Ajvar

22-04-2017 13:26 42 berichten
Ik heb vandaag bij de Aldi een potjr Ajvar gekocht, maar eerlijk gezegt weet ik niet waarvoor ik het kan gebruiken. Gebruik je het als een smeersel of dip of iets anders?

Ik dacht laat ik het eens proberen, als je het niet probeert dan weet je ook niet of het wat is.

Of heb ik een miskoop gedaan en had ik het beter bij een Turkse winkel moeten kopen?
Ik vind het lekker op brood en dan bv een plak kaas erop, maar ook ipv tapenade op een stokbroodje.
Wat een kei van een vraag! Ik stond voor hetzelfde potje en vroeg me hetzelfde af. Ik durfde het niet mee te nemen, echter het bleef wel door mijn hoofd spoken!



Er was mild en pittig als variatie. Groene deksel en rode deksel....als jij nu dadelijk antwoorden krijgt waarmee ik uit de voeten kan ga ik ook een pot halen!
By the way: ik dacht heel even dat het een soort van chilisaus-achtig iets is. Daarom durfde ik niet mee te nemen.
Opgezocht:

Ajvar is een smaakmaker die hoofdzakelijk bestaat uit rode paprika, aubergine, zout, plantaardige olie en specerijen. Het komt oorspronkelijk uit Macedonië en is hoofdzakelijk populair op de Balkan.



Ajvar kan gegeten worden op brood, als toevoeging op sandwiches, als smaaktoevoeging (vaak gebruikt bij gegrild of geroosterd vlees), of als onderdeel van een salade.



Etymologie Bewerken



De naam "ajvar" stamt af van het Turkse woord havyar, dat "gezouten viskuit" betekent, en deelt een etymologie met kaviaar [1]



Traditionele bereiding Bewerken



Het bereiden van ajvar is enigszins arbeidsintensief, omdat het veel handmatig werk vereist, zeker als het aankomt op het pellen van de geroosterde paprika. Volgens traditie wordt het bereid gedurende de herfst, wanneer er paprika's genoeg voorhanden zijn, geconserveerd in glazen potten, en gedurende het hele jaar gegeten.



Om ajvar te kunnen produceren, worden de rode paprika en de aubergine in hun geheel gegaard in een oven of op een open vuur. De gegaarde paprika's dienen kort te rusten in een afgesloten kom, om af te koelen en om het vel de mogelijkheid te geven om los te komen van het vlees. Daarna wordt de paprika van zijn vel en zaden ontdaan en worden ze gemalen of in kleine stukjes gehakt (naar de laatste variant wordt vaak verwezen als pin?ur). Als laatste wordt het geheel enkele uren gestoofd in grote potten met toegevoegde zonnebloemolie en soms knoflook. Om een langere houdbaarheid te garanderen wordt er op het laatste moment nog zout en soms azijn doorheen geroerd. Dan wordt de massa in potten gegoten en worden direct de deksels erop gedaan.



Productie Bewerken



De beste ajvar wordt thuis gemaakt, omdat alleen het handmatig verwijderen van het vel en de zaden van de paprika ervoor zorg draagt dat de licht bittere smaak die deze onderdelen veroorzaken, niet tot uiting kan komen. Ajvar wordt tegenwoordig ook op grote schaal industrieel geproduceerd.
Oh oke,

Troeteltje; ik weet nog niet wanneer ik het gebruik. Het is tot 2019 houdbaar. Maar ben benieuwd. Kan je het ook bij vlees eten? Of echt voor op brood?
Ik heb de pittige variant, zal zo eens proeven of het echt wel pittig is
Alle reacties Link kopieren
Grappig. Je eet het als een saus.
Dus toch als een saus?



Zat ik wellicht niet zo ver naast met mijn vergelijking met chilisaus.



In mijn omschrijving staat brood en vlees. Als toevoeging of bijlage. Volgens mij is het vergelijkbaar met een spread of tapenade. En geheel naar eigen smaak doe je er dan een plak kaas of een plak kipfilet bij, of dip je de komkommer erin.
Alle reacties Link kopieren
Alles waar je een saus bij eet. Brood kan ook, beetje feta kaas erop, wat salade en je hebt een lekker broodje. Lekker met gehakt, vlees.
Alle reacties Link kopieren
Ajvar is volgens mij geen Turks woord. Het recept komt ook niet van Turkse mensen vandaan. Wel zijn er nu Turkse merken die het ook verkopen. Maar dat staat er los van.
Wikepedia gaf de info die ik geplakt heb. Kende het zelf voordien ook nog niet.
Heb net een beetje geproeft. Je ruikte de gerookte paprika er bovenuit, erg pittig ook niet. Zal vanavond proberen bij mijn aardappeltjes.
Alle reacties Link kopieren
Lekker, ajvar! Ik doe het vaak op brood, met kaas of komkommer erop bijvoorbeeld. Of als dip/smeersel bij stokbrood/Turks brood bij de borrel. Ook lekker met wat verkruimelde feta.
Ok, dan ga ik zometeen een pot halen!

Want is geen doorlopend assortiment, slechts tijdelijk beschikbaar en er stonden nog maar paar potten.



Staat er iets op qua houdbaarheid? Als pot eenmaal open is beperkt houdbaar? Of valt dat mee. Want als broodsmeersel doe je lang met een pot. Als het dan binnen 3 dagen op moet is dat erg snel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken Ajvar uit Kosovo, waar mijn man vandaan komt.

Ik eet het graag als spread op brood onder een plakje kaas of kipfilet.

Ook lekker is om een beetje Ajvar te verwarmen in een koekenpan en er dan een eitje door te roeren, in Kosovo eten ze het altijd zo bij het ontbijt.

Of je kunt het door het gehakt te doen als je kofte maakt of gevulde paprika s.

Ajvar koop ik altijd in de Turkse winkel. Maar laatst zag ik het ook bij de AH.

De hete variant valt best mee qua pittigheid.
Ik smeer altijd een laag tussen mn tosti, heerlijk.
quote:Troeteltje schreef op 22 april 2017 @ 14:11:

Ok, dan ga ik zometeen een pot halen!

Want is geen doorlopend assortiment, slechts tijdelijk beschikbaar en er stonden nog maar paar potten.



Staat er iets op qua houdbaarheid? Als pot eenmaal open is beperkt houdbaar? Of valt dat mee. Want als broodsmeersel doe je lang met een pot. Als het dan binnen 3 dagen op moet is dat erg snel.Hier zijn nog veel potten. Houdbaarheidsdatum 2019. Maar eenmaal open, geen idee
Zo gesmeerd gaat een pot snel op:



https://upload.wikimedia. ... var_%2810844189665%29.jpg



Hahaha.
Alle reacties Link kopieren
Eenmaal open laat ik het rustig twee weken staan hoor, misschien ook wel langer. Wel steeds met schoon bestek erin.
Alle reacties Link kopieren
Komt uit Macedonie/Balkan inderdaad.

In Macedonie eet ik het bij het ontbijt met brood, ei en (soort van) feta kaas.

Heerlijk.

De home made is 1000 x lekkerder!!!!
Alle reacties Link kopieren
Iemand een gemakkelijk recept om het zelf te maken?
Via het net wat receptjes ontdekt.
Ik heb net een boterham met ajvar gegeten. Is wel lekker, maar ben er niet kapot van. Niet voor herhaling vatbaar. Vind ik dan
Jij maakt me wat, heb ik net 2 potten gehaald.



Hahaha, ben ik zelf schuld hoor. Werd hebberig omdat er niet veel potten over waren.

Ik ga morgen proeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven