Eten zonder vlees, maar niet te ingewikkeld

02-11-2015 13:54 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden zagen mijn man en ik de documentaire Cowspiracy, over hoeveel druk vleesconsumptie op onze planeet legt. Daar schrokken wij, als toch wel aardige vleesfans, wel van, dus besloten we om de vlees- en zuivelinname hier thuis wat te verminderen. We begonnen met 1 dag per week zonder vlees en de kinderen werden verlost van de gehate melk bij het ontbijt.



Maar ik ben echt zo inspiratieloos. Onze kinderen lusten niet veel, het liefst aardappels, vlees en groente. Maar alleen aardappels en groente smaakt naar niks. Ovenschotels, pasta, rijst, ze eten het wel, maar tegen heug en meug, want ze houden niet van 'dingen door elkaar'. Mijn man wil geen vleesvervangers, die vindt hij nep en nergens naar smaken (volgens mij heeft ie ze nog nooit op, maar goed).

Ik kom ook niet veel verder dan pasta met spinazie en champignons, zodat er nog een beetje 'bite' in zit. En we eten standaard 1x per week soep zonder of met heel weinig vlees (deden we sowieso al dus daarmee zitten we al op 2 vleesarme dagen).



Hebben jullie leuke, lekkere en vooral niet te ingewikkelde vega-tips voor ons?
..
Alle reacties Link kopieren
Chili zonder carne. Voor de eiwitten mais erdoor.



Rijst met noten (en groentes)



Maarja.. als de kinderen liefst agv eten, wordt het lastig.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Vis of een ei erbij.
Alle reacties Link kopieren
Broccoli soep, pompoen soep. Eiercurry , Lasagne, Pasta bolognese zonder de gehakt (dus tomatensaus met veel groentes )

Stamppot. Hutspot maak ik door eerst puree te maken en de uien apart te bakken en de wortels apart te stoven. Die is zeer smeuiig en daar eten wij eigenlijk nooit vlees bij En we zijn gek op vlees, zal het niet bewust weglaten. Maar deze hutspot is gewoon té rijk van smaak om er vlees bij te eten

En een fritata/tortilla/boerenomelet vind ik ook altijd wel lekker. Nasi met een gebakken ei kan ook prima zonder vlees.
Alle reacties Link kopieren
En wat ik hier doe is soms toch vleesvervangers eten, maar voor mijn man een carbonade bakken. Hij wil echt geen nepvlees.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 02 november 2015 @ 13:59:

Broccoli soep, pompoen soep. Eiercurry , Lasagne, Pasta bolognese zonder de gehakt (dus tomatensaus met veel groentes )

Stamppot. Hutspot maak ik door eerst puree te maken en de uien apart te bakken en de wortels apart te stoven. Die is zeer smeuiig en daar eten wij eigenlijk nooit vlees bij En we zijn gek op vlees, zal het niet bewust weglaten. Maar deze hutspot is gewoon té rijk van smaak om er vlees bij te eten

En een fritata/tortilla/boerenomelet vind ik ook altijd wel lekker. Nasi met een gebakken ei kan ook prima zonder vlees.Waarom stoof je de wortelen apart? Ik vind juist die wortelsmaak lekker aan de aardappelen. Ik gooi kaas door de stamppot. Altijd al. Of ik maak een eiersausje (nouja.. ook nog met kaas)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Willen jullie wel vis eten? Ik eet bijna geen vlees meer, liever niet dan wel, maar eet wel vis. Het is namelijk best gemakkelijk om aardappels/groente te koken en daar ipv vlees vis bij te doen. Kabeljauwfilet of zalmfilet met groente en rijst of groente en aardappels is heel lekker en het is echt niet moeilijk te bereiden. Daarnaast maak ik vaak vegetarische pasta of pasta met vis. Of juist rijst met groente. Maaltijdsoepen met veel groente bijvoorbeeld. Of vegetarische lasagne. Maar je zou dus eventueel kunnen overwegen om het vlees in 'agv' te vervangen door vis, in ieder geval voor nu.
Alle reacties Link kopieren
En heeft iemand tips voor broodbeleg? Ik kom eerlijk gezegd niet verder dan kaas of zoet. Vooral voor de kinderen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens de Mc2 burger van 'De Vegetarische Slager'. Te koop bij Albert Heijn. Superlekker, kids hoeven niet eens te weten dat het geen echt vlees is ;)

Ps. Het smaakt ECHT heel erg goed. Ik eet ook vanwege milieu redenen en dier redenen 2 dagen in de week vega.



Ohja en nog een pasta die wel echt lekker is: courgette, cherry tomaatjes, creme fraiche en rode pesto met gevulde pasta (verse van de appie, ik haal met ricotta erin, maar als je geen kaas hebt hebben ze ook met pijnboompitten geloof ik). Is binnen 10min klaar en superlekker.
Alle reacties Link kopieren
Komkommer, pindakaas. Er zijn sowieso heel veel soorten kaas, tomaat.

Ik vind dat altijd zo'n bijzondere vraag, aangezien ik nooit vlees op brood heb
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 02 november 2015 @ 14:04:

En heeft iemand tips voor broodbeleg? Ik kom eerlijk gezegd niet verder dan kaas of zoet. Vooral voor de kinderen.Hangt er vanaf hoe snel je klaar wil zijn, maar van kaas kun je ook iets 'bijzonders' maken. Ik doe vaak op m'n brood op de kaas nog een gesneden paprika of cherrytomaatje. Gaat goed samen en is net wat lekkerder dan kaas alleen. In het seizoen doe ik ook aardbeien op m'n brood als beleg (heb je misschien nu niet veel aan, al zijn er wel aardbeien te krijgen), banaan in plakjes op bruin brood is ook goed te doen. Is toch 'zoet' maar wel gezonder dan choco-pasta ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Als broodbeleg sandwichspread, dat is lekker hartig en ook niet vet of vol suiker.





Toch vleesvervangers proberen? Er zijn tegenwoordig erg goede vleesvervangers te koop, die helemaal niet naar taai nepvlees smaken zoals de vegaburgers van tig jaar geleden maar behoorlijk 'sappig' zijn. Valess heeft een aantal lekkere gevulde filets, de producten van de Vegetarische Slager (hun nep-tonijn is nauwelijks van echt te onderscheiden) de AH heeft van het eigen merk ook goede vleesvervangers. Er zijn ook tig varianten van kaasburgers, ik weet niet of dat wel de bedoeling is (want nog steeds dierlijk natuurlijk) maar ook die zijn erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Zomaar wat vegadingen die wij vaak eten:



- Allerlei soorten soep

- Pannenkoeken

- Lasagne

- Curry

- Pizza

- Pasta met bv. blauwe kaas en broccoli, of pasta pesto met gegrilde groente

- Couscous-salade (vooral in de zomer) met feta, pijnboompitjes en gegrilde groente

- Quiche, bv. met geitenkaas en tomaatjes
Alle reacties Link kopieren
Ja, vis eten we sowieso al minstens 1-2x per week. We willen nu dus gewoon echt een dag helemaal zonder vlees of vis.



Nasi met ei is idd wel een goede, dat lusten ze hier wel, denk ik. Omelet vind ik eigenlijk geen avondeten (wist je trouwens dat er voor 1 ei ook al 200 liter water nodig is?).



En ik ga idd toch eens stiekem een vleesvervanger op tafel zetten. Kijken of ze het merken. Mijn man wel hoor, die heeft zulke oplettende smaakpapillen....
..
Alle reacties Link kopieren
Voor op brood; Tivall tuinkruidenpate, erg lekker. Of de filet. Vindplaats: Bij de AH boven de vleeswaren meestal. (in de gesloten koeling)
Alle reacties Link kopieren
Ik zal eens kijken. Ik had laatst een vegetarische paté van de biologische winkel, maar die vond ik vooral bremzout en verder weinig smaak.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Als broodbeleg heb je lekkere groentepasta's en notenpasta's. Ga eens rondneuzen bij een EKO-winkel voor inspiratie.



Sardientjes, tonijn, gerookte zalm, haringen in tomatensaus, vis- en groentensalades ( bijv. bakje van Johma of huismerk supermarkt.

Probeer eens andere soorten kaas. Brie met druiven/ walnoot of perzik.

Kruidenroomkaas voor onder de zalm of komkommer. Idd paprika en tomaat. Bosuitjes op smeerkaas.

Pesto.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
quote:Dreamer schreef op 02 november 2015 @ 14:01:

[...]





Waarom stoof je de wortelen apart? Ik vind juist die wortelsmaak lekker aan de aardappelen. Ik gooi kaas door de stamppot. Altijd al. Of ik maak een eiersausje (nouja.. ook nog met kaas)Ik stoof ze in een beetje boter dus en het geheel, dus ook de smaak die dan in de boter zit, gaat mee de puree in. Je krijgt juist extra die zoetige wortelsmaak er aan.
Alle reacties Link kopieren
Heb je even ?



Curry's (kan met rijst, noodles, brood) seizoensgroenten, noten, gekookt of gebakken ei en eventueel met sojastukjes of een andere vleesvervanger.

Lasagne, met een roomsaus en champignons of een tomatensaus met bijv. peen en courgette.

Pasta met tomaten uit de oven (worden ze heerlijk zoet van), met kaas en pijnboompitjes.

Zuurkoolschotel met appel/ananas, rozijnen, walnoten en kaas. Of in plaats nan gewone aardappel met zoete aardappel en linzen en een kaasburger.

Couscous met falaffel.

Ovengroenten (letterlijk alle groenten die je maar lekker vindt, in grove stukken snijden, met kruiden en olijfolie en in een grote schaal in de oven). Combineren met rijst, couscous of aardappels.

Noedels met verschillende soorten groenten, sojasaus, kruiden, gember, pinda's.

Nasi met een omelet.

Andijviestampot met kaas of tomaatjes.

Gevulde tomaat of paprika uit de oven met bijv. Rijst of couscous.

Een quiche met groenten (broccoli en kaas).

Rucolastamppot.

Tortilla met geroosterde groenten.

Spaghetti met pesto, spinazie en pijnboompitjes.

Roti zonder vlees, maar met veel groenten.

Pastasalade.

Pitabroodje met falafel.

Geroosterde maiskolf met groenten en aardappelen.

Orzo met paprika, champignons en pesto.

Gnocchi met een tomatensaus of geroerbakt met peultjes.

Platbroodpizza met groenten.

Risotto met paddestoelen of spinazie of doperwtjes.

Spaghetti bolognesse met linzen.





Soep * pastinaak, wortel, pompoen, paprika, bloemkool, aardappel courgettesoep, linzensoep, noedelsoep, preisoep, en ga zo maar door..
Alle reacties Link kopieren
Mais en courgette koekjes als 'vlees'? zelfgemaakte burgers van kikkererwten?

Makkelijk en lekker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 02 november 2015 @ 14:04:

En heeft iemand tips voor broodbeleg? Ik kom eerlijk gezegd niet verder dan kaas of zoet. Vooral voor de kinderen.

Nogmaals, ik ben een rasvleeseter en eet deze dingen dus niet om vlees te minderen maar om het lekkere.

Geitenkaas met honing en dan een tomaatje er op. Kruidenkaas met komkommer, creme fraiche met bieslook, beetje peper en dan geroosterde paprika.

En je hoeft toch niet vleesloos? Koop wat minder maar dan wel goed scharrelvlees. Kijk eens op internet. Genoeg pakketten te koop waarvan je duidelijk weet waar het vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens vleesvervangers een rare optie. Geen vlees of wel vlees maar nepvlees? Genoeg dingen waar je geen vlees bij nodig hebt. En een keer goed vlees eten is echt niet verkeerd, is eerder goed juist.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of je kinderen dit lusten:

http://uitpaulineskeuken. ... asta-met-avocadosaus.html (nog lekkerder als je de tomaatjes even in de oven doet of even kort mee doet in de pan)

http://www.ah.nl/allerhan ... 2590/paddenstoelenlasagne
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet creatief te zijn om lekker te eten. Ook niet als je ergens allergisch voor bent of een dieet volgt of vega-whatever bent. Google is your best friend; zoek een recept en voer het uit zoals het in het recept staat. Iedereen kan lekker koken, no xqs.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ohja, ook lekker voor op brood: brie met honing!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven