar iets anders? Ik weet het niet. En wie het wel weet, mag het zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kijk zelden tv, en al helemaal geen reality shows. Maar het ligt wel voor de hand waarom het zo populair is. Men is altijd nieuwsgierig naar wat er achter de voordeur van een ander gebeurt. Om hoofdschuddend te kunnen kijken en verzuchten: ik heb het zo slecht nog niet. Om mensen anoniem te kunnen veroordelen (wat een stom wijf, wat een kakker, wat een eikel zeg) zonder dat het gevolgen heeft. Om mee te leven met huilverhalen. Het is gewoon erg goedkoop vermaak.
Heb ook geen flauw idee. Ik vind het maar niets.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk ben ik een uitzondering want ik kots van dergelijke programma's.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Om ons beter te voelen dan anderen. "wij" zijn niet zo dik, doen slimmer met ons geld en ons huis is ook niet zo'n bende als daar op de tv. Dus we doen het niet zo slecht.

We willen ons beter voelen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Omdat de ellende van anderen altijd makkelijker is, dan die van jezelf?

Denk ik..
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Die reclameblokken zijn er toch voor dat je dan zonder iets van het programma te missen, drinken kan pakken/ een belletje kan plegen/ naar de wc kan
Alle reacties Link kopieren
Al die argumenten: OK. Maar waarom "vréten" we het? Waarom zeggen we niet massaal "naar dat soort pulp kijken we niet, we willeg gewoon goed gemaakte TV-shows, series, en geen trash?" En stemt de massa dan tçoh weer af op die SBS-en en RTL-en enzo? Dát snap ik niet. Als niemand ernaar kijkt, dan is er toch ook geen winst aan te halen? Maar als er zó veel mensen naar kijken, wat zegt dat dan over het niveau van de mensen tegenwoordig?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:vla-flip schreef op 03 mei 2015 @ 20:52:

Die reclameblokken zijn er toch voor dat je dan zonder iets van het programma te missen, drinken kan pakken/ een belletje kan plegen/ naar de wc kan Oh ja... ik moet ook écht elke 10 minuten een kwartier lang naar de WC, en een glaasje drinken inschenken kost toch ook al gauw een kwartier, enz....
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Aapjes kijken.



Vind ook maar weinig soeps aan, maar snap wel waarom kijken leuk kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook niet zoveel met reality ellende op tv. Maar stoor me evengoed aan reclamebreaks. Gelukkig kun je alles ook gewoon opnemen zodat je de volgende dag kunt kijken en reclames kunt doorspoelen. Heb 'n abo op HBO als ik reclamevrij films en series wil kijken.
Shoot first, ask questions later!
Er loopt in Nederland gewoon erg veel dom kijkvee rond. Als het maar beweegt, en als we er ons idd maar beter door gaan voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam eigenlijk op dit topic, omdat ik hier op het forum allerlei andere topics zag waarin mensen helemaal los gaan over dat soort TV. Het leven van semi-beroemdheden dat wordt vastgelegd, dikke mensen, mensen met schulden, en zó veel forummers lijken daarvan te smullen, en ik snap het eerlijk gezegd niet. Ten eerste niet vanwege die eindeloze talloze reclameblokken tussendoor - ik kijk op die zenders zelfs nog geen film, want na het tweede eindeloze reclameblok ben ik het al zó zat (in de wetenschap dat er nog zéker 4 gaan volgen) dat de lol er voor me af is. Ten tweede vanwege het klakkeloos accepteren van die goedkope trash-TV en daar genoegen mee nemen. En dat houd je in stand door er keer op keer weer op af te stemmen, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Tv kijken is zo 2007.



Ik trash zelden of nooit, snap de lol er niet van. Maar ik kijk ook nooit meer tv, dan zie je het ook niet voorbij komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:vla-flip schreef op 03 mei 2015 @ 20:52:

Die reclameblokken zijn er toch voor dat je dan zonder iets van het programma te missen, drinken kan pakken/ een belletje kan plegen/ naar de wc kan

daar worden ze hier voor gebruikt ja.

Of nog even een doekje over het aanrecht, een drol uit de kattenbak scheppen, brood smeren.

En als dat allemaal niet hoeft, even op het forum.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de tv eruit geknikkerd en kijken, op een uitzondering na, alleen nog Netflix. Opgelost



Maar een keer trash vind ik wel leuk, dat geef ik toe. Met kerst vind ik het ook leuk om langs huizen te lopen en kerstbomen te inspecteren. En er zijn genoeg gezinnen waarbij ik graag eens een vlieg aan de wand zou zijn. Kortom: ik gluur graag. En dat soort tv voldoet prima als ik in zo'n bui ben.



Maar het werd meer van hetzelfde en nu ga ik wat vaker een tijdschrift lezen, opruimen (voor als er onverwachte visite komt ), handwerken, wijntje drinken met vriend. Ik ben wat actiever geworden.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik houd van reality en van documentaires, omdat mensen mij interesseren
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Dan valt je eigen sores weer mee.

Ik hou niet van reality tv. Vind het exploitatie van mensen hun ijdelheid.

Plaatsvervangende schaamte overvalt me als ik een stukje Utopia zie.

Heb alleen uit nieuwsgierigheid d de allereerste Big Brother en Idols gekeken, wastafel toen echt iets nieuws.
life's a beach and then you die
Alle reacties Link kopieren
Was minus tafel
life's a beach and then you die
quote:nlies schreef op 03 mei 2015 @ 20:48:

Om ons beter te voelen dan anderen. "wij" zijn niet zo dik, doen slimmer met ons geld en ons huis is ook niet zo'n bende als daar op de tv. Dus we doen het niet zo slecht.

We willen ons beter voelenDit denk ik ook. Men haalt er misschien een soort zelfvertrouwen uit door op anderen neer te kijken, door anderen stom en vies etc te vinden.
Al die reality-meuk zorgt ervoor dat ik bijna geen TV meer kijk.

Het is zo makkelijk: vroeger was TV maken een vak. Nu trek je gewoon een blik mensen open en die moeten het programma maken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vreten mensen tegenwoordig zoveel uit kant en klare potjes? Nog zoiets.



Er zit geld in. Commerciële handel.



Dus het zal dan wel zijn wat het overgrote deel wil.



Ik smul van reality.
Alle reacties Link kopieren
quote:calvijn1 schreef op 03 mei 2015 @ 21:17:

Ik houd van reality en van documentaires, omdat mensen mij interesserenKan je beter in die tijd op bezoek gaan bij een oudere in een verzorgingstehuis, of koffie gaan drinken bij je buren. Ik bedoel, als ménsen je écht interesseren, zijn er (als het goed is) genoeg in je omgeving, hoef je niet voor naar een trash-zender te kijken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind t ook wel leuk om te kijken naar bv obese.Ik kijk niet op de mensen neer vind t juist knap hoe ze bv zoveel afvallen of de zooi opgeruimd wordt en hoe t eind resultaat is.Die mensen worden toch niet gedwongen mee te doen?Maar vind bv tv wonen ook leuk maar wat er tussen door gebeurd hoef ik niet te zien alleen voor en na.Hou van metamorfoses.Maar die vakantie programma's kijk ik ook met Bo b.v gewoon lekker mensen kijken!
Alle reacties Link kopieren
quote:ietsanders schreef op 03 mei 2015 @ 21:38:

Ik vind t ook wel leuk om te kijken naar bv obese.Ik kijk niet op de mensen neer vind t juist knap hoe ze bv zoveel afvallen of de zooi opgeruimd wordt en hoe t eind resultaat is.Die mensen worden toch niet gedwongen mee te doen?Maar vind bv tv wonen ook leuk maar wat er tussen door gebeurd hoef ik niet te zien alleen voor en na.Hou van metamorfoses.Maar die vakantie programma's kijk ik ook met Bo b.v gewoon lekker mensen kijken!Maar eigenlijk snap ik dat dan weer niet. Tegenwoordig is iedereen met zijn "eigen ding" bezig. Men weet nauwelijks wie de buren zijn, met een beetje geluk zegt men "hallo" tegen elkaar. In de trein zit iedereen op zijn schermpje te staren en heeft iedereen blijkbaar héél interessante dingen op zijn telefoon te doen. Véél interessanter in elk geval van de mensen om hen heen. Andere mensen in het openbare leven benadert men vooral "assertief" (ofwel: we geven lik op stuk als we vinden dat anderen "iets fout doen", maar een gewoon vriendelijk praatje bij de kassa, gewoon met een vreemde, wordt steeds zeldzamer). Mensen sluiten zich steeds meer af van de échte wereld om hen heen. Maar dan wél trash-TV gaan zitten kijken want mensen zijn zo leuk en interessant? Wat snap ik nou niet?!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven