Bevroren gehakt bakken en opnieuw invriezen?

30-07-2016 11:05 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Misschien een domme vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden.



Ik heb een halve kilo gehakt in de vriezer liggen. Vanavond wil ik deel hiervan gebruiken voor het eten, en aankomende week de rest.

Het lukt natuurlijk niet om het bevroren gehakt door te snijden, zodat de helft weer terug de vriezer in kan.



Kan ik al het gehakt bakken en een deel daarvan weer invriezen om aankomende week opnieuw te ontdooien, of is dat niet goed?
Alle reacties Link kopieren
Ja, als het verhit is en je bereid er daarna een gerecht mee, bv. Pastasaus met gehakt, dan kan dat.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Zo doe ik het ook regelmatig. Nooit over nagedacht of dat niet zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Oke! Besankt voor je antwoord. Het is inderdaad twee keer voor in de pasta saus
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat wordt niet aangeraden.
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 30 juli 2016 @ 11:11:

Nee, dat wordt niet aangeraden.

Wel als je het gebraden (verhit) hebt.



Ik doe dit regelmatig: ik maak pastasaus van een pond gehakt en vries dan een deel van die saus weer in.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
nee nooit tweemaal invriezen. Kan alleen met vers vlees dat je bereidt.
En voortaan liever in delen invriezen. Overigens vind ik gehakt nooit lekkerder worden als je het rauw invriest. Dan kun je het eigenlijk alleen nog maar rul bakken, want ballen krijg je er niet meer van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Solomio schreef op 30 juli 2016 @ 11:14:

[...]



Wel als je het gebraden (verhit) hebt.



Ik doe dit regelmatig: ik maak pastasaus van een pond gehakt en vries dan een deel van die saus weer in.Maar doe je dit dan van gehakt wat al in de vriezer heeft gelegen of van vers gehakt? Ik vries pastasaus ook in, maar alleen van vers gehakt en niet van gehakt wat eerst al ingevroren is geweest, dan ontdooit, dan gemaakt en dan weer ingevroren om het vervolgens weer te ontdooien en op te eten.
Alle reacties Link kopieren
Van https://www.vlees.nl/in-de-keuken/invri ... ontdooien/



'Je kan vlees, dat al een keer bevroren én weer ontdooid is geweest best nog wel een keer invriezen en weer ontdooien. Daar kunnen vleessappen bij verloren gaan, zodat de structuur en de kwaliteit wat achteruit kunnen gaan. Dit effect is overigens iets anders dan bederf. Een alternatief is om (ontdooid) vlees eerst even te bereiden en het gare vlees te laten afkoelen, goed te verpakken en daarna pas (snel) in te vriezen.'
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
quote:winkelfanaat schreef op 30 juli 2016 @ 11:18:

[...]



Maar doe je dit dan van gehakt wat al in de vriezer heeft gelegen of van vers gehakt? Ik vries pastasaus ook in, maar alleen van vers gehakt en niet van gehakt wat eerst al ingevroren is geweest, dan ontdooit, dan gemaakt en dan weer ingevroren om het vervolgens weer te ontdooien en op te eten.Ik doe dat van zowel vers als bevroren gehakt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ja dat kan.
quote:Solomio schreef op 30 juli 2016 @ 11:19:

[...]



Ik doe dat van zowel vers als bevroren gehakt.Hier hetzelfde en we leven nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het regelmatig, zodra het vlees is gebakken kan het terug de diepvries in.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
De meningen zijn hierover verdeeld. Ook op internet sites staan tegenstrijdige antwoorden.

Zelf durf ik het niet.
ja, dat kan prima.
Nooit iets wat al bevroren is geweest opnieuw invriezen!
Alle reacties Link kopieren
beter is bevroren gehakt in zijn geheel ca 1minuut in magnetron.Daanra kan je vaak gehakt doormidden hakken/breken.Dan bevroren deel weer in vriezer doen
Alle reacties Link kopieren
Door het vriesproces gaan de cellen wat stuk wat de structuur van het vlees aantast. Daar gehakt dan al vermalen en gebakken is merk je daar met gehakt helemaal niets van. Een biefstukje zou ik het niet mee doen.
quote:Woldertje schreef op 30 juli 2016 @ 11:30:

Nooit iets wat al bevroren is geweest opnieuw invriezen!Het is geen rauw produkt wat je invriest, maar een bereid, nieuw produkt. Dat kan je dus prima wel invriezen.
quote:miedo schreef op 30 juli 2016 @ 11:31:

beter is bevroren gehakt in zijn geheel ca 1minuut in magnetron.Daanra kan je vaak gehakt doormidden hakken/breken.Dan bevroren deel weer in vriezer doenDit is dus niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Pakketjes maken volgende keer.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Gisteren nog gedaan. Gehakt uit de vriezer gehaald, ballen gemaakt voor de pastasaus en die in de vriezer gedaan zodat we van de week lekker snel klaar zijn!
Je moet nooit wat ontdooien in de magnetron. Door de warmte gaan de bacteriën zich vermenigvuldigen en als je het dan opnieuw invriest en dan later ontdooit, heb je een grote bacteriebrei.



Je kan dan beter gewoon in de koelkast laten ontdooien of gewoon op het aanrecht en dan bakken en daarna opnieuw invriezen.
Dus verhit gehakt kan gewoon weer zonder problemen worden ingevroren. Vers gehakt en vers vlees vries ik ook gewoon meteen na aankoop in. Wij zijn er nog nooit ziek van geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven