Rijbewijs halen op 'latere' leeftijd

19-12-2023 17:19 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt 'latere' leeftijd kun je het misschien niet noemen, maar ik ben midden dertig en heb geen ribewijs.

Ik ben opgegroeid in een grote stad, heb altijd in een grote stad gewoond/gewerkt en tot een paar jaar geleden nooit behoefte gehad aan een rijbewijs of auto. Ik kon alles altijd prima doen met de fiets of met het openbaar vervoer. Inmiddels ben ik moeder en zijn we naar een kleinere plaats verhuisd en merk ik dat ik bepaalde dingen nu echt lastig vind zonder auto. Mijn partner heeft overigens wel een rijbewijs en wil volgend jaar een auto kopen en zou het erg fijn vinden als ik ook een rijbewijs haal zodat we er beide gebruik van kunnen maken.

Dus mijn goede voornemen voor het volgend jaar is (hopelijk) mijn rijbewijs halen (in ieder geval starten met lessen). Ik ben er stiekem alleen nu al een beetje zenuwachtig voor... Wie heeft er nog meer op 'latere' leeftijd zijn/haar rijbewijs gehaald? Misschien stom, maar ik ben bang dat ik nul verkeersinzicht heb. o_o Zou het verstandig zijn om eerst mijn theorie te halen? Ik heb zelf het idee dat dat me wat meer zelfvertrouwen kan geven om ook echt aan de rijlessen te beginnen, aangezien ik altijd goed ben geweest in het leren voor toetsen, maar is dat handig als je het nog niet in de praktijk kan brengen?

De motivatie is er in ieder geval echt, want nu we niet meer in een grote stad wonen moet ik enorm omreizen om overal te komen en met kleine kinderen is dat echt een drama.

Dus wie kan me wat tips/adviezen geven, ervaring delen... ik hoor het graag, ben hopelijk niet de enige! :lol:
ketelfluit wijzigde dit bericht op 19-12-2023 17:20
Reden: aanvulling
4.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb mijn rijbewijs gehaald toen ik 27 was. Eerst je theorie doen is wel handig ja, dan kom je een beetje beslagen ten ijs tijdens de praktijklessen. Trouwens, op de fiets en als voetganger ben je ook deelnemer aan het verkeer, dus wees niet bang dat je je kennis niet meteen kunt gebruiken of dat het verwatert.
No one ever made a difference by being like everyone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaak begin met je praktijklessen en ondertussen ga je aan de slag voor je theorie-examen. Je denkt dat je weinig verkeersinzicht hebt? Dat geloof ik niet als je in een grote stad fietst met allerlei ander verkeer. Je zal even door de eerste les(Sen) door moeten bijten misschien, maar het is echt fijn om het pasje te hebben. Je wordt natuurlijk ook niet in het diepe gegooid en meteen op een druk kruispunt gezet. Oh en je bent geen 80 dus leren kan je best nog!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 29 en hoogzwanger toen ik mijn rijbewijs haalde. Heb er flink langer over gedaan dan gemiddeld, dat wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik ben rond mijn dertigste pas begonnen. Ik was ook behoorlijk onzeker, misschien wel meer dan wanneer je nog jong en onbevangen bent. Omdat ik zwanger was en er niet eeuwig over wilde doen ben ik uiteindelijk afgereden in een automaat. Nooit spijt van gehad maar het beperkt je dan wel qua auto. Ik zou gewoon beginnen, een goede rij instructeur stelt je echt wel op je gemak, voor mij was vooral die goede klik erg belangrijk (en ook pas 3 rijscholen verder die klik gevonden).
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkeersinzicht zal best gaan
Ik vond zelf het rijden een automatisme laten worden lastig. Koppeling gebruiken etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dagblad schreef:
19-12-2023 17:23
Vaak begin met je praktijklessen en ondertussen ga je aan de slag voor je theorie-examen. Je denkt dat je weinig verkeersinzicht hebt? Dat geloof ik niet als je in een grote stad fietst met allerlei ander verkeer. Je zal even door de eerste les(Sen) door moeten bijten misschien, maar het is echt fijn om het pasje te hebben. Je wordt natuurlijk ook niet in het diepe gegooid en meteen op een druk kruispunt gezet. Oh en je bent geen 80 dus leren kan je best nog!
Ja dat noemde mijn partner ook al... op de fiets heb ik ook geen moeite met verkeersinzicht en fietste ik rustig met kind door drukke stad, dus denk dat het meer 'in mijn hoofd' zit en ik het gewoon erg spannend vind om de stap te maken en een bepaalde angst heb. Geen idee waar die precies vandaan komt, misschien gewoon omdat het iets nieuws is. Zou het zoooo fijn vinden om de vrijheid van een auto te hebben dus moet denk ik gewoo even door de zure appel heen bijten.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
19-12-2023 17:26
Ja ik ben rond mijn dertigste pas begonnen. Ik was ook behoorlijk onzeker, misschien wel meer dan wanneer je nog jong en onbevangen bent. Omdat ik zwanger was en er niet eeuwig over wilde doen ben ik uiteindelijk afgereden in een automaat. Nooit spijt van gehad maar het beperkt je dan wel qua auto. Ik zou gewoon beginnen, een goede rij instructeur stelt je echt wel op je gemak, voor mij was vooral die goede klik erg belangrijk (en ook pas 3 rijscholen verder die klik gevonden).
Een goede klik lijkt me inderdaad heel belangrijk!
Ik ben in augustus begonnen met rijlessen en ik ben 52, vorige week mijn theorie gehaald :yes: was de tweede poging dus prima.
Ik les in een automaat, ik heb ooit lang geleden eens 4 schakellessen gehad maar automaat is wel fijner.
Ik heb ook altijd gedacht dat ik het niet zou kunnen maar dat heb ik meteen tegen mijn rijinstructrice gezegd en die zei na de tweede les dat ik echt wel kan leren rijden en haar vertrouw ik. Ik vind autorijden leuk en verheug me op de vrijheid die ik straks heb.
Ik zou dus op zoek gaan naar een goede rijschool en een instructeur waar je een beetje een klik mee hebt en dan gewoon doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zorg er in ieder geval voor dat jullie die auto hebben op het moment dat je je rijbewijs haalt. Meteen gaan rijden en kilometers maken, niet eerst nog een jaar wachten omdat jullie nog geen auto hebben!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een collega die op haar vijftigste haar theorie in één keer gehaald heeft en drie maanden later haar rijbewijs ook in één keer. Ze rijdt alsof ze dat altijd heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet weten waarom verkeersinzicht of het gebrek daaraan een probleem is.

Een 17- of 18-jarige heeft minder aan het verkeer deelgenomen en heeft ook minder van verkeer gezien dan iemand die ouder is.

Verder is een rijbewijs halen niet moeilijk. Bijna iedereen kan het relatief snel leren. Het is geen hogere wiskunde of zoiets.

Het is denk ik wel aan te raden om na het behalen van het rijbewijs zo snel mogelijk veel te gaan rijden. Echt rijden leer je pas na het behalen van je rijbewijs. Ik ken meerdere mensen die op jonge leeftijd zijn afgereden maar nooit meer hebben gereden. Dat zijn soms mensen die slecht rijden en/of niet durven.

En ja, ik spreek uit ervaring. Ik heb altijd in steden gewoond en nooit echt een rijbewijs gehad.
Op latere leeftijd gehaald. Maar na het behalen wel gelijk een auto gekocht en veel gaan rijden. Is toen snel een tweede natuur van mij geworden. Ik kon me al snel niet meer voorstellen dat ik er ooit moeite mee had.

Het lessen duurt misschien iets langer, maar er zijn ook jonge mensen die er erg lang over doen.

Gewoon doen dus! Je zult er geen moment spijt van hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was ermee bezig. Nu tijdelijk pauze ivm hoogzwanger. Hier, regio utrecht geldt, eerst theorie halen en dan pas rijden. Rijscholen vinden dat dus efficienter (en het helpt in de doorstroom want de wachtlijsten zijn al zo lang. Leerlingen groeien sneller als ze hun theorie beheersen werd mij verteld). Houd rekening met lange wachtlijsten om af te rijden en zoek een rijschool die tijdig afrijden met je wil plannen. (Ik was afrijklaar en mocht vervolgens over 3 maanden afrijden.... met de kosten van al die extra lessen.... Helaas gooide hier een hernia roet in het eten en kwam ik door enorme pijnklachten niet lekker mn examen door. Nu een herniaoperatie en een zwangerschap verder ga ik straks vol frisse moed weer verder!).

Zet m op hoor, en gewoon doen!
Cogito ergo sum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de ontwikkeling in elektrisch of hybrid, zou ik voor een automaat kiezen om te leren rijden.
Zoveel makkelijker.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik heb het op mijn 27e gehaald. Ik was bepaald geen natuurtalent, haha! Heb er langer over gedaan, maar dat is normaal volgens de statistieken. 18-jarigen halen het gemiddeld sneller. Maar dat hangt er vaak ook mee samen dat mensen die er niet voor kiezen jong te gaan lessen, er vaak ook van nature minder interesse in hebben. Ik wist echt helemaal niets van auto’s. Ik had zelfs nog nooit gezien dat mensen moesten schakelen, was me nooit opgevallen. Ik ben dus ook veel tijd kwijt geweest aan de bediening van de auto, ik snapte er echt geen retekeet van, haha!

Ik haalde mijn theorie pas een week voor mijn examen. Ik had het theorie steeds uitgesteld wegens niet voorbereid. Uiteindelijk een nacht doorgehaald en in 1x gehaald. Maar om nou te zeggen dat ik de regels echt goed ken… nee…! o_o. Maar ach ik rijd nu toch al erg lang zonder brokken rond.

Ik heb bewust wel examen met schakelen gedaan. Ik wilde niet al die lessen en dan nog steeds niet in alle type auto’s kunnen rijden.
anoniem_65b76fd3af17f wijzigde dit bericht op 19-12-2023 18:43
40.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
En een rijbewijs hebben is zooo fijn. Probeer daar aan te denken. Het is handig, praktisch.

‘Gewoon’ sparen en doorzetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de theorie vast bekijken maar geen examen doen want dat certificaat verloopt na een jaar. Als het dan tegen zit met lessen dan moet je nog een keer theorie doen.
Wombat schreef:
19-12-2023 18:43
Ik zou de theorie vast bekijken maar geen examen doen want dat certificaat verloopt na een jaar. Als het dan tegen zit met lessen dan moet je nog een keer theorie doen.
Anderhalf jaar tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 39. Theorie in 1x gehaald, praktijk in 2x. Wel veel lessen overigens. Maar dat maakt niet uit, ik heb mijn rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah dat scheelt weer.
Ik heb op deze manier destijds twee keer theorie-examen gedaan en twee keer geslaagd 🙂. De praktijk viel meer tegen maar dat was veel faalangst.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was 27 toen ik mijn rijbewijs haalde na 5745 lessen ongeveer. Bij mij ging bediening vooral de snelheid ervan lastig. Zou het alleen halen als je het gaat gebruiken want als je het niet gebruikt verleer je het ook weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog even een tip;
Niet alles in een keer betalen en kijk eerst of je een klik met je rijleraar hebt :(

Ik had een pakket gekregen van mijn ouders toen ik 18 werd. Maar die rijschool liet gerust 3 of 4 weken tussen de lessen in. Het was te druk om vaker les te krijgen.
En ik had een hele nare instructeur. Hij klaagde altijd over zijn vriendin. En zat enorm te zuchten als ik iets verkeerds deed. Wisselen van rijleraar ging niet volgens de rijschool -- toen ik dat éindelijk durfde te vragen -- en daarna werden de lessen nog vervelender. Echt akelige sfeer.

Ik ben gezakt en heb toen jaren later het pas weer aangedurfd om opnieuw les te gaan volgen. Bij een andere rijschool waar ik per keer kon betalen. Ik wilde echt niet meer zo "vast" zitten.

Toen had ik een prima kerel, 2x in de week les en alsnog 40 lessen nodig....

Ik was inmiddels ook moeder en met 2 kinderen in een kinderwagen met de bus was het duwtje dat me de drempel overhielp opnieuw te gaan lessen want de auto leek me zóveel handiger dan dat OV :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed om het te gaan halen!

Man hier heeft het gehaald toen hij in de de 30 was. Ging vlot en hij is in 1 keer afgereden, zo goed!
Ik heb het zelf vroeg gehaald maar veel te lang over gedaan door faalangst, dus leeftijd zegt echt niet alles.
Ik kan me juist voorstellen dat je een streepje voor hebt als je wat volwassener bent/overkomt, en dat je dan juist gemiddeld wat meer verkeersinzicht hebt, ookal is dat dan niet perse in een auto.

Ik zou zelf wel echt in een schakelauto afrijden, het schakelen wordt zo snel een automatisme. Het vergroot je opties qua auto's echt enorm, zeker als je regelmatig een auto huurt (bv op vakantie, maar misschien, wanneer je in de stad woont, ook dingen als greenwheels enzo)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hem 2 maanden geleden gehaald, theorie in 1x met zon stress cursus en praktijk in 4 keer (nieuwe rijschool, andere auto en pech) Ik ben 45 inmiddels en ben er erg blij mee!

Tevens heeft het geholpen tegen mij (mee)rijangst, ook heel erg fijn.
Plata_ schreef:
19-12-2023 19:05
Wat goed om het te gaan halen!

Man hier heeft het gehaald toen hij in de de 30 was. Ging vlot en hij is in 1 keer afgereden, zo goed!
Ik heb het zelf vroeg gehaald maar veel te lang over gedaan door faalangst, dus leeftijd zegt echt niet alles.
Ik kan me juist voorstellen dat je een streepje voor hebt als je wat volwassener bent/overkomt, en dat je dan juist gemiddeld wat meer verkeersinzicht hebt, ookal is dat dan niet perse in een auto.

Ik zou zelf wel echt in een schakelauto afrijden, het schakelen wordt zo snel een automatisme. Het vergroot je opties qua auto's echt enorm, zeker als je regelmatig een auto huurt (bv op vakantie, maar misschien, wanneer je in de stad woont, ook dingen als greenwheels enzo)
Over een paar jaar kun je overal terecht met je automaat rijbewijs, schakelauto's zullen er steeds minder komen. Geen enkele reden om niet voor een automaat te gaan.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven