fondue

10-09-2013 07:55 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil vanavond kaasfondueen. nog nooit zelf gedaan..

Heb een fondueset op de rommelmarkt gekocht zonder gebruiksaanwijzing.

Er zit een brander bij.. iemand enig idee hoe die te gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Eerst je kaasmix in een pannetje smelten, dan overgieten in je fondueset. Met het brandertje houd je het vloeibaar. Enjoy!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt! maar een hele stomme vraag.. wat heb ik nodig om het brandertje aan te steken? Kooltjes of??? Lekkere kaasfondue recepten zijn ook van harte welkom! Liefst een beetje cal-arm
quote:ella9 schreef op 10 september 2013 @ 08:10:

Bedankt! maar een hele stomme vraag.. wat heb ik nodig om het brandertje aan te steken? Kooltjes of??? Lekkere kaasfondue recepten zijn ook van harte welkom! Liefst een beetje cal-arm



Bij een normale fondueset doe je spiritus in het brandertje. Even uittesten dus.



En kalorie-arme kaasfondue......
Alle reacties Link kopieren
ik weet dat een kaasfondue niet kalorie-arm gaat worden.. Maar ipv wijn had ik ergens iets over thee gelezen..
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, maar moest lachen om je cal.arm recepten



De reden dat ik het weinig doe is omdat het een calorieeen bom is.



Maar goed het is lekker met stukjes brood, komkommer, tomaatjes,kleine voorgekookte aardappeltjes.

Zou er wel een salade bij maken, anders vind ik het zelf wat eentonig.
Alle reacties Link kopieren
De enige niet dikmakende fondue is Chinese fondue, dat doe je met bouillon. Natuurlijk moet je daar geen dikmakende sausjes bij serveren.
verba volant, scripta manent.
Als je kaasfonduet doe het dan goed. Zoveel wijn gaat er niet in, dat dat zoden aan de dijk zet als je het vervangt.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor Fonduepan is het. Voor kaasfondue is een aardewerk Fonduepan het beste.
Alle reacties Link kopieren
https://www.google.nl/sea ... uUoeVDKnE0QWFqIDwAw#facrc=_&imgdii=_&imgrc=rhRRH-YfZPx86M%3A%3BhQ-0STYlZFliOM%3Bhttp%253A%252F%252Fs.s-bol.com%252Fimgbase0%252Fimagebase%252Flarge%252FFC%252F1%252F1%252F3%252F6%252F9200000002876311.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.bol.com%252Fnl%252Fp%252Fboska-geneva-fondue-set-wit%252F9200000002876311%252F%3B550%3B707





Het is er zo eentje!

En wat betreft het cal-arme. inderdaad als ik het doe wil ik het ook goed doen weg anorexia!!
Alle reacties Link kopieren
Ow plaatje is niet heel goed gelukt zie ik.. :P iniedergeval niet een hele luxe...
Alle reacties Link kopieren
Salade erbij is ook een goeie! Thx
Ooooh heerlijk kaasfonduen! Wij hebben tegenwoordig een elektrische, vroeger ook eentje met spiritus, maar dat is lang geleden, weet niet meer hoe dat precies werkte. Eet smakelijk!
Welke kazen ga je gebruiken? Wij gebruiken altijd een mix van Emmentaler met Gruyère.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 10 september 2013 @ 08:43:

Welke kazen ga je gebruiken? Wij gebruiken altijd een mix van Emmentaler met Gruyère.





Die lijken me heerlijk! en ik dacht eraan om er nog wat jonge kaas doorheen te raspen..



Ultiem kaasgenot vanavond YUMMIE!:):)
quote:NYC schreef op 10 september 2013 @ 08:43:

Welke kazen ga je gebruiken? Wij gebruiken altijd een mix van Emmentaler met Gruyère.Heerlijk! Ik krijg er direct zin in Meestal doe ik er stiekem nog een beetje blauwschimmelkaas door, dat geeft het zo'n fijne bite.
Thee drink je er bij.

De Zwitsers dan.

Traditioneel.



De Emmentaler/gruyère combi is de standaard, klassieke combinatie.

Op internet zijn vele recepten te vinden ook met andere kazen en er zijn kant en klare klassieke fondues te koop bij de supermarkt. En die zijn prima hoor, voor een eerste keer zeker.



Wij eten vers, grof, bruin brood bij kaasfondue.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 10 september 2013 @ 08:49:

[...]





Heerlijk! Ik krijg er direct zin in Meestal doe ik er stiekem nog een beetje blauwschimmelkaas door, dat geeft het zo'n fijne bite.Ik hou echtt van blauwschimmelkaas!! Heeft een lange tijd geduurd voor ik het durfde te proberen! maar een ''bladerdeegpiza'' met gedroogde pruimen witte kool en blauwe schimmelkaas... zo heb ik het de eerste keer gegeten.. Heerlijk receptje trouwens! ook voor warme dagen. (koud eten) maar die zijn er helaas niet meer vrees ik -.-
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kaasfonduepan die ook op het gasfornuis kan.





Met een doorgesneden knoflookje smeer ik de pan in. Dan de kaas erin laten smelten met een scheutje witte wijn, niet te zoete wijn nemen. Dan doe ik er nog een beetje peper bij en nootmuskaat.



In het spiritusbrander vul je helemaal met spiritus.





Voor de veiligheid heb ik er wel een plaat onder.



Met het hendeltje kan je het vuur hoger en lager zetten. Pan erop en klaar.



Lekker erbij; stokbrood, salade. Verder om te dippen; broccoli of bloemkool, vlees, spruitjes, cherrietomaatjes, nou alles wat je maar lekker vindt met kaas.



Eet smakelijk en veel plezier, mijn favoriet kaasfondue echt heerlijk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitleg van het gasbrandertje Mylene-Valerie! Ik wou Brocolie, aardappeltjes en Ananas Erbij serveren en een tomaten/knoflook salade!
Alle reacties Link kopieren
En een zelfgemaakt stokbrood
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 10 september 2013 @ 08:50:

Thee drink je er bij.

De Zwitsers dan.

Traditioneel.





.Precies!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wij drinken er ook altijd thee bij. Of soms de wijn die we in de kaasfondue doen (meestal Riesling geloof ik). Tot enkele jaren terug aten we enkel stokbrood bij de fondue, maar tegenwoordig ook stukjes wortel, bloemkool, bleekselderij en cherrytomaat.



Met knoflook het pannetje insmeren inderdaad. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden dat ik kaasfondue heb gemaakt, krijg er zin in! Als er binnenkort weer eens vrienden over de vloer zijn, lekker allemaal om de grote tafel met een grote pan fondue in het midden!



Stukje blauwe kaas erin lijkt me heerlijk, goeie tip. Nooit aan gedacht. Maar ik ben dol op blauwe kaas en die extra "bite" die het geeft in de fondue lijkt me erg lekker!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:ella9 schreef op 10 september 2013 @ 09:00:

Bedankt voor de uitleg van het gasbrandertje Mylene-Valerie! Ik wou Brocolie, aardappeltjes en Ananas Erbij serveren en een tomaten/knoflook salade!



Misschien stom om te vermelden maar je hebt het nog nooit gedaan; als je het brandertje uit wil doen, gewoon dat dekseltje erop doen.



Zelf heb ik onder de brander een plaat met opstaand randje voor het geval je een paar druppeltjes spiritus hebt gemorst. Je zou toch niet willen dat je hele tafel in de fik staat. Ik doe hem altijd helemaal vol vooraf zodat je niet later hoeft bij te vullen.



Voor de zekerheid zou je een oude handdoek nat naast je tafel kunnen leggen. Hoeft niet maar voor de veiligheid.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven