De Combimagnetron......

09-06-2007 09:27 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen,



Sinds kort heb ik mijn oude oventje vervangen voor een nieuwe luxe combimagnetron met heteluchtoven en grill.

In dat oude apparaatje maakte ik blindelings de lekkerste lasagne, de smeuïgste cake en de in mijn omgeving zeer geroemde eigengemaakte super de super saté.



Maar nu...iets opwarmen in de mag is geen probleem. Afbakbroodjes was de volgende stap. Mwah....ze blijven bleek en zijn droog, doe toch wat er op de verpakking staat, kies ook echt de heteluchtoven instruktie.

Aardappelgratin met voorgekookte aardappelschijfjes, het blijft een beetje laagje voor laagje, het wordt niet echt één geheel, en de kaas ook niet knapperig, gewoon losse dingen die op elkaar liggen...niet zo lekker ook.



Het bakken van een cake (ik wil eigenlijk chocoladetaart vandaag) stel ik steeds maar uit...



Er zit een combinatiefunctie op, je kan ihet zo instellen om iets te ontdooien waarna meteen het bakproces in werkinggezet wordt.

Maar in het geval van een diepvriespizza: leg ik hem op de bodem voor het ontdooien, is dat wel de goeie plek voor de mag, maar weer niet voor de oven. Leg ik de pizza wat hoger, dus op een rooster, kan ie weer niet ronddraaien, bovendien is het rooster van metaal...

Ligt het aan mij, of klopt er dan iets niet?



Het "grote miskoop" gevoel heb ik tot nu toe op de achtergrond willen houden, maar het begint zich nu toch wel een beetje op te dringen.

Ik geef toe dat ik daarom het taart bakken steeds heb uitgesteld, want als dat nou ook weer niet lukt....wel een beetje veel geld uitgegeven dan om een bekertje melk voor de kofie op te kunnen warmen zonder een pannetje vuil te hoeven maken....nog maar niet te spreken van de ruimte die het gevaarte in mijn keukentje inneemt.



Is er iemand die mij raad kan geven?

Is dit alleen een beginnersprobleem?

Normaalgesproken behoor ik wel tot de keukenprinsessen....



Ben benieuwd,

groetjes van Perel.
Goeiemorgen Perel,

Ik had in mijn vorige huis ook een combimagnetron ingebouwd in de keuken. Ik vond het ook een rotding (sorry). Ik liep altijd tegen het probleem aan dat als ik in het weekend afbakbroodjes in dat ding stopte, je eerst moest wachten tot die dingen klaar waren en de oven afgekoeld voordat je je melk voor de koffie in de magnetron kon opwarmen. Veel verder dan afbakbroodjes en diepvriespizza's ben ik trouwens niet gekomen. Ik heb ook maar een jaar in dat huis gewoond.

Ik heb nu een een gewone oven en een aparte magnetron genomen. Kan je hem nog terugbrengen en inruilen voor een oven en magnetron?

groetjes
Alle reacties Link kopieren
Hoi Perel, ik sluit me aan bij het advies: terugbrengen! Er lijkt iets veranderd te zijn in de nieuwe generatie combimagnetrons, ze blijven geen van allen op temperatuur. Misschien is een combi van € 1000 de uitzondering die de regel bevestigd.

Mijn advies: koop een goede, merk-tweedehandse van een paar jaar oud.



Als je op jacht gaat, neem gerust je eigen oventhermometer mee. Te koop bij de Hema voor een euro of 3. Vraag aan de verkoper of hij eerst een kopje water op magnetronstand aan de kook wilt brengen, dan weet je meteen of dat gedeelte het nog doet. Daarna vraag je of hij, met de thermo erin, de oven op zijn heetst wil laten worden. Je staat tien minuten lullig te wachten tot dat ding warm is, maar als ie dan goed is (check je thermo) heb je een koopje waarin je wél je broodjes en cake en lasagne afgebakken krijgt.

Succes,

Krul
Alle reacties Link kopieren
Lapin, dat probleem wat jij schetst snap ik niet zo goed. Als het alleen een oven was geweest had je je melk er helemaal niet in op kunnen warmen en als het alleen een magnetron was geweest had je de afbakbroodjes wel kunnen vergeten.



Of je moet 2 apparaten in je keuken willen. Zoals ik dus :$. Ik heb een echte, grote oven onder mijn gasfornuis, en een combi in de bijkeuken. Zelf ben ik erg tevreden met de combi, blijkbaar heb ik een goede. De combi gebruik ik voor afbakbroodjes, (diepvries)pizza's, kleine gerechtjes, maar stoofschotels, zelfgemaakte pizza, lasagne, cake en taarten bak ik in de grote oven.



Een vriend van mij is recentelijk verhuisd en die heeft ook zo'n rare combi. Ik heb al uitgevonden dat als je de oven van dat ding wilt gebruiken, je die echt goed, lang moet voorverwarmen, zeker een kwartier, anders komt hij niet voldoende op temperatuur.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Poezewoes,

Ja inderdaad, maar dat bedoel ik ook. Ik had alleen dat huis gekocht compleet met keuken en inbouwapparatuur. Ik had voor de verhuizing mijn magnetron weggedaan, omdat er al zoiets in zat.

Ik heb nu een nieuw huis gekocht en zelf mijn keuken uitgekozen. Dus nu heb ik weer gewoon een goede oven en aparte magnetron. Ik ben heel blij met mijn nieuwe keuken. Goeie inbouwapparatuur en ......KOOKEILAND (jippie, eindelijk).
Alle reacties Link kopieren
Ik had in mijn 1e nieuwe keuken een combi en die voldeed prima. Maar goed, die was toen (+/- 12 jaar terug) al iets van 1500 gulden.

In m'n 2e huis had ik alleen een oven (een grote, onder zo'n 5 pits fornuis) Vanwege dat grote fornuis geen plek voor magnetron. Die miste ik weleens maar er viel mee te leven.

In dit huis had ik geld en ruimte voor weer een5 pits fornuis met oven én een aparte magnetron. Heb bewust niet meer voor combi gekozen omdat ik van anderen tegenwoordig alleen nog maar drama verhalen over die dingen hoor.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Heb al jaren een combi van Samsung. Ben er heel tevreden over. Alles lukt erin! Ik had al snel in de gaten dat de oventemperaturen niet overeen komen met die in recepten. Zo is 180 graden bij mij bijvoorbeeld 160. Zo langzamerhand ben ik het verschil gaan aanvoelen en stel ik nu alles goed in. Broodjes drogen nooit uit en pizza's worden lekker krokant. Hij warmt ook heel snel op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb iets tegen alle combi apparaten : als je ze voor het een gebruikt werkt de andere functie niet.

Ik heb magnetron en grilbakoven apart : als ik vlees aan het grillen ben wat een half uur duurt, kan ik gewoon iets in de magnetron opwarmen.

Is niet ruimtebesparend maar wel praltisch.



En als zo'n combi stuk gaat, mis je gelijk twee functies!
Alle reacties Link kopieren


Ik heb iets tegen alle combi apparaten : als je ze voor het een gebruikt werkt de andere functie niet.

Ik heb magnetron en grilbakoven apart : als ik vlees aan het grillen ben wat een half uur duurt, kan ik gewoon iets in de magnetron opwarmen.

Is niet ruimtebesparend maar wel praltisch.



En als zo'n combi stuk gaat, mis je gelijk twee functies!

praltisch is natuurlijk praktisch....
Alle reacties Link kopieren
Oh wat ben ik blij dat ik voor ik nieuwe keukenspullen aan moest schaffen al van mijn moeder hoorde dat ze niks met haar combimagnetron kan.

Ze bakte altijd vaak cake en brood in de oven maar dat wordt lang zo lekker niet beweerde ze.

Dus toen ik naar de winkel toog wist ik het al: een gewoon gasfornuis met traditionele oven moest het worden. "Wilt u echt niet liever een combimagnetron of een heteluchtoven mevrouw?"

Nee ik wist het zeker. En ik heb er een gewone goedkope magnetron (onder de 100 euro)  bij gekocht.

Achteraf zo blij, dat was echt een goede keuze! De cake, lasagne, pizza's alles is ontzettend lekker en lukt altijd goed.

Ja ik weet het, daar heb jij nu niks aan, maar wie weet iemand anders die ook op het punt staat om iets te kopen.

Als ik jou was, zou ik de combimagnetron vervangen door een oven en elders (bijkeuken?) een goedkope magnetron neerzetten.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Alle reacties Link kopieren
Môgge dames,



Fijn dat jullie zo snel reageren op een zaterdagochtend.

Jammer dat het niet allemaal positive berichten zijn.

Ik denk dat het inderdaad gaat om de oven die niet heet genoeg wordt, en ik zal kijken of ik daar iets anders mee om kan gaan.



Het terugbrengen van het apparaat is geen optie, ik gebruik hem eigenlijk al twee maanden.



Het is een Sharp, ik dacht dat dat gewoon een goed merk was, maar ik begrijp dat de meeste combi's van "deze generatie"  niet zo goed zijn.



Wat ik nog wel wil weten is kan ik het rooster nou gebruiken als ik de magnetron aanzet, of niet?

Ook bijvoorbeeld als je een ovenschaal die niet op het draaiplateau past wil opwarmen in de mag, kun je die dan gewoon op het rooster zetten?



(Ik ben een echte magnetron-nitwit, en het dikke boek met gebruiksaanwijzing zegt hier niks over)



Gr. Perel.
Alle reacties Link kopieren
Jasmine,



Zie net jouw reactie, dat is idd de meest verstandige oplossing.

Ik ga hier zeker over nadenken, ik ga nog even door met proberen het op te lossen, vanmiddag een poging tot chocoladetaart maken doen en zoetjesaan alvast maar wat centjes weer gaan sparen...



En volgende keer beter opletten met de aanschaf van grote spullen.



Doei, Perel.
Alle reacties Link kopieren
Perel, het bijgeleverde rooster is ook voor de magnetron. Beter zelfs, want dan staat het op te warmen voer midden in de magnetron.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je gewoon gaan bakken en uitproberen om erachter te komen welke stand het beste werkt. Voorverwarmen was met dat kreng van mij erg belangrijk, maar ik deed voor de meeste dingen de temperatuur 10% lager de de baktijd korter.

Appeltaarten waren na een kwartier de goede kleur en dan moest ik ze dus afdekken om niet zwarte te laten fikken. Maar dat kreeg ik wel supergoede taarten.



De combistand gebruikte ik alleen voor gerechten die niet krokant hoefden te worden. Zoals een (van te voren klaartemaakte) ovenschotel goed door laten warmen. Dat scheelde dan zo de helft van de tijd.



Nu heb ik een echte oven en moet ik nog een magnetronnetje om mijn pittenzak op te warmen. Verder heb ik de magnetron nog niet echt gemist.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dus de temperatuur 10% lager EN de baktijd korter.. krijgt het nieuwe forum wel een edit? ;)
Alle reacties Link kopieren
Perel, ik weet niet waar je je Sharp gekocht hebt, maar ik zou zeker proberen om hem terug te brengen mits hij helemaal schoon is natuurlijk. Ik heb mijn toenmalige miskoop na een aantal maanden teruggebracht. Eerst omgeruild voor eenzelfde exemplaar en toen die ook het hitteprobleem bleek te hebben kreeg ik gewoon mijn geld terug.

Nu heb ik dus een tweedehands Sharpie. Prima ding!



(Als ik nu alles nieuw zou kopen nam ik ook een gasoven en een magno los, maar dan moet ik hier zoveel om gaan gooien, is even geen optie.)
Alle reacties Link kopieren
Hoi Perel, ik heb ook een Sharp en er absoluut geen problemen mee. Ik bak er de lekkerste appeltaarten in en ook de afbak broodjes worden bij mij bruin. Ik maak ze wel even van te voren een beetje nat. Lasagna, ovenschotels met aardappelen, alles gaat goed en er komt ook een bruin korstje op. Ik gebruik altijd de oventijden van een hete-lucht oven. Dat is wat minder dan van een gewone oven. 200 wordt dan 180 gr. Alleen het hoge rooster gebruik ik eigenlijk nooit. Misschien een beetje meer experimenteren? Of kijk eens in een magnetron kookboek. In het dikke boekwerk wat je er bijkrijgt staan ook recepten, probeer die eens uit. Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en doe geen rooster in de magnetron. Dan gaat ie vonken!
Diepvriespizza moet je toch niet eerst ontdooien? Die moet toch gelijk in de oven? I.I.G. wel die van de AH! :?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben echt geen ruimte voor twee apparaten en daarom gekozen voor een combi-apparaat. Wel een dure (ca. 1000 euro, Atag) genomen, en hij bevalt echt prima. Cake, lasagne, ovenschotels, taart, diepvriesgroenten, pizza, alles gaat goed. Ik gebruik de combistand nooit, maar eigenlijk het meeste alleen de magnetron, alleen de heteluchtoven en soms de grill voor een bruin korstje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven