Amandelspijs maken

23-11-2014 11:01 20 berichten
Ik wil eens een keer amandelspijs maken. In recept zie ik staan dat ik daar geblancheerde amandelen voor nodig heb. Zijn dit gewoon blanke amandelen?
En wat wil je er dan mee? Hier maken we altijd zelf gevuld speculaas, maar de amandelspijs wordt kant en klaar gekocht!
Alle reacties Link kopieren
Dit zijn amandelen zonder velletje.



Om de velletjes eraf te krijgen moet je ze kort (1min) koken. Deze kooktechniek heet blancheren. Dit wordt ook vaak gedaan bij het koken van groente.





hier staat wel een uitleg:

http://nl.wikihow.com/Amandelen-blancheren
Toevallig zag ik laatst Rudolf van Veen spijs maken, hij deed het met amandelschaafsel!
Ik gebruik amandelmeel van de Tuinen, dan suiker, eiwit en wat citroensap. Heel snel gemaakt en erg lekker.
quote:reisa1978 schreef op 23 november 2014 @ 11:12:

Ik gebruik amandelmeel van de Tuinen, dan suiker, eiwit en wat citroensap. Heel snel gemaakt en erg lekker.In welke hoeveelheden doe je dat? Of gewoon op gevoel? Ik ben totaal geen keukenprinses, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Het is makkelijk zelf te maken maar je moet het een paar dagen in de koelkast laten rusten zodat de smaken goed intrekken, dat vind ik toch een beetje griezelig omdat er een rauw ei ingaat.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken maak je amandelspijs 1 op 1. Dat betekent als je 100 gram gemalen amandel hebt dan ook 100 gram suiker, bij 200 gram gemalen amandelen - 200 gram suiker.



Ik heb vorige week amandelspijs gemaakt van blanke amandelen (die zijn geblancheerd en dus zonder bruin velletje), gemalen in mijn Magic Bullet, gemixt met 1 scharrel ei en net zo veel kokosbloesemsuiker als dat ik aangenaam vind.



Omdat ik niet zo veel suiker mag hebben (en dat ook al heel lang zo weinig mogelijk gebruik) gebruik ik ongeraffineerde kokosbloesemsuiker (is bruin zoals basterdsuiker) en voeg ik het toe totdat ik het een prima smaak vind.



Het is dus super makkelijk! Gemalen amandelen, 1 heel ei bij 200 gram (bij andere hoeveelheden ei aanpassen), en net zo veel suiker als dat je gewend bent. Heel goed mengen met vork en dan in plastic folie rollen (een worst van maken). Amandelspijs wordt lekkerder (rijpen) naarmate je het langer bewaard; als je echt wilt kun je het ook direct gebruiken.
It's hip(ster) to be square!
Ja is waar Marianne maar daarna gaat het toch de oven in? Ik wil gevuld speculaas maken.
Bedankt hipster. Ik ga ermee aan de slag. Heerlijk !
Alle reacties Link kopieren
@ MarianneDavids



Heel hygiënisch omgaan met je ei.

Ik maak het ei van buiten eerst schoon met wat afwasmiddel en een schuursponsje, dan openen en zo snel mogelijk gebruiken en weer in de ijskast leggen.



Bij gebruik word het spijs gebakken zoals in kerstbrood, speculaas of banketstaaf.



Edit: ik maak ook mijn eigen mayonaise!
It's hip(ster) to be square!
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook eerst de suiker en amandelen mengen (ik gebruik amandelmeel idd) en pas als je het gaat gebruiken het ei toevoegen. Ik maak het overigens met amandelmeel en honing.
Je kunt ook gepasteuriseerd rauw ei kopen, als je bang bent voor salmonella.
Je kunt amandelmeel, blanke amandelen of amandelschaafsel gebruiken. Samen met suiker, citroenrasp en 1 ei malen in keukenmachine. Supersimpel.
Alle reacties Link kopieren
In mijn stad zit een winkel met een enorme keuze aan noten. Ze hebben ook blanke amandelen. Gelijk deel witte suiker erbij, scheut citroensap en scheut amaretto. In de foodprocessor. Daarna zet ik het weg in de koelkast tot ik het ga gebruiken en dan pas gaat het ei erbij.
Ik gebruik het gelijk en het gaat in de oven voor Paasbrood of Kerstbrood.
quote:mevrouw_stemband schreef op 23 november 2014 @ 13:34:

In mijn stad zit een winkel met een enorme keuze aan noten. Ze hebben ook blanke amandelen. Gelijk deel witte suiker erbij, scheut citroensap en scheut amaretto. In de foodprocessor. Daarna zet ik het weg in de koelkast tot ik het ga gebruiken en dan pas gaat het ei erbij.Zo helemaal lekker met amaretto. Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor suiker gebruik je dan? Witte kristalsuiker, of blijft dat te 'korrelig'?
Ik gebruik gewoon kristalsuiker.
quote:hipstercat schreef op 23 november 2014 @ 11:36:

Normaal gesproken maak je amandelspijs 1 op 1. Dat betekent als je 100 gram gemalen amandel hebt dan ook 100 gram suiker, bij 200 gram gemalen amandelen - 200 gram suiker.



Ik heb vorige week amandelspijs gemaakt van blanke amandelen (die zijn geblancheerd en dus zonder bruin velletje), gemalen in mijn Magic Bullet, gemixt met 1 scharrel ei en net zo veel kokosbloesemsuiker als dat ik aangenaam vind.



Omdat ik niet zo veel suiker mag hebben (en dat ook al heel lang zo weinig mogelijk gebruik) gebruik ik ongeraffineerde kokosbloesemsuiker (is bruin zoals basterdsuiker) en voeg ik het toe totdat ik het een prima smaak vind.



Het is dus super makkelijk! Gemalen amandelen, 1 heel ei bij 200 gram (bij andere hoeveelheden ei aanpassen), en net zo veel suiker als dat je gewend bent. Heel goed mengen met vork en dan in plastic folie rollen (een worst van maken). Amandelspijs wordt lekkerder (rijpen) naarmate je het langer bewaard; als je echt wilt kun je het ook direct gebruiken.



Hoi Hipstercat, je kunt amandelspijs ook maken met dadels, dan hoef je geen suiker te gebruiken, de dadels zijn al zoet genoeg.



http://www.blijzondersuik ... ervrij-gevulde-speculaas/



Deze heb ik dit weekend gemaakt. Het de speculaas vond ik iets te droog, maar de spijs was lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven