Avondeten: schalen of pannen?

24-11-2014 09:25 438 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als ik het avondeten maak, dan vind ik het belangrijk dat het eten goed is maar ook dat het leuk wordt opgedekt.

Dat betekent: de tafel netjes dekken (geen andere spullen meer op tafel), en het betekent ook dat ik het eten eerst in schalen doe en dan pas op tafel zet. Dus geen pannen van het fornuis naar de tafel.



Mijn man denkt hier anders over en vindt vooral het eerst in schalen doen overbodig. Dat betekent dat hij altijd de pannen zo op tafel zet. In het kader van 'pick your battles' laat ik dit verder voor wat het is en ga ik er niet over in discussie. Toch vind ik het jammer.



Ik vraag me soms wel af, ben ik anno 2014 erg traditioneel / omslachtig door het eten op te dienen in schalen in plaats van de pannen waarin het is gekookt? Of zijn er meer gezinnen waarin dit gebeurt?



Als we ergens anders eten, dan zie ik meestal ook schalen verschijnen in plaats van pannen (behalve natuurlijk wanneer iets uit de oven komt). Maar dat kan ook komen omdat mensen nu eenmaal wat meer hun best doen als er mensen blijven eten.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
En weet je wat vaatwastabletten kosten?
quote:pipootje schreef op 24 november 2014 @ 09:47:

[...]





het is dan toch gewoon fijn om salade bij te scheppen aan tafel? of nog wat meer groente te nemen of misschien juist een kleiner stuk vlees oid.Tja, hier nooit iemand die nog lekker wat extra spruitjes pakt, dus die worden in één keer verdeeld!
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 09:51:

Zo de pannen op tafel (ik ga geen extra afwas creeeren) in geval van avondeten met het gezin. Bij (schoon)ouders op bezoek ook gewoon de pannen, bij een gezellig etentje met vrienden of bijv. kerst gebruik ik schalen.



Qua opscheppen in de keuken, hoe doe je dat dan met kinderen? Ik wil juist graag dat die van ons zelf opscheppen; ze mogen zelf bepalen hoeveel ze opscheppen, maar dat moeten ze dan ook opeten. De (zeldzame) keren dat ik opschep voor hen, hoeven ze het niet op te eten.



Je pakt een lepel en schept het op hun bord, neerzetten maar.

Als ik mijn oudste laat scheppen eet ze niks.
Alle reacties Link kopieren
Wij scheppen gewoon in de keuken op en zetten de borden dan op tafel. Mijn dochter is 4, dus die schept zelf nog niet op. Ik schep voor haar op en ze eet wat ze op kan. Wat ze niet wil hebben, komt meestal op papa zijn bord terecht
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 24 november 2014 @ 09:40:

[...]





dat snap ik nooit zo goed, weet je dan van te voren hoeveel trek iedereen heeft? De ene keer eet ik wat meer groenten, of dan weer eens meer rijst, dat is nooit hetzelfde.



Het bord hoeft ook niet leeg en wat maakt het nou voor verschil of een restje in de pan blijft of in een schaal of op een bord.



Er worden normale porties eten klaar gemaakt dus hoef je na het eten ook geen honger te hebben.



Hier wordt ook opgeschept bij het fornuis en komen alleen de borden op tafel.
Alle reacties Link kopieren
Borden hoeven hier ook niet leeg hoor, als mijn dochter zegt dat ze niet meer wil hebben, dan ga ik haar niet dwingen om door te eten, omdat haar bord niet leeg is. Ook als ze zelf in zou scheppen, hoeft haar bord niet leeg. Dat vind ik altijd zo raar dat mensen die regel hebben, dus je zit vol, maar moet beslist de rest van het eten nog naar binnen proppen omdat mama dat zegt?
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 09:57:

Borden hoeven hier ook niet leeg hoor, als mijn dochter zegt dat ze niet meer wil hebben, dan ga ik haar niet dwingen om door te eten, omdat haar bord niet leeg is. Ook als ze zelf in zou scheppen, hoeft haar bord niet leeg. Dat vind ik altijd zo raar dat mensen die regel hebben, dus je zit vol, maar moet beslist de rest van het eten nog naar binnen proppen omdat mama dat zegt?Ik snap dat juist helemaal ..ik heb 1 slechte eter thuis, maar dat is ook een andere discussie dan TO wil aanzwengelen. Wel een nuttigere dat wel..
Alle reacties Link kopieren
Hier ook pannen. Soms komen ze op tafel, soms opscheppen in de keuken. Afhankelijk van wat we eten.



Ik ga niet meer vies maken dan nodig.



Maar hier ook geen mooi kleed of placemats enz.

Alleen met speciale gelegenheden zoals kerst.

Eters hebben we eigenlijk nooit.

Ik kan niet zo goed koken.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Vaatwastabletten: kosten geen drol (bij de L*DL 40 stuks voor ongeveer 2,75 euro). Plus water, plus electriciteit, plus belasting van het milieu.

Mij gaat het er meer om dat de vaatwasser 's avonds normaalgesproken vol is. Het aanrecht is opgeruimd en leeg, machine aan, klaar. Als er dan nog een portie vieze schalen overblijft, dan moet er dus vaat blijven staan (want geen zin om met de hand af te gaan wassen). Die staan dan overnacht in te drogen, (de kat kan erbij komen, jummie!) en ik heb geen zin ertegenaan te moeten kijken
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 10:00:

[...]

Ik snap dat juist helemaal ..ik heb 1 slechte eter thuis, maar dat is ook een andere discussie dan TO wil aanzwengelen. Wel een nuttigere dat wel.. Hier ook een slechte eter hoor, maar ik ga me er niet meer druk over maken. We hebben genoeg drama's aan tafel gehad. Als ze niet wil eten, eet ze maar niet. Ze verhongert echt niet meteen Sinds ik dat los heb gelaten, is het een stuk gezelliger aan tafel!
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 09:54:

Mijn dochter is 4, dus die schept zelf nog niet op.De leeftijd vind ik eigenlijk geen argument. Hier schepten ze met 3 al zelf op. Beetje hulp in het begin, maar gaat prima, hoor!
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou ze beslist zelf op moeten scheppen? Ik zie daar het nut niet van in. Bovendien kan ze er nog niet goed bij, aangezien wij dus vanaf het fornuis inscheppen en niks op tafel zetten.
Alle reacties Link kopieren
Hier rechtstreeks van het vuur op een bord, wij eten namelijk meestal lekker gezellig met z'n tweetjes voor de tv aan de salontafel, geen plaats dus om pannen neer te zetten.

Salade, of soms frietjes, is het enige dat hier soms apart in een kom aan tafel komt.



Bij bezoek schep ik ook meestal al in de keuken op, en anders gewoon potten/pannen op de tafel. Doet niemand moeilijk over. Ik heb wel pannen waar de handvaten af kunnen, dus er staat nooit een handvat of steel onhandig in de weg als het op tafel staat.
Hier gaan de pannen op tafel, behalve bij bijzondere gelegenheden. De vaatwasser zit propvol zonder schalen.
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 10:03:

[...]





Hier ook een slechte eter hoor, maar ik ga me er niet meer druk over maken. We hebben genoeg drama's aan tafel gehad. Als ze niet wil eten, eet ze maar niet. Ze verhongert echt niet meteen Sinds ik dat los heb gelaten, is het een stuk gezelliger aan tafel!



Ja ik ook gedaan en nu met 7 bijna 8 jaar lust ze nog niks en wilde ze niet eten.

Dus ik schep op en ze eet het maar op.

Ik weet dat ze bv echt geen aardappels lust, dus die maak ik bijna nooit. Maar er word echt wel wat groente gegeten.



Dan maar strijd, maar ik wil dat gezonde dingen leert eten. En het gaat best oke. Soms een rel maar eigenlijk bijna nooit meer. samen booschappen doen en koken helpt ook.

Maar zelf laten opscheppen bij haar betekend meteen terug gang.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 10:06:

Maar waarom zou ze beslist zelf op moeten scheppen? Ik zie daar het nut niet van in. Bovendien kan ze er nog niet goed bij, aangezien wij dus vanaf het fornuis inscheppen en niks op tafel zetten.Zelf leren inschatten hoeveel ze willen eten. Leren dat je niet je hele bord volschept en dan 3/4 weggooit. Een beetje nemen, en als je daaraan niet genoeg hebt, kun je nog eens opscheppen. Een stuk hand-oog-coordinatie. Leren dat je ook van iets wat je niet lekker lijkt, toch een proefhapje opschept.
quote:Mundy schreef op 24 november 2014 @ 10:06:

Maar waarom zou ze beslist zelf op moeten scheppen? Ik zie daar het nut niet van in. Bovendien kan ze er nog niet goed bij, aangezien wij dus vanaf het fornuis inscheppen en niks op tafel zetten.Ja snap ik ook niet. En dan kan dat toch prima uit de pan als dat echt moet? Waarom overscheppen in schalen?
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 10:04:

[...]



De leeftijd vind ik eigenlijk geen argument. Hier schepten ze met 3 al zelf op. Beetje hulp in het begin, maar gaat prima, hoor!Hier pubers en niemand schept zelf op! Iedereen verdeelt iets! Is zo gegroeid en bevalt goed. Kinderen zitten wel altijd even te kijken als ze bij anderen eten, waar ieder voor zich opschept.
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 10:10:

[...]



Zelf leren inschatten hoeveel ze willen eten. Leren dat je niet je hele bord volschept en dan 3/4 weggooit. Een beetje nemen, en als je daaraan niet genoeg hebt, kun je nog eens opscheppen. Een stuk hand-oog-coordinatie. Leren dat je ook van iets wat je niet lekker lijkt, toch een proefhapje opschept.Sorry maar ik lees nog steeds geen reden waarom kleintjes zelf moeten opscheppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 10:10:

Ja snap ik ook niet. En dan kan dat toch prima uit de pan als dat echt moet? Waarom overscheppen in schalen?Dat ben ik met je eens, het opscheppen gaat hier dan ook uit de pan (die wel op tafel staat)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heel leuk, maar als mijn dochter zelf mag opscheppen komt er niks meer op haar bord vrees ik En dingen die ze niet lust, zal ze zeker niet op haar bord doen! Dus ik vind het nu nog wel prima zo.
Alle reacties Link kopieren
Bij sommige kinderen moet je gewoon niet te veel keus geven.

Dit eet je, klaar. Niet gaan emmeren ov er porties 'dit lust ik niet'.



Mijn kinderen zouden dan ook alleen maar voor het 'lekkere' gaan. No way dat we daar aan mee gaan werken
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 24 november 2014 @ 10:11:

Sorry maar ik lees nog steeds geen reden waarom kleintjes zelf moeten opscheppen.Ik zeg niet dat het moet. Maar ik vind wel dat het een stuk opgroeien/opvoeden is. Een volwassene (behalve in een restaurant) schept zelf op, en een kind moet zoiets tijdens het opgroeien leren. Net zoals het moet leren zichzelf aan te kleden.
Alle reacties Link kopieren
quote:tof schreef op 24 november 2014 @ 10:10:

[...]



Zelf leren inschatten hoeveel ze willen eten. Leren dat je niet je hele bord volschept en dan 3/4 weggooit. Een beetje nemen, en als je daaraan niet genoeg hebt, kun je nog eens opscheppen. Een stuk hand-oog-coordinatie. Leren dat je ook van iets wat je niet lekker lijkt, toch een proefhapje opschept.



Idd, een stukje zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Niks mis mee.

Wij mochten niet altijd zelf opscheppen ( bv bij ovengerechten, schaal te heet). Maar als we dat wel mochten voelde dat heel groot, want je mocht zelf weten hoeveel je nam.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Kleine porties geven op een kleiner bordje werkt trouwens ook erg goed. Zo leren ze ook dat proefhapjes prima gaan.





Zelf opscheppen is echt nergens voor nodig hier.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven