De Japanse keuken

21-02-2017 12:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Intussen ben ik een groot Japanfanaat geworden en wil niet alleen iets weten van het land, de cultuur en de taal (niet minder interessant dan wat nu komt), maar ook de Japanse keuken.



Wie heeft leuke plaatjes van Japans eten en weet daarbij ook de Japanse naam (geschreven in letters, niet in Japans schrift)? Het laatste wat ik gezien heb vind ik apart; het is een soort Japanse hamburger, maar wel uniek in zijn soort (of er zijn plaatsen elders buiten Japan waar dit verkocht wordt). Het is de Wild Out Burger:







Probeer dat maar eens op te eten!
World of Warcraft: Legion
Wat is er zo uniek aan deze hamburger?



Ik vind het leuk om in Japan zomaar iets aan te wijzen op de kaart (spreek geen Japans) ik ben werkelijk nog nooit teleurgesteld. Beste keuken ter wereld
Ik vind dat toch niet typisch Japans op jouw plaatje.



Het is meer verjapaniseerd (is dat een woord?) Amerikaans eten.
quote:Lamis schreef op 21 februari 2017 @ 12:58:

Ik vind dat toch niet typisch Japans op jouw plaatje.



Het is meer verjapaniseerd (is dat een woord?) Amerikaans eten.Mee eens. Zeker met die frieten erbij. Zonde en onnodig.
Alle reacties Link kopieren
Tijd om met meer voorbeelden te komen:





Verschillende soorten sushi.
World of Warcraft: Legion
Wat hebben we nou aan plaatjes?

Niks toch?

Kom eens met lekkere Japanse recepten die we, met wat in Nederland aan ingredienten verkrijgbaar is, zelf kunnen klaar maken..
Alle reacties Link kopieren
quote:hans66 schreef op 21 februari 2017 @ 13:05:

Tijd om met meer voorbeelden te komen:



[img]https://static.thuisbezorgd.nl/images/r ... /set-5.png[/img]

Verschillende soorten sushi.
Alle reacties Link kopieren
Okonomiyaki Japanse pannenkoek kan geen plaatjes plakken maar zoek zelf maar even.

Die was echt lekker, kan geen sushi tegenop (maar ik lust geen vis dus geen eerlijke vergelijking eigenlijk)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:karin12345 schreef op 21 februari 2017 @ 13:10:

Wat hebben we nou aan plaatjes?

Niks toch?

Kom eens met lekkere Japanse recepten die we, met wat in Nederland aan ingredienten verkrijgbaar is, zelf kunnen klaar maken..Dat is - gezien de pijler - wel een goed idee.
World of Warcraft: Legion
Ramen, okonomiyaki inderdaad, ton katsu, soba, tempura, groene thee-ijs, sesamijs, en je hebt van die deegballen op een stokje, weet niet hoe dat heet, die vond ik niet lekker, en die octopusballen, takoyaki heten die, die vond ik ook maar matig. Verder natuurlijk teriyaki en heeeeel veel yakitori

En sushi, maar dan vooral ook die onigiri's, vet handig. Die zag ik ook bij de AH to go trouwens! Moet ik nog proeven.



Oh Japan. I miss it
Alle reacties Link kopieren
Ik volg even..
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Hier een leuke site over Japans voedsel, inclusief recepten.

http://www.uchiyama.nl/ngjapkeuken.htm
Ik vond trouwens die kleverige cakejes met bonenpasta erin ook niet lekker. Ben vergeten hoe het heette. At me wel ongans aan de baumkuchen want dat hadden ze daar echt overal om de een of andere reden.
Ik eet geen vis of nori (zee/watersmaak, bleh) maar toch is er genoeg wat ik overheerlijk vindt in Japan.



Gyoza (vleespasteitjes)

Okonomiyaki (zonder katsuobushi natuurlijk)

Dango (met mitarashi-saus, jum, Maak ik thuis vaker.)

Mochi (een keer zelf gemaakt met zo'n hamer, ook heel lekker gegrild)

Ramen

Udon

Soba (ook een keer helemaal zelf gemaakt in een soba-workshop-restaurant achtig iets)

Taiyaki (verkopen ze aan de straat, soort cake/koek met anko of custard erin)

Japanse curry (all-time favoriet hier thuis, het liefst met schnitzel)



En al die andere dingen waar ik nu ff niet op kan komen...
Alle reacties Link kopieren
Japanse curry.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag, terwijl ik Japans aan het leren was, zag ik een beertje slapen in een omuraisu (wasei-eigo voor omeletrijst).



World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Wat is er Japans aan die burger? Is het Kobebeef?
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 21 februari 2017 @ 13:44:

Ramen, okonomiyaki inderdaad, ton katsu, soba, tempura, groene thee-ijs, sesamijs, en je hebt van die deegballen op een stokje, weet niet hoe dat heet, die vond ik niet lekker, en die octopusballen, takoyaki heten die, die vond ik ook maar matig. Verder natuurlijk teriyaki en heeeeel veel yakitori

En sushi, maar dan vooral ook die onigiri's, vet handig. Die zag ik ook bij de AH to go trouwens! Moet ik nog proeven.

Ik heb dus nog heel wat uit te proberen. Van een aantal van de bovenstaande gerechten weet ik ongeveer hoe ze eruitzien, maar van tenpura, takoyaki, yakitori. Ik denk dat takoyaki en yakitori gebakken is (yaku = bakken). Takoyaki is (als ik naar mijn kennis van het Japans kijk) blijkt dus gebakken octopus te zijn, en yakitori (gebakken) kip.



quote:Oh Japan. I miss it
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:MarietjeHoekstra schreef op 24 februari 2017 @ 10:40:

Wat is er Japans aan die burger? Is het Kobebeef

Het wordt in Tokio gemaakt. Van de Japanse les gepikt. Ik heb daar nog niet eerder van gehoord. De extra sensatie vind ik wel Japans (lees: apart): een enorme kliederboel als je het probeert op te eten.



Ik heb wel ooit wagyu in een Japans restaurant gehad. Dat is een extreem duur gerecht, maar ik wou het een keer gegeten hebben.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Minstens even leuk zijn de Japanse keukengadgets. Ik wil ze allemaal wel bestellen.



Deze:



http://blog.fromjapan.co. ... nese-kitchen-gadgets.html





of deze:



http://must-have-kitchen- ... dget-turns-eggs-into.html
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 24 februari 2017 @ 11:14:

Minstens even leuk zijn de Japanse keukengadgets. Ik wil ze allemaal wel bestellen.



Deze:



http://blog.fromjapan.co. ... nese-kitchen-gadgets.html





of deze:



http://must-have-kitchen- ... dget-turns-eggs-into.htmlZelfs in de keuken hebben Japanners aparte apparaten...
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Geweldig toch?
Alle reacties Link kopieren
Leuk toppic!

Ondanks dat ik in Japan woon kook ik niet zelf veel Japans.

Waar je me altijd voor in krijgt:

Taiyaki (in het bijzonder die, die je in het Kabukitheater van Tokyo kunt kopen, zie hebben kleine mochiballetjes in zich).

Vers gemaakte tofu, speciaal in combinatie met yuzukosho en een beetje Japanse soyasaus.

Shabushabu met veel groenten, met als soep een beetje kruidige soep versie, Kimchi smaak bijvoorbeeld (Ik weet, Kimchi is Koreaans, maar ze hebben het wel als soep-smaakje bij verschillende shabushabu restaurants).

In vuur geroosterde bonito met wederom een beetje yuzukosho, wat verse rode ui en een beetje Japanse soyasaus

Vers gemaakte bruine misosoep met kleine paddestoeltjes en tofustukjes en een beetje zeewier.

Groente tempura met een beetje kosho (zout/peper compinatie) erop.



Voor af en toe:

Katsucurry (Japanse curry rijst met vlees dat gepaneerd en gefituurd is, een soort wiener schnitsel zeg maar).

Oyakodon (Rijst met daar bovenop kipfilet in licht gebakken ei met wat saus erop).

Umeboshi chips

Sakuramochi (rode bonenpasa in roze mochicake gewikkeld in een gepekeld kersenbloesenboom blaadje)



Ik weet helaas geen goede site voor de recepten van al het bovenstaande, maar ik denk dat als je een beetje googlet je heel wat terug kunt vinden.
Alle reacties Link kopieren
The sushi donut



Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit laatst gemaakt, was erg lekker:



http://dompuk.com/courses ... e-fried-rice-with-salmon/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven