Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Is ook overbodig. Ik schep vanuit pan op bord en zet dat op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Ik schep op in de keuken en zet de borden op tafel met bestek en glazen.



No way dat ik mezelf meer werk ga bezorgen
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje bedonderd om me nog meer werk op mijn hals te halen. Dat soort fratsen haal ik alleen uit met kerst.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Als we gewoon met ons gezin eten zet ik de pannen op tafel.



Als er gasten zijn wil ik het wel eens in een schaal doen, ligt er een beetje aan wat we eten en wie het zijn. Of ik maak de borden op in de keuken, ziet er ook speciaal uit, maar scheelt wel extra afwas.



Ik vind het wel mooier, maar ga in de dagelijkse praktijk voor praktisch. Als ik mijn eten eerst over doe in schalen past de vaat van de hele dag niet in de afwasmachine.
Alle reacties Link kopieren
Hier gewoon vanuit de pannen. Geen zin om extra af te wassen en die schalen zouden niet meer in de vaatwasser passen (of de pannen niet).
Ik heb er niet eens schalen voor. Het is al extra luxe als de pannen op tafel komen, ik heb namelijk ook geen fatsoenlijke onderzetters...

Maar goed, ik zou ook niet weten waarom je extra afwas zou willen maken voor iets waar ik persoonlijk zo weinig extra plezier van zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
Heel soms bij gasten die ik het wel in schalen, vooral bij gasten als mijn schoonmoeder die inderdaad zulke dingen erg belangrijk vindt en het zelf altijd in schalen serveert. Best kans dus dat vrienden het om die reden ook doen als jij komt eten
En je eten koelt toch ook sneller af? Lijkt me onzinnig dus.
Zo groot is mijn vaatwasser niet. Ik maak de borden in de keuken op en zet hoogstens een schaal met salade, een sausje of een ovenschaal aardappelen op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het in schalen zou doen, zouden de schalen binnen drie minuten leeg zijn, omdat ik precies genoeg kook en zelden restjes heb. Ik schep altijd op in de keuken. Want pannen op tafel vind ik ongezellig, maar lege pannen op tafel vind ik helemaal ongezellig.
Alle reacties Link kopieren
Meestal schep ik gewoon de borden op en zet die dan op tafel, anders gewoon de pannen op tafel.



Wat betreft traditioneel: mijn grootmoeders (en de ene overgrootmoeder die ik nog heb gekend) waren ook van de pannen op tafel (ook de chique oma), dus ik denk niet dat het iets met traditioneel in het algemeen te maken heeft, meer met familie-traditie.
quote:saaaaar81 schreef op 24 november 2014 @ 09:29:

Ik schep op in de keuken en zet de borden op tafel met bestek en glazen.



No way dat ik mezelf meer werk ga bezorgen dat snap ik nooit zo goed, weet je dan van te voren hoeveel trek iedereen heeft? De ene keer eet ik wat meer groenten, of dan weer eens meer rijst, dat is nooit hetzelfde.
Ik laat het in de pan om twee redenen: ik vind het onzin om extra afwas te maken en dan past alles niet meer in de vaatwasmachine. Ten tweede blijven dingen veel langer warm in de pan met een deksel erop. Bij speciale gelegenheden maak ik borden mooi op of zet ik schalen neer.
quote:pipootje schreef op 24 november 2014 @ 09:40:

[...]





dat snap ik nooit zo goed, weet je dan van te voren hoeveel trek iedereen heeft? De ene keer eet ik wat meer groenten, of dan weer eens meer rijst, dat is nooit hetzelfde.Of je schept nog eens op als er nog is of je weet ongeveer hoeveel iedereen eet, ik wel tenminste.
Ik vind het op een opgeruimde tafel en opgedekt in schalen leuker eruit zien, ben ik meteen met je eens. In de praktijk vind ik het moeilijk en teveel werk om dat ook daadwerkelijk te doen. Allereerst al vanwege het gebrek aan plek/opbergruimte waar alle kranten, dienblad, de laptop, theedoos etc dan naartoe moeten. Ook voor de hoeveelheid afwas vind ik het zonde.
Het eten komt op tafel in de pan of schaal waarin het wordt gemaakt. Ik heb mooie pannen en kies altijd een pan die precies past. Geen handje bonen in een pan van vier liter. Als er echt een heel grote pan op tafel komt voor stampot oid, dan is het vaak; opscheppen en pan terug naar de keuken! Eten blijft veel lekkerder warm in de pan, dan in een koude schaal. Voorverwarmde schalen maak ik alleen met kerst oid!
Alle reacties Link kopieren
Mijn eettafel staat in de keuken, dichtbij het fornuis. Dus ik laat meestal de pannen op het fornuis staan en schep dan het eten op de borden. Ik weet inderdaad wel ongeveer hoeveel iedereen eet. Ik heb niet zo'n grote vaatwasser, dus alles in schalen zou mij vooral heel veel werk kosten. Misschien kun je compromis sluiten met je man, alleen in het weekend in schalen en de rest van de week pannen op tafel?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Dan zou je de schalen in de over moeten opwarmen, anders wordt het eten veel sneller weer koud.



Ik zet pannen op tafel en als ik alleen eet of alleen met vriend, schep ik de borden op in de keuken.
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 09:42:

[...]





Of je schept nog eens op als er nog is of je weet ongeveer hoeveel iedereen eet, ik wel tenminste.het is dan toch gewoon fijn om salade bij te scheppen aan tafel? of nog wat meer groente te nemen of misschien juist een kleiner stuk vlees oid.
Ze weten waar de keuken is. Als ze meer willen kunnen ze dat zelf gaan halen. Echt niet dat ik daarvoor ga lopen sjouwen met al die pannen. Ik vind het ook geen gezicht op tafel, heel ongezellig. Hoogstens dus ovenschalen of saladeschalen.
quote:pipootje schreef op 24 november 2014 @ 09:47:

[...]





het is dan toch gewoon fijn om salade bij te scheppen aan tafel? of nog wat meer groente te nemen of misschien juist een kleiner stuk vlees oid.



Ik heb 2 (kleine) kinderen, die scheppen niks zelf op .

En wil je dat wel kunnen zet je de pannen erbij op tafel, maar no way dat ik het ga overscheppen in een schaal omdat het zoooo leuk staat.
Alle reacties Link kopieren
Die schaal komkommer zet ik er wel bij. Maar vlees is gewoon per persoon, dat gaat wel op. En ik ben moeder, ik kan alles. Zeker inschatten hoeveel mijn kinderen zullen eten.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 24 november 2014 @ 09:50:

Die schaal komkommer zet ik er wel bij. Maar vlees is gewoon per persoon, dat gaat wel op. En ik ben moeder, ik kan alles. Zeker inschatten hoeveel mijn kinderen zullen eten.
Alle reacties Link kopieren
Zo de pannen op tafel (ik ga geen extra afwas creeeren) in geval van avondeten met het gezin. Bij (schoon)ouders op bezoek ook gewoon de pannen, bij een gezellig etentje met vrienden of bijv. kerst gebruik ik schalen.



Qua opscheppen in de keuken, hoe doe je dat dan met kinderen? Ik wil juist graag dat die van ons zelf opscheppen; ze mogen zelf bepalen hoeveel ze opscheppen, maar dat moeten ze dan ook opeten. De (zeldzame) keren dat ik opschep voor hen, hoeven ze het niet op te eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven