Fondue - Wat vooraf?

05-12-2016 00:03 42 berichten
Met Kerstavond is het hier voor 9 personen fondue.



Maar wat serveer ik daarbij als voorgerecht of hapje bij 't aperitief*?



Iemand leuke - en niet té ingewikkelde - ideeën?

De standaard zalm-met-kruidenkaas-rol heb ik al te vaak geserveerd.

En kerstomaten en andere rauwe groenten kan ik mijn schoonfamilie ook niet eeuwig doen eten.





*Lees: Normaal is het hier eerst hapjes en dan een voorgerecht, maar gezien het dit jaar fondue is, zal het één van de twee worden.
Alle reacties Link kopieren
Fondue is al best een heftig gerecht, ik zou een licht voorgerecht kiezen of misschien gewoon stokbrood met verschillende soorten boter of Bruchetta.
Alle reacties Link kopieren
Geroosterde paprikasoep is ook wel licht, wat vindt je van soep?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het voorgerecht licht houden.

Fondue is best zwaar.

Een heldere soep, of net zo retro als de fondue een kleine garnalencocktail.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort fondue, Mietrot?

Ik doe deze kerst vlees fondue.
Gewoon salade
quote:Yavanna schreef op 05 december 2016 @ 00:06:

Geroosterde paprikasoep is ook wel licht, wat vindt je van soep?



Ik ben al aan 't denken aan kleine tasjes. Meer als "hapje".

Alleen staat mijn schoonmoeder dan nogal op "soupe argenteuil".

Een soort aspergesoep met een zelfgetrokken bouillon van kip of kwartel.

Nogal veel werk voor weinig soep ...



Ik moet wel met een gigantisch fantastische soep komen om haar te "overklassen" met kerst .
Alle reacties Link kopieren
quote:Marjo41 schreef op 05 december 2016 @ 00:08:

Ik zou het voorgerecht licht houden.

Fondue is best zwaar.

Een heldere soep, of net zo retro als de fondue een kleine garnalencocktail.Oh ja met cocktailsaus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 05 december 2016 @ 00:10:

[...]





Ik ben al aan 't denken aan kleine tasjes. Meer als "hapje".

Alleen staat mijn schoonmoeder dan nogal op "soupe argenteuil".

Een soort aspergesoep met een zelfgetrokken bouillon van kip of kwartel.

Nogal veel werk voor weinig soep ...



Ik moet wel met een gigantisch fantastische soep komen om haar te "overklassen" met kerst .Dan zeg je dat zij dat zo geweldig kan, zou zij het dan willen maken en meenemen?
quote:Marjo41 schreef op 05 december 2016 @ 00:08:

Ik zou het voorgerecht licht houden.

Fondue is best zwaar.

Een heldere soep, of net zo retro als de fondue een kleine garnalencocktail.



Garnalencocktail heb ik vorig jaar al als voorgerecht gegeven.



Fondue wordt hoogstwaarschijnlijk vleesfondue.

Ik weet pas sinds vandaag dat ik de boel alweer mag organiseren.

(En daar eigenlijk geen tijd voor heb, dus fondue op tafel smijt. Mag iedereen en doet niemand moeilijk over.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 05 december 2016 @ 00:10:

[...]





Ik ben al aan 't denken aan kleine tasjes. Meer als "hapje".

Alleen staat mijn schoonmoeder dan nogal op "soupe argenteuil".

Een soort aspergesoep met een zelfgetrokken bouillon van kip of kwartel.

Nogal veel werk voor weinig soep ...



Ik moet wel met een gigantisch fantastische soep komen om haar te "overklassen" met kerst .

Ohw, het is een wedstrijd?

Nou, dan begin je met meloenbolletjes met slierten parmaham, citroenrasp en een stroperige honing-mosterddressing.

Vervolgens een filodeegkunstwerk-parodie op de garnalencocktail.

En dan als laatste voorgerecht een truffelsoepje met bruchetta's met cambozola, rucola en pijnboompitten.
quote:yette schreef op 05 december 2016 @ 00:21:

[...]



Ohw, het is een wedstrijd?

Nou, dan begin je met meloenbolletjes met slierten parmaham, citroenrasp en een stroperige honing-mosterddressing.

Vervolgens een filodeegkunstwerk-parodie op de garnalencocktail.

En dan als laatste voorgerecht een truffelsoepje met bruchetta's met cambozola, rucola en pijnboompitten.



Het is dus geen wedstrijd.



Maar schoonmoeder maakte vroeger hapjes, 1 koud voorgerecht, 1 warm hoofdgerecht, soep argenteuil, dan hoofdgerecht en dan 2 desserts.

(Na de voorgerechten en de soep hadden de meesten geen honger meer . Maar ze bleef trouw elk jaar véél te véél maken in veel te immense porties "want dat hoort bij Kerst".)



Die moeite bespaar ik mezelf dus .



Maar dan moet ik dus wel met "een beetje soep" afkomen opdat ze er uberhaupt van eet.

Want "bij Kerst hoort soep argenteuil".

(Vorig jaar heb ik de soep dus gewoon weggelaten en garnalencocktail geserveerd.)



Haar het zelf laten maken ... ze is 83 en voor grote groepen koken begint te zwaar te worden.



Maar die meloen-bolletjes zeggen mij misschien wel iets .
fondue heftig? vind ik juist niet... vlees gekookt in bouillon en heel langzaam eten????

ik zou geen soep doen omdat je ook al bouillon bij hoofdgerecht hebt.

wil je iets super culinairs? (denk ik niet adhv fondue en zalmrol met roomkaas haha)

iets simpels: garnalencocktailtje, ragoutpasteitje, carpaccio, avocado met krabsalade in het gat vd pit, op de bbq gegrilde groenten met mozarella... ik wil best nog verder gaan als er nog niets tussenzit!
quote:Saartje70 schreef op 05 december 2016 @ 00:34:

fondue heftig? vind ik juist niet... vlees gekookt in bouillon en heel langzaam eten????

...



Hier is de fondue vrij standaard in olie.

Wel vrij heftig dus.



Tijd om binnenkort es te testen met ons 2 of het evengoed smaakt in bouillon.
Iemand overigens ideeën met scampi of garnalen? (Andere dan een witlofblad met garnalen of garnalen-scampi-cocktail)



2 neefjes en mijn schoonmoeder zijn gek op scampi .
Ontdooide, gepelde of ongepelde (zelf weten) gekookte grote garnalen in de wok omscheppen in hete maar nog niet verkleurde kruidenboter.



Daarna veel geperste knoflook toevoegen en om blijven scheppen tot de garnalen heet en mooi gekleurd zijn en de knoflook gaar.



Net voor het opdienen bestrooien met heel veel fijngehakte bladpeterselie.



Serveren met een cocktail- of ravigottesaus, aïoli, of een mooie vinaigrette van olijfolie, knoflook, mosterd, witte wijnazijn, peper en zout.



Góddelijk.
Alle reacties Link kopieren
Doe eens gek, soep
Alle reacties Link kopieren
Enorm lekker is koud sausje van advocado, zure room, beetje limoensap en bieslook. Dit in een klein serveerglaasje met of wel wat garnaaltjes dr bovenop of een gebakken scampi (gemarineerd in look, P&Z en paprikapoeder!



Voor juiste verhoudingen eventjes googlen


Zoiets?

Volgens de site in 10 minuten klaar.

http://www.metronieuws.nl ... uses-in-10-minuten-deel-2
quote:Mietrot schreef op 05 december 2016 @ 00:37:

[...]





Hier is de fondue vrij standaard in olie.

Wel vrij heftig dus.



Tijd om binnenkort es te testen met ons 2 of het evengoed smaakt in bouillon.



Bouillonfonduen is heel gebruikelijk in Azië en heel erg lekker! Maak een flink kruidige bouillon en laat iedereen zijn eigen vlees/vis/groenten daarin koken. In Azië is het gebruik om, als iedereen bijna vol zit, noedels en alle overgebleven groenten in de pan te gooien en dan af te sluiten met een kommetje noedelsoep. (Je kan googlen op Vietnamese steamboat of Hot Pot voor inspiratie)



In dat geval alleen geen soep meer als voorgerecht serveren, natuurlijk. Als je voor een Aziatisch thema gaat, kan je als voorgerecht Aziatische garnalen (op chique) maken:

Kleine blokjes mango en avocado met behulp van een vormpje (als 'taartje') op een bord leggen, gamba's kort wokken en op het taartje leggen, afmaken met een dressing van limoen, basilicum en rode peper.
quote:Mietrot schreef op 05 december 2016 @ 00:12:

[...]





Garnalencocktail heb ik vorig jaar al als voorgerecht gegeven.



Fondue wordt hoogstwaarschijnlijk vleesfondue.

Ik weet pas sinds vandaag dat ik de boel alweer mag organiseren.

(En daar eigenlijk geen tijd voor heb, dus fondue op tafel smijt. Mag iedereen en doet niemand moeilijk over.)

Je kon geen nee zeggen?

Maar sinds je dit in je maag gesplitst hebt gekregen is het natuurlijk wel jouw feestje en kun je doen wat jij wilt.



Rekening houden met je gasten is één ding, maar gasten hebben niks te eisen natuurlijk. Start een nieuwe eigen traditie van kippensoep vooraf.
Alle reacties Link kopieren
quote: AZ the-dowager schreef op 05 december 2016 @ 07:58:

[...]





Bouillonfonduen is heel gebruikelijk in Azië en heel erg lekker .Ik vind dat maar een slap aftreksel van een echte vleesfondue.
.
quote:impala schreef op 05 december 2016 @ 08:22:

[...]



Ik vind dat maar een slap aftreksel van een echte vleesfondue.



Historisch gezien zou je vleesfondue dan een sterk aftreksel van bouillonfondue moeten noemen, aangezien bouillonfondue aanzienlijk ouder is.



Maar het hangt er maar net vanaf wat je zelf lekker vindt, natuurlijk. Vleesfondue heeft zo zijn charmes omdat, laten we wel wezen, alles wat gefrituurd is lekker is en de smaak van het vlees intenser is dan wanneer je het kookt in bouillon. Aan de andere kant kan je met bouillonfonduen veel meer variëren met wat je in de pan gooit en, ook mooi meegenomen, is het mager, zodat je niet drie dagen na de kerst nog volzit (om nog maar te zwijgen over de geur van olie die eens niet in je gordijnen hangt).



Probeer het eens uit, TO, zou ik zo zeggen, beide manieren van fonduen hebben zo hun voordelen en nadelen!
Ik vind bouillonfondue ook totaal niet lekker en feestelijk met gekookte vlees en vis.

Grijzige biefstuk en zo, nee, niet leuk.



Daarbij kunnen veel mensen niet echt lekkere smaakvolle bouillon maken en wordt het vaak een flauwe hap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora-1 schreef op 05 december 2016 @ 08:44:

Ik vind bouillonfondue ook totaal niet lekker en feestelijk met gekookte vlees en vis.

Grijzige biefstuk en zo, nee, niet leuk.



Daarbij kunnen veel mensen niet echt lekkere smaakvolle bouillon maken en wordt het vaak een flauwe hap.Precies. In Azië is bouillon maken een ware kunst, die slechts weinigen hier beheersen. En op een koude dag is een hotpot best te eten, en gezond ook idd, maar feestelijk of smullen vind ik het absoluut niet.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven