Bakvraag; magische taart

17-01-2017 19:04 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het recept voor magische taart steeds voorbij komen. Ik dacht dat ga ik proberen! Ik ben geen bakker maar heb precies het recept gevolgd. Het is een taart met een beslag die na bakken uit 3 lagen bestaat. Een soort fudge onderop, custart in midden en bovenop spongecake.



Hij heeft een uur op 150 graden in oven gestaan. Nu haal ik hem eruit en onderin is het nog vrij vloeibaar. Geen idee of dat hoort. Hij moet nog wel 2 uur in koelkast dus misschien wordt het beter.

Als de smaak goed is zou ik het toch wel opeten ook al is het mislukt. Maar vraag me af of dat wel kan ivm de eieren. Ik wil geen half rauwe eieren eten en er ziek van worden. Of is dat wel goed na een uur op 150 graden?

Iemand deze taart al eens gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Kun je het recept even plaatsen?
Alle reacties Link kopieren
Niet gemaakt, maar als hij nog 2 uur in de koelkast moet klinkt het alsof hij nog moet opstijven. Kan dus nog gewoon goed komen!



Qua eieren kun je het gewoon eten hoor! Die zijn genoeg verhit geweest.



Taart klinkt wel heel lekker, mocht hij nou magisch uit de koelkast komen...deel je dan het recept?
Alle reacties Link kopieren
Hier likken de kinderen en ik standaard de kom met deeg leeg als ik cake of cupcakes maak.

Nog nooit iemand ziek van geworden.
Alle reacties Link kopieren
Die eieren zijn echt niet meer rauw na een uur op 150 graden. Je eet toch ook gekookte eieren die 6 minuutjes in 100 graden hebben geleden? Ik ken het recept niet, maar het lijkt me logisch dat de fudge en custard in de koelkast opstijven. Zeker als de taart volgens recept nog twee uur in de koelkast moet.
Alle reacties Link kopieren
Hij moet wiebelen als je 'm uit de oven haalt. In de koelkast stijft de onderkant en een beetje 't midden op.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ordinaire TVP voor het recept. Klinkt heel lekker!
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 17 januari 2017 @ 19:10:

Hier likken de kinderen en ik standaard de kom met deeg leeg als ik cake of cupcakes maak.

Nog nooit iemand ziek van geworden.

Dat is natuurlijk ook gewoon mazzel hebben. Ik lik (nog steeds) graag beslagkommen Uit.

Maar oooooooh, ben ook eens heeeel ziek geweest van eieren. Kotsen en diarree tegelijk (mazzel dat de wasbak op kotshoogte naast de wc zit)
Alle reacties Link kopieren
Ik laat 'm trouwens meestal wel langer opstijven.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:lilalinda schreef op 17 januari 2017 @ 19:13:

[...]



Dat is natuurlijk ook gewoon mazzel hebben. Ik lik (nog steeds) graag beslagkomme. Uit.

Maar oooooooh, ben ook eens heeeel ziek geweest van eieren. Kosten en diarree tegelijk (mazzel dat de wasbak op kotshoogte naast de wc zit)Ik heb dat ook wel eens gehad, maar lik ook gewoon nog beslag kommen uit. Alleen ik had dat een bad naast de wc wat ik moest gebruiken
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een terugvindpost voor het recept!
Tvp voor het recept
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Dit? Mjam!

Magische taart??? Waar?
Of deze...

Ik wil ook het recept
Alle reacties Link kopieren
Magische vanille cake met drie lagen

Een Magische Vanille Cake. Niet alleen super lekker, maar ook nog eens makkelijk te maken. Met slechts één beslag creëer je een cake met drie lagen. Ik sta er zelf iedere keer weer versteld van!



De beschrijving van de bereiding lijkt misschien wat lang, maar geloof me, deze cake is heel eenvoudig te maken. Na het bakken zul je zien dat uit het beslag drie lagen zijn ontstaan: een zeer luchtige cake laag bovenop, daaronder een laag romige custard, gevolgd door een stevigere bodem laag.



Benodigdheden Magische Vanille Cake



500 ml melk

2 vanille stokjes



4 middelgrote eieren

1 eetlepel water

150 gr suiker

110 gr bloem

1 snuf zout

240 gr ongezouten boter



Overig:

Bakpapier

Bakblik



Bereiding Magische Vanille Cake



Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius.

Snijd de vanille stokjes over de lengte door en schraap deze leeg. Doe de zaadjes in een pannetje met de melk. Breng dit zachtjes aan de kook en haal vervolgens van het vuur om het te laten afkoelen.

Scheid de eieren en klop de eiwitten stijf, totdat er zachte pieken worden gevormd en je de schaal op zijn kop kan houden, zonder dat er wat uitvalt. Let erop dat er absoluut geen ei-geel in je kom terecht komt en zorg dat je kom droog en vetvrij is, voordat je het ei-wit erin doet, anders wordt het niet stijf!

Klop de dooiers met de suiker en een flinke eetlepel water los. Blijf hiermee doorgaan, tot het ei-geel mengsel wittig begint te worden. Helemaal wit wordt het niet, maar meer crème kleurig.

Smelt de boter in een pannetje en klop dit door je ei-geel mengsel heen.

Vervolgens roer je de bloem en het snufje zout er doorheen en daarna beetje bij beetje de melk. Je zult zien dat je nu best een nat papje hebt. Dit geeft niet, dat hoort zo. Het gaat namelijk nog raarder worden in de volgende stap.

Schep het opgeklopte eiwitschuim er nu bij en meng dit er met de garde doorheen. Echt mengen, niet kloppen! Als je nu naar je beslag kijkt zie je waarschijnlijk iets heel raars met allemaal klontjes. Dit is precies de bedoeling!

Bekleed de bodem van je bakblik met een stukje bakpapier en giet het beslag er voorzichtig in. Hij mag helemaal tot de rand vol, hij zal namelijk amper uitzetten.

Plaats de taart voor 45 a 50 minuten midden in de oven. Als je hem eruit haalt zal de cake mooi bruin zijn aan de bovenkant, maar nog wel wiebelen als je hem beweegt. De taart moet nu nog minimaal 2 uur de koelkast in om verder op te stijven.

Als je de taart aansnijdt zul je de lagen zien; een mooie verrassing!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik nu ook !

Binnenkort jarig dus mooie gelegenheid.
haha grappig, ik zag het recept gisteren op facebook voorbij komen en sloeg de link gelijk op. Lijkt me zo'n lekkere taart!



Ben benieuwd of hij na het opstijven smaakt/gelukt is? Want dan ga ik dit weekend ook aan de slag
Alle reacties Link kopieren
Mijn hand schiet al in de kramp bij het idee (geen keukenmachine, dus stijfkloppen met een garde) maar klinkt als de moeite (en spierpijn) waard.

Ziet er zalig uit.
Mooi BGB! Dat moet te doen zijn. Maarre, doe je dat in een springvorm? Of stort je het om na het bakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 17 januari 2017 @ 19:39:

Mijn hand schiet al in de kramp bij het idee (geen keukenmachine, dus stijfkloppen met een garde) maar klinkt als de moeite (en spierpijn) waard.

Ziet er zalig uit.

Positief bekijken!

Je ben de calorieën al kwijt voor je de taart gegeten hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dormouse schreef op 17 januari 2017 @ 19:39:

Mijn hand schiet al in de kramp bij het idee (geen keukenmachine, dus stijfkloppen met een garde) maar klinkt als de moeite (en spierpijn) waard.

Ziet er zalig uit.Misschien maar eens een handmixer kopen? Je hebt ze al voor onder de €15 en dat komt vast vaker van pas
Alle reacties Link kopieren
quote:sandra1905 schreef op 17 januari 2017 @ 19:40:

Mooi BGB! Dat moet te doen zijn. Maarre, doe je dat in een springvorm? Of stort je het om na het bakken?Niet storten, lijkt mij. Zou een bakblik nemen en dan stukjes eruit snijden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven