Entertainment alle pijlers

Wéér opzoek naar een fantasyreeks. Anyone?

16-07-2013 21:57 172 berichten
Hoi ,



Ik heb weer zomervakantie (en een bachelor in de pocket! Voor hen die me nog kennen als sweetsummer/Perseph0ne, Tgaat na alle ellende van 2 jr geleden weer heel goed met me !)

En heb nu naast mn vakantiewerk weer eens tijd om in een boek te kruipen!

Ik heb alleen geen idee wat! Ik ben zo kieskeurig geworden.



In principe vind ik veel typen fantasy leuk. Magie, Wicca, Elven, Vampiers en andere wezens, alternatieve werelden zoals the host. T'maakt niet veel uit. Ik heb een voorkeur voor Engelstalige boeken.





Het volgende heb ik al gelezen :



True Blood (Leuk maar na 6 boeken langdradig)

Harry Potter (Gewoon fantastisch)

Twilight (Erg leuk!)

House of Night (Te kinderlijk)

Anita Blake series (Leuk maar na 9 boeken sleur en overdreven romances)

Merry Gentry series (Overdreven romances. Echt?! 10 vaders voor 1 tweeling?)

Goddes series (Overdreven zoet. Wel verhalen van volwassen vrouwen.)

The host (erg leuk!)

Eragon (Leuke opzet, kinderlijk geschreven).

The hungergames (leuk!)

The princess series ( Erg leuk en super goed bedacht http://www.sff.net/people/jchines/SS%20Preview.pdf )





Ik ben gék op fantasy maar helaas kom ik steeds boeken tegen die vooral gericht zijn op tieners. Of waarin steeds overdréven romance terug komt. Weet iemand nog een leuke spannende reeks die een beetje voldoet aan mijn eisen? Ik heb bovenstaande opmerkingen geplaatst zodat jullie (indien je hier ook wat van gelezen hebt) ongv. weten wat ik bedoel.



Ik heb Game of Thrones overwogen, maar ik kan er niet zo goed tegen als mijn favoriete personages sterven en daar staat die schrijver om bekend . Ook LoTR trekt me in boekvorm niet echt :-/ ..



Heeft iemand de gouden tip om mij mijn welverdiende boekenrust te gunnen ? En zouden jullie er een beetje bij kunnen vermelden wat voor type boek het is?
Alle reacties Link kopieren
Boeken en schrijvers genoemd in dit topic. Hopelijk heb ik er geen gemist, en zo wel, dan was dat per ongeluk.

En omdat ik dit lijstje maak, ben ik zo vrij om als ik het boek ken, mijn mening er bij te zetten.

De meeste titels/schrijvers heb ik even opgezocht ter controle op spelfouten. (En omdat ik nieuwsgierig was.)



- True Blood (Charlaine Harris)

Lekker leesvoer. Ook tv-serie

- Harper Connely (Charlaine Harris)



- Harry Potter (J.K. Rowling)

GAAAAF!



- Twilight (Stephenie Meyer)

Leuk! Wel een beetje over the top.

- The host (Stephenie Meyer)

Leuk!! Wel weer een onmogelijke romance, net zoals in Twilight



- House of Night (P.C & Kristin Cast)



- Anita Blake series (Allerlei auteurs?)



- Merry Gentry series (Laurell K. Hamilton)



- Goddes series (???)



- Eragon (Christopher Paolini)

Mwah, ik ben halverwege ergens gestopt.



- The Hungergames (Suzanne Collins)

GAAAAF!



- The princess series (???)



- Het rad des tijds serie (Robert Jordan & Brandon Sanderson)



- Alles van Robin Hobb

Ik heb ooit iets gelezen (volgens mij met zo'n schip). Geen indruk gemaakt.

- Megan Lindholm = Robin Hobb



- Schijfwereld (Terry Pratchet)

Nooit verder gekomen dan halverwege deel 1. Maar dat deel schijnt nu juist niet het sterkst te zijn?



- Donkere Toren serie (Stephen King)

Wil ik nog eens aan beginnen. Het is alleen dat ik boeken van Stephen King vaak veel en veel te dik vind.



- Alles van Feist (bv Puc de magier)



- Jacqueline Carey



- His Dark Materials trilogie (Philip Pullman)

Heel Erg Goed! Deel 1 (Golden Compass) is niet erg goed verfilmd



- Wizard's First Rule en volgende delen + Sword of truth (Terry Goodkind)



- Deverry serie (Katherine Kerr)



- Allerzielen & schaduw van de nacht (Deborah Harkness)



- Alle drakenboeken (Pern) (Anne McCaffrey)

Heerlijke boeken! En draken he!



- Kronieken van Aurian (Maggie Furey)

Lang geleden gelezen, leuk!



- Kingkiller Chronicles (Patrick Rothfuss)

Leest mijn zus op dit moment, zeer enthousiast



- Celia Friedman



- Trudi Canavan



- Reiziger serie (Diana Gabaldon)



- Miles Vorkosigan serie (Lois McMaster Bujold)



- Gone serie (Michael Grant)

Deel 1 vond ik niks. Iets te veel rare dingen in 1 boek.



- Vampire Diaries (L. J. Smith)



- Game of Thrones (George R.R. Martin)

Ik kwam er niet doorheen. Veel te veel personages. En dan denk je, gelukkgi gaan er een hoop dood. Maar nee, er komen er minstens zoveel weer bij. Pfff. De tv-serie is wel geweldig!



- Chicagoland Vampires (Chloe Neill)



- Enchanted inc. (Shanna Swendson)



- Lux series (Jennifer Armentrout)



- Killing sarai (J.A. Redmerski)



- Mortal Instruments (Cassandra Clare)



- Insurgent/Divergent/(Allegiant) (Veronica Roth)

Beetje vergezocht allemaal, maar wel goed. Deel 3 moet nog verschijnen



- The magicians + The magician king (Lev Grossman)

Erg, erg, erg leuk!



- Cassie Palmer novels (Karen Chance)



- Fever serie (Karen Marie Moning)



- Soulless (Gail Carriger)



- Hush serie (Becca Fitzpatrick)



- Vampire Academy serie (Richelle Mead)

- Bloodline (vervolg op Vampire Academy)

- Dark Swan + Georgina Kinsaid (ook Richelle Mead)



- Balefire + Immortals en ook Sweep (Cate Tiernan)



- Tanith Lee

Da's lang geleden dat ik van haar iets gelezen heb. Ik weet (dus) niet meer wat, maar het was wel leuk.



- Psy/Changeling / Guild Hunter (Nalini Singh)



- Mistborn series (Brandon Sanderson)



- Inkt-trilogie (Cornelia Funke)

Leuk! Ik moest wel aan de schrijfstijl wennen + de namen van de personages vond ik nogal stom. Zou niet moeten uitmaken, maar toch.



- China Mieville



- The Night's Dawn Trilogy (Peter F. Hamilton)



- Wicked as they come (Delilah S. Dawson)



- The iron seas (Meljean Brook)



- The elder races (Thea Harrison)



- Kate Daniels serie (Ilona Andrews)



- Matthew Swift serie (Kate Griffin)



- Immortals after dark (Kresley Cole)



- The Malazon books of the fallen (Steve Erikson)



- Neil Gaiman

Coraline is leuk!



- Robert Jordan



- trilogie der 7 wateren, Saga van de eilanden van het licht, Wildewoud (Juliet Marillier)



- Vampire Chronicles + Mayfair Witches (Anne Rice)

Ik heb 1 vampierboek gelezen, maar het was niet helemaal mijn ding, zeg maar.



- Octavia Butler



- C.S. Friedman



- Justin Cronin



- Daniel Suarez



- Elfquest (Stripboeken, heel erg veel)



- Beautiful Creatures (Karmi Garcia/Margaret Stohl)



- Fiona McIntosh (bv De bezieling)



- James Clemens



- Percy Jackson serie (Rick Riordan)

Leuk en met humor! Wel kinderboeken. Film vond ik heel erg tegenvallen.



- Chemical Garden trilogy (Lauren Destafano)

Ik heb deel 1 gelezen, best intrigerend, maar ook weer niet zo dat ik reikhalzend uitzag naar de volgende delen.



- Lorien Legalies serie (Pittacus Lore)



- Charley Davidson serie (Darynda Jones)



- Wings serie (Aprilynne Pike)



- the edge chronicles (Paul Stewart + Chris Riddell)

Verrek, die heb ik ooit ook deels gelezen. Maar niet helemaal. Ik weet niet meer waarom eigenlijk, te onwaarschijnlijk/onlogisch allemaal, denk ik. Dat is bij mij meestal de reden.



- Verborgen universiteit (Natalie Koch)

Vond ik heel erg tegenvallen. Wat een geneuzel, rare plotwendingen en te veel bladzijden. Studentenleven vond ik wel goed getroffen.



- Artemis Fowl serie (Ieion Colfer)

Deel 1 is geniaal, daarna wordt het rap minder.



- Eon + Eona (Alison Goodman)



- Prince of Nothing (R. Scott Bakker)



- Hobbit / Lord of the Rings / Silmarillion (Tolkien)

Hobbit kan ik blijven lezen, zo leuk. Lord of the rings al iets minder (wel erg dik) en Silmarillion vind ik weinig aan: heel erg veel verhalen in te weinig pagina's geperst.



- Best served cold en andere boeken (Joe Abercrombie)



- Long Price quartet (Daniel Abraham)



- The knife of never letting go (deel 1 van Chaos trilogy) (Patrick Ness)

Ja, dat boek heb ik, in begonnen en niet uitgelezen. Dat moet ik maar eens snel wel doen dan, want wat ik me ervan herinner was spannend!



- Starters/Enters (Lila Price)



- Robijnrood (Kerstin Gier)



- Darren Shan serie

Leuk! Maar wel echt kinderboeken. De halve klas van mijn nichtje heeft de boeken ook gelezen, en die waren toen 10-11 jaar.



- Amber serie (Roger Zelazny)

LEUK! Die zou ik zo weer herlezen.



- Jack Vance

Best veel van gelezen, 20 jaar geleden. Ook zo'n ouwe, net als Zelazny.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Thx voor het overzicht Tonkje! Nu hoef ik het alleen nog maar uit te printen en af te strepen!
Trouwe onderdaan van Zijne Majesteiten Kater I en II
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan! Ik deed het uiteraard ook wel een beetje voor mezelf.



En nog meer tips:



- Matched en Crossed van Allie Condie.

Het laatste deel (Reached) moet ik nog lezen. Onplezierige toekomst en hoofdpersoon (uiteraard een meisje) komt in opstand. Young Adult.



- Darkest Power trilogy van Kelly Armstrong

Neigt meer naar horror en dat lees ik eigenlijk nooit (ben ik een te teer zieltje voor), maar dit vond ik fijne boeken.



- Wij waren hier van Karen Thompson.

YA, maar erg serieus. Goed boek. Geen gezellig weglees/droom fantasy. De aarde gaat steeds langzamer draaien en de (onfijne) gevolgen die dat heeft.



- Delirium Amoris van Lauren Oliver

Liefde is een nare ziekte en moet uitgebannen worden!!

Dit is deel 1. Ook een dystopische YA trouwens, met vrouwelijke hoofdpersoon.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Mooi lijstje Tonkje.

Leuk dat iemand the knife of never letting go noemde (zit even te graven of ik dat zelf niet was )
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
Aaah..dankjewel Tonkje. Geweldig dit
Tonkje, dankjewel! Hier had ik nog ff geen tijd voor . Ik wil niet werken! Muhuhuh
Alle reacties Link kopieren
Helemaal vergeten: Songs of Earth & Power van Greg Bear.



Met erg onaardige elfen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde al een poging wagen aan die lijst, maar tof dat jij het al hebt gedaan!

Ik zit trouwens ook op Goodreads, en dat is inderdaad een handige site om tips te krijgen voor boeken!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien ben ik mosterd. Maar ik ben zelf gek op de kronieken van Aurian van Maggie Furrey. Heb ze al een aantal keer gelezen en ik verdwijn echt heerlijk in die wereld!
Alle reacties Link kopieren
De Adelaar en Jaguar trilogie van Isabel Allende
Alle reacties Link kopieren
De Phedre-reeks van Jacqueline Carrey (Kushiel's Pijl, Kushiel's Keuze en Kushiel's Werktuig). Moet je wel tegen een beetje seks kunnen.

Ze zijn in het Nederlands erg zeldzaam, in het Engels wel gemakkelijk te krijgen.



Of Nevelen van Avalon! Vond ik heeeerlijk
quote:indil schreef op 20 juli 2013 @ 20:15:

De Phedre-reeks van Jacqueline Carrey (Kushiel's Pijl, Kushiel's Keuze en Kushiel's Werktuig). Moet je wel tegen een beetje seks kunnen.

Ze zijn in het Nederlands erg zeldzaam, in het Engels wel gemakkelijk te krijgen.



Of Nevelen van Avalon! Vond ik heeeerlijk De beste fantasyboeken die ik ooit heb gelezen. Het moet je alleen liggen. Naast seks zijn er vooral ook heel veel gruwelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, de hoofdpersoon is een spion c.q. SM-hoer. :P

Dat klinkt heel raar als je het zo opschrijft maar uiteindelijk gaat het vooral over de intriges aan het hof van o.a. Frankrijk in een "alternate universe"-Europa (waar het Christendom nooit zijn intrede heeft gedaan en seks wordt gezien als heilig). Er wordt wel in gesekst (en dus ook inderdaad behoorlijk wat zweepwerk etcetera) maar dat is niet het hoofdingredient van de boeken. Het wordt ook minder naarmate de schrijver er vanuit gaat dat je zelf wel in kunt vullen wat er gebeurt.

Heel erg goed uitgewerkt, prachtige wereld waar je in binnen loopt, en met een goede snelheid. Wel een beetje een Mary Sue hoofdpersoon vond ik zelf, maar niet storend.



Of de Aardkinderen-reeks van Jean M. Auel, die kan je ook nog overwegen. Is niet echt "fantasy" maar ook niet echt iets anders, haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:indil schreef op 20 juli 2013 @ 20:37:Of de Aardkinderen-reeks van Jean M. Auel, die kan je ook nog overwegen. Is niet echt "fantasy" maar ook niet echt iets anders, haha.Die serie valt in de categorie "elk deel weer slechter". Hemeltje, wat was dat laatste deel waardeloos zeg! (Maar toch willen lezen natuurlijk.)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:mammie_rf schreef op 20 juli 2013 @ 17:01:

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien ben ik mosterd. Maar ik ben zelf gek op de kronieken van Aurian van Maggie Furrey. Heb ze al een aantal keer gelezen en ik verdwijn echt heerlijk in die wereld!Die waren genoemd, maar niet mosterd hoor. Ik vind het alleen maar fijn als meerdere mensen iets noemen/aanraden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Laatste deel ben ik inderdaad in blijven hangen, terwijl ik er echt heel erg naar uit keek. Er gebeurde gewoon niks. Het leek wel een toergids voor prehistorische vondsten.

Gaap.



De eerdere delen vond ik wel erg gaaf.
Alle reacties Link kopieren
Beetje voorbarig om het hier nu al te melden, want ik ben pas op bladzijde 50, maar omdat het tot dusver zo heel erg leuk is, kan ik het niet voor me houden: The Underland Chronicles van Suzanne Collins.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:indil schreef op 20 juli 2013 @ 20:37:

Ja, de hoofdpersoon is een spion c.q. SM-hoer. :P

Dat klinkt heel raar als je het zo opschrijft maar uiteindelijk gaat het vooral over de intriges aan het hof van o.a. Frankrijk in een "alternate universe"-Europa (waar het Christendom nooit zijn intrede heeft gedaan en seks wordt gezien als heilig). Er wordt wel in gesekst (en dus ook inderdaad behoorlijk wat zweepwerk etcetera) maar dat is niet het hoofdingredient van de boeken. Het wordt ook minder naarmate de schrijver er vanuit gaat dat je zelf wel in kunt vullen wat er gebeurt.

Heel erg goed uitgewerkt, prachtige wereld waar je in binnen loopt, en met een goede snelheid. Wel een beetje een Mary Sue hoofdpersoon vond ik zelf, maar niet storend.



Of de Aardkinderen-reeks van Jean M. Auel, die kan je ook nog overwegen. Is niet echt "fantasy" maar ook niet echt iets anders, haha.

De tweede trilogie is behoorlijk gruwelijk, helemaal als je niet zoveel gewend bent

Maar meesterlijk geschreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 20 juli 2013 @ 23:06:

Beetje voorbarig om het hier nu al te melden, want ik ben pas op bladzijde 50, maar omdat het tot dusver zo heel erg leuk is, kan ik het niet voor me houden: The Underland Chronicles van Suzanne Collins.



Dat is de schrijfster van Hunger Games.

Deze serie wil ik dus zeker ook gaan lezen.

Thanks!
Alle reacties Link kopieren
quote:Adeline schreef op 20 juli 2013 @ 23:35:

[...]





Dat is de schrijfster van Hunger Games.

Deze serie wil ik dus zeker ook gaan lezen.

Thanks!Ze zijn geschreven voor de Hunger Games en ook young adult.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 21 juli 2013 @ 08:36:

[...]





Ze zijn geschreven voor de Hunger Games en ook young adult.



Ja, ik zag inderdaad al dat ze daarvoor geschreven zijn.

Geen reden om ze niet te lezen :p
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijke lijst, ik ben gek op fantasy!

Een aantal series heb ik al gelezen, en door dit dit topic heb ik weer een nieuw verlanglijstje klaar.



Wat ik ook een leuke serie vond is de Poort des Doods van Weiss & Hickmann. Echt zo'n zomervakantiereeks. Leest makkelijk weg en de boeken zijn niet zo dik. Je bent er zo klaar mee, maar wel erg vermakelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Adeline schreef op 21 juli 2013 @ 17:25:

[...]





Ja, ik zag inderdaad al dat ze daarvoor geschreven zijn.

Geen reden om ze niet te lezen :p



Voor mij eigenlijk een reden om ze juist wel te lezen.



Overigens vind ik het meer gewoon kinderboeken, voor vanaf een jaar of 9-10.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 21 juli 2013 @ 22:11:

[...]





Voor mij eigenlijk een reden om ze juist wel te lezen.



Overigens vind ik het meer gewoon kinderboeken, voor vanaf een jaar of 9-10.



Ik ben benieuwd.

Heb nog heel veel liggen om te lezen dus even kijken wanneer ik er aan toe kom.
Alle reacties Link kopieren
In de Volkskrant vandaag een verhaal over/recensie van de Het rad des tijds-serie. De serie is nu kennelijk eindelijk echt af, met 14 kloeke delen. Zijn er hier mensen die ze allemaal gelezen hebben?



Ik vind het wel goed klinken, maar 14 delen, de een nog dikker dan de ander en dan staat er in de Volkskrant ook nog dit: "Dat Rhand een rol in die laatste krachtmeting gaat spelen, is wel duidelijk, maar voor het zo ver is passeert nog een legertje hoofd- en bijfiguren de revue, elk met de ballast van vele delen voorgeschiedenis en met moeilijk uit elkaar te houden namen als Moghedien, Moraine en Moridin. Ingewikkelder nog: menige sleutelfiguur treedt op onder verschillende namen, zoals de verfoeilijke Demandread (een echo van Tolkiens Saruman), die ook Bao de Wyld en Barid Bel blijkt te heten. Flink verwarrend allemaal."



Flink ontmoedigend allemaal...

Is er geen TV-serie van?



The underland chronicles zijn een stuk beter te behappen: maar 5 delen, elk met een aangename 200 bladzijden ongeveer. Als ik ze uit heb, wil ik trouwens Reached gaan lezen. Deel 3 uit de Matched Trilogy van Ally Condie. Drie delen maar, ook al zo netjes.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven