Broodbakmix Rivercote van de Lidl

24-03-2015 12:57 9 berichten
Iemand ervaring met de broodbakmixen van Rivercote van de Lidl?



We gebruiken onze broodbakmachine heel veel, meestal met zelf samengestelde ingrediënten en soms lekker makkelijk met een all-in-mix. Maar die mixen zijn vrij duur. Bij de Lidl zag ik die van Rivercote, zag er goed uit. Twee pakken gekocht, eentje volkoren en eentje zonnepit. Elk pak voor twee broden, dus vier broden in totaal. En ze zijn allevier mislukt ! Niet gerezen. Kleine harde bakstenen. Tussendoor nog ander brood gebakken, dat lukt wel perfect dus het ligt (godzijdank!) niet aan de machine. Bij de laatste twee mislukte broden geprobeerd met wat meer respectievelijk wat minder water (volgens de handleiding van het apparaat de remedie bij niet-rijzend brood) maar zonder effect. Weer twee bakstenen.



Wat doe ik verkeerd? Wie heeft er ervaring met deze mix; wat is de tovertruc? Het brood ruikt heerlijk (alleen niet gerezen dus niet echt eetbaar) en de mix was zeker niet duur, dus ik wil het graag nog eens proberen. Maar niet als het weer een baksteen wordt...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die van de Lidl niet te eten. Maar ik zweer bij die van de Aldi!!

Nog nooit mislukt en die zakjes zijn ook heel goedkoop.
Alle reacties Link kopieren
Moet je er niet gewoon nog gist bij doen?

Het is al een hele tijd geleden dat ik de bakmix van de lidl heb gebruikt. Ik weet niet meer hoe ik het klaargemaakt heb. Het enige wat ik er nog van weet was dat ik het veel te zout vond.

Ik bak nu gewoon met gist, suiker, bloem, meel, zout, olie en water. Dat gaat mij beter af.
Nee gist zit erbij. Heb de ingrediënten nog eens bestudeerd, gist en zout zitten er echt bij in. En in de gebruiksaanwijzing staat ook alleen water toevoegen.



Nou ja. Heeft mijn huis tenminste weer 4 dagen huishoudelijk geroken ;) . Ik zal de volgende keer die van de Aldi eens proberen.



Zelf mengen vind ik ook erg lekker, maar vooral voor witbrood / boterbrood / zoetbrood etc. En speltbrood. Gewoon volkorenbrood wordt dan toch niet zo lekker als uit een mix. Alhoewel 100% volkoren mixen ook lastig te vinden zijn. Evenals 100% volkorenmeel overigens; bijna overal 6 merken witte bloem in het rek, maar volkorenmeel ho maar. Boerendurp hier, weinig keus. Zal eens naar de AH-XL gaan, en als het mooi weer is lekker fietsen naar de molen. Maar eerst naar de Aldi; dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Ik mix meestal 100-200 gram donker meel van de molen met 400-300 witte bloem van de lidl (en dat dus met gist, suiker, zout, olie en water). Helemaal donker vinden mijn kinderen te "pitterig".
Ik gebruik geen broodbakmachine maar bij met de hand kneden vind ik het net iets te veel water. Ik doe altijd net iets minder, én ik doe er altijd een half schepje suiker bij. Proef je niet, maar laat wel het gist beter zijn werk doen.
Wij zijn allemaal dol op pitjesbrood, ook mijn zoon. Die kiepert het liefst een hele zak zonnebloempitjes erdoorheen ;) .



En 100 gram volkoren op 400 gram witmeel vind ik prima voor een lekker weekendbrood maar voor elke dag wil ik het liefst 100% volkoren.



Bij het Lidl brood vond ik ook dat er vrij veel water bij moest volgens de verpakking. Maar de poging met 50 ml minder water was net zo mislukt ;) .
Alle reacties Link kopieren
10% minder water gebruiken, volgens mij.

Ik vind Lidl-mixen te zout en meng liever zelf mijn meel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel eens gebruikt, gaat prima. Maar ik bak een brood gewoon in de oven

Doe wel door het deeg nog een scheutje olie

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven