Feestmaal tips?

26-09-2016 19:27 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort krijg ik 10 gasten te eten. Ik ben opzoch een goede kok en wil echt een mooi culinair 3 gangen menu verzorgen. Dessert heb ik al bedacht en wordt een coupe met monchou room en vruchten. Gasten zijn over t algemeen echte vlees eters maar als jullie mooie vis of vega gerechten weten zijn die ook welkom. Iemand leuke lekkere tips?
Alle reacties Link kopieren
Gravad lax als voorgerecht, weinig werk, groot effect.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik altijd leuk en lekker vind om te maken als ik gasten krijg is:



http://www.ah.nl/allerhan ... ns-gehaktbrood-polpettone



Maar ik kook dan in totaal voor 6.



Voor 10 personen zou ik er dan 2-3 maken.

Ik maak dit altijd in de ochtend al klaar en dan gaat het tijdens het voorgerecht in de oven



Voorgerecht meestal een soep die niet zo dagelijks is. Favoriet hier is venkelsoep.
Tralalalala
Een mooi braadstuk als hoofdgerecht. Geen rollade, maar een rosbief of iets wat je op kan rollen en vullen. Ik had toen een mooi recept uit de bbq bible. Krieltjes voorkoken en op hoge temp 20 m. bakken met zeezout, olijfolie, verse rozemarijn.
Er is zo'n typisch kerstgerecht, boeuff nogwat. Niet bourgion. Rosbief met een laag gehakte paddestoelen in bladerdeeg.



Coq au vin is ook leuk en lekker, en makkelijk voor veel te maken.



Een hele gebraden kip of een 'brisket' is ook een optie. Zoek op recepten van 'sunday roast'.
@blueeyes: beef wellington bedoel je denk ik?



Een mooi stuk vlees is inderdaad wel feestelijk. In z'n geheel opdienen en aan tafel snijden. Denk ook aan goede bijgerechten, bv herfstige pompoen / spruiten / wat je dan ook maar lekker vindt. Vind sufgekookte sperziebonen zo saai...



NB: geef de sperziebonen maar als voorbeeld hoor, ik bedoel gewoon te zeggen dat je bijgerechten ook erg belangrijk zijn voor een feestelijk maal.



En misschien een leuk tussengerecht of een spoom om de mond op te frissen?
Ik zou als hoofdgerecht gaan voor stoofvlees. Daar is makkelijk veel van te maken, kost weinig werk op het moment, en valt altijd in de smaak. Daarbij rijst en/of aardappelen (puree, of gebakken in de oven) en dan 2 groentegerechten of een groentegerecht en een salade. Beetje afhankelijk waar jij/de gasten van houden.



Dan vooraf een licht voorgerecht. Mooi soepje, bvb een oosterse boullion met rivierkreeftjes/garnalen. Of bijvoorbeeld een carpaccio achtig gerecht, kan met vlees/zalm/bieten/etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik als hoofdgerecht een rosbief maak met stoofpeertjes en pruimen en daarbij gebakken krieltjes met schil.



Ik heb echter nog nooit rosbief gemaakt dus ik hoop dat ik die niet verpest.



Voorgerecht weet ik nog niet...

Carpachio en gerookte zalm vind ik zo standaard maar soep is hier niet zo een favoriet.



Iemand nog leuke ideeen voor een voorgerecht?
Alle reacties Link kopieren
Gravad lax dus. Wel zalm, maardan anders.
Klinkt lekker!



Heb ik ook hoor met zalm of carpaccio



Soep van geroosterde paprika (uit de oven met knoflook en olijfolie) en geroosterde pijnboompitjes



Of meer ri herfst: pompoensoep, ik google altijd op de marokaanse variant. Hier kan je evt spek bij uitbakken en in stukjes snijden.



Voor de rosbief: gebruik een vleesthermometer.
Alle reacties Link kopieren
quote:hoppala schreef op 27 september 2016 @ 14:52:

Gravad lax dus. Wel zalm, maardan anders.Ik heb het gegoogled inderdaad. Ziet er lekker uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:lonelyryder schreef op 27 september 2016 @ 14:58:

Klinkt lekker!



Heb ik ook hoor met zalm of carpaccio



Soep van geroosterde paprika (uit de oven met knoflook en olijfolie) en geroosterde pijnboompitjes



Of meer ri herfst: pompoensoep, ik google altijd op de marokaanse variant. Hier kan je evt spek bij uitbakken en in stukjes snijden.



Voor de rosbief: gebruik een vleesthermometer.De vleesthermometer tip heb ik inderdaad gelezen! Misschien toch met wat meer zelfvertrouwen erbij toch proberen en wie weet wordt ie hartstikke lekker. Pompoensoep ken ik zelf wel, maar niet de marokkaanse. Dus daar ga ik even op googlen.
Herfst-salade als voorgerecht? Appel/peer, noten, wat (geiten)kaas, beetje zoetige dressing en dan 'op een bedje van veldsla' oid?



O, en ik bedoelde inderdaad beef Wellington, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel een hele lekkere tip voor een salade met pompoen, kun je serveren als bijgerecht: Pompoensalade
Ik zat ook te denken aan een salade met gesmolten geitenkaas, appel , walnoten, witte druiven, rozijnen sla en een honing-mosterd dressing
Oef die salades klinken ook lekker.

Als je nog genoeg tijd hebt: een huisgemaakte pastei (zeg soort van pate) als voorgerecht doet het hier altijd goed. Voordeel is dat je het dagen van te voren klaar kan maken, gezien het moet rusten in de koelkast. Koud opdienen met wat jam/rauwkost en je hebt een heel bijzonder voorgerecht. En eigenlijk lukt altijd wel.
Alle reacties Link kopieren
Oh jongens dit klinkt zo lekker allemaal! Heel erg bedankt voor het advies. Ik ga de aankomende dagen zeker jullie receptjes proberen!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-09-2016 15:51
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooie grote lamsbout vind ik altijd feestelijk, maar die moet je wel goed klaar kunnen maken.

Voorgerecht licht soepje? paddestoelen bv.
quote:lonelyryder schreef op 27 september 2016 @ 17:27:

Oef die salades klinken ook lekker.

Als je nog genoeg tijd hebt: een huisgemaakte pastei (zeg soort van pate) als voorgerecht doet het hier altijd goed. Voordeel is dat je het dagen van te voren klaar kan maken, gezien het moet rusten in de koelkast. Koud opdienen met wat jam/rauwkost en je hebt een heel bijzonder voorgerecht. En eigenlijk lukt altijd wel.Heb je daar een recept van?
quote:Stokstaartjenl schreef op 29 september 2016 @ 19:39:

[...]





Heb je daar een recept van?

Jawel. Nou ja. In principe wel. Alleen zitten bijna alle boeken in verhuisdozen in de berging. Ik heb een rood kookboek (niet Wannee) en dat heet alles over koken of alles over eten oid. Dat was toen bij de witte boekhandel te koop. Daar staan van kazen, wijnen, verschillende dieren de highlights in. En dus ook 2 unieke bladzijdes over pastei met een paar basis recepten. Daarbij heb ik wat boeken bij de bieb geleend om inspiratie op te doen.



Ik kan je wel vertellen hoe je je eigen recept uitdoktert.

Volgens het boek zijn puristen tegen het gebruik van bloem/melk/boter/eieren. Een pastei schijnt oorspronkelijk uit Frankrijk te komen en was vroeger armoevoer. Tegenwoordig dus een luxe voorgerecht.



Je kiest eerst welke smaak je wilt, dus gevolgelte, vis, rund, wild. En dan zorg je ervoor dat je genoeg vet vlees hebt om toe te voegen. Bijvoorbeeld speklappen,hamlappen, spekblokjes. Dat zorgt voor de binding. Je kan wat goedkoper vlees wat niet te sterk smaakt voor extra volume gebruiken. En dan gebruik je de gekozen smaak als smaakdrager. En kiest wat passende kruiden en eventueel (gepelde)pistache nootjes. Volgens de meeste recepten gaat er ook lever in. Maar daar ben ik niet zo van, dus ik heb het smaakvol weten weg te laten. Als wild de smaakdrager is, is het heel mooi te combineren met cranberry jam of pruimenjam. Mijn ervaring is wel, dat het lastig vind de juiste soorten vlees bij elkaar te krijgen, dus ik vaak al weken aan het sparen van de verschillende verkooppunten.



Dat snij je allemaal in blokjes van 1x1/2x2 cm. Je mengt de kruiden erdoor en doet het geheel in een cakevorm. De naadloze van Ikea van 4,- is er heel geschikt voor. Je drukt het goed aan en het helpt om er in de oven een gewicht (een steen of iets anders in alufolie) op te leggen, zodat het vlees gaat verbinden. Je kan eventueel van bladerdeeg een deksel eromheen doen of anders een reuzesaucijs ervan maken.



Meestal zet ik eerst de oven op 200/220 graden, ca een half uur, daarna terug naar 170, soms lager, zodat het langzaam kan garen en de vetten uit het vlees kunnen maken dat de verschillende soorten binden. Meestal staat het zo een 2 a 3 uur in de oven.

Als het afgekoeld is moet je dapper en sterk zijn. Volgens het boek, en dat heb ik altijd gedaan, moet het ook 2 of 3 dagen rusten in de koelkast om de smaak goed uit te laten komen.



Het klinkt heel ingewikkeld, maar als je durft te kruiden (niet te overheersend) kan het eigenlijk niet mislukken. Een nadeel kan zijn, is dat het het lekkerst lukt als je een flinke pastei maakt. Aan de andere kant heb ik mij heel geliefd gemaakt door rond de feestdagen pakjes pastei uit te delen.



Sorry dat ik geen echt recept heb. Ik ben er ook lang naar opzoek geweest, maar de authentieke recepten zijn schaars. Volgend jaar rond deze tijd hoop ik de dozen weer uitgepakt te hebben. Als je het dan nog eens vraagt, kan ik de bladzijdes uit het kookboek wel fotograferen en mailen.



Als je het gaat proberen, ben ik wel benieuwd hoe het lukt! Succes.
Alle reacties Link kopieren
Beef Wellington. Hier altijd een groot succes als we eters krijgen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Ratatouille voor vegetariërs. Als je de groentes heel dun snijdt, bestrooit met zout en dan een uurtje in laat trekken voor je ze grillt of bakt, worden ze heel zacht, alsof ze ingemaakt zijn. Wel op een rooster leggen want er druipt dan vocht uit Het zout er wel af wrijven. Dat recept is heel oud en authentiek Frans, ik heb het van de BBC. Echt heel lekker. En dan gewoon goeie tomaten, olijfolie, kruiden en veel knoflook erdoor. Stokbrood erbij, klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven