Barbecuetips??

19-08-2012 11:19 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond barbecuen, zoals de rest van Nederland.



Vriend is niet zo'n barbecuefan omdat hij niet graag zoveel vlees eet.

Zelf ben ik juist een vleeseter dus meestal eten we toch wel veel vlees op de barbecue.



Ik wil nu alleen eens iets anders.

Wil het bezoek een beetje verrassen en wil vooral dat het voor vriend ook een leuke, gezellige barbecue wordt met dingen die hij ook lekker vindt.



Sowieso maak ik zelf aardappelsalade en een groene salade, maar ik vroeg me af, wat zijn jullie geweldige tips voor op of bij de barbecue?

Liefst ietwat low budget
668, the neighbour of the Beast
Spietjes met allerlei soorten groente, zalm, tonijn, garnalen, Griekse salade, lekkere kaasjes. Mjam!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de gepofte aardappels van AH gekocht voor vanavond, zit een joghurt nogwat prutje bij voor erin; zijn erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Spiesjes zat ik ook aan te denken.



Alleen kom ik dan weer niet verder dan paprika-ui-champignon-courgette ofzo.



Daarom zoek ik van dat soort recepten ook, misschien met gemarineerde spiesjes ofzo? Ik vind kale groentespiesjes zo saai..



Wil echt eens iets anders, iets creatiefs. Dat mensen denken; whoa, dat wil ik ook maken
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Is de AH bij jullie ook open vandaag Rara, dat jij weet?



De C1000 daar wel geloof ik he?



Anders ga ik naar dat grote durp verderop, voor de boodschappen.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Leuk als nagerecht. Banaan bestrooien met suiker inrollen in alu folie. Bakken op de barbecue tot hij zacht is.

Appel schillen en klokhuis verwijderen. Rozijnen weken in amaretto. Appel vullen met die rozijnen en bestrooien met kaneel en suiker. Inpakken in alu folie. Bakken op de barbecue tot ze zacht worden.



Groenten pakketje maken. Champignons, courgette, ui, paprika in reepjes snijden. Mengen met piri piri saus. Een paar lepels op alu folie leggen. In pakken en op de barbecue.



Er zijn heel veel lekkere dingen te bedenken voor op de barbecue met groenten en fruit.
Alle reacties Link kopieren
Hier houdt man van zoete uien van de bbq!
Alle reacties Link kopieren
Zoete uien??



Recept!!



Die pakketjes klinken als een geweldig idee yesyes. Pak je dan van die woksaus ofzo?

Groenten op aluminiumfolie, saus erover / eronder, dichtvouwen en zo op de barbecue? Plakt dat niet aan de folie?
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Weer iets gevonden; gegrilde plakken courgette, dat schijnt ook lekker te zijn!
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
AH is hier niet open Marls, maar in het dorp verderop idd wel.....van 11.00 tot 17.00 uur
Variant op de banaan: banaan zo op de barbecue. Wachten tot hij zacht is . Opensnijden, bestrooien met bruine suiker en rum. Aansteken, laten doven en opeten maar!
Alle reacties Link kopieren
Een puntpaprika gevuld met gehakt en rijst. Inhoud klaar mmaken en dan hoeft het op bbq alleen gegrild te worden. Inhoud is dan al 'veilig'.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is jouw AH niet open....



De C1000 in jouw durp wel toch?

Maar vlees bij AH is beter... Dus toch maar daarheen dan.



Zo even wat eten en dan gaan we. Dus die pofaardappelen zijn ook lekker? Daar vind ik het alleen misschien wel wat te warm voor.

We shall see.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Hahaha, ja zoete uien. In een netje bij de supermarkt.

Geen recept, sorry.



Hij snijdt ze doormidden, legt ze erop en als ze zacht zijn haalt hij ze eraf.
Je kunt allerlei pakketjes maken, ook met groente en kaas bijvoorbeeld.

Plakken valt mee, alleen kaas stop ik altijd tussen de groente, want dat plakt wel.



Verder vind ik gegrilde maiskolven lekker, en champignions, of andere paddenstoelen (liefst tijdens het bakken bestrijken met (gekruide) olie, anders word het zo droog).

Pompoen kan ook goed op de barbeque, gewoon in schijven snijden en eventueel marineren (gewoon met olie, citroen en kruiden).

Knolgroentes (bietjes, knolselder etc) kunen er ook op, al duurt het welheellang als je zeniet even voorkookt.



Brooddeeg om een stokje is ook leuk trouwens.



Verder doe ik er zelf vaak gemarideerde tofu en tempé op, maar dat moet je ding zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:zandkorrel schreef op 19 augustus 2012 @ 11:39:

Hahaha, ja zoete uien. In een netje bij de supermarkt.

Geen recept, sorry.



Hij snijdt ze doormidden, legt ze erop en als ze zacht zijn haalt hij ze eraf. Dat had ik zelf kunnen bedenken
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Maiskolf van de bbq is ook lekker! Maiskolf met blad en al koken, daarna blad verwijderen, in stukken snijden en zo op de BBQ. Lekker om zo te eten of met een beetje boter en zout erop.



Champignons voorkoken. Dan marineren in een beetje olijfolie, ketjap, sambal en zoetstof of suiker en op een stokje. Ook erg lekker.



En lekkere feta met verse kruiden naar smaak en een drupje olie en wat pepr in een aluminiumfolie pakketje en zo in de kooltjes is ook niet te versmaden.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed, Quina-met-de-moeilijke-naam!



Tips voor goddelijke pakketjes??
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Die champignons ga ik ook doen Kanon!!
668, the neighbour of the Beast
Maiskolf met honing en roomboter is ook heerlijk. In alufolie ongekookt een flinke tijd op de barbecue.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marels schreef op 19 augustus 2012 @ 11:29:

Zoete uien??



Recept!!



Die pakketjes klinken als een geweldig idee yesyes. Pak je dan van die woksaus ofzo?

Groenten op aluminiumfolie, saus erover / eronder, dichtvouwen en zo op de barbecue? Plakt dat niet aan de folie?Nee dat plakt niet, niet te veel erop doen. En natuurlijk niet te lang, want dan verbrand het. Gewoon piri piri saus van verstegen, maar zoete chili saus is ook lekker. (te vinden in de buurt van de conimex.)
Alle reacties Link kopieren
Maïskolf idd! En vis!!
De lekkerste pakketjes vind ik een groot stuk groente, courgette,of een halve paprika bijvoorbeeld, met een lekkere kaas ertussen (geitenkaas, gewone kaas, alles kan wel).

Of witlofstronkjes, ingesneden met wat kaas ertussen gefrummeld (komt wel wat vocht uit de witlof, dus kan wat nattig zijn bij het openmaken, maar ik vind het wel lekker)



En aubergine natuurlijk, het lekkerste is het als je die in plakken snijd, en dan gewoon plat op het rooster. Die moet je wel insmeren met olie/marinade, daar word het een stuk beter van (gekruide olie/marinade is zoiezo het geheim van de vegetarische barbeque, vrees ik

En ik las iets over gegrilde wortels, zelf nog niet durven proberen, maar klinkt als zoiets wat geweldig is, of juist helemaal niet

http://ritasroots.wordpress.com/2009/04/23/carrot-dogs/
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook nog geniale vleestips trouwens?



En Quina, welke olie / marinade zou jij gebruiken dan? Of gebruik je?
668, the neighbour of the Beast
Gewoon chilli-olie is lekker,kunje kant en klaar kopen, maar gewoon chillivlokken een dagje laten trekken in een kopje olie werkt ook.



Voor marinades neem ik meestal olie en/of sojasaus als basis, en dan veel kruiden, en vaak ook nog iets zuurs.

Ik improviseer per keer, maar een paar voorbeeldjes:



Olijfolie met knoflook, citroensap, mosterd, zwarte peper en eventueel paprikapoeder.

Sojasaus (chinese,geen ketjap) en versgeperst sinasappelsap, half om half ongeveer, met een beetje sesamolie, sambal, gember, sinasappelschil (geraspt).

Shoarma-kruiden (of een ander lekker kruidenmensgsel) met olie, beetje citroen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven