Bloemkool maar dan gezond en anders

28-07-2015 11:47 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met een poging om af te vallen :-) om die reden wil ik magerder en lekkerder gaan koken.

Wat betreft bloemkool en gezond ben ik een beetje inspiratieloos. Normaal maak ik bloemkool altijd met veel kaassaus (uit een pakje) en geraspte kaas uit de oven. Wel lekker maar niet een gezonde keus had ik zo bedacht.

Nu heb ik hier heel wat succes recepten vandaan.



Dus hoe maken jullie je gezonde en niet vette bloemkool. (Gewoon koken zonder iets vind ik niet naar binnen te werken)



in huis heb ik mager gehakt ej kipfilet, maar het mag ook met iets heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolpizza



Is even wat werk maar wel heel lekker, ook zonder kaas.

Gewoon met verse tomatensaus en wat groente en vlees erop.



Verder vind ik bloemkoolsoep ook heel lekker, alleen daar zit dan weer room bij.
Alle reacties Link kopieren
Bloemkoolchips kan ook nog.
Alle reacties Link kopieren
INGREDIENTEN 4 personen

1 hele bloemkool-2 eieren-1 ons ham-1 ons katenspek-4 grote plakken jonge of andere gesneden kaas-zwarte peper-gedroogde bieslook.

Bereidingswijze

Ham en katenspek in fijne reepjes snijden.

Eieren klutsen en daar aan toevoegen de ham, katenspek, zwarte peper en bieslook.

Het geheel goed mengen met een pollepel.

De helft van de bloemkool in een ovenschaal leggen en de helft van de saus eroverheen gieten.

Dan de rest van de bloemkool en de rest van de saus erover gieten.

Hierover 4 plakken kaas en ongeveer 20 minuten in de oven op een stand van 225 graden.

Eet smakelijk.



Skip de kaas, of pak een magere kaas en het is al slanker.
Yvette van Boven had laatst een lekker recept met bloemkool uit de oven.



Ik zal eens kijken of ik 'm kan vinden.



Alstu



http://www.smulweb.nl/rec ... terde-bloemkool-van-boven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem voorbij zien komen, maar bedacht dat het niet handig is met twee kleine kinderen om me heen :-) de bloemkool pizza bedoelde ik trouwens
Alle reacties Link kopieren
http://www.ah.nl/allerhan ... 68/roergebakken-bloemkool



of deze

Snij de bloemkool in roosjes en kook deze kort (ongeveer 5 minuten). Snijd de tomaten (2) door de helft en verwijder de zaadjes. Snijd de tomaten vervolgens in kleine blokjes. Snijd de gerookte kipfilet (150-200 gram) ook in kleine blokjes. Meng in een kommetje een scheutje olijfolie met de kerriepoeder (1 theelepel) en pers hier een teentje knoflook in uit. Voeg naar smaak, eventueel, een beetje peper en zout toe. Meng het geheel tot een glad mengsel. Giet de bloemkool af. Zet een grote koekenpan of hapjespan op het vuur en Voeg tegelijkertijd de bloemkool, tomatenblokjes en kipfilet toe en meng het olijfolie-kruiden mengsel erdoorheen. Bak het geheel zo’n 5 minuten lang en eet smakelijk.
http://www.mytaste.nl/z/ah-gehakt-recep ... mkool.html
Alle reacties Link kopieren
Bloemkool met tomatensaus.

1 Bloemkool of een zak bloemkoolroosjes van de ah uit de vriezer.

500 gr gehakt

Blikje tomatenpuree (groot).

Gemalen komijn.

Knoflookteentjes.

1 ui.



Kruid het gehakt zoals je gewent bent. Kook de bloemkool voor of zorg dat het ontdooit is. Rul het gehakt samen met de ui, komijn en de knoflook. Bak de bloemkool mee. Voeg de tomatenpuree toe en verwarm die mee. Vul het blikje met water en blus het af. Even proeven en voeg zout en peper naar smaak toe. Lekker met pasta.
Bloemkool en kipfilet roerbakken met een uitje en flink veel kerriepoeder



Of Gezonde kip kerrie
Alle reacties Link kopieren
Ik zie echt wel weer hele lekkere dingen voorbij komen.. Mjam
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 28 juli 2015 @ 11:53:

Yvette van Boven had laatst een lekker recept met bloemkool uit de oven.



Ik zal eens kijken of ik 'm kan vinden.



Alstu



http://www.smulweb.nl/rec ... terde-bloemkool-van-boven



ik denk dat ik deze ga maken, lijkt me erg lekker.



Iemand een idee wat ik met de kip kan doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 28 juli 2015 @ 11:55:

Ik heb hem voorbij zien komen, maar bedacht dat het niet handig is met twee kleine kinderen om me heen :-) de bloemkool pizza bedoelde ik trouwens En het is wel handig om ze te leren dat je bloemkool alleen eet met veel kaassaus? Maar een gezonde pizza is dan weer géén goed voorbeeld?

Ehm, ok.
Probeer zoveel mogelijk extra's te vermijden, je kaas(saus) maakt het al heel snel behoorlijk calorierijk. Vind je smaakmakers in kruiden, zoals de hierboven genoemde komijn (gemalen komijn wordt ook wel djinten genoemd, zit in een potje van Conimex, niet bij de kruiden maar bij de aziatische producten).



Wat ik sinds twee weken wel eens maak als lunchgerecht (kan ook prima als hoofdgerecht met vlees(vervanger) erbij:

Bloemkoolroosjes (rauw) in de keukenmachine, eventjes malen totdat het zo groot is als rijst.

(Sesam)Olie in een grote koekenpan of wok verhitten, uitje zacht laten worden.

Tegelijkertijd water opzetten (klein beetje) en couscous klaarmaken (couscous in een bakje, laagje heet water eroverheen, bouillonblokje erbij, bakje afsluiten en 5m laten staan).

Als je bloemkool goed doorgebakken is (kost een minuut of 5) couscous erbij en nog eventjes door roerbakken.



Eventueel kan je er nog fijngesneden zongedroogde tomaatjes doorheen doen op het laatst.
Google eens op bloemkool-couscous??
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 28 juli 2015 @ 12:06:

[...]

En het is wel handig om ze te leren dat je bloemkool alleen eet met veel kaassaus? Maar een gezonde pizza is dan weer géén goed voorbeeld?

Ehm, ok.ehm waar lees je dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vandaag een Indiase rode curry met bloemkool (en tomaat)
Ik kook de bloemkool altijd in groentebouillon. Dat geeft het ook een hartige smaak. Na het koken een klein beetje geraspte kaas erover en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Curry met bloemkool, broccoli en zoete aardappel vind ik erg lekker.

En ik heb nog ergens een recept voor een ovenschotel met bloemkool en kabeljauw, zal vanavond eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
Roerbakken met chilli, tomaten, knoflook en gember.

Zilvervliesrijst of couscous erbij, klaar.



Je bloemkool word er niet bepaald magerder op door er spek ham en kaas over heen te gooien, het idee..
Bloemkoolpuree: gelijk gewicht bloemkool en verse knoflook. Stomen tot de bloemkool gaar is (bloemkool en knof samen stomen), dan in de blender/keukenmachine en naar smaak wat peper/zout toevoegen.



Geloof het of niet, maar je proeft de knoflook nauwelijks en de puree doet qua structuur, uiterlijk en smaak denken aan aardappelpuree
Alle reacties Link kopieren
quote:Zonnetje_van_de_dag schreef op 28 juli 2015 @ 12:08:

[...]





ehm waar lees je dat?Nou dat van die pizza staat in het gequote stuk en dit " Normaal maak ik bloemkool altijd met veel kaassaus " staat in je OP hè. Dus normaal altijd met veel saus is wel een goed voorbeeld maar een gezonde variant van pizza niet? Dat is wat je schrijft... Leer je kinderen dat je eet al vind je het een keer niet zo lekker, hebben ze veel meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook lekker is: De roosjes van de bloemkool klein snijden. En dan rauw in een yoghurt dipsausje.
Alle reacties Link kopieren
quote:geordie schreef op 28 juli 2015 @ 12:20:

Roerbakken met chilli, tomaten, knoflook en gember.

Zilvervliesrijst of couscous erbij, klaar.



Je bloemkool word er niet bepaald magerder op door er spek ham en kaas over heen te gooien, het idee..Kan weg gelaten worden, vervangen door iets vegetarisch, vervangen door mager vlees/kaas? Het ligt er maar net aan hoe streng je wil lijnen denk ik, had nl even rechtstreeks gekopieerd, ze vroeg ook om lekker :P
Alle reacties Link kopieren
Aloo Gobi: een Indiase bloemkool-aardappel curry, goddelijk!



Ik gebruik meestal dit recept, maar dan met meer komijn erdoor en uit gemak vaak minikrieltjes in plaats van hele aardappels:

http://www.vegrecipesofin ... -recipe-punjabialoo-gobi/

Lekker met gekookt ei en/of wat cashewnoten erdoor. Eventueel naan of chapati erbij serveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven