Werk & Studie alle pijlers

Studiemotivatietopic 2023-2024

29-08-2023 18:12 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begin met een nieuwe studie via afstandsleren. Ik ga twee dagen per week vanuit huis studeren. Ik zou het leuk vinden om wat te kunnen kletsen met mensen die ook nog met een studie bezig zijn/gaan, zodat we elkaar kunnen motiveren! Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook bezig met een thuisstudie. In eerste instantie is het door omstandigheden wat in het water gevallen waardoor ik nogal wat studievertraging heb opgelopen, maar nu wil ik er echt voor gaan. Ik heb me in de zomervakantie in redelijk rap tempo door een module heen gewerkt en ben nu klaar voor mijn eerste officiële toets, die wil ik deze week gaan inplannen. Voor de verplichte opdrachten had ik steeds heel goede resultaten, dus ik heb er wel vertrouwen in.

Wat voor studie ga jij doen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in vorige studies ook studievertraging meegemaakt, dus ik weet goed wat dat met je doet. Knap van je dat je nu toch doorzet! Wanneer is de toets, oftewel heb je genoeg tijd om te leren?

Ik ben docent en ga een -tweede- bevoegdheid behalen. Dat kan ik in een korter traject doen dan een volledige hbo-studie, maar omdat de hogeschool ver weg is zal ik veel online moeten doen. Dat vind ik ergens fijn (minder reistijd), maar ook wel spannend (ga ik de discipline kunnen opbrengen?)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook docent, probeer nu mijn master te behalen om in het eerstegraads gebied te kunnen lesgeven. Leuk om hier wat mee te lezen/motiveren!

Ik doe de studie in deeltijd, dus moet voor colleges wel gewoon op locatie zijn, maar uiteraard komt er ook thuis studie bij kijken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik heb meerdere keren overwogen om toch maar te stoppen en nog voelt het soms wel als een last. Ik heb echt onderschat hoe het is om thuis te studeren. Omdat ik ook grotendeels thuis werk dacht ik dat ik het makkelijk zou vinden, maar zo is het dus niet. Ik vond de studie die ik deed toen ik jong was veel soepeler gaan, toen ik gewoon naar colleges en werkgroepen moest. Maar goed, de studie die ik doe wordt ook niet gegeven aan de hogeschool hier in de stad, dus dan moet je wat, in verband met mijn gezinssituatie (kind met beperking hier, en tienerdochter die me ook vaak genoeg hard nodig heeft) kan ik niet meerdere avonden per week in een andere stad lessen volgen. Ik probeer nu toch maar door te zetten. Uitlopen kost gelukkig niet extra veel, maar ik moet wel echt aan de bak nu.

Die toets heb ik nog niet ingepland, dat wil ik eind deze week gaan doen. Ik vermoed dat die individueel wordt afgenomen, vandaar dat het zo flexibel is. Als ik de oefentoets zie heb ik wel het gevoel dat ik het al voor een behoorlijk groot deel goed onder de knie heb. De meeste opdrachten kon ik moeiteloos maken, dus als de echte toets daar op lijkt denk ik dat ik het nu al wel zou halen.

Wel fijn dat je het in een korter traject kan doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
29-08-2023 19:11
Ik ben ook docent, probeer nu mijn master te behalen om in het eerstegraads gebied te kunnen lesgeven. Leuk om hier wat mee te lezen/motiveren!

Ik doe de studie in deeltijd, dus moet voor colleges wel gewoon op locatie zijn, maar uiteraard komt er ook thuis studie bij kijken!
Ohh ik lees graag met je mee! Ik begrijp dat je al begonnen bent met je master? Hoe bevalt het tot nu toe?

Ik ga beginnen met een tweedegraads, maar heb wel ambitie om in de toekomst nog eens voor een eerstegraads te gaan. (Stapje voor stapje...)
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
29-08-2023 19:23
Ohh ik lees graag met je mee! Ik begrijp dat je al begonnen bent met je master? Hoe bevalt het tot nu toe?

Ik ga beginnen met een tweedegraads, maar heb wel ambitie om in de toekomst nog eens voor een eerstegraads te gaan. (Stapje voor stapje...)
Klopt, heb er al een jaar op zitten. Het is me meegevallen, ik had verwacht dat het me enorm veel moeite zou kosten om weer in de studiemodus te komen, omdat het al best een tijd geleden was en er nu kinderen in huis zijn, maar het ging eigenlijk heel goed. Ik blijk de lat voor mezelf relatief hoog te leggen, dus waar ik super kritisch dingen inleverde met de gedachte dat het misschien net een zesje zou zijn, kwam er niks met minder dan een 8 terug.

Dit jaar wordt spannend want ik verwacht een derde kindje, dus hoe dit dadelijk gaat werken is nog even afwachten en ook nogal afhankelijk van hoe het met de baby zal gaan en mijn herstel na de bevalling etc. Maar voor nu ben ik wel hoopvol! Misschien dan toch eens een 6 halen 😉

Maar vooral gewoon spannend om alles weer te gaan combineren!
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk, ik haak graag aan! Start komende maand met een tweejarige opleiding. Heb er zin in en vind het stiekem ook weer spannend
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik studeer ook, ik heb er 2 jaar op zitten. De eerste twee jaar zit je elke week in de schoolbanken, vijf a zes vakken per blok van zeven weken. Ik ging als een trein. Maar vanaf het derde jaar veranderd de opleiding in een flex opleiding. Je hebt 1x per maand terugkomdag op school de rest moet je zelf uitzoeken. Ik heb sinds februari precies vier vakken afgerond. A.s maandag begint de school weer en dan ga ik weer stevig aan de bak. Wanneer ik hopelijk over 1,5 jaar afstudereer dan ga ik ( denk ik) niet verder studeren.
Maar wanneer ik dan lees dat jullie een master opleiding volgen dan sla ik aan het twijfelen. Afijn leuk om met elkaar te praten en om elkaar indien nodig te motiveren.
miskotto wijzigde dit bericht op 18-11-2023 12:09
0.36% gewijzigd
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk!
Ik doe een schakeltraject voor een masteropleiding. Heb in juni mijn eerste vak gehaald van 15 ec en nog 2 'vakjes' van 5 ec. Alles in mijn eigen schaarse tijd. Maar voor een goed doel.
Deze twee vakken hebben geen vaste bijeenkomsten dus alles gaat op karakter zullen we maar zeggen.

Ik wil graag een betere baan voor de toekomst. Het is een flinke investering qua tijd en geld, maar ik blijf me verbazen hoe leuk het is om nieuwe dingen te leren!
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Ben al eerder lid geweest op het
Vivaforum maar er was eens een update en toen kon ik niet meer inloggen en ben ik maar meelezer geworden.

Maar nu ik per 1 september ga beginnen met een opleiding en ik dit topic tegenkom wil ik graag meedoen!

Ik heb na mijn middelbare school niets afgemaakt dus vind het retespannend.

Het is een mbo opleiding in anderhalf jaar.
Ik hoop zo dat het lukt :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk! Ik moet zelf nog twee jaar, en ik loop nu stage (slechts twee weken vakantie gehad, dat is wel pittig als je zes weken gewend bent (; ). Veel succes, we can do this!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellhello schreef:
29-08-2023 22:10
Leuk!
Ik doe een schakeltraject voor een masteropleiding. Heb in juni mijn eerste vak gehaald van 15 ec en nog 2 'vakjes' van 5 ec. Alles in mijn eigen schaarse tijd. Maar voor een goed doel.
Deze twee vakken hebben geen vaste bijeenkomsten dus alles gaat op karakter zullen we maar zeggen.

Ik wil graag een betere baan voor de toekomst. Het is een flinke investering qua tijd en geld, maar ik blijf me verbazen hoe leuk het is om nieuwe dingen te leren!
Dit is zo waar. Ik volg een juridische opleiding, ik realiseer mij dat je als consument ontzettend veel rechten hebt en zodra instanties door hebben dat jij weet waar je over praat dan gaan ze voorzichtig met je om. Kennis is macht zeggen ze en dat klopt echt.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
__Aphia__ schreef:
29-08-2023 23:11
Hoi!

Ben al eerder lid geweest op het
Vivaforum maar er was eens een update en toen kon ik niet meer inloggen en ben ik maar meelezer geworden.

Maar nu ik per 1 september ga beginnen met een opleiding en ik dit topic tegenkom wil ik graag meedoen!

Ik heb na mijn middelbare school niets afgemaakt dus vind het retespannend.

Het is een mbo opleiding in anderhalf jaar.
Ik hoop zo dat het lukt :)
Leukkk zet 'm op,je kan het. Welke richting ga je doen?
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren Quote
Miskotto schreef:
30-08-2023 22:35
Leukkk zet 'm op,je kan het. Welke richting ga je doen?
Onderwijsassistente

Bij mijn eerste studie kwam ik erachter dat het iets heel anders was dan ik dacht qua inhoud op basis van de open dagen.
Dat was een taal op de Universiteit. De tentamens gingen wel ok als het met taalkunde of literatuur ofzo te maken had maar alle andere vakken zoals politiek economische geschiedenis die erbij kwamen kijken vond ik vreselijk dus dat was gewoon een verkeerde keuze. Ben toen voor februari gestopt.

Tijdje gaan werken als uitzendkracht in 100 en 1 dingen. Ook in de zorg en dat vond ik superleuk.

En bij mijn tweede poging tot een opleiding (hbo Verpleegkunde dus veel praktischer) liep ik er tegen aan dat ik altijd dacht dat het niet goed genoeg was en ik dan opdrachten vaak maar niet inleverde. Ik ben wat onzeker en tegelijkertijd blijkbaar perfectionistisch.
Op bepaald moment liep ik te ver achter en moest ik stoppen.

Nu heb ik door corona af en toe op school geholpen en dat vond ik ook heel leuk, dus dacht, misschien is het onderwijs iets voor me.

Mijn stageplek is dus de school van mijn kinderen maar wel in andere klassen.
De docent die me gaat begeleiden hebben mijn kinderen nooit gehad dus in die zin is het wel een frisse start want we hebben geen geschiedenis samen als leerkracht-ouder.

Er is maar af en toe een lesdag, meestal fysiek maar soms ook online, en de rest moet je zelf doen. Morgen is de eerste bijeenkomst, nog geen lessen maar uitleg. Ik heb enorm veel zin erin en ben blij dat het nu gaat starten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Maandag wordt mijn wasvouw-kookvoor2dagen en studeerdag.

Vandaag heb ik alles doorgelezen wat ik moet weten of inleveren voor de examens in januari.

Best wel veel o_o

Wanneer beginnen jullie?
En wat wordt je vaste studiemoment? Daar hamerden ze nogal op afgelopen vrijdag, hoe belangrijk het is om een vast moment te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
__Aphia__ schreef:
04-09-2023 17:07
Wanneer beginnen jullie?
En wat wordt je vaste studiemoment? Daar hamerden ze nogal op afgelopen vrijdag, hoe belangrijk het is om een vast moment te hebben.
Nou ze hebben mij per ongeluk ingeroosterd op het werk morgen... terwijl het mijn studiedag zou zijn... dus mijn eerste 'vaste moment' valt al weg.

Ik mag die uren wel weer compenseren op een later moment, maar toch
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh dat schiet lekker op Yasminmax.. vervelend wel!

Ik heb gepland om op dindagochtend en donderdagochtend thuis te studeren, woensdag zijn de colleges.

Alleen nu heel moe en warm en heel erg hoogzwanger dus ik begin ook niet zo top ;). Ik ga wel morgen naar de eerste colleges. Officieel hoef je nog niks voor te bereiden, maar ik had liever al wel vast wat gedaan, is helaas dus even niet gelukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo vanavond mijn eerste hoorcollege weer gehad!
Oudste kreeg de taak om de jongste in bed te krijgen en heb zowaar 1,5 uur me kunnen focussen op de les.
Daarna werd het lastig want de jongste ging helaas niet 'zomaar' slapen zonder mij. Ik probeer de bulk studiestof zo snel mogelijk te leren zodat ik de komende weken tijd heb voor de eindopdracht.
Het tentamen vroeg inplannen helpt me hopelijk om de vaart erin te houden.

Ik heb er zin in!
This is not kosher!
Alle reacties Link kopieren Quote
Moet je de deur uit voor hoorcollege of is dat online of zo?

Ik wilde zondag mijn eerste examen inplannen (voor een vak, ik ben nog lang niet klaar verder), toen kon ik kiezen (als ik alleen uitging van dagen waarop ik kon) tussen meteen de volgende dag en 27 september. Heb toen de volgende dag gekozen en de hele week gepiekerd of dat niet veel te overmoedig was, want ik had erg weinig voorbereidingstijd en het was toch wel wat pittiger dan het proefexamen. Gisterochtend een mailtje dat ik een 8.4 had gehaald. Gelukkig, maar volgende keer neem ik niet meer zo'n risico.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw Susan, gelukkig heeft het goed uitgepakt! Inderdaad wel stressvol maar super fijn!

Ik vind t deze week wel even pittig hoor met de warmte. In huis is het ook echt warm en ik heb geen koele werkplek. Het komt dus even neer op de avonduren, maar de drukte moet nog komen, dus wat ik nu moet doen valt allemaal nog wel mee gelukkig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
09-09-2023 13:00
Moet je de deur uit voor hoorcollege of is dat online of zo?

Ik wilde zondag mijn eerste examen inplannen (voor een vak, ik ben nog lang niet klaar verder), toen kon ik kiezen (als ik alleen uitging van dagen waarop ik kon) tussen meteen de volgende dag en 27 september. Heb toen de volgende dag gekozen en de hele week gepiekerd of dat niet veel te overmoedig was, want ik had erg weinig voorbereidingstijd en het was toch wel wat pittiger dan het proefexamen. Gisterochtend een mailtje dat ik een 8.4 had gehaald. Gelukkig, maar volgende keer neem ik niet meer zo'n risico.
Wauw!
Een 8.4!!
:cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Superleuk om jullie verhalen te lezen! Echt diep respect voor de mensen die studeren naast hun gezin, of zelfs hoogzwanger.... Ik heb geen kinderen en zou werkelijk waar niet weten hoe ik dat zou moeten combineren met mijn huidige leven! Ik wil echt eerst alles op de rit hebben voordat ik überhaupt wil gaan denken aan kinderen. Maar ik besef ook dat je niet alles kunt plannen en dat het leven loopt zoals het leven en dat ik ook niet té lang moet gaan wachten...

@Susan wat een ontzettend goed cijfer joh, mag je trots op zijn! Ik begrijp dat het je wat stress heeft bezorgd, maar aan de andere kant: je bent er nu lekker vlot vanaf en blijkbaar kun je het prima zonder al te lange voorbereidingstijd. Van uitstel kan ook afstel komen!


Ik heb morgen een assessment. Ik kan er niet voor leren/oefenen, ze gaan gewoon kijken waar ik nu sta qua competenties en kennis. Ik kan er dus ook niet op 'zakken', maar ik hoop het wel zo goed mogelijk te doen natuurlijk zodat ze een goede indruk van me krijgen. Maar ik weet dus eigenlijk ook niet wat ik kan verwachten, wat het allemaal ontzettend spannend maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor die MBO-onderwijsassistente moet ik ook een examen Nederlands, Engels en rekenen afleggen. Ik krijg geen vrijstelling omdat mijn VWO diploma niet recent genoeg is.

Ik heb net op een site gekeken voor wat oefeningen Engels maar ik schrok een beetje.
Echt hele simpele dingen zoals een gebruiksaanwijzing dus dat gaat zoooo saai worden :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Yasminmax schreef:
10-09-2023 12:22
Superleuk om jullie verhalen te lezen! Echt diep respect voor de mensen die studeren naast hun gezin, of zelfs hoogzwanger.... Ik heb geen kinderen en zou werkelijk waar niet weten hoe ik dat zou moeten combineren met mijn huidige leven! Ik wil echt eerst alles op de rit hebben voordat ik überhaupt wil gaan denken aan kinderen. Maar ik besef ook dat je niet alles kunt plannen en dat het leven loopt zoals het leven en dat ik ook niet té lang moet gaan wachten...
Dit echt hoor. Idealiter hoef je niet te studeren met een gezin erbij (of zoals ik met een baby die er bijna uit komt, echt handig is natuurlijk anders). Maar het leven is niet altijd zo planbaar en voordat ik kinderen kreeg had ik totaal de ambitie niet om de masteropleiding te gaan doen. Nu kwam het aan bod, omdat ik er in mijn werk echt leuke stappen mee kan maken en het ineens ‘nodig’ werd dat iemand (had ook een collega mogen zijn) de opleiding ging doen. Toen vond ik het ineens een toffe uitdaging. En het is echt maar kijken hoor. Als het straks toch allemaal even wat te veel blijkt, doe ik een stapje terug en loop ik bijvoorbeeld een half jaar uit. Ook niet het einde van de wereld.

Succes met je assessment morgen!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven