Entertainment alle pijlers

Wat is een goede digitale piano?

19-11-2014 14:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort op pianoles en wil binnenkort een digitale piano kopen. Prijsklasse tot max. 1000 euro, liefst iets goedkoper. Heeft iemand tips of ervaringen?

Ik heb in de winkel een Roland rp301 gezien; zou dat een goede keus zijn of is er iets beters of iets goedkopers van dezelfde kwaliteit?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een digitale piano van Kawai (wel boven jouw budget). Zijn voor advies naar een winkel gegaan zodat we ook wat geluid etc. konden horen en meer leren over de onderlinge verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Moet het persé een piano zijn? Keyboard heb je meer aan Ik heb deze, yamaha psr s710, zitten hele mooie piano geluiden in.

Iets van 700/800 Kijk eens op youtube voor reviews en demo's.

Waarom zou je eigenlijk geen akoestische nemen als je toch die hoeveelheid ruimte hebt?
Waarom heb je meer aan een keyboard nina? Ik hoor namelijk altijd het tegenovergestelde van de professionals. Als je piano wil leren spelen, koop dan vooral een (elektrische) piano en geen keyboard.



Even later raad je opeens een akoestische piano aan!
Alle reacties Link kopieren
Als je pianoles krijgt, moet je echt géén keyboard kopen. Op een (gemiddeld) keyboard kan je niet hard/zacht spelen, het is altijd hetzelfde volume. Daarnaast is de aanslag van een keyboard heel anders dan een piano en is het geluid waardeloos. Als je les krijgt op een piano (neem even aan dat je niet thuis op jouw eigen 'piano' les gaat krijgen), en je gaat daarna thuis op je keyboard oefenen, is dat heel onhandig. Het mooie aan een digitale piano is dat je juist wel hard/zacht kan spelen, net zoals op een gewone akoestische piano. Op de goede digitale piano's is de aanslag ook vergelijkbaar met een akoestische en kan je er ook vaak een pedaal bij nemen, zodat het helemaal op een piano lijkt.



Ik heb zelf de Roland RD 170, erg fijn vind ik zelf. Ik merk wel verschil met een akoestische piano, maar het is echt minimaal. Het geluid klinkt mooi vol, niet zo 'plastic' en de aanslag etc is fijn. Ik moet er wel bij zeggen dat ik deze tweedehands voor ¤500 heb overgekocht, geen idee hoe duur ie normaal gesproken is. Als het boven je budget is, zou je eens in een muziekzaak kunnen vragen naar iets vergelijkbaars als deze maar dan goedkoper.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik een digitale piano gekocht, na eerst ook een topic op het viva-forum te hebben geopend voor tips. Belangrijkste tip was: ga vooral naar winkels om verschillende piano's uit te proberen. Zodat je er eentje kunt uitkiezen waarvan het geluid, de aanslag en dergelijke je het best bevallen.



Vervolgens heb ik via een dwaze dagen aanbieding van de Bijenkorf zonder uit te proberen of te luisteren de piano uit die aanbieding gekocht. (sorry tipgevers...) Die kostte 1000 euro en bevalt me prima. Ik zit nu op mijn werk, als ik thuis ben zal ik even opzoeken welk merk en type het is. Uit mijn hoofd heb ik geen flauw idee.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Wij hebben de Roland RP401RW. Ik ben er heel erg tevreden over. Er zitten ook nog een aantal leuke extra opties op. Je kunt je Ipad verbinden met je piano en zo van een Roland-app gebruik maken. De toetsen voelen net als de toetsen van een gewone piano aan. Voordeel is dat je de aanslagsterkte ook nog eens zelf kunt regelen.
Je kunt bij de onderstaande link nuttige informatie en reviews vinden. Je kunt de blogger (een Amerikaan) ook nog per e-mail om advies vragen.



http://azpianonews.blogspot.nl/
Alle reacties Link kopieren
quote:zaina schreef op 19 november 2014 @ 19:55:

Als je pianoles krijgt, moet je echt géén keyboard kopen. Op een (gemiddeld) keyboard kan je niet hard/zacht spelen, het is altijd hetzelfde volume. Daarnaast is de aanslag van een keyboard heel anders dan een piano en is het geluid waardeloos. !Dat gold 20 jaar geleden nog wel maar tegenwoordig echt niet meer. De aanslag is idd anders net al de diverse piano's en vleugels iets anders aanslaan, geen is hetzelfde. Maar de aanslag is echt prima en er zit tegenwoordig ook in de redelijk goedkope keyboards een aanslaggevoeligheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 19 november 2014 @ 15:12:

Waarom heb je meer aan een keyboard nina? Ik hoor namelijk altijd het tegenovergestelde van de professionals. Als je piano wil leren spelen, koop dan vooral een (elektrische) piano en geen keyboard.



Even later raad je opeens een akoestische piano aan!

De professionals die dat aanraden zijn van de oude stempel en hebben misschien geen ervaring mat de meer moderne keyboards? En nee als je een zwaar klassiek concert gaat geven doe je dat op een vleugel, niet op een elektrisch iets.

Een keyboard is tegenwoordig kwa aanslag en geluid nauwelijks te onderscheiden van een piano en niet te onderscheiden van een electrische piano maar er zitten natuurlijk meer mogelijkheden op. Een octaaf minder aan toetsen dat wel maar je kunt er meerdere geluiden en instrumenten mee produceren. Zo een piano als er aangeduid werd neemt veel ruimte in en als je dan toch echt alleen piano wilt spelen neem dan gewoon een lekkere akoestische Het voordeel van de elektrische is normaal gesproken dat ie minder ruimte inneemt maar dat gaat voor dat model dus niet op.

Wil je gewoon leuke stukken spelen is een viool erbij of een ritme ernaast natuurlijk wel erg leuk.
Ik had hiervoor een gewone piano en nu een digitale. Ik vind de digitale qua aanslag beter dan mijn oude piano. Een groot voordeel is ook dat ik nu met een koptelefoon op kan oefenen, zonder dat iemand anders er last van heeft. Het geluid is echt heel goed en doet niet onder voor menig studiepiano. Natuurlijk zal een dure vleugel een nog mooier geluid geven, maar dan moet je wel je knip trekken. Voor het geld dat je uitgeeft aan een digitale piano van rond de 1000 euro kun je in ieder geval geen goede akoestische piano kopen. Om dezelfde geluidskwaliteit te krijgen, zul dan vele duizenden euro's meer uit moeten geven.
quote:nina1966 schreef op 21 november 2014 @ 14:08:

[...]



Dat gold 20 jaar geleden nog wel maar tegenwoordig echt niet meer. De aanslag is idd anders net al de diverse piano's en vleugels iets anders aanslaan, geen is hetzelfde. Maar de aanslag is echt prima en er zit tegenwoordig ook in de redelijk goedkope keyboards een aanslaggevoeligheid.Wat is dan het verschil nog tussen een digitale piano en een keyboard?
Een digitale piano ziet er meer uit als een echte piano en een keyboard staat over het algemeen op een (uitklapbare) standaard. Een keyboard is dus portable i.t.t. een digitale piano.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 21 november 2014 @ 18:25:

Een digitale piano ziet er meer uit als een echte piano en een keyboard staat over het algemeen op een (uitklapbare) standaard. Een keyboard is dus portable i.t.t. een digitale piano.



Een digitale piano is verrassend zwaar! Merkte ik toen ik hem in elkaar ging zetten. Wel gelukt in mijn eentje, al was een 2e paar handen best praktisch geweest.



Ik heb trouwens een Yamaha arius ydp-c71.

Ik vind hem fijn, maar misschien dat echte kenners vinden dat je in die prijsklasse stukken beter kunt krijgen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Een keyboard is toch ook minder breed dan een digitale piano?



Ik ga binnenkort een digitale piano kopen en heb een yamaha 535 op het oog. Heb de voorganger (die is dus rond 1000 eu) gehoord en gevoeld in de winkel en was verbazingwekkend mooi geluid en fijne toetsaanslag!

Ik ben van kinds af aan een echte piano gewend en ja je hoort zeker wel verschil met een echte, maar de kwaliteit vond ik erg goed. Dus je kan daar eens op zoeken. Die ik op het oog heb is rond de 1500 eu.



Je hebt ook silent piano's, zou ik heel graag willen maar die zijn echt gigantisch duur. Misschien ooit als ik de loterij win ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven